bd-sprite
Φωτο: ONEX

Γιατί οι Αμερικανοί τοποθετούν 102 εκατ. στα Ναυπηγεία Ελευσίνας

Η αμερικανική αναπτυξιακή τράπεζα DFC δεσμεύεται για σημαντική χρηματοδότηση στα ναυπηγεία, προσβλέποντας στην υποστήριξη των πλοίων που μεταφέρουν LNG από τις ΗΠΑ και των καραβιών του 6ου Στόλου.

Εν αναμονή της απόφασης του δικαστηρίου, όπου συζητήθηκε την περασμένη εβδομάδα το σχέδιο εξυγίανσης για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας με τη σύμφωνη γνώμη των πιστωτών, η ONEX μαζί με τους εργαζόμενους σε αυτά αδημονούν προκειμένου να βγει η απόφαση, ώστε να ανοίξει ο δρόμος για την πλήρη λειτουργία τους αλλά και για την υλοποίηση σημαντικών επενδύσεων που δρομολογεί η εταιρεία.

Πολύτιμος αρωγός στα σχέδια της ONEX από την πρώτη στιγμή είναι η Αναπτυξιακή Τράπεζα των ΗΠΑ, DFC που έστειλε σχετική επιστολή στο δικαστήριο για να διευκρινίσει τον ρόλο της στην εξυγίανση. Η DFC έχει δεσμευθεί για τη συμμετοχή της στην εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας με 102 εκατ. δολάρια και θα εμπλακεί στο σχέδιο ως οικονομικός πιστωτής, δηλαδή με δανεισμό και όχι με συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο.

Να σημειωθεί ότι πρόκειται για μια από τις μεγαλύτερες χρηματοδοτήσεις της DFC και τη μοναδική στην Ευρώπη, καθώς λειτουργεί ως αναπτυξιακή τράπεζα των ΗΠΑ που ιδρύθηκε με βασικό πολιτικό στόχο να λειτουργήσει ως ανάχωμα στην οικονομική διείσδυση που επιχειρεί να κάνει η Κίνα μέσω επενδύσεων σε αναπτυσσόμενες χώρες προκειμένου να αυξήσει την επιρροή της.

Παρόλο που το καταστατικό της DFC της επέτρεπε να δραστηριοποιείται στις αναπτυσσόμενες αγορές της Ασίας, της Λατινικής Αμερικής και της Αφρικής, τον Δεκέμβριο του 2019 επήλθε μια τροποποίηση, η οποία ουσιαστικά άνοιξε τον δρόμο για την πραγματοποίηση επενδύσεων σε αναπτυγμένες αγορές, όπως η Ελλάδα.

Τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και κατ’ επέκταση η Ελλάδα υπό το φως των γεωπολιτικών δεδομένων που έχει πλέον διαμορφώσει  η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, θα κληθούν να παίξουν πολύ σημαντικό ρόλο καθώς το NATO προετοιμάζεται για μια μακρά αντιπαράθεση με τη Ρωσία.

Είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα υπάρχει πλέον ακόμη πιο ισχυρή παρουσία του 6ου στόλου στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, κάτι που θα έχει σαν αποτέλεσμα τα αμερικανικά πλοία να χρειάζονται υποστήριξη και κατ’ επέκταση ένα ναυπηγείο που να μπορεί να αναλάβει τέτοιες εργασίες.

Την ίδια ώρα αναμένεται μεγάλη αύξηση των πλοίων μεταφοράς LNG που θα πλέουν στην περιοχή, καθώς οι ανάγκες για υγροποιημένο φυσικό αέριο, προερχόμενο κυρίως από τις ΗΠΑ, πλέον θα είναι πολύ μεγάλες και η Ρεβυθούσα, όπως και το νέο hub που θα δημιουργηθεί στην Αλεξανδρούπολη θα έχουν καίριο ρόλο στην ενεργειακή ασφάλεια της Ελλάδας και της Ευρώπης.

Άλλωστε ο επικεφαλής αξιωματούχος για το κλίμα της αναπτυξιακής τράπεζας των ΗΠΑ (Development Finance Corporation – DFC), Τζέικ Λεβίν, έχει αναφερθεί στον ενεργειακό ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει η Ελλάδα, λέγοντας πως το επενδυτικό ενδιαφέρον της DFC δεν περιορίζεται μόνο σε υποδομές υγροποιημένου φυσικού αερίου, αλλά εκτείνεται και στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Όπως, μάλιστα, επισήμανε, η αναπτυξιακή τράπεζα των ΗΠΑ διερευνά τις δυνατότητες που τις παρέχονται μέσω του νόμου για την Ευρωπαϊκή Ενεργειακή Ασφάλεια και Διαφοροποίηση προκειμένου να πραγματοποιήσει επενδύσεις και σε έργα λιμενικής υποδομής. 

Οπότε τα σχέδια της Onex Elefsis Shipyards, που έχει ήδη πλοία για επισκευή στα Ναυπηγεία Ελευσίνας και ο σχεδιασμός το 2024 είναι να μπορούν να επισκευάζουν ταυτόχρονα 10 – 12 πλοία, και με βάση το αναπτυξιακό πλάνο να εξυπηρετούνται 200 πλοία ετησίως, μοιάζουν πλέον πολύ ρεαλιστικά.

Όπως επίσης έχουν βάση τα σχέδια για να εξυπηρετούνται στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, από πολεμικά, ενεργειακά και γιατί όχι ηλεκτρικά πλοία – στο μέλλον – ενώ να φτιάχνονται σε  αυτά, μέχρι και πλατφόρμες για πλωτά αιολικά. 

Όσον αφορά το αμυντικό κομμάτι που τον τελευταίο καιρό βρίσκεται και στο επίκεντρο, λόγω του προγράμματος των κορβετών του Πολεμικού Ναυτικού, η ιταλική Fincantieri υπέγραψε επίσημη συμφωνία με τον Όμιλο ONEX Shipyards & Technologies για τη δημιουργία μιας γραμμής κατασκευής κορβετών και εγκαταστάσεων υποστήριξης του κύκλου ζωής τους στα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Επιπλέον, κατέληξε σε μνημόνιο συνεργασίας με οκτώ ελληνικές εταιρείες.

Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στα 125 εκατ. δολάρια η συμμετοχή της DFC στα ναυπηγεία Ελευσίνας

Όπως ανέφερε ο Αμερικανός πρέσβης έχει ολοκληρωθεί η σχετική εσωτερική διαδικασία της DFC για το δάνειο προς την ONEX Shipyards για την χρηματοδότηση του Σχεδίου Εξυγιάνσεως των Ναυπηγείων Ελευσίνος.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η επανεκκίνηση των μεγάλων ναυπηγείων: Τα σχέδια Προκοπίου - Ξενοκώστα

Τα δύο μεγάλα ναυπηγεία της χώρας, Σκαραμαγκά και Ελευσίνας επαναλειτουργούν μέσα στο 2023, ύστερα από περιπέτειες πολλών ετών. Τι σχεδιάζουν οι νέοι ιδιοκτήτες, σε ποιες δραστηριότητες θα στραφούν.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ναυπηγεία Ελευσίνας: Ανοίγει ο δρόμος για τη διάσωση, τι λέει το σ/ν

Ο υπουργός Ανάπτυξης θα υπογράψει για την αναδιάρθρωση όλων των χρεών σε φορείς του Δημοσίου, ενώ τα χρέη προς το Πολεμικό Ναυτικό, ύψους 142,3 εκατ. ευρώ, προβλέπεται να εξοφληθούν σε 30 χρόνια.