ΓΔ: 1452.24 0.26% Τζίρος: 101.16 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:24:59 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
super market, trofima, emporio, prosfores
Φώτο: Shutterstock

Σούπερ Μάρκετ: Πότε θα φρενάρουν οι αυξήσεις στις τιμές των τροφίμων

Τι αναφέρουν έρευνες για την πορεία στις τιμές των τροφίμων και των άλλων καταναλωτικών αγαθών το επόμενο διάστημα στην Ελλάδα.

Μετά από μία περίοδο ενός και πλέον έτους όπου οι τιμές στα τρόφιμα και σε άλλα βασικά αγαθά αυξάνονταν σταθερά, υπάρχουν πλέον ισχυρές ενδείξεις ότι το 2024 οι ανατιμήσεις θα εκτονωθούν. Λίγη ώρα πριν από την ανακοίνωση της επιβράδυνσης του ρυθμού αύξησης των τιμών στην Ευρωζώνη και στην Ελλάδα, οι άνθρωποι της αγοράς από το βήμα του συνεδρίου του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου και Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) επιβεβαίωναν ότι το επόμενο διάστημα αναμένεται να συνεχιστεί αυτή η τάση.

Όλοι οι ομιλητές συμφώνησαν ότι ο πληθωρισμός των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ δεν είναι ελληνικό φαινόμενο, καθώς είναι επίμονος και διαρκής σχεδόν σε όλο τον κόσμο και οφείλεται τόσο στις γεωπολιτικές εξελίξεις όσο και στην κλιματική κρίση σε ό,τι αφορά κυρίως τα τρόφιμα. Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με την παγκόσμια έρευνα της NielsenIQ οι καταναλωτές δηλώνουν ότι πληρώνουν σήμερα επιπλέον 18% σε σχέση με το 2021 για αγορές σε καταναλωτικά αγαθά. Το ενδιαφέρον στοιχείο και στην παγκόσμια αγορά είναι ότι το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης (+13%) αφορά στην φετινή χρονιά.

Στην τοποθέτηση του ο Διευθύνων Σύμβουλος της NielsenIQ Hellas, Βάιος Δημοράγκας, σημείωσε ότι ο κλαδικός πληθωρισμός καθυστέρησε κατά ένα εξάμηνο σε σχέση με την πορεία του ευρύτερου πληθωρισμού και έκανε αισθητή την παρουσία του στα μέσα του δεύτερου τριμήνου του 2022 και ήταν αυτός που οδηγούσε για μεγάλο διάστημα την αύξηση των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ για ένα μεγάλο διάστημα έως και το πρώτο εξάμηνο της φετινής χρονιάς.

Η κατάσταση αυτή άρχισε να αλλάζει τους τελευταίους μήνες, καθώς από τον Ιούλιο για πρώτη φορά παρατηρείται μετά από μεγάλο διάστημα μονοψήφια αύξηση στις τιμές των προϊόντων - έναντι διψήφιας έως τότε -, μια επιβράδυνση η οποία συνεχίζεται με πιο έντονους ρυθμούς έως και τον Οκτώβριο όπου υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία. Το ενθαρρυντικό στοιχείο είναι ότι από τον Ιούλιο, υποβοηθούμενη και από τον τουρισμό, η κατανάλωση σε όγκο αυξήθηκε με αποτέλεσμα η πτώση της κατανάλωσης έως τον Οκτώβριο να είναι στα επίπεδα του 0,7% και οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για οριακές διαφορές σε σχέση με πέρυσι για το σύνολο της χρονιάς.

Σύμφωνα με τον κ. Δημοράγκα σημαντική συμβολή στη συγκράτηση των τιμών και του κλαδικού πληθωρισμού έπαιξε η σημαντική αύξηση του ποσοστού στο μείγμα των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Το τελευταίο το επιβεβαιώνει και η έρευνα της Circana η οποία παρουσιάστηκε χθες στο συνέδριο του ΙΕΛΚΑ. Συγκεκριμένα, τα επώνυμα προϊόντα από μερίδιο 76,4% που είχαν στο τέλος του 2021 έπεσαν στο 73,8% τον Οκτώβριο του 2023 την ίδια στιγμή που τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αύξησαν τα μερίδια τους από 23,6% σε 26,2% τον προπερασμένο μήνα.

Όπως ανέφερε στην εκδήλωση η Διευθύντρια Πωλήσεων της Circana, Δήμητρα Κατσίπη, οι προβλέψεις για το 2024 είναι θετικές καθώς «και η επόμενη χρονιά θα είναι πληθωριστική αλλά χωρίς την ίδια δυναμική». Συγκεκριμένα οι ανατιμήσεις για το σύνολο της αγοράς το 2024 αναμένεται να κινηθούν στο 4,5% έναντι 7,3% φέτος ενώ σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της εταιρείας για τον κλάδο των τροφίμων οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα αναμένονται στο 4,6% έναντι 7,2% φέτος.

Τέλος, σε ό,τι αφορά τα προϊόντα της κατηγορίας Health & Beauty αναμένονται το 2024 ανατιμήσεις της τάξης του 4% (από 7,2% φέτος) και στα προϊόντα για το σπίτι ανατιμήσεις 5,7% από 9,2% φέτος.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

masoutis_kerkyra
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πού ανοίγει νέα καταστήματα η Μασούτης, γιατί δημιουργεί εταιρεία ακινήτων

Το 18ο κατάστημά της στην Κέρκυρα εγκαινίασε η Μασούτης, ενώ δρομολογεί το άνοιγμα και στη Λευκάδα. Τρία καταστήματα σε Αττική και Χαλκίδα. Αξιοποιούνται ακίνητα αξίας 250 εκατ. ευρώ με νέα εταιρεία.
MERE
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Από το κακό στο χειρότερο στην Ελλάδα τα ρωσικά σούπερ μάρκετ Mere

Τι έδειξαν οι οικονομικές καταστάσεις της πρώτης πλήρους οικονομικής χρήσης της Mere στην Ελλάδα: ζημιές και αρνητικά ίδια κεφάλαια. Τα σχέδια των Ρώσων για την επόμενη ημέρα στη χώρα μας.