Το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης και Ηλεκτρονικού Περιεχομένου (ΕΚΤ) προχώρησε σε μια ολοκληρωμένη αποτίμηση 20 βασικών υπηρεσιών του gov.gr, εφαρμόζοντας μια καινοτόμο μεθοδολογία που συνδυάζει ποσοτικά και ποιοτικά κριτήρια.
Η έρευνα αποτυπώνει τεκμηριωμένα τη συμβολή της ψηφιοποίησης στη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των δημόσιων υπηρεσιών, επισημαίνοντας σημαντική εξοικονόμηση κόστους και χρόνου για πολίτες, επιχειρήσεις και τη δημόσια διοίκηση, καθώς και οφέλη για το περιβάλλον.
Οι 20 εξεταζόμενες υπηρεσίες καλύπτουν οκτώ βασικές κατηγορίες του gov.gr και εξυπηρετούν περίπου 14 εκατομμύρια αιτήματα ετησίως. Η επιλογή τους βασίστηκε σε παράγοντες όπως η επισκεψιμότητα, η συχνότητα χρήσης, το προφίλ των χρηστών, η στόχευση σε ευπαθείς ομάδες και ο αντίκτυπος σε διεθνείς δείκτες ψηφιακής διακυβέρνησης.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, η ψηφιοποίηση των διαδικασιών οδηγεί σε ετήσια εξοικονόμηση 312 εκατ. ευρώ. Ο απαιτούμενος χρόνος ολοκλήρωσης μειώνεται κατά 88% για φυσικά και νομικά πρόσωπα και κατά 97% για τη δημόσια διοίκηση.
Παράλληλα, επιτυγχάνεται μείωση εκπομπών CO2 κατά 33.000 τόνους, εξοικονόμηση 62,5 εκατ. φύλλων χαρτιού και αποφυγή 19,1 εκατ. μετακινήσεων ετησίως.
Μεταξύ των υπηρεσιών με το μεγαλύτερο μοναδιαίο όφελος ξεχωρίζουν η μεταβίβαση ακινήτου, η αξιολόγηση και πιστοποίηση αναπηρίας ΚΕΠΑ και η παροχή ηλεκτρονικών δικαστικών αποφάσεων.
Η ποιοτική έρευνα καταγράφει πολύ υψηλά ποσοστά ικανοποίησης, με το 76% των χρηστών να δηλώνουν πολύ ή απόλυτα ικανοποιημένοι. Υπηρεσίες όπως το πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης (84%), η καταβολή εξόδων κηδείας (81%) και η βεβαίωση μόνιμης κατοικίας (81%) λαμβάνουν τις υψηλότερες αξιολογήσεις.
Κύριοι λόγοι θετικής αποτίμησης αποτελούν η ευκολία χρήσης μέσω υπολογιστή (79%), η απουσία μετακινήσεων (77%) και η συνολική αποτελεσματικότητα (77%). Το gov.gr αποτελεί το κύριο κανάλι επικοινωνίας με τη δημόσια διοίκηση για το 65% των χρηστών, ενώ ακολουθούν οι ιστοσελίδες/εφαρμογές φορέων (13%) και τα ΚΕΠ (12%).
Οι πολίτες ζητούν περαιτέρω μείωση των απαιτούμενων δικαιολογητικών (37%), προσυμπλήρωση πληροφοριών και ενημέρωση για την πορεία αιτήματος (36%), καθώς και ένταξη περισσότερων υπηρεσιών στην πλατφόρμα.
Βάσει της συνδυαστικής αξιολόγησης, οι υπηρεσίες με τη μεγαλύτερη χρήση και βαθμολογία είναι:
• Πιστοποιητικό Οικογενειακής Κατάστασης (περίπου 3,2 εκατ. χρήσεις ετησίως)
• Ψηφιακή Βεβαίωση Εγγράφου (γνήσιο υπογραφής) (περίπου 2 εκατ. χρήσεις ετησίως)
• Know Your Customer (περίπου 5,2 εκατ. χρήσεις ετησίως)
• Έκδοση Δελτίου Ανεργίας (περίπου 1 εκατ. χρήσεις ετησίως)
Για την περαιτέρω ενίσχυση του gov.gr, προτείνονται η συστηματική αξιολόγηση και βελτίωση των υπηρεσιών, η αξιοποίηση τεχνολογιών αιχμής για προσωποποιημένες υπηρεσίες και η ενσωμάτωση περισσότερων υπηρεσιών για επιχειρήσεις.
Επίσης, τονίζεται η ανάγκη για καινοτόμους τρόπους πρόσβασης, μετατροπή της πλατφόρμας σε εργαλείο συμμετοχικής διακυβέρνησης και συνεχή απλούστευση των διαδικασιών.
Το ΕΚΤ, ως Εθνική Αρχή του Ελληνικού Στατιστικού Συστήματος, εφάρμοσε για πρώτη φορά μεθοδολογία που συνδυάζει ποσοτική (Τυποποιημένο Μοντέλο Κόστους, πολυκριτηριακή αξιολόγηση Rate Card) και ποιοτική αξιολόγηση για τη μέτρηση της αποτελεσματικότητας των ψηφιακών υπηρεσιών.
Στο πλαίσιο αυτό, αξιολογήθηκαν και τα περιβαλλοντικά οφέλη, ενώ πραγματοποιήθηκαν πάνω από 3.000 συνεντεύξεις πανελλαδικά για την καταγραφή της εμπειρίας και ικανοποίησης των χρηστών.
Η αποτίμηση πραγματοποιήθηκε από το ΕΚΤ σε συνεργασία με τις εταιρείες Planet και Deloitte, στο πλαίσιο του έργου «Σχεδιασμός και εφαρμογή μεθοδολογικής προσέγγισης για την εκτίμηση της μείωσης του κόστους & του χρόνου για τη Δημόσια Διοίκηση, τους πολίτες & επιχειρήσεις λόγω της εισαγωγής της πύλης “gov.gr” & της ένταξης σε αυτή ψηφιοποιημένων υπηρεσιών».
Το έργο υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης - NextGenerationEU.