Ανεβάζουν ρυθμούς οι μετροπόντικες που ανοίγουν τον δρόμο για τη νέα Γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας, ώστε να συναντηθούν εντός του 2026 στον Ευαγγελισμό. Εντωμεταξύ, οι πρώτοι από τους 15 νέους σταθμούς που θα αλλάξουν την καθημερινότητα σε πολυσύχναστες γειτονιές της πόλης μπαίνουν στον χάρτη. Στα «Δικαστήρια» η εκσκαφή έχει ήδη φτάσει σε βάθος 26 μέτρων, ενώ στην «Ακαδημίας» ο όγκος της εκσκαφής ισοδυναμεί με τρεις φορές τον όγκο της γειτονικής Πρυτανείας του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Αποστολή της νέας πορτοκαλί γραμμής που αρχικά θα ενώσει το Άλσος Βεΐκου με το Γουδή είναι να εξυπηρετήσει πυκνοκατοικημένες περιοχές του κέντρου, μεταφέροντας καθημερινά 340.000 επιβάτες. Έτσι, σήμερα, σε δύο από τα πιο κεντρικά σημεία της Αθήνας, που δεν κοιμούνται ποτέ, τα έργα προχωρούν εντατικά από τον όμιλο ΑΒΑΞ, διαμορφώνοντας μία εντυπωσιακών διαστάσεων «υπόγεια» εικόνα, όπως αποτυπώνεται στις αποκαλυπτικές λήψεις με drone.
«Δικαστήρια»: 1.000 τόνοι χώματος απομακρύνονται καθημερινά
Ένα από τα πιο εντυπωσιακά κατασκευαστικά μέτωπα του έργου, εξελίσσεται στη συμβολή των οδών Ευελπίδων και Μουστοξύδη, όπου έχει αναπτυχθεί το εργοτάξιο του σταθμού «Δικαστήρια». Το εμβαδόν του σκάμματος είναι 1.600 τ.μ., δηλαδή μισό γήπεδο ποδοσφαίρου ή τέσσερα γήπεδα μπάσκετ.
Από τον Ιούλιο του 2023, πάνω από 40 εργαζόμενοι δουλεύουν, απομακρύνοντας καθημερινά έως και 1.000 τόνους χώματος. Μεγάλα φορτηγά εκτελούν μέχρι και 35 δρομολόγια ημερησίως. Η εκσκαφή έχει ήδη φτάσει σε βάθος 26 μέτρων, από τα συνολικά 35 μέτρα, ενώ μέχρι σήμερα έχουν απομακρυνθεί 40.000 κυβικά μέτρα χώματος.
Όταν ολοκληρωθεί, ο σταθμός «Δικαστήρια» θα προσφέρει καλύτερη πρόσβαση όχι μόνο στο δικαστικό συγκρότημα, αλλά και στις γειτονιές του Γκύζη και της Κυψέλης, αναβαθμίζοντας αισθητά την καθημερινότητα.
«Ακαδημίας»: Μέγεθος σκάμματος όσο 26 πισίνες
Εντατικά προχωρούν οι εργασίες και στον σταθμό «Ακαδημίας», που τοποθετείται ανάμεσα στο Πνευματικό Κέντρο του δήμου Αθηναίων και την Αθηναϊκή Τριλογία. Εκεί απασχολούνται καθημερινά 30 εργαζόμενοι της ΑΒΑΞ που δουλεύουν αδιάκοπα, αξιοποιώντας εξειδικευμένες τεχνικές.
Η εκσκαφή έχει ήδη φτάσει στα 22 μέτρα, από τα συνολικά 25 μέτρα βάθους, με τον όγκο να αντιστοιχεί σε 26 πισίνες ολυμπιακών διαστάσεων ή σε ένα οικοδομικό τετράγωνο 4όροφων πολυκατοικιών.
Ο σταθμός «Ακαδημίας» θα λειτουργεί ως κόμβος, προσφέροντας απρόσκοπτη σύνδεση με τη Γραμμή 2 μέσω υπόγειας διάβασης 140 μέτρων. Η σήραγγα αποβαθρών εκτείνεται σε μήκος 95 μέτρων. Οι αποβάθρες θα βρίσκονται 26 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της γης, ενώ ο κεντρικός χώρος του σταθμού, επιφάνειας 802 τ.μ., θα προσφέρει έναν σύγχρονο και άνετο χώρο για χιλιάδες επιβάτες καθημερινά.
Πώς προχωρά η κατασκευή των τούνελ
Η διάνοιξη και κατασκευή των σηράγγων της Γραμμής 4 προχωρά με ταχείς ρυθμούς. Τα δύο υπερσύγχρονα μηχανήματα TBM της κοινοπραξίας ΑΒΑΞ-GHELLA-ALSTOM θα έχουν ολοκληρώσει τη διάνοιξη της διαδρομής των 12,8 χλμ. εντός του 2026. Ήδη, ο πρώτος μετροπόντικας, με την ονομασία «Αθηνά», που ξεκίνησε από την Κατεχάκη, έχει ολοκληρώσει πάνω από το 50% της αποστολής του. Από τα συνολικά 5 χλμ. της σήραγγας έχει ήδη «τρυπήσει» περίπου 3 χλμ. Επί του παρόντος, βρίσκεται στον σταθμό «Ιλίσια» και αναμένεται να φτάσει στον Ευαγγελισμό στα τέλη του 2025.
Το δεύτερο TBM, η «Νίκη», που ακολουθεί αντίθετη πορεία και ξεκίνησε το περασμένο καλοκαίρι από το Άλσος Βεΐκου προς τον Ευαγγελισμό, βρίσκεται κοντά στον σταθμό «Γαλάτσι». Αναμένεται να φτάσει στον Ευαγγελισμό στα τέλη του 2026.
Δείτε εδώ το βίντεο.