Το στρατηγικό πλάνο ανάπτυξης των πολυκαταστημάτων attica για την επόμενη τριετία παρουσίασε η ηγετική ομάδα της εταιρείας χθες, κατά την διάρκεια εκδήλωσης για τους εκπροσώπους των ΜΜΕ, με αφορμή και την συμπλήρωση σε λίγες μήνες 20 ετών από την δημιουργία του πρώτου εμπορικού προορισμού attica στο Citylink, στο κέντρο της Αθήνας. Όπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος κ. Δημοσθένης Μπούμης, στόχο της διοίκησης αποτελεί να καταστούν τα πολυκαταστήματα διαχρονικός προορισμός για τις νέες τάσεις στην μόδα και την ομορφιά, με σειρά επενδύσεων να συνδράμουν σε αυτόν τον σκοπό.
Βάσει του 7ετούς πλάνου ανάπτυξης, τα επενδυτικά κονδύλια ανέρχονται συνολικά σε 40 εκατ ευρώ, για την περίοδο 2020-2027, ενώ ήδη έχουν διατεθεί άνω των 25 εκατ ευρώ κι αναμένεται να αξιοποιηθούν ακόμη 15 εκατ ευρώ το διάστημα 2025-2027. Μέχρι σήμερα η έμφαση δόθηκε στην επέκταση των εμπορικών χώρων καθώς και στις εκτενείς ανακαινίσεις των τεσσάρων υπαρχόντων πολυκαταστημάτων, ενώ προτεραιότητα για την επόμενη τριετία αποτελεί η τεχνολογική και ταμειακή αναβάθμιση της εταιρείας, σε συνδυασμό με υπηρεσίες CRM αλλά και πρωτοβουλίες για την προώθηση της βιωσιμότητας.
Ο κ. Μπούμης σημείωσε ότι, σε συνέχεια ενός έτους εξαιρετικών επιδόσεων, τα πολυκαταστήματα attica «τρέχουν» ήδη στο 10μηνο του 2024 με ρυθμό της τάξης του +10% σε σχέση με πέρσι, με τις πωλήσεις τους να αγγίζουν τα 179,6 εκατ ευρώ και τα κέρδη EBITDA να ενισχύονται κατά 15,2%, στα 19,2 εκατ ευρώ. Επιπλέον, καθώς βρισκόμαστε εν μέσω του τελευταίου διμήνου του έτους -το οποίο συνήθως συνεισφέρει ποσοστό κοντά στο 25% των συνολικών πωλήσεων της εταιρείας- εκτιμάται ότι το έτος θα κλείσει με αύξηση που πιθανώς θα υπερβεί τον περσινό ρυθμό αλλά και τις αρχικές προβλέψεις που είχε η διατύπωση ο όμιλος Ideal Holdings όταν προχώρησε στην εξαγορά των attica.
Σημαντικό ρόλο στις θετικές επιδόσεις διαδραματίζουν και τα αυξημένα τουριστικά ρεύματα στην χώρα μας, με τις αγορές tax free να σήμερα να συνεισφέρουν ποσοστό περί το 10,5% στον συνολικό τζίρο και την αξία των αφορολόγητων αγορών να ενισχύεται ήδη στο δεκάμηνο του τρέχοντος έτους κατά 21% σε σχέση με πέρσι. Ο κ. Μπούμης σημείωσε επίσης ότι ενώ το 2019 περισσότερο από το μισό των αγορών tax free πραγματοποιείτο από Κινέζους αγοραστές, σήμερα είναι εμφανής μία πολυδιάσπαση στις εθνικότητες, με επισκέπτες από το Ισραήλ, την Αίγυπτο, την Σαουδική Αραβία, τις ΗΠΑ και άλλες χώρες να συμβάλουν στην αύξηση της αξίας αγορών.
Σημειώνεται ότι η χρήση του 2023 έκλεισε με πωλήσεις αυξημένες κατά 16,5%, συγκριτικά με το 2022, στα 227 εκατ ευρώ, λειτουργικά κέρδη αυξημένα κατά 15,7%, συνολικού ύψους 19,2 εκατ ευρώ και κέρδη EBITDA 23,9 εκατ ευρώ, ενισχυμένα σε ποσοστό 24% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Υπενθυμίζεται ότι η εταιρεία διατηρεί τέσσερα πολυκαταστήματα καθώς και τέσσερις μονοθεματικές boutiques των επώνυμων σημάτων ένδυσης Maje, Sandro και Boss καθώς και της εταιρείας καλλυντικών Mac. Περαιτέρω, λειτουργεί τρία πολυθεματικά σημεία attica selections στους χώρους του αεροδρομίου Ελ. Βενιζέλος, στο Costa Navarino και το Sani Resort, ενώ στην παρούσα φάση δεν φιλοδοξεί να διευρύνει περαιτέρω την παρουσία της εντός ή εκτός συνόρων. Να σημειωθεί ωστόσο ότι έχει ήδη ανακοινωθεί η πρόθεση δημιουργίας ακόμη δύο πολυκαταστημάτων attica στον υπό κατασκευή προορισμό του Ελληνικού, χωρίς όμως να δοθούν επί της παρούσης πιο συγκεκριμένα πλάνα έναρξης των σχετικών εργασιών.
Ιδιαίτερη μνεία έγινε στις εξαιρετικές επιδόσεις του e-shop των attica, το οποίο αποτελεί κορυφαίο προορισμό ειδικά στην κατηγορία των καλλυντικών επιλεκτικής διανομής. Όπως ανέφερε ο κ. Μπούμης, το ηλεκτρονικό κατάστημα δέχεται ετησίως 11,4 εκατομμύρια επισκέψεις, με τις ηλεκτρονικές πωλήσεις καλλυντικών να συνεισφέρουν ποσοστό κοντά στο 16% των συνολικών πωλήσεων καλλυντικών. Συνολικά δε, όλες οι κατηγορίες ειδών που διατίθενται στο e-shop (που αποτελούν μόλις το 30% των διατιθέμενων κωδικών στα φυσικά καταστήματα) πραγματοποιούν σήμερα τζίρο κοντά στο 4% επί του συνόλου, ωστόσο, εκτιμάται ότι αυτό το ποσοστό θα αυξηθεί καθώς η εταιρεία εμπλουτίζει διαρκώς την γκάμα των διατιθέμενων ειδών της online.
Τα νέα στελέχη
Βασική παράμετρο της αναπτυξιακής δυναμικής των attica αποτελεί και η προσέλκυση νέων ικανών στελεχών από την αγορά, όπως τόνισε ο κ. Παναγιώτης Κανελλόπουλος, πρόεδρος του ΔΣ, αναφερόμενος στα δύο νέα μέλη του ΔΣ, Paolo de Cesare και Florence Rollet, με εκτενή εμπειρία σε μεγάλες εταιρείες luxury και πολυκαταστήματα στο εξωτερικό, αλλά και στη Marketing & e-commerce Director, κα Φοίβη Παναγιωτοπούλου και τον Buying Director, κ. Κωνσταντίνος Λεμονής. Ο κ. Κανελλόπουλος υπογράμμισε την δέσμευση της εταιρείας στην δημιουργία αξίας για τους πελάτες της, στόχευση που έχει και την αμέριστη στήριξη του ομίλου Ideal, βασικού μετόχου των attica.
Από την πλευρά της η κα Rollet, με εκτενή εμπειρία σε εταιρείες όπως οι Dior και Tiffany, σημείωσε την δυναμική αλλά και την ανθεκτικότητα της αγοράς πολυτελών αγαθών, η οποία παρά την κάμψη φέτος σε ποσοστό 2%, αναμένεται να καταγράψει ανοδική πορεία μέσα στο 2025, αγγίζοντας σε αξία διεθνώς τα 370 δισ ευρώ. Η κα Rollet υπογράμμισε την σημασία της παροχής υπηρεσιών υψηλής αξίας και αισθητικής μέσα στα πολυκαταστήματα, καθώς και την ανάγκη συνεχούς εκπαίδευσης του προσωπικού ώστε να απαντά στις ανάγκες του σύγχρονου απαιτητικού καταναλωτή.
Από την πλευρά του, ο κ. Paolo de Cesare, με εμπειρία στην ηγεσία της διεθνούς ένωσης πολυκαταστημάτων Intercontinental Group of Department Stores (IGDS), επεσήμανε ότι τα πολυκαταστήματα γίνονται καλύτερα με τον χρόνο, σαν τα καλά κρασιά, υπογραμμίζοντας ότι αποτελούν διαχρονικά προορισμό καινοτομίας. Ο ίδιος επεσήμανε ότι η φετινή κάμψη στην αγορά των πολυτελών αγαθών είναι προσωρινή, επικαλούμενος την σταδιακή επιστροφή των Κινέζων αγοραστών, έστω σε μικρότερους αριθμούς, αλλά και την δημιουργικότητατων μεγάλων brands για την προσέλκυση του ενδιαφέροντος νέων πελατών, προϊδεάζοντας για μονοψήφια ανοδική τάση του κλάδου τα επόμενα χρόνια.
Το πρώτο attica στο Citylink εγκαινιάστηκε τον Απρίλιο του 2005, καταλαμβάνοντας χώρους μόλις 22.600 τμ, για να επεκταθεί σήμερα σε 35.500 τμ και 69.000 τμ στο σύνολο του δικτύου των πολυκαταστημάτων. Περισσότεροι από 5 εκατομμύρια επισκεπτες εξυπηρετούνται ετησίως στα φυσικά καταστήματα, διαθέτοντας περισσότερα από 1.000 brands και 1 εκατομμύρια προϊόντα στα καταστήματα. Στο μείγμα των πωλήσεων των attica, ποσοστό 20% καταλαμβάνουν τα καλλυντικά, ενώ από το υπόλοιπο 80%, τα ανδρικά είδη συνεισφέρουν ποσοστό 22%, τα γυναικεία 18%, τα αξερουάρ 11%, η υπόδηση 10% και τα αθλητικά είδη μόλις 5%. Σήμερα, η βιωσιμότητα παραμένει κυρίαρχος πυλώνας της στρατηγικής των attica, με το 2023 να αποτελεί ορόσημο καθώς η εταιρεία μείωσε το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα κατά 37% συγκριτικά με το 2022. Έχει δε ήδη προχωρήσει σε ενέργειες όπως η αντικατάσταση του φωτισμού με λύσεις μη ενεργοβόρες, η εγκατάσταση κάδων ανακύκλωσης ρούχων και η εισαγωγή σήμανσης σε προϊόντα με χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
Επενδύοντας στην σύγχρονη τάση του experiential retail, ο στρατηγικός σχεδιασμός των πολυκαταστημάτων εστιάζει πλέον στην αναβαθμισμένη εμπειρία του πελάτη σε όλα τα κανάλια και σημεία, με εισαγωγή νέων και επώνυμων brands, ενίσχυση του digital store, ανάπτυξη νέων υπηρεσιών κι ανακαίνιση χωρών. Με στόχο τέλος να συνεχίσουν να προσφέρουν μία μοναδική εμπειρία για τον πελάτη, τα πολυκαταστήματα attica αναπτύσσουν περαιτέρω εξατομικευμένες, premium υπηρεσίες, όπως personal shopping σε VIP room και θεραπείες ομορφιάς, εκπλήσσοντας θετικά και ενισχύοντας την σχέση με τους πελάτες τους μέσω πρωτοτύπων pop up events, πρωτοβουλίες που συνθέτουν τον ακρογωνιαίο λίθο του Elevation Project, της στρατηγικής για την διαρκή αναβάθμιση των παρεχομένων υπηρεσιών.