Φώτο: Shutterstock

Η παγκόσμια λατρεία των sneakers και ο Ρότζερ Φέντερερ

Ο Ελβετός σταρ του τένις επενδύει στα παπούτσια On, την ώρα που η αγορά του athleisure αναπτύσσεται με γρήγορους ρυθμούς και αναμένεται να ξεπεράσει σε επιδόσεις το σύνολο της αγοράς ρούχων κι υποδημάτων μέχρι το 2023.

Η είδηση ότι ο σταρ του παγκοσμίου τένις Ρότζερ Φέντερερ αποφάσισε να επενδύσει -χρόνο και χρήμα- στην ελβετική εταιρεία κατασκευής αθλητικών υποδημάτων On ενδεχομένως ξένισε τους θαυμαστές του ανά τον κόσμο, οι οποίοι εκτιμούν ότι ο Ελβετός πρωταθλητής έχει ακόμη πολλά grand slam να κατακτήσει. Επιμένει εξάλλου να διαψεύδει τους κακεντρεχείς που προδικάζουν την απόσυρσή του από την ενεργό δράση εδώ και τουλάχιστον μία δεκαετία. Για τον ίδιο όμως, που στα 38 του χρόνια το μέλλον του στο τένις αρχίζει να φαντάζει ολοένα και πιο περιορισμένο, η κίνηση αποτελεί απόφαση καρδιάς. 

Μετά την πρόσφατη ήττα του από τον Έλληνα πρωταθλητή Στέφανο Τσιτσιπά στη διοργάνωση ATP στο Λονδίνο, ο Ρότζερ Φέντερερ, φορώντας τα δικά του On αθλητικά, δήλωσε «sneakerhead» (φανατικός συλλέκτης αθλητικών υποδημάτων), αναφέροντας ότι έχει στην κατοχή του περί τα 500 ζευγάρια κι ότι συνηθίζει να παρατηρεί τους ανθρώπους στα.… παπούτσια.

Αναζητώντας τον ιδανικό πρεσβευτή, οι άνθρωποι της On, εταιρείας με έδρα την Ζυρίχη που αποτελεί καλά κρυμμένο μυστικό για ολοένα και περισσότερους διεθνείς αθλητές ολυμπιακών αθλημάτων, προσέγγισαν τον Ρότζερ ποντάροντας και στον πατριωτισμό του κι έτσι, μέσα στους επόμενους μήνες, αναμένεται το λανσάρισμα του πρώτου μοντέλου με την υπογραφή του καλύτερου και πιο ακριβοπληρωμένου τεννίστα στον κόσμο.

Με την τάση για άνεση μέσα κι έξω από το γυμναστήριο (athleisure) να έχει πλέον καθιερωθεί, η βιομηχανία των υποδημάτων που συνδυάζουν τη μόδα με την τεχνολογία εμφανίζει αξιοζήλευτες επιδόσεις παγκοσμίως, καταγράφοντας σύμφωνα με την εταιρεία NPD Group, αύξηση πωλήσεων στην αμερικανική αγορά 7% φέτος συγκριτικά με πέρσι. Σε αντιδιαστολή, οι πωλήσεις των ψηλοτάκουνων υποχώρησαν κατά 5% και οι πωλήσεις των πιο τεχνολογικά εξειδικευμένων υποδημάτων μειώθηκαν 7%.

Σε διεθνές επίπεδο, η αγορά του athleisure αναπτύσσεται με ρυθμούς 9% φέτος, σύμφωνα με τα στοιχεία της Global Data κι αναμένεται να ξεπεράσει σε επιδόσεις το σύνολο της αγοράς ρούχων κι υποδημάτων μέχρι το 2023. Aξίζει δε να σημειωθεί ότι κατασκευάζονται 24,8 δισεκατομμύρια ζευγάρια αθλητικών sneakers τον χρόνο για τα 7,5 δισεκατομμύρια κατοίκων του πλανήτη, αριθμός τεράστιος κι εξαιρετικά επιβαρυντικός για το περιβάλλον.

Η ιστορία των sneakers

Κι ενώ η ανάγκη για ευεξία παραμένει το ζητούμενο, σε πρόσφατη έρευνα που έγινε στη Βρετανία, μόλις το 20% των καταναλωτών δήλωσε ότι αγοράζει αθλητικά αποκλειστικά για να αθληθεί, με το 68% αυτών να σημειώνει ότι σκοπεύει να τα φορέσει εκτός των χώρων άθλησης, ενσωματώνοντάς τα στην καθημερινότητά του. 

Πρόκειται για το επιστέγασμα μίας τάσης που μετρά σχεδόν έναν αιώνα ζωής και που έχει μετατρέψει τα sneakers σε αντικείμενα πόθου. Η αρχή έγινε το 1921 όταν η αμερικανική εταιρεία Converse προσέγγισε τον μπασκετμπολίστα Τσακ Τέιλορ με στόχο να σχεδιάσει ένα πιο προηγμένο αθλητικό υπόδημα με την υπογραφή του αθλητή και διαχρονική όπως αποδείχτηκε επιτυχία. Ακολούθησε η Nike το 1985, όταν πόνταρε στο νέο αστέρι του μπάσκετ Μάικλ Τζόρνταν, γράφοντας ιστορία με το μοντέλο Air Jordan, ενώ την επόμενη χρονιά ήταν η σειρά της Adidas και του χιπ-χοπ συγκροτήματος Run-DMC να μπει στο παιχνίδι του ανταγωνισμού δημιουργώντας το πιο περιζήτητο ζευγάρι αθλητικών υποδημάτων με στοιχεία από την ποπ κουλτούρα.

Η συνέχεια γράφεται στις μέρες μας, όπου η νοσταλγική διάθεση έχει επαναφέρει στο προσκήνιο φίρμες όπως η Fila και ενθαρρύνει την δημιουργία άτυπων «χρηματιστηρίων sneakers» στο Διαδίκτυο, με αξία που ξεπερνά το 1 δισ. δολάρια, απαντώντας στην επιθυμία των απανταχού sneakerheads -πιθανώς συμπεριλαμβονομένου και του Ρότζερ Φέντερερ- για την απόκτηση των πιο ακριβοθώρητων ζευγαριών, νέων και παλαιότερων, συχνά σε τιμές που σοκάρουν. 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΕΘΝΗ

Πώς έχασε τη λάμψη της η Victoria’s Secret

Ακυρώθηκε το εμβληματικό ετήσιο σόου της βιομηχανίας εσωρούχων Victoria's Secret, που δυσκολεύεται να ανταποκριθεί στις ανάγκες της νέας γενιάς γυναικών. Μεγάλες ζημιές και απώλειες άνω του 80% για τη μετοχή. Το «στοίχημα» για την επόμενη ημέρα.