ΓΔ: 1454.98 1.38% Τζίρος: 124.03 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Pixabay

«Λυγίζουν» οι Ευρωπαίοι καταναλωτές υπό το βάρος του πληθωρισμού

Οι περισσότεροι δηλώνουν έτοιμοι να κόψουν μη βασικές δαπάνες για να καλύψουν τα αυξημένα κόστη ενέργειας, καυσίμων και τροφίμων. Ανησυχούν περισσότερο για τον πληθωρισμό, παρά για τον πόλεμο στην Ουκρανία ή την πανδημία.

Περικοπές στις δαπάνες τους για μη αναγκαία είδη σχεδιάζουν οι περισσότεροι Ευρωπαίοι καταναλωτές, που βλέπουν ότι έρχεται νέα αύξηση τιμών σε βασικά είδη διαβίωσης. Σύμφωνα με τελευταία έρευνα, σχεδόν έξι στους δέκα καταναλωτές (58%) περιμένουν αύξηση δαπανών για ενέργεια, το 53% αναμένει αυξήσεις στα καύσιμα και τις μετακινήσεις και το 50% στα τρόφιμα και τα είδη πρώτης ανάγκης.

Κοινή είναι η ανησυχία των Ευρωπαίων καταναλωτών σε ό,τι αφορά τις πληθωριστικές πιέσεις, που μειώνουν συνεχώς το διαθέσιμο εισόδημα και περιμένουν περαιτέρω αύξηση του κόστους ζωής από το φθινόπωρο, παρά το γεγονός ότι οι φόβοι που γέννησε η πανδημία την τελευταία διετία δείχνουν στην παρούσα φάση να έχουν καταλαγιάσει.

Σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας ΜcKinsey, η οποία πραγματοποιήθηκε τον Ιούνιο σε δείγμα 1.000 καταναλωτών από την Γαλλία, την Γερμανία, την Ιταλία, την Ισπανία και το Ηνωμένο Βασίλειο, η πλειονότητα των ερωτηθέντων εμφανίζεται φειδωλή ως προς τις προσωπικές δαπάνες, εκτιμώντας ότι η αύξηση των τιμών στα είδη πρώτης ανάγκης θα συνεχιστεί.

Ήδη, αρκετοί καταναλωτές στρέφονται προς τα είδη ιδιωτικής ετικέτας, αγοράζουν μικρότερες ποσότητες και εξετάζουν τα περιθώρια αποταμίευσης, καθώς διαπιστώνουν ότι απαιτούνται πλέον ολοένα και μεγαλύτερα κονδύλια προκειμένου να καλύψουν βασικές ανάγκες για φαγητό, μετακινήσεις και ενέργεια.

Η έρευνα της McKinsey πιστοποιεί ότι το 53% των Ευρωπαίων αναφέρει ως βασική ανησυχία τις αυξανόμενες τιμές, ποσοστό σημαντικά αυξημένο σε σχέση με το 44% τον περασμένο Απρίλιο, με την ανησυχία σχετικά με τον πόλεμο στην Ουκρανία να απασχολεί πλέον μόλις το 15% των ερωτηθέντων, από 24% δύο μήνες νωρίτερα.

Αντίστοιχα, η πανδημία πλέον βρίσκεται μόλις στην πέμπτη θέση της κατάταξης των ανησυχιών των ερωτηθέντων, πίσω από το φόβο σχετικά με την απασχόληση καθώς και τα ακραία καιρικά φαινόμενα, απασχολώντας μόλις το 12% του δείγματος.

Μαζί με την έκδηλη ανησυχία σχετικά με τις έντονες πληθωριστικές πιέσεις, οι Ευρωπαίοι καταναλωτές εμφανίζονται και σχετικά απαισιόδοξοι ως προς την τρέχουσα αλλά και την μελλοντική κατάσταση της οικονομίας των χωρών τους. Ειδικότερα, το 58% του συνόλου των ερωτηθέντων χαρακτηρίζουν αρνητική την τρέχουσα οικονομική κατάσταση της χώρας τους, ποσοστό ελαφρά μειωμένο σε σχέση με τον Απρίλιο που ήταν 61%, με τους Βρετανούς καταναλωτές να εμφανίζονται ως οι πλέον απαισιόδοξοι, σε ποσοστό 69%, και τους Γερμανούς σχετικά πιο αισιόδοξους, με το 47% να εκτιμά την κατάσταση αρνητικά και το 14% θετικά.

Συνολικά το 36% των ερωτηθέντων εκφράζει αμφιβολία σχετικά με την πιθανότητα ενός σεναρίου ανάκαμψης, εκτιμώντας ότι ο πόλεμος στην Ουκρανία θα έχει μακροχρόνιες οικονομικές συνέπειες που θα επιβραδύνουν τον ρυθμό ανάκαμψης, μόλις το 14% εκφράζει αισιοδοξία, διαβλέποντας ανάπτυξη μετά από 2-3 μήνες, ενώ το 50% εκφράζει ουδετερότητα, εκτιμώντας ότι η οικονομία θα επηρεαστεί για διάστημα 6 έως 12 μηνών, και στην συνέχεια θα καταγράψει στασιμότητα ή πολύ περιορισμένο ρυθμό ανάπτυξης.

Οι κίνδυνοι που σχετίζονται με την εφοδιαστική αλυσίδα απασχολούν πρωτίστως εκείνους που εκφράζουν την μεγαλύτερη απαισιοδοξία, ενώ οι καταναλωτές χαμηλότερων εισοδημάτων καθώς και μεγαλύτερης ηλικίας τείνουν να έχουν την μικρότερη εμπιστοσύνη στο ενδεχόμενο οικονομικής ανάκαμψης.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΕΘΝΗ

Εκρηκτική ανάπτυξη του fast fashion: «Βλέπουν» άλμα 190% μέχρι το 2030

Οι κολοσσοί της παγκόσμιας αγοράς -Inditex (Zara), H&M Group, The Gap, Asos Plc και Fast Retailing (Uniqlo)- αποσπούν μερίδιο 29% επί του συνόλου της αγοράς, αφήνοντας σημαντικά περιθώρια για την δραστηριοποίηση και μικρότερων επιχειρήσεων.
Supermarket
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Προσγειώνεται» ο πληθωρισμός τροφίμων, ποια προϊόντα «αντιστέκονται»

Από 2,70% τον Φεβρουάριο σε 0,28% τον Μάρτιο έπεσε ο τιμάριθμος των τροφίμων. Κακάο, χυμός πορτοκαλιού και ελαιόλαδο συντηρούν τις ανοδικές πιέσεις. Πού καταγράφονται οι μεγαλύτερες μειώσεις.