ΓΔ: 903.86 0.20% Τζίρος: 95.72 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 16:40:35 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: Shutterstock

Πώς «εξατμίστηκαν» 248 δισ. δολ. από την κεφαλαιοποίηση της Tesla

Από το ρεκόρ των 844,6 δισ. δολ., η χρηματιστηριακή αξία της Tesla έχει μειωθεί στα 596,5 δισ. δολ., καθώς επικρατεί ανησυχία για την επίθεση που αρχίζει να δέχεται από τον ανταγωνισμό.

Ο Έλον Μάσκ έχει πάψει να βρίσκεται στην κορυφή των πλουσιότερων ανθρώπων παγκοσμίως, καθώς η μετοχή της Tesla βρίσκεται σε καθοδική πορεία, με την χρηματιστηριακή αξία της εταιρείας να έχει μειωθεί κατά 248 δισ. δολάρια μέσα σε διάστημα δυο μηνών και να διαμορφώνεται στα 596,5 δισ. δολάρια από 844,6 δισ. δολάρια που είχε φτάσει.

Την 8η Ιανουαρίου η μετοχή της Tesla έκλεινε πάνω από τα 880 δολάρια. Η τιμή της, δύο μήνες μετά έχει κατρακυλήσει κατά 42% καθώς βρίσκεται πλέον στα 593 δολάρια. Ωστόσο ακόμα και μετά τις ρευστοποιήσεις, η μετοχή της Tesla είναι ενισχυμένη περισσότερο από 300% σε σχέση με τα περσινά της επίπεδα

Οι πιέσεις στις μετοχές τεχνολογίας εντείνονται, ενώ και το μέλλον του ανταγωνισμού που θα αντιμετωπίσει γεννά προβληματισμό. Η ένταση του ανταγωνισμού στην αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων πρόκειται να πλήξει με περισσότερους από έναν τρόπους τα έσοδα του Έλον Μάσκ και η σταθερότητα της Tesla που αποτελεί επίτευγμα στο παρόν οικονομικό περιβάλλον μπορεί να απειληθεί.

Μεγάλωσε ο ανταγωνισμός στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων

Βασικός πυρήνας των δραστηριοτήτων της Tesla είναι η πώληση ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Μέχρι τώρα, η Tesla «έπαιζε» μόνη της στην αγορά, όμως οι παραδοσιακές δυνάμεις της αυτοκινητοβιομηχανίας όπως General Motors και η Volkswagen μπαίνουν στην κούρσα, ενώ ήδη βλέπει να πλήττονται τα έσοδα σε βασικές αγορές.

Στη Κίνα που αποτελεί την μεγαλύτερη αγορά, εκτός συνόρων, για την Tesla,οι γηγενείς Nio, Li Motors και Xpeng (που έχουν επίσης παρουσία στις ΗΠΑ) στοχεύουν να αμφισβητήσουν την κυριαρχία της Tesla στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Ανταγωνιστικότητα τιμών και κυβερνητικές παρεμβάσεις, παρά την συμπάθεια των κινεζικών αρχών προς την Tesla, ωθούν περισσότερους Κινέζους στις εταιρείες που προέρχονται από την χώρα.

Παράλληλα ο σκληρός ανταγωνισμός σημειώνεται σε μια αγορά που θα δεχθεί πιέσεις, καθώς σύμφωνα με έκθεση της NIO NIO οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων θα επιβραδυνθούν το πρώτο τρίμηνο του έτους, σε συνέχεια της μεγαλύτερης του αναμενομένου πτώσης στο τελευταίο τρίμηνο του περασμένου έτους.

Σύμφωνα με τον κινεζικό Σύνδεσμο Εμπορικών Αυτοκινήτων, η Tesla πούλησε 15.484 οχήματα στη Κίνα τον τελευταίο μήνα. Πολύ χαμηλότερα από τα 23.804 που είχε πουλήσει τον Δεκέμβριο, με τις πωλήσεις της Tesla στη Κίνα να φτάνουν συνολικά το 2020 τα 499.550 οχήματα.

Στην Ιαπωνία, η Tesla έπρεπε να μειώσει την τιμή του Model 3 κατά 24% για να δει ενίσχυση των πωλήσεων τον τελευταίο μήνα, με τους χρόνους παράδοσης να φτάνουν πλέον μέχρι και τις 16 εβδομάδες. Η ιαπωνική κυβέρνηση θέλει να απαγορεύσει όλες τις πωλήσεις βενζινοκίνητων αυτοκινήτων μέχρι τα μέσα του 2030, και περισσότεροι Ιάπωνες στρέφονται στα ηλεκτρικά οχήματα, ανοίγοντας την όρεξη στον ανταγωνισμό.

Πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ιαπωνία έχουν ξεκινήσει Honda και Mazda, όμως τα μοντέλα τους υπολείπονται σε αυτονομία σε σχέση με τα μοντέλα της Tesla. Η Nissan σχεδιάζει να ξεκινήσει την πώληση του ηλεκτρικού crossover SUV «Ariya» μέσα στην χρονιά.

Επίσης ανεβάζουν ταχύτητα και οι ανταγωνιστές σε Ευρώπη και ΗΠΑ. Ο Μάρι Μπάρα, διευθ. Σύμβουλος της General Motors δεσμεύτηκε τον Ιανουάριο μετά την ορκομωσία Μπάιντεν, πως η αυτοκινητοβιομηχανία θα πουλάει μόνο αυτοκίνητα με μηδενικές εκπομπές ρύπων το 2035. Η Volvo έχει ανακοινώσει πως επιταχύνει τα σχέδια της να διαθέτει μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα μέχρι το 2030 μετά την αύξηση της ζήτησης που παρατηρείται.

Η Volkswagen έχει σκοπό να γίνει ο παγκόσμιος ηγέτης στην ηλεκτροκίνηση τα επόμενα χρόνια και επενδύει συνολικά 33 δισ. ευρώ για την επίτευξη αυτού του στόχου, έως το τέλος του 2024. Μέχρι το 2029 θα κυκλοφορήσει έως 75 καθαρά ηλεκτρικά μοντέλα και θα έχει διαθέσει στην αγορά συνολικά 26 εκατ. ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Λιγότερα έσοδα από δικαιώματα ρύπων

Τα δικαιώματα ρύπων έχουν αποτελέσει ακόμα μια σημαντική πηγή εισοδήματος για την Tesla, καθώς τα πουλάει σε ανταγωνιστές της. Τον τελευταίο χρόνο η Tesla αποκόμισε περισσότερα από 1,5 δισ. δολάρια από την πώληση δικαιωμάτων.

Η εταιρεία του Έλον Μάσκ μπορεί και συγκεντρώνει αυτά τα κέρδη, καθώς οι ανταγωνιστές της δεν έχουν «τρέξει» την κατασκευή περισσότερων ηλεκτρονικών αυτοκινήτων και πρέπει να αγοράζουν μονάδες ώστε να βρίσκονται εντός των ορίων εκπομπών που ορίζουν οι ρυθμιστικές Αρχές.

Έκθεση της Morgan Stanley ωστόσο χτυπάει το «καμπανάκι» για την Tesla καθώς αναφέρει πως αναμένεται αυτή η πηγή εσόδων να αρχίσει να δέχεται πιέσεις καθώς θα εντείνεται ο ανταγωνισμός στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες που μέχρι πρότινος κατέβαλλαν σημαντικά ποσά στην Tesla για να αγοράσουν δικαιώματα ρύπων, θα αρχίσουν να διαθέτουν πλέον τα δικά τους ηλεκτρικά οχήματα, αυτό θα μειώσει και το ποσοστό που θα χρειάζεται να αγοράζουν από την Tesla.

Χαρακτηριστικά η Fiat Chrysler, την τελευταία φορά ξόδεψε περί τα 362 εκατ. δολάρια για αγορές ρύπων, με την μερίδα του λέοντος να πηγαίνει στη Tesla. Ο όμιλος Stellantis που ανήκει η Fiat Chrysler ανακοίνωσε πως σκοπεύει να μειώσει τις συγκεκριμένες αγορές για το 2021.

Η κίνηση της Stellantis είναι σίγουρο πως θα ανοίξει τον δρόμο για να ακολουθήσουν κι άλλες εταιρείες, και μια μείωση των αγορών δικαιωμάτων ρύπων θα προκαλέσει πλήγμα στην κερδοφορία της Tesla. Παράλληλα οι παραδοσιακοί κολοσσοί θα επιταχύνουν την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων και θα μπορούν και οι ίδιοι να πουλούν με την σειρά τους δικαιώματα ρύπων αυξάνοντας την πίεση σε ακόμα μια αγορά που η Tesla δεν είχε συνηθίσει να έχει ανταγωνισμό.

Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ