Έναν ουσιαστικό διάλογο για τα κρίσιμα ζητήματα της εκπαίδευσης άνοιξε το Κολλέγιο Αθηνών, διοργανώνοντας το Διεθνές Εκπαιδευτικό Συνέδριο με τίτλο «Η Εκπαίδευση και οι μεγάλες προκλήσεις του 21ου αιώνα» στις 17 και 18 Οκτωβρίου 2025.
Το συνέδριο πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του εορτασμού της Εκατονταετηρίδας του Κολλεγίου και τελούσε υπό την αιγίδα της Α.Ε. του Προέδρου της Δημοκρατίας, κυρίου Κωνσταντίνου Αν. Τασούλα.
Στο συνέδριο συμμετείχαν διακεκριμένοι επιστήμονες από όλον τον κόσμο, αναδεικνύοντας την ανάγκη για επαναπροσδιορισμό της εκπαίδευσης και του ρόλου του εκπαιδευτικού. Παρουσιάστηκαν πρωτοποριακές έρευνες και πραγματοποιήθηκαν εισηγήσεις που άνοιξαν συζητήσεις για τις σύγχρονες τάσεις στον χώρο της εκπαίδευσης.
Τον εναρκτήριο χαιρετισμό απηύθυναν ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ελληνοαμερικανικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος, κ. Αλέξης Φυλακτόπουλος, και ο Διευθυντής/President του Κολλεγίου Αθηνών, καθηγητής Σπύρος Ν. Πολλάλης. Μήνυμα προς τους συνέδρους απέστειλε η Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κ. Σοφία Ζαχαράκη.
Στο συνέδριο συμμετείχαν, μεταξύ άλλων, οι: Ron Beghetto (Arizona State University), Tina Blythe (Harvard University), Νικηφόρος Διαμαντούρος (ΕΚΠΑ, Ακαδημία Αθηνών), Σπύρος Δουκάκης (Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής), Helen Haste (University of Bath), Veronica Boix Mansilla (Harvard University), G. Williamson McDiarmid (UNC-Chapel Hill), Katherine Merseth (Harvard University), Φερενίκη Παναγοπούλου (Πάντειο Πανεπιστήμιο), Σπύρος Πολλάλης (Κολλέγιο Αθηνών, Harvard University), Δημήτρης A. Σωτηρόπουλος (ΕΚΠΑ), Αθανάσιος Τζιμογιάννης (Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου), Λουκάς Τσούκαλης (ΕΚΠΑ, Sciences Po), Yong Zhao (University of Kansas, University of Melbourne) και Steven Watson (Cambridge University).
Στην πρώτη συνεδρία, με τίτλο «Οι Στόχοι και το Όραμα της Εκπαίδευσης - Διαμορφώνοντας το Μέλλον της Διδασκαλίας και της Μάθησης», συζητήθηκε ο απαιτητικός ρόλος του εκπαιδευτικού στη σύγχρονη εποχή.
Τονίστηκε η ανάγκη μεταμόρφωσης της εκπαίδευσης σε ένα συνεργατικό περιβάλλον που αναδεικνύει τη μοναδικότητα κάθε μαθητή και συμβάλλει στη συλλογική ευημερία. Παρουσιάστηκαν επίσης οι μεταρρυθμίσεις του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος.
Η δεύτερη συνεδρία, με θέμα «Εκπαιδεύοντας Πολίτες του Κόσμου», εστίασε στις προκλήσεις που δημιουργεί η τεχνολογική επανάσταση. Επισημάνθηκε ότι, αν και προσφέρει σημαντικές ευκαιρίες, ενέχει και σοβαρούς κινδύνους για τη δημοκρατία, την κοινωνική συνοχή και τις ατομικές ελευθερίες.
Τονίστηκε η ευθύνη της εκπαίδευσης να διαμορφώνει πολίτες έτοιμους να υπηρετήσουν την κοινωνία και να διαχειρίζονται την αβεβαιότητα του μέλλοντος.
Στην τρίτη συνεδρία, με τίτλο «Οι Αναδυόμενες Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση», αναπτύχθηκε η σημασία της ηθικής και ανθρωποκεντρικής χρήσης της τεχνολογίας στη μάθηση. Διατυπώθηκε η θέση ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη πρέπει να λειτουργεί ως συνεργάτης της εκπαιδευτικής διαδικασίας, ενώ το σχολείο καλείται να προετοιμάσει τους μαθητές για να διαμορφώσουν ενεργά το μέλλον τους. Επισημάνθηκαν οι κίνδυνοι που συνεπάγεται η εμπλοκή ανηλίκων στη χρήση της ΤΝ και η ανάγκη για προσεκτικό πειραματισμό.
Το συνέδριο ανέδειξε τις μεγάλες προκλήσεις αλλά και τις ευκαιρίες που διαμορφώνονται για την εκπαίδευση στον 21ο αιώνα, με στόχο τη δημιουργία ενός συστήματος που ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες της κοινωνίας.