ΓΔ: 1454.98 1.38% Τζίρος: 124.03 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
elefsina_naypigeio
Ναυπηγεία Ελευσίνας, πηγή: Shutterstock

Ναυπηγεία Ελευσίνας: Ανοίγει ο δρόμος για τη διάσωση, τι λέει το σ/ν

Ο υπουργός Ανάπτυξης θα υπογράψει για την αναδιάρθρωση όλων των χρεών σε φορείς του Δημοσίου, ενώ τα χρέη προς το Πολεμικό Ναυτικό, ύψους 142,3 εκατ. ευρώ, προβλέπεται να εξοφληθούν σε 30 χρόνια.

Ανοίγει ο δρόμος για την επαναλειτουργία των Ναυπηγείων Ελευσίνας μετά από τρία χρόνια αναμονής και πολλές διαβουλεύσεις, οι οποίες πολλές φορές έφτασαν, φαινομενικά τουλάχιστον σε αδιέξοδο, καθώς κατατέθηκε χθες από τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδ. Γεωργιάδη, στη δημόσια διαβούλευση το σχέδιο νόμου για την εξυγίανσή τους. 

Το σχέδιο εξυγίανσης που είναι έτοιμο εδώ και πολλούς μήνες προβλέπει τη διάσωση των Ναυπηγείων Ελευσίνας από την Onex Shipyards του Πάνου Ξενοκώστα με τη συνδρομή της Αμερικανικής Αναπτυξιακής Τράπεζας (DFC) και είχε κολλήσει εδώ και μερικούς μήνες στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας, λόγω …τεχνικών δυσκολιών. 

Το υπουργείο Εθνικής Άμυνας είχε αρνηθεί να υπογράψει καθώς δεν μπορούσε να εγκρίνει τη διαγραφή χρεών των Ναυπηγείων προς το Πολεμικό Ναυτικό, καθώς, όπως υποστήριζε, αυτά αποτελούσαν χρέη προς το Δημόσιο έτσι μόνο το υπουργείο Οικονομικών μπορούσε να εγκρίνει τη μερική διαγραφή τους, στο πλαίσιο της πτωχευτικής νομοθεσίας.

Για την επίλυση αυτών των προβλημάτων με το νέο σχέδιο νόμου δίνεται εξουσιοδότηση στον υπουργό Ανάπτυξης να υπογράψει για το «κούρεμα» όλων των χρεών.

Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά σκοπός του παρόντος νομοσχεδίου είναι η παροχή εξουσιοδότησης στον υπουργό Ανάπτυξης για την ενιαία συμμετοχή του Δημοσίου ως πιστωτή, στην επιχειρούμενη εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας. Δεδομένου ότι το Δημόσιο, λαμβανομένων υπόψη όλων των φορέων του, είναι ο μεγαλύτερος πιστωτής του εταιρικού φορέα των Ναυπηγείων, αλλά και του προφανούς δημοσίου συμφέροντος στην κατά το δυνατόν ταχύτερη εξυγίανση και επανενεργοποίησή τους, η ουσιώδης συμμετοχή του Δημοσίου στη διαδικασία αυτή είναι επιβεβλημένη.

Ειδικότερα, το σχέδιο εξυγίανσης όπως αναμενόταν προβλέπει ότι μέρος του ενεργητικού και παθητικού των ναυπηγείων θα μεταβιβασθεί σε δύο εταιρείες στην ΟΝΕΧ ELEFSIS SHIPYARDS AND INDUSTRIES ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ και στην ΟΝΕΧ ELEFSIS NAVAL AND MARITIME ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ. Η πρώτη θα έχει τις δραστηριότητες στο εμπορικό κομμάτι, η δεύτερη στο αμυντικό.

Όσον αφορά τα χρέη προς το Δημόσιο, τα οποία δεν περιλαμβάνουν τις υποχρεώσεις προς υπουργείο Εθνικής Άμυνας, Πολεμικό Ναυτικό, προβλέπεται διαγραφή τόκων και προσαυξήσεων και εξόφληση του κεφαλαίου σε 264 δόσεις. Ειδικότερα, το σχέδιο εξυγίανσης αναφέρει ότι:

  • «Μέρος τουλάχιστον ίσο προς το Ποσό Ανάκτησης μεταβιβάζεται, μεταφέρεται και αναλαμβάνεται από την ΟΝΕΧ ELEFSIS SHIPYARDS AND INDUSTRIES ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ, η οποία αναλαμβάνει την αποπληρωμή μόνο του ως άνω βασικού χρέους (κεφαλαίου) της οφειλής, πλην τόκων, προστίμων, προσαυξήσεων και λοιπών επιβαρύνσεων, που διαγράφονται κατά ποσοστό εκατό τοις εκατό (100%), ενώ το υπόλοιπο παραμένει στη ΝΒΕΕ και ικανοποιείται μέσω του προϊόντος ρευστοποίησης του μη μεταβιβαζόμενου ενεργητικού, το οποίο άγεται προς ικανοποίηση του συνόλου των πιστωτών, μεταξύ των οποίων και το Ελληνικό Δημόσιο.
  • «Το ανωτέρω ποσό που είναι τουλάχιστον ίσο προς το Ποσό Ανάκτησης, ως μη διαγραφόμενο βασικό χρέος/κεφάλαιο της οφειλής των υποχρεώσεων της ΝΒΕΕ προς το Ελληνικό Δημόσιο ρυθμίζεται, διακανονίζεται και αποπληρώνεται σε διακόσες εξήντα τέσσερις (264) ισόποσες άτοκες μηνιαίες δόσεις, χωρίς σε αυτές να επιβάλλονται τόκοι, προσαυξήσεις ή λοιπές άλλες επιβαρύνσεις, καθ’ ό χρόνο τηρείται η ρύθμιση της συμφωνίας εξυγίανσης».

Επίσης η συμφωνία εξυγίανσης προβλέπει παρόμοια ρύθμιση με αυτήν των υποχρεώσεων προς το Ελληνικό Δημόσιο, αναφορικά με τις υποχρεώσεις της εταιρείας προς τον Ηλεκτρονικό Εθνικό Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ) και τυχόν λοιπούς ασφαλιστικούς οργανισμούς κύριας ή επικουρικής ασφάλισης.

Για τα χρέη προς το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, ύψους 142,3 εκατ. ευρώ γίνεται ιδιαίτερη αναφορά καθώς προβλέπεται ότι θα εξοφληθούν σε διάστημα 30 χρόνων:

«Από το σύνολο των υποχρεώσεων καταβολής ποσών από τη ΝΒΕΕ προς το Ελληνικό Δημόσιο/Υπουργείο Εθνικής Άμυνας (Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων), που απορρέουν από τις υπό στοιχεία: 0001Β/2000, 004B/2000, 032Β/2003 συμβάσεις μεταξύ της ανωτέρω εταιρείας και του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, όπως αυτές έχουν τροποποιηθεί και ισχύουν με τις Πρόσθετες Πράξεις / Τροποποιήσεις αυτών, καθώς και την υπ’ αρ. 8/2014 Τροποποίηση της υπ’ αρ. 04/2000 «Σύμβασης Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων», ποσό 142.337.077,45 € και σε κάθε περίπτωση το τελικό και ακριβές ποσό το οποίο προκύπτει κατά την ολοκλήρωση/παράδοση των έργων εκ των οποίων προκύπτουν οι υποχρεώσεις αυτές, εφόσον είναι μικρότερο, αλλά, κατ’ ανώτατο όριο, το ως άνω ποσό, μεταφέρεται και αναλαμβάνεται από την ΟΝΕΧ ELEFSIS NAVAL AND MARITIME ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ και αποπληρώνεται άτοκα μετά την Ημερομηνία Ολοκλήρωσης των Μεταβιβάσεων σταδιακά και σε χρονικό διάστημα τριάντα (30) ετών».

Η δημόσια διαβούλευση θα ολοκληρωθεί στις 13 Ιουλίου 2022, ημέρα Τετάρτη και ώρα 3:00 μμ. Και στη συνέχεια θα πάει στη Βουλή για να συζητηθεί στην αρμόδια επιτροπή και στη συνέχεια στην ολομέλεια. 

Υπενθυμίζεται ότι ο υπουργός Ανάπτυξης Άδ. Γεωργιάδης έχει δηλώσει ότι μόνο με τις ψήφους του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ, θα προωθηθεί από την κυβέρνηση το σχέδιο νόμου για την εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας. Σημειώνοντας ότι στην περίπτωση που ένα από τα δύο κόμματα δεν το υπερψηφίσει, ο ίδιος θα κάνει πίσω, επιρρίπτοντας φυσικά το «ναυάγιο» της καταψήφισης του σχετικού σχεδίου στο κόμμα ή στα κόμματα που δεν το υπερψήφισαν.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ναυπηγεία Σκαραμαγκά
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η επανεκκίνηση των μεγάλων ναυπηγείων: Τα σχέδια Προκοπίου - Ξενοκώστα

Τα δύο μεγάλα ναυπηγεία της χώρας, Σκαραμαγκά και Ελευσίνας επαναλειτουργούν μέσα στο 2023, ύστερα από περιπέτειες πολλών ετών. Τι σχεδιάζουν οι νέοι ιδιοκτήτες, σε ποιες δραστηριότητες θα στραφούν.
businessdaily-Naypigeia-Elefsinas-ONEX
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Την αναβάθμιση των φρεγατών ΜΕΚΟ «χτυπούν» τα Ναυπηγεία Ελευσίνας

Έχει κατατεθεί προσφορά για το πρόγραμμα, όπως αποκάλυψε ο Πάνος Ξενοκώστας. Έντονη κινητικότητα στις δεξαμενές των ναυπηγείων με την είσοδο του 76ου πλοίου. Τον Μάιο η σύμβαση με την Attica Group.
businessdaily-Naypigeia-Elefsinas-ONEX
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Τα Ναυπηγεία Ελευσίνας θέλουν να γίνουν το ναυπηγικό hub της Μεσογείου

Με επενδύσεις 300 εκατ. ευρώ τα επόμενα τρία χρόνια θα προχωρήσει η εφαρμογή του σχεδίου αναγέννησης των ναυπηγείων από την ONEX. Η στήριξη της αμερικανικής τράπεζας DFC και οι δύο κλάδοι δραστηριότητας.
Naypigeia-Elefsinas-ONEX
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πρόεδρος της Ένωσης Ελληνικών Ναυπηγείων εξελέγη ο Πάνος Ξενοκώστας

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου ONEX έκανε λόγο για την δημιουργία ενός ισχυρού θεσμικού φορέα που θα λειτουργήσει ως καταλύτης στη μετάβαση της εγχώριας ναυπηγικής βιομηχανίας στην επόμενη ημέρα.