ΓΔ: 878.76 -0.45% Τζίρος: 44.15 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:20:04 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Shutterstock

«Έμφραγμα» στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια προκαλεί η έλλειψη προσωπικού

Να «νοικιάσει» εργαζόμενους από Τουρκία και Αν. Ευρώπη σχεδιάζει η Γερμανία. Δριμύ κατηγορώ για τις αεροπορικές εταιρείες που δεν φρόντισαν έγκαιρα να προετοιμαστούν.

Μετά από δύο χρόνια περιορισμών ή ακόμη και απαγόρευσης των μετακινήσεων οι πολίτες όλων των χωρών επιθυμούν να περάσουν ένα αλησμόνητο καλοκαίρι και να βρεθούν σε χώρες άλλες εκτός της δικής τους. 

Όμως έχουν να αντιμετωπίσουν δύο ανατρεπτικούς παράγοντες: τη μεγάλη αύξηση των αεροπορικών εισιτηρίων και ταυτόχρονα το πραγματικό χάος που έχει δημιουργηθεί κυρίως στα αεροδρόμια της Ευρώπης. 

Οι αεροπορικές εταιρείες αναγκάζονται να ακυρώσουν πτήσεις ή σε αυτές που έχουν πραγματοποιηθεί οι επιβάτες μπορεί να περιμένουν αρκετές ώρες για να παραλάβουν τις αποσκευές τους, κάτι το οποίο δεν είναι και απόλυτα βέβαιο. Έτσι οι αεροπορικές επωμίζονται επιπλέον κόστος για τη μεταφορά των αποσκευών στα σπίτια ή στα παραθεριστικά συγκροτήματα των επιβατών, με το γεγονός αυτό να τις οδηγεί σε νέες αυξήσεις στα εισιτήρια και τον φαύλο κύκλο να συνεχίζεται. 

Αιτία των σκηνών χάους σε αρκετά ευρωπαϊκά αεροδρόμια πρώτον η ταχύτερη της αναμενόμενης ανάκαμψη για τον κλάδο των αερομεταφορών και τη ζήτηση για ταξίδια μετά την πανδημία, αλλά και οι μεγάλες ελλείψεις προσωπικού. Οι αεροπορικές εταιρείες την τελευταία διετία έθεσαν αρκετούς εργαζόμενους σε διαθεσιμότητα, με ένα σημαντικό μέρος τους να μην επιστρέφει ακόμη και τώρα που η ζήτηση για εξειδικευμένο προσωπικό είναι ισχυρή. 

Την ίδια ώρα απεργιακές κινητοποιήσεις των υπαλλήλων, κυρίως στις υπηρεσίες εδάφους των αεροδρομίων της Ευρώπης, επιτείνει ακόμη περισσότερο την ήδη άσχημη εικόνα. Αποτέλεσμα αυτού του συνδυασμού αρκετές κυβερνήσεις να λαμβάνουν μέτρα, με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας της Γαλλίας να διατάζει μείωση των πτήσεων για το αεροδρόμιο Charles de Gaulle, ενώ ο επικεφαλής της Lufthansa τόνισε ότι η κατάσταση δεν πρόκειται να βελτιωθεί έως το τέλος του έτους, ενώ αναγκάστηκε να στείλει e-mail συγνώμης προς τους πελάτες του γερμανικού αερομεταφορέα για τις καθυστερήσεις αλλά και τις… χαμένες βαλίτσες. 

Η γερμανική κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι θα… νοικιάσει εργαζόμενους από την Τουρκία και τις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης προκειμένου να καλύψεις τις ανάγκες των μεγάλων αεροδρομίων της σε προσωπικό εδάφους. 

Ο υπ. Μεταφορών της Βρετανίας, Γκραντ Σαπς ανακοίνωσε ότι η χώρα του έχει στα σκαριά ένα νέο σχέδιο έκτακτης ανάγκης προκειμένου να αντιμετωπίσει τα τεράστια προβλήματα, αλλά επέρριψε και ευθύνες στις αεροπορικές εταιρείες υπογραμμίζοντας ότι θα πρέπει «τόσο τα αεροδρόμια όσο και οι αερομεταφορείς είτε να πραγματοποιούν όλες τις πτήσεις είτε να τις ακυρώνουν εγκαίρως» ώστε να αποφευχθούν οι σκηνές χάους. 

Οι εταιρείες από την πλευρά τους απαντούν στην πληθώρα των παραπόνων ότι  δεν μπόρεσαν να προετοιμαστούν κατάλληλα για την ανάκαμψη των ταξιδιών λόγω της συγκεχυμένης πολιτικής για τους περιορισμούς του Covid, των χρονοβόρων ελέγχων του ιστορικού των προσλήψεων και της περιορισμένης βοήθειας που είχαν στη διάθεσή τους στο αποκορύφωμα της πανδημίας. Αλλά οι κυβερνήσεις δεν το δέχονται αυτό, λέγοντας ότι εναπόκειται τελικά στη βιομηχανία να βάλει σε τάξη τις δραστηριότητές της, αφού έλαβε τεράστιες επιδοτήσεις για να αντέξει την πανδημία.

«Αυτό που είναι απαράδεκτο είναι οι εταιρείες να δημιουργούν προβλήματα και στη συνέχεια να τα ρίχνουν στην κυβέρνηση, ζητώντας από αυτήν να βρει τη λύση», σημείωσε ο Γερμανός υπ. Εργασίας Χούμπερτους Χέιλ. Για παράδειγμα η Lufthansa μείωσε περίπου το ένα τρίτο του εργατικού δυναμικού της, σε 100.000 άτομα, μετά τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς που τέθηκαν σε ισχύ για να επιβραδυνθεί η εξάπλωση του κορονοϊού, με αποτέλεσμα να της λείπουν μέλη του πληρώματος καμπίνας, προσωπικό εδάφους και πιλότοι, καθώς η ζήτηση για ταξίδια επανέρχεται.

Ο ανεπαρκής αριθμός εργαζομένων στην επίγεια εξυπηρέτηση είναι από τις μεγαλύτερες αιτίες καθυστερήσεων και ακυρώσεων. Αλλά η αναπλήρωση του προσωπικού ήταν δύσκολη. Αυτό δεν αποτελεί έκπληξη αν αναλογιστεί κανείς τη φύση της εργασίας. Το προσωπικό εδάφους έχει συχνά ωράριο βάρδιας που δεν ταιριάζει στην οικογενειακή ή κοινωνική ζωή και να υπάρχει και νυχτερινό ωράριο. 

Το γερμανικό προσωπικό εδάφους συνήθως κερδίζει περίπου 20.000 ευρώ (21.026 δολάρια) ετησίως όταν ξεκινάει, ένα ποσό που μπορεί εύκολα να φτάσει σε δουλειές που είναι λιγότερο δύσκολες με πιο κανονικό ωράριο. Το ποσοστό ανεργίας στη Γερμανία βρίσκεται κοντά στο χαμηλότερο επίπεδο από την επανένωση το 1990, πράγμα που σημαίνει ότι οι εταιρείες επίγειας εξυπηρέτησης αντιμετωπίζουν έντονο ανταγωνισμό για προσωπικό από όλους σχεδόν τους τομείς της οικονομίας.

Ένα ακόμη κατηγορώ ενάντια στις αεροπορικές εταιρείες είναι ότι ήδη από τον Μάρτιο ήταν ορατά τα προειδοποιητικά σημάδια σχετικά με την ικανότητα του κλάδου να αντιμετωπίσει μια τόσο ραγδαία ανάκαμψη της ζήτησης.
 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΕΘΝΗ

Σοβαρά προβλήματα στα γερμανικά αεροδρόμια, λόγω έλλειψης προσωπικού

Από την πλευρά των εργαζομένων, η αντιπρόεδρος της Ver.di Κριστίνε Μπέλε, η οποία είναι επίσης και αντιπρόεδρος του εποπτικού συμβουλίου της Lufthansa, δηλώνει στην Augsburger Allgemeine Zeitung ότι «το καλοκαίρι θα είναι χαοτικό».
ΔΙΕΘΝΗ

Πυρετός μεταβιβάσεων από Ρώσους ολιγάρχες για να αποφύγουν τις κυρώσεις

Οι Ρώσοι δισεκατομμυριούχοι εκτιμάται ότι έχουν ήδη χάσει περισσότερα από 90 δισ. δολ. λόγω της επιβολής διεθνών κυρώσεων. Σπεύδουν να διαθέσουν περιουσιακά στοιχεία σε συγγενείς ή τρίτους.
ΔΙΕΘΝΗ

Η μεγάλη απειλή στασιμοπληθωρισμού: Επιστρέφουμε στη δεκαετία του '70;

Η εκρηκτική αύξηση των ενεργειακών τιμών, ιδιαίτερα μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, επαναφέρει στην παγκόσμια οικονομία την απειλή του στασιμοπληθωρισμού. Αναλυτές τονίζουν, όμως, ότι υπάρχουν σήμερα μεγάλες διαφορές.