ΓΔ: 892.13 -2.27% Τζίρος: 74.48 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:20:01 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Amazon-Bezos
Shutterstock

Η πτώση του ηλεκτρονικού εμπορίου φέρνει πονοκέφαλο στην Amazon

Ο κολοσσός του ηλεκτρονικού εμπορίου έχει να αντιμετωπίσει μια σειρά από προκλήσεις με αυξανόμενα κόστη καθώς γιγαντώνονται τα μεγέθη της ενώ μειώνεται η ζήτηση πλέον για ηλεκτρονικές αγορές.

Μπορεί κατά την διάρκεια της πανδημίας η Amazon να αναδείχθηκε σε έναν από τους μεγαλύτερους κερδισμένους από τον εγκλεισμό στο σπίτι, με τις πωλήσεις και τα κέρδη της να εκτοξεύονται σε νέα ιστορικά υψηλά, ωστόσο η επιστροφή στην κανονικότητα φέρνει μια σειρά από προκλήσεις στον τεχνολογικό κολοσσό που βλέπει τα μεγέθη του να ξεφουσκώνουν.

 Ο τεχνολογικός κολοσσός αν και εμφάνισε μεγαλύτερα των προβλέψεων κέρδη, τα έσοδα για το β’ τρίμηνο του 2021 ήταν χαμηλότερα των προσδοκιών. Παράλληλα η Amazon εμφανίζεται και επιφυλακτική για το επόμενο τρίμηνο καθώς αναμένεται να συνεχιστεί η πτώση στο ηλεκτρονικό εμπόριο όσο οι καταναλωτές μπορούν και βγαίνουν πάλι έξω. Αυτή ήταν και η πρώτη φορά από το 2018 όπου η Amazon δεν κατάφερνε να πιάσει τις προβλέψεις των αναλυτών.

H Amazon ανακοίνωσε κέρδη 15,12 δολ. ανά μετοχή, έναντι προβλέψεων για 12,30 ανά μετοχή (καθαρά κέρδη 7,78 δισ. δολ.) και κερδών το ίδιο τρίμηνο του 2020 στα 10.30 δολ ανά μετοχή, ενώ τα έσοδά της διαμορφώθηκαν στα 113,08 δισ. δολ., έναντι εκτιμήσεων για 115,2 δισ.

Οι πωλήσεις στα διαδικτυακά καταστήματα της Amazon αυξήθηκαν κατά 13% σε ετήσια βάση στο τρίμηνο, χάνοντας επίσης τις προβλέψεις των αναλυτών,  με τα έσοδα από τη διαδικτυακή διαφήμιση να καταγράφουν άλμα 83%.

Η Amazon Web Services κατέγραψε έσοδα αυξημένα κατά 37%, όντας ο βασικός ενισχυτής κερδών της εταιρείας, αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το 60% των καθαρών κερδών της.

Όπως αναφέρει σε σημείωμά της η Wedbush«οι καταναλωτές ξοδεύουν λιγότερο χρόνο στο σπίτι, καθώς οι περιορισμοί και τα lockdown έχουν χαλαρώσει σε κάποιες από τις βασικές αγορές που δραστηριοποιείται η Amazon», και συμπληρώνει πως το «guidance για το τρίτο τρίμηνο είναι για έσοδα της τάξης των 106-112 δισ. δολαρίων που είναι αρκετά χαμηλότερα από τις εκτιμήσεις μας για 119,5 δισ. δολάρια και των προβλέψεων της αγοράς για 118,9 δισ. δολάρια».

Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα η μετοχή της να κατρακυλήσει περίπου 8% που ήταν και οι μεγαλύτερες απώλειες από την 1η Μαΐου του 2020 με τον Τζεφ Μπέζος να χάνει 13,9 δις. δολάρια σε μια ημέρα και να πέφτει από την πρώτη θέση των πλουσιότερων ανθρώπων του κόσμου.

Η Amazon έχει επενδύσει δισεκατομμύρια για να συνεχίσει απρόσκοπτα την λειτουργία της κατά την διάρκεια της πανδημίας, περιορίζοντας σημαντικά τα κρούσματα κορονοϊού στις εγκαταστάσεις της, ενώ προχώρησε σε χιλιάδες προσλήψεις για να καλύψει τις αυξανόμενες ανάγκες. Πλέον ο νέος διευθύνων σύμβουλος της Amazon Άντι Τζάσι που ανέλαβε τα ηνία της εταιρείας από τον Τζεφ Μπέζος στις 5 Ιουλίου καλείται να πείσει τους επενδυτές πως η εταιρεία παραμένει μια καλή μακροπρόθεσμη τοποθέτησης ακόμα και αν επιβραδύνεται η αύξηση των εξόδων και ο κολοσσός έχει να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις των ρυθμιστικών αρχών σε ΗΠΑ και Ευρώπη που αποτελούν και τις βασικές της αγορές.

Όπως αναφέρει ο Brian Yarbrough αναλυτής της Edward D. Jones & Co, «δεν έχει πλέον τον ούριο άνεμο που είχε την περασμένη χρονιά» και πρόσθεσε πως «είναι πλέον ο νόμος των μεγάλων αριθμών. Δεν υπάρχει τρόπος για να το συγκρατήσει».

Οι επενδυτές από την πλευρά τους προσπέρασαν τα καλύτερα του αναμενομένου κέρδη καθώς και το ότι πρόκειται για το τρίτο συναπτό τρίμηνο της Amazon με έσοδα άνω των 100 δισ. δολ., ενώ τα έσοδα εμφανίζονται αυξημένα σε ετήσια βάση κατά 27%. Δεν επηρεάστηκαν ούτε από τις δυνατές επιδόσεις που κατέγραψε στο τρίμηνο η Amazon από τον τομέα των διαφημίσεων και την υπηρεσία cloud Amazon Web Services και επικεντρώθηκαν στην επιβράδυνση της κεντρικής δραστηριότητας του κολοσσού που αποτελεί το ηλεκτρονικό εμπόριο, που θα συνεχιστεί μέχρι το τέλος του έτους.

Τα υψηλότερα έξοδα επίσης προβληματίζουν την Αμαζον που συνεχίζει να αναπτύσσει νέες αποθήκες και να προσλαμβάνει περισσότερους εργαζομένους με στόχο να καλύψει τις ανάγκες που έχουν δημιουργηθεί από την αυξημένη ζήτηση των τελευταίων 2 ετών. Μερικές αποθήκες διαχειρίζονται τον διπλάσιο όγκο εμπορευμάτων σε σχέση με αυτόν που είχαν πριν από 2 χρόνια και η Amazon έχει πλέον να ανταγωνιστεί και την επανεκκίνηση της οικονομίας και το άνοιγμα των επιχειρήσεων που θα δημιουργήσουν ανταγωνισμό στην προσέλκυση εργαζομένων, αναφέρει ο Οικονομικός Διευθυντής της Amazon, Μπράιαν Ολσάβσκι. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά στους αναλυτές, «θα υπάρξει πίεση για τους μισθούς στο άμεσο μέλλον», και σημείωσε πως τέτοιοι παράγοντες θα επηρεάσουν την κερδοφορία της Amazon. Ειδικότερα, τα καθαρά λειτουργικά έξοδα στο δεύτερο τρίμηνο αυξήθηκαν κατά 27% στα 105,4 δις. δολάρια όπως ανέφερε στην ανακοίνωση της η Amazon.

Αντιμέτωπη με πρόστιμο 746 εκατ. ευρώ

Μετά από ποινή που επέβαλλε στον κολοσσό η Ευρωπαϊκή Αρχή Προστασίας Δεδομένων, η Amazon βρίσκεται αντιμέτωπη με πρόστιμο ύψους 746 εκατ. ευρώ καθώς κατηγορείται για παραβιάσει του κανονισμού περί απορρήτου των προσωπικών δεδομών.

Οι ρυθμιστικές αρχές δήλωσαν ότι η επεξεργασία προσωπικών δεδομένων των χρηστών από την Amazon δεν συμμορφώθηκε με τις απαιτήσεις του GDPR και πως η εταιρεία πρέπει να προχωρήσει σε αλλαγές. Από την πλευρά της η Amazon εκφράζει την αντίθεσή της στην απόφαση αυτή, προσθέτοντας ότι θα ζητήσει επανεξέταση του θέματος.

«Η απόφαση για το πώς δείχνουμε στους πελάτες μας σχετικές διαφημίσεις στηρίζεται σε υποκειμενικές και μη ελεγμένες αντιλήψεις του ευρωπαϊκού κανονισμού προστασίας δεδομένων και το προτεινόμενο πρόστιμο είναι εντελώς δυσανάλογο ακόμη και με αυτό το νομικό έρεισμα», ανακοίνωσε συγκεκριμένα η Amazon.

Μάλιστα, υπεραμύνθηκε της πολιτικής της για την προστασία των προσωπικών δεδομένων, σημειώνοντας πως πρόκειται για πρώτη προτεραιότητα της εταιρείας. «Δεν υπήρξε καμία παραβίαση δεδομένων και κανένα προσωπικό στοιχείο δεν έχει δοθεί σε τρίτο. Πρόκειται για αδιαμφισβήτητα γεγονότα», σχολίασε η Amazon στην ανακοίνωσή της.

Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ