Κριτική στην κυβερνητική πολιτική για την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας άσκησε ο Τομεάρχης Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και Βουλευτής Μαγνησίας, Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος, κατά τη συζήτηση στη Βουλή για τη Σύμβαση Υποπαραχώρησης της Μαρίνας Mega Yachts στην Κέρκυρα.
Ο κ. Μεϊκόπουλος χαρακτήρισε τη συμφωνία ως "καθρέφτη μιας συνολικής πολιτικής που αντιμετωπίζει τη δημόσια περιουσία όχι ως κοινό αγαθό, αλλά ως εμπόρευμα προς παραχώρηση". Επισήμανε ότι η παραχώρηση εντάσσεται σε μια στρατηγική εκποίησης λιμανιών, παραλιών και μαρινών, χωρίς επαρκείς εγγυήσεις και σχεδιασμό προς όφελος του Δημοσίου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε, η σύμβαση προβλέπει 40ετή παραχώρηση, χωρίς δεσμευτικό επενδυτικό πλάνο ή νομικές εγγυήσεις υλοποίησης. Το εφάπαξ αντάλλαγμα για το Δημόσιο ανέρχεται στα 9,7 εκατ. ευρώ, ενώ το ποσοστό 7,77% επί των εσόδων εκτιμάται ότι θα αποδώσει λιγότερα από 50 εκατ. ευρώ σε βάθος τεσσαρακονταετίας, με τον Οργανισμό Λιμένα Κέρκυρας να λαμβάνει μόλις 67.000 ευρώ ετησίως.
Ο βουλευτής τόνισε ότι "με πέντε χιλιάδες ευρώ τον μήνα παραχωρείται η πιο προνομιακή περιοχή του λιμανιού, όταν μια βίλα στην Κέρκυρα νοικιάζεται ακριβότερα", κάνοντας λόγο για υποτίμηση της δημόσιας περιουσίας.
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στις προβλέψεις της σύμβασης που μετακυλίουν στο Δημόσιο κόστη και ευθύνες, όπως η απομάκρυνση δραστηριοτήτων, η απορρύπανση και η ανέλκυση ναυαγίων, ενώ το κράτος δύναται να λειτουργεί ως εγγυητής των δανείων του επενδυτή. Ο κ. Μεϊκόπουλος σημείωσε ότι "το Δημόσιο πληρώνει, ρισκάρει και εγγυάται, ενώ ο ιδιώτης εισπράττει, ελέγχει και επεκτείνεται", χαρακτηρίζοντας το μοντέλο αυτό ως "κρατική επιδότηση ιδιωτικών συμφερόντων".
Παρά τον τίτλο "μαρίνα Mega Yachts", ο κ. Μεϊκόπουλος υπογράμμισε ότι το έργο αφορά κυρίως εμπορικές και ξενοδοχειακές δραστηριότητες, με ξενοδοχεία, εστιατόρια, εμπορικά καταστήματα, χώρους αναψυχής, γυμναστήρια και 7.800 τ.μ. εμπορικών εκμεταλλεύσεων, καθώς και δυνατότητα επέκτασης της χερσαίας ζώνης έως 100.000 τ.μ. Όπως ανέφερε, "πρόκειται για ένα σχέδιο real estate και όχι απλά για λιμενική υποδομή", σε μια πόλη που προστατεύεται από την UNESCO.
Ο βουλευτής επεσήμανε την απουσία διαβούλευσης και ενημέρωσης της τοπικής αυτοδιοίκησης και κοινωνίας, θέτοντας το ερώτημα "πώς μπορεί να μιλά κανείς για ανάπτυξη για την Κέρκυρα, όταν η ίδια η Κέρκυρα δεν ερωτήθηκε".
Τέλος, ο κ. Μεϊκόπουλος τόνισε ότι το έργο προωθεί ένα κλειστό τουριστικό μοντέλο all-inclusive, που δεν προσφέρει ουσιαστικά οφέλη στην τοπική κοινωνία. Οι επισκέπτες, όπως είπε, θα παραμένουν εντός της μαρίνας, απορροφώντας το οικονομικό όφελος εντός μιας περίκλειστης περιοχής και αφήνοντας μόνο εποχικές και χαμηλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας για τους ντόπιους.
Καταλήγοντας, υποστήριξε ότι η υπόθεση της Κέρκυρας αποτελεί μικρογραφία του συνολικού μοντέλου ανάπτυξης που προωθεί η κυβέρνηση, με το κράτος να "παραιτείται από τον ρόλο του" και να "δημιουργεί μια Ελλάδα δύο ταχυτήτων". Τόνισε πως η μαρίνα της Κέρκυρας πρέπει να παραμείνει "ζωντανός, ανοιχτός, δημόσιος χώρος" και υποστήριξε την ανάγκη για ένα βιώσιμο και δίκαιο μοντέλο ανάπτυξης.
Δείτε εδώ τη σχετική ομιλία: https://www.youtube.com/watch?v=kGR2drQk3c0