ΓΔ: 1427.29 -0.17% Τζίρος: 101.89 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 DATA
Φώτο: Aegean

«Πετάει» το περιθώριο κέρδους της Aegean: Δεύτερο μεγαλύτερο στην Ευρώπη

Σε νέες αγορές στρέφεται η Aegean, όπως Ινδία, Κόλπος, Κεντρική Αφρική, καθώς και σε νέες δραστηριότητες εκπαίδευσης και συντήρησης. Η νέα τεχνική βάση είναι έτοιμη να υποδεχθεί τρίτες αεροπορικές εταιρείες.

Με 7% περισσότερες θέσεις και μεγαλύτερες συχνότητες προς Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία, Ισπανία, Πορτογαλία, Ιταλία και Εμιράτα, καθώς και στο δίκτυο εσωτερικού, η AEGEAN στοχεύει να επαναλάβει τις υψηλές επιδόσεις του 2023. Η ελληνική αεροπορική εταιρεία, που το 2023 σημείωσε το δεύτερο καλύτερο περιθώριο κέρδους στην Ευρώπη, όπως σημείωσε, χθες, στη γενική συνέλευση των μετόχων, ο διευθύνων σύμβουλος, Δημήτρης Γερογιάννης και θα διανείμει για πρώτη φορά μέρισμα μετά τον τετραετή κύκλο της πανδημίας.

Έκανε λόγο για μια «διετία ορόσημο», που έθεσε τις βάσεις για περαιτέρω ανάπτυξη του ελληνικού αερομεταφορέα, εστιάζοντας στις επενδυτικές αποφάσεις που ελήφθησαν και ανοίγουν νέους ορίζοντες. Η AEGEAN προετοιμάζεται σε δύο περίπου χρόνια να ανοίξει φτερά για Ινδία, Κεντρική Αφρική και Περσικό Κόλπο. Η απόφαση στα τέλη του 2023, για τη μετατροπή τεσσάρων από τα συνολικά 50 αεροσκάφη της μεγάλης παραγγελίας από την Airbus, σε Long Range Α321 δίνει τη δυνατότητα για πτήσεις ως 7,5 ωρών.

Αναφερόμενος σε αυτή την εξέλιξη, ο πρόεδρος της εταιρείας, Ευτύχιος Βασιλάκης, τόνισε ότι «θα πετάμε με υψηλό επίπεδο υπηρεσιών αντίστοιχο, αλλά ελπίζουμε και καλύτερο από τους καλύτερους ανταγωνιστές σε αυτή την περιοχή».

Δίνοντας αναλυτικά στοιχεία για την πορεία της επένδυσης σε νέα αεροσκάφη, με τον στόλο να αριθμεί σήμερα 28 αεροσκάφη της οικογένειας Airbus A320 και 321, ο κ. Γερογιάννης επισήμανε ότι «μέσα στο 2023, η ανανέωση του στόλου συνέβαλε σημαντικά στην αποδοτική διαχείριση του κόστους λειτουργίας, ενώ ενίσχυσε περαιτέρω την ανταγωνιστικότητα του ομίλου με την αναβάθμιση των υπηρεσιών προς τους επιβάτες».

Ειδικότερα, το 2023 παρελήφθησαν εννέα αεροσκάφη A320 neo, ενώ εντός του 2024 θα παραληφθούν ακόμη πέντε νέα αεροσκάφη της οικογενείας Α320 neo και δύο ATR 72-600. Τα ελεύθερα βαρών, μισθώσεων  ή δάνειων, αεροσκάφη ανήλθαν στα τέλη του 2023 σε έντεκα, εκ των οποίων δύο Airbus neo, έξι Airbus CEO  και τρία ATR 72 -600, από μόλις τέσσερα στα τέλη του 2019.

Ήπια ανάπτυξη το 2024

Για το 2024, η έμφαση δίνεται στις βάσεις Αθήνας και Θεσσαλονίκης, καθώς και στις πτήσεις του εσωτερικού δικτύου, όπου η αύξηση των προσφερόμενων θέσεων θα φτάσει στο 7%. Συνολικά, η εταιρεία θα προσφέρει 19,5 εκατ. θέσεις κατά 3,17% αυξημένες σε σχέση με πέρσι, σε 47 χώρες, με 249 δρομολόγια, λύνοντας τον γρίφο που δημιούργησαν οι υποχρεωτικοί έλεγχοι των κινητήρων GTFτων αεροσκαφών της οικογενείας Airbus Α320 neo, που βγάζουν εκτός διαθεσιμότητας κατά μέσο όρο 10 αεροσκάφη μέσα στο έτος. Υπενθυμίζεται ότι έχει συμφωνηθεί πακέτο αποζημίωσης από την Pratt & Whittney, που καλύπτει σημαντικό μέρος της σχετικής οικονομικής επίπτωσης.

Έχοντας καταγράψει στο πρώτο τρίμηνο του έτους αύξηση 11% της επιβατικής κίνησης, φτάνοντας τους 2,8 εκατ. επιβάτες, με 12% περισσότερες προσφερόμενες θέσεις, ο ελληνικός αερομεταφορέας στοχεύει να χτίσει πάνω στην επιτυχία του 2023. «Μέσα σε έντονο ανταγωνιστικό περιβάλλον, υψηλών επιτοκίων και αυξανόμενων στοιχείων κόστους, η AEGEAN παρουσίασε ένα από τα καλύτερα αποτελέσματα, συγκρινόμενη με τις υπόλοιπες εισηγμένες ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες», σημείωσε ο κ. Γερογιάννης.

Ο τζίρος ανήλθε σε 1,7 δισ. αυξημένος κατά 27% σε σχέση με το 2022, η κερδοφορία μετά από φόρους σε 168,7 εκατ. ευρώ, κατά 52% ψηλότερα από το 2019, με το λειτουργικό περιθώριο κέρδους να διαμορφώνεται σε 14,6%. Η εταιρεία για πρώτη φορά μετά από τέσσερα χρόνια θα διανείμει μέρισμα. Όπως ανέφερε, εχθές, ο κ. Βασιλάκης, έχοντας εξαντλήσει όλες τις υποχρεώσεις δανειακές ή έμμεσες προς το δημόσιο (πχ. warrants), έχει προτείνει μέρισμα 0,75 ευρώ/μετοχή ή 67,6 εκατ. ευρώ περίπου.

Υψηλή ζήτηση για το νέο κέντρο εκπαίδευσης

Ιδιαίτερη σημασία απέδωσαν οι επικεφαλής της AEGEAN στην επένδυση που έκανε η εταιρεία στο νέο κέντρο αεροπορικής εκπαίδευσης και τη νέα τεχνική βάση. «Υπάρχει μεγάλη ζήτηση για αυτές τις υπηρεσίες», διευκρίνισε ο κ. Βασιλάκης, τονίζοντας πως για τα πρώτα 2-3 χρόνια, «η πρόκληση θα είναι η ανάπτυξη της στελέχωσης και οργάνωσης αυτής της διαδικασίας και λιγότερο η ζήτηση».

Μέσα σε δώδεκα μήνες, οι εργασίες αναβάθμισης των εγκαταστάσεων για το νέο κέντρο εκπαίδευσης πιλότων και πληρωμάτων καμπίνας ολοκληρώθηκαν και στα τέλη του 2023 παραδόθηκαν οι πρώτοι τέσσερις προσομοιωτές εκ των οποίων οι τρεις ήδη είναι σε λειτουργία, καλύπτοντας τις ανάγκες τόσο της AEGEAN όσο και τρίτων αεροπορικών εταιρειών.

Εντός των προσεχών εβδομάδων, αναμένεται η έναρξη της πλήρους λειτουργίας της νέας βάσης συντήρησης αεροσκαφών, στο παλιό hangar της Ολυμπιακής Αεροπορίας, διαθέτοντας έως δέκα θέσεις αεροσκαφών. Όπως είπε ο κ. Γερογιάννης, «έχουμε ήδη προετοιμαστεί για την υποδοχή πελατών τρίτων εταιρειών. Έχουμε ξεκινήσει ήδη από την τωρινή βάση προσφέροντας υπηρεσίες βαριάς συντήρησης σε τρίτους».

Από την πλευρά του, ο κ. Βασιλάκης έδωσε έμφαση και στα προγράμματα υποτροφιών για πιλότους και τεχνικούς, που AEGEAN ξεκίνησε από την περίοδο 2018-2019. «Όταν αυτές οι πρωτοβουλίες αντιγράφονται από μεγάλες αεροπορικές εταιρείες στην Ευρώπη, φαίνεται πως είχαμε την ωριμότητα και προνοητικότητα να δούμε τις τάσεις της αγοράς», υπογράμμισε.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Aegean
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Σε λειτουργία το νέο hangar της Aegean: Το στοίχημα της εξωστρέφειας

Στόχος η προσέλκυση τρίτων πελατών στο νέο hangar της AEGEAN, ενώ η επένδυση των 140 εκατ. έχει φτάσει στο 70%. Οι πρώτοι τρεις προσομοιωτές δουλεύουν στο φουλ στο κέντρο εκπαίδευσης πιλότων και πληρωμάτων.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Deal της Aegean με Pratt & Whittney: Θα αποζημιωθεί για τους κινητήρες

Το ύψος της αποζημίωσης δεν ανακοινώθηκε από την εταιρεία. Θα είναι σημαντικό, αλλά δεν θα καλύψει πλήρως τις απώλειες από την καθήλωση αεροσκαφών. Μετά το μεγάλο μέρισμα στους μετόχους, μπόνους και στους εργαζόμενους.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Γιατί εγκατέλειψε η Aegean την επένδυση στη ρουμανική Animawings

Η αποεπένδυση συγκεντρώνει τις δυνάμεις της Aegean στην ελληνική αγορά. Η εταιρεία ενισχύει το θερινό της πρόγραμμα κατά 3-5%, κυρίως από Αθήνα και Θεσσαλονίκη, με στόχο να ανταποκριθεί στην αυξημένη ζήτηση.