bd-sprite
Φώτο: Energean

Αποθήκη διοξειδίου άνθρακα στον Πρίνο με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση

Υποβλήθηκε το αίτημα για την υπαγωγή του project στη λίστα Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ ήδη έχει εγκριθεί χρηματοδότηση 390 εκατ. από το Ταμείο Ανάκαμψης. Πώς θα ωφελήσει το έργο την οικονομία.

Τον δρόμο για αναζήτηση ευρωπαϊκής χρηματοδότησης παίρνει το έργο της πρώτης αποθήκης διοξειδίου του άνθρακα στον Πρίνο, καθώς ήδη κατατέθηκε αίτημα υπαγωγής στη λίστα των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (PCIs - Projects of Common Interest) της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Πρόκειται για ένα από τα συνολικά 18 έργα για τα οποία έχει υποβληθεί αίτηση υπαγωγής στο καθεστώς των PCIs που προέρχονται από χώρες όπως η Γερμανία, η Γαλλία, η Ολλανδία, το Βέλγιο, η Δανία, η Ιταλία, η Ολλανδία, η Κροατία, η Ουγγαρία, η Πολωνία, η Λιθουανία και η Λετονία.

Το κόστος της συνολικής επένδυσης για τη δημιουργία της πρώτης υποθαλάσσιας αποθήκης στη λεκάνη του Πρίνου στην Καβάλα σε πλήρη ανάπτυξη αναμένεται να φθάσει περί το 1 δισ. ευρώ, ενώ έχει πάρει το πράσινο φως για επένδυση 390 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Υπενθυμίζεται πως με απόφαση της ΕΔΕΥΕΠ δόθηκε στην Energean η άδεια έως το τέλος του 2024 να διερευνήσει την περιοχή ως πιθανή για την πραγματοποίηση του έργου της υπόγειας αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα. Η Energean είναι ο operator του κοιτάσματος στον Πρίνο, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες, στο σχεδιασμό του έργου εντάσσεται και η δημιουργία ενός δικτύου σύλληψης και μεταφοράς του διοξειδίου του άνθρακα από τον ΔΕΣΦΑ.

Η Εnergean έχει ήδη «τρέξει» μελέτες για το έργο και τη δυνατότητα αξιολόγησης του δυναμικού αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα στη Λεκάνη του Πρίνου με δύο από τις μεγαλύτερες εταιρείες παροχής υπηρεσιών στον ενεργειακό τομέα στον κόσμο, τις Ηalliburton και Wood.

Εφόσον τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα που έχει η εταιρεία και οι γραφειοκρατικές διαδικασίες «τρέξουν» γρήγορα, η υπόγεια αυτή αποθήκη θα μπορούσε να είναι έτοιμη να υποδεχτεί φορτία ήδη από τα τέλη του 2025.

Σύμφωνα με τις έως σήμερα εκτιμήσεις η δυναμικότητα της αποθήκης μπορεί να φθάνει το 1 εκατ. τόνους έως τις αρχές του 2026 με προοπτική αύξησης στους 3 εκατ. τόνους ετησίως δύο χρόνια αργότερα. Μάλιστα, υπολογίζεται πως η δυνατότητα αποθήκευσης θα μπορούσε να φθάνει έως και του 50% των εκπεμπόμενων από την εγχώρια βιομηχανία ρύπων για ένα διάστημα 20 ετών.

Ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για τη βιομηχανία

Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Θεόδωρος Σκυλακάκης, μιλώντας για τη σημασία του έργου, είχε υπογραμμίσει πρόσφατα τη βαρύτητα του έργου σε μία εποχή κατά την οποία η Ευρώπη επιδιώκει τον επαναπατρισμό της βιομηχανικής της παραγωγής από την Άπω Ανατολή.

Σημειώνεται ότι έχει ήδη εκδηλωθεί ενδιαφέρον από ενεργεργοβόρες βιομηχανίες της χώρας, καθώς η δυνατότητα δέσμευσης και μεταφοράς των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα σε υπόγεια αποθήκη θα μείωνε το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα και θα είχε σημαντικό οικονομικό όφελος για τις εταιρείες, ειδικά την ώρα που οι τιμές των δικαιωμάτων εκπομπών ρύπων αυξάνονται διαρκώς χωρίς να υπάρχουν ενδείξεις αποκλιμάκωσης.

Τι είναι η τεχνολογία αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα

Η αποθήκευση CO2 είναι μια τεχνολογία μετριασμού της κλιματικής αλλαγής, καθώς επιτρέπει τη μείωση των εκπομπών CO2 και πρόκειται να διαδραματίσει βασικό ρόλο στην αντιμετώπιση της υπερθέρμανσης του πλανήτη. Το CCS περιλαμβάνει διαδικασία τριών σταδίων: δέσμευση CO2 από βιομηχανικές δραστηριότητες όπως η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, η παραγωγή τσιμέντου, χάλυβα και αλουμινίου, πετροχημικών, κ.α., μεταφορά του δεσμευμένου CO2 μέσω πλοίου ή αγωγού σε καθορισμένη περιοχή αποθήκευσης και τη μόνιμη αποθήκευση του CO2 σε συγκεκριμένους γεωλογικούς σχηματισμούς. Οι τεχνολογίες CCS μπορούν επίσης να περιλαμβάνουν την απομάκρυνση του υπάρχοντος CO2 από την ατμόσφαιρα.

Μονάδες γεωλογικής αποθήκευσης CO2 μικρής κλίμακας υπάρχουν ήδη εδώ και δεκαετίες, ενώ στην Ευρώπη υπάρχουν δύο εν λειτουργία στη Βόρεια θάλασσα και τη θάλασσα του Μπάρεντς σε εξαντλημένα κοιτάσματα υδρογονανθράκων. Παράλληλα, στη Νορβηγία βρίσκεται σε στάδιο κατασκευής ένα project μεγάλης κλίμακας για υπόγεια αποθήκευση CO2.

Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΔΕΣΦΑ: Το 2024 ο νέος 100% συμβατός με υδρογόνο αγωγός αερίου

Με συνολικό προϋπολογισμό 163 εκατ, ευρώ και μήκος 160 χλμ ο νέος αγωγός που κατασκευάζει ο ΔΕΣΦΑ θα συνδέει τις Περιφέρειες της Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας ενώ θα είναι ο πρώτος συμβατός για μεταφορά υδρογόνου.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Πυρετός» εισαγωγών LNG το 2022, πάνω από 50% ήλθε από τις ΗΠΑ

Αλλαγή σκηνικού στο φυσικό αέριο μετά τον πόλεμο: Η Ρεβυθούσα κάλυψε το 44% των εισαγωγών με LNG και πάνω από 50% των προμηθειών υγροποιημένου αερίου προήλθε από τις ΗΠΑ. Μείωση 19% στην εγχώρια κατανάλωση.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πάλι στην παράταση το κρίσιμο έργο της αποθήκης αερίου στην Καβάλα

Το ΤΑΙΠΕΔ προσανατολίζεται να μεταθέσει την υποβολή προσφορών στα τέλη Μαρτίου, καθώς οι δύο ενδιαφερόμενοι δεν αναμενόταν να υποβάλουν προσφορές. Ποια είναι τα προβλήματα που εμποδίζουν το στρατηγικής σημασίας έργο.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ενεργειακή θωράκιση της Ελλάδας με νέο σταθμό FSRU στη Ρεβυθούσα

Μεγάλη αύξηση της δυναμικότητας της μονάδας επαναεριοποίησης LNG με έργο προϋπολογισμού 190 εκατ. ευρώ που ο ΔΕΣΦΑ προτείνει να ενταχθεί στο REPower EU και να λάβει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση. Ποια άλλα έργα προτείνονται.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ποιες στρατηγικές κινήσεις μετατρέπουν την Ελλάδα σε ενεργειακό κόμβο

Ο ρόλος των αγωγών TAP και IGP, που θα μεταφέρει το αζέρικο αέριο στη Βουλγαρία, οι μεγάλες επενδύσεις σε μονάδες αεριοποίησης LNG και οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις αναβαθμίζουν τη θέση της Ελλάδας στην Ευρώπη.