ΓΔ: 899.42 0.53% Τζίρος: 88.14 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:20:01 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: Shutterstock

Χτύπησε και τα τάνκερ η επιδημία, «βουτιά» 80% στους ναύλους

Οι ναύλοι για τα δεξαμενόπλοια έχουν καταγράψει ελεύθερη πτώση της τάξεως του 80% τις τελευταίες εβδομάδες. Είχε προηγηθεί το κραχ στους ναύλους του ξηρού φορτίου.

Με το... «τρενάκι του τρόμου» μοιάζει η παγκόσμια ναυλαγορά τις τελευταίες ημέρες, καθώς τη σκυτάλη από το ξηρό φορτίο (φορτηγά πλοία) που ήταν ο τομέας που επλήγη πρώτα, από το ξέσπασμα της επιδημίας του κοροναϊού στην Κίνα, έχει πλέον πάρει και ο τομέας των πετρελαιοειδών.

Σύμφωνα με στελέχη του κλάδου, οι ναύλοι για τα δεξαμενόπλοια έχουν καταγράψει ελεύθερη πτώση της τάξεως του 80% τις τελευταίες εβδομάδες, καθώς η ραγδαία επιβράδυνση μιας σειράς οικονομιών, που κατά κανόνα είναι εισαγωγείς πετρελαίου, έχει περιορίσει δραματικά την ζήτηση φορτίων πετρελαίου.

Σε δηλώσεις του στο πρακτορείο Reuters, ο Γενικός Γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου (International Chamber of Shipping), κ. Γκάι Πλάτεν, επισήμανε ότι το ξέσπασμα της επιδημίας αποδεικνύεται ιδιαίτερα αρνητικό και για τον κλάδο της ναυτιλίας, καθώς η Κίνα έχει περιορίσει κατακόρυφα τις εισαγωγές πρώτων υλών, ως αποτέλεσμα του κλεισίματος των εργοστασίων της. Μόλις τις τελευταίες ημέρες έχει αρχίσει να καταγράφεται μια σταδιακή επανεκκίνηση κάποιων παραγωγικών μονάδων, γεννώντας ελπίδες για ανάκαμψη και της ναυλαγοράς.

Σύμφωνα με τη ναυτιλιακή εταιρεία Teekay Tankers, από τους σημαντικούς «παίκτες» στον τομέα των δεξαμενόπλοιων, αρνητική επίδραση στους ναύλους είχε και η επιστροφή στην αγορά δεκάδων δεξαμενόπλοιων του κινεζικού ομίλου Cosco, καθώς οι ΗΠΑ προχώρησαν στο τέλος Ιανουαρίου σε άρση των κυρώσεων που είχαν επιβάλλει για παράνομες δοσοληψίες με εταιρείες από το Ιράν για την μεταφορά πετρελαίου. Έτσι αυξήθηκε και η προσφορά τονάζ, πιέζοντας ακόμα περισσότερο τους ναύλους.

Πάντως, η διοίκηση της εταιρείας από τον Καναδά, συμπληρώνει ότι ακόμα είναι πρόωρη οποιαδήποτε εκτίμηση για την πλήρη επίδραση της επιδημίας στην ναυλαγορά, παρότι σε πρώτη φάση, η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου έχει πληγεί και ήδη πολλά διυλιστήρια περιορίζουν την δραστηριότητά τους, άρα και τα φορτία αργού που αγοράζουν, προκειμένου να διατηρήσουν τα περιθώρια κέρδους τους και να αποφύγουν την δημιουργία μεγάλων αποθεμάτων προϊόντων.

Υπάρχει επίσης και ο κίνδυνος περαιτέρω μείωσης της παραγωγής πετρελαίου από τις χώρες - μέλη του ΟΠΕΚ. Για το ζήτημα αυτό θα ληφθεί οριστική απόφαση, πιθανώς στις αρχές της επόμενης εβδομάδας. Σε μια τέτοια περίπτωση, θα περιοριστεί κι άλλο η προμήθεια φορτίων στην αγορά, επηρεάζοντας κι άλλο την ναυλαγορά. Επομένως, η Teekay εκτιμά ότι οι επόμενοι μήνες θα είναι δύσκολοι για τον κλάδο των δεξαμενόπλοιων.

Το θετικό στοιχείο βέβαια είναι ότι η μείωση των τιμών του πετρελαίου έχει περιορίσει σημαντικά το κόστος προμήθειας καυσίμων, το οποίο αποτελούσε βασικό παράγοντα ανησυχίας τις προηγούμενες εβδομάδες, ιδίως λόγω της μετάβασης στο νέο κανονιστικό καθεστώς, βάσει του οποίου, από την 1η Ιανουαρίου του 2020, όλα τα πλοία θα πρέπει να χρησιμοποιούν νέα καύσιμα, φιλικότερα προς το περιβάλλον, χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο.

Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΕΘΝΗ

Εκτινάχθηκαν τα ναύλα για μεταφορές πετρελαίου λόγω του Σουέζ

Οι αναλυτές αναμένουν μία μεγαλύτερη αύξηση των ναύλων για τα μικρότερα τάνκερ και τα προϊόντα πετρελαίου, όπως τη νάφθα και τις εξαγωγές ορυκτών καυσίμων από την Ευρώπη στην Ασία, εάν η διώρυγα παραμείνει κλειστή για εβδομάδες.