Φώτο: Shutterstock

Ανατροπή σκηνικού στην αγορά του καφέ έφερε η πανδημία

«Βουτιά» 90% στις πωλήσεις στην εστίαση, αύξηση έως 20% στα σούπερ μάρκετ, καθίζηση στα καφεκοπτεία. Ανησυχία για μεγάλη αύξηση στις τιμές παραγωγού.

Τον καφέ της παρηγοριάς σερβίρει... η πανδημία στις εγχώριες επιχειρήσεις του κλάδου καφέ, που πέρα από τις ανατροπές στην ζήτηση βρίσκονται αντιμέτωπες με το κίνδυνο εκτόξευσης των τιμών όσο διατηρείται αυξητικός ο ρυθμός εξάπλωσης του κορονοϊού. 

Το λουκέτο στο κανάλι της εστίασης, η υπολειτουργία ορισμένων σημείων take away, έχει άμεσο αντίκτυπο στις πωλήσεις του καφέ, οι οποίες ωστόσο αντισταθμίζονται με την ανοδική πορεία που καταγράφει η κατανάλωση στο ράφι. Ωστόσο και στο κομμάτι της λιανικής οι τάσεις που επικρατούν είναι αντίρροπες αφού την στιγμή που στα σούπερ μάρκετ σημειώνεται αύξηση περί τα 15-20% των πωλήσεων, στα παραδοσιακά καφεκοπτεία σημειώνεται κατακόρυφη πτώση της τάξεως του 50-70%. 

Σε ό,τι αφορά στο ράφι οι εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς αναφέρουν ότι συνολικά η κατηγορία εμφανίζει αύξηση 20% ενώ οι κάψουλες καφέ «τρέχουν» με υψηλότερο ρυθμό της τάξεως του 50%. Όμως το «στοκάρισμα» καφέ που έχει υψηλή διατηρησιμότητα οδηγεί αναπόφευκτα σε υποχώρηση των πωλήσεων τους επόμενους μήνες.

Παράλληλα, η κατανάλωση καφέ στο σπίτι «επιστρέφει» στις κατηγορίες όπως ελληνικός και στιγμιαίος με την τάση για περιορισμό των premium επιλογών να ενισχύεται όσο διατηρείται η καραντίνα. 

Τα δύσκολα στην εστίαση

Στο κανάλι της εστίασης, η υποχώρηση της κατανάλωσης είναι σαρωτική, καθώς το κλείσιμο ή η μερική λειτουργία των καταστημάτων, σε συνδυασμό με τα μέτρα περιορισμού των μετακινήσεων έχουν άμεσο αντίκτυπο στην ζήτηση. Οι εκτιμήσεις της αγοράς κάνουν λόγο για μείωση πωλήσεων που αγγίζει μέχρι και το 90%.

Σημειώνεται ότι η κατανομή του όγκου πωλήσεων στην εγχώρια αγορά διαμορφώνεται σε 78% στη λιανική και 22% στην εστίαση. Υπολογίζεται ότι ο συνολικός τζίρος του καφέ στο ράφι κυμαίνεται σε περίπου 330 εκατ. ευρώ. Την πρωτοκαθεδρία στην κατανάλωση διατηρεί ο ελληνικός καφές με μερίδιο σε όγκο 32%, ακολουθεί ο στιγμιαίος με 30%, ο espresso με 28% και ο φίλτρου με 10%. Διαφορετική είναι η κατανομή μεριδίων στο κανάλι της εστίασης, όπου ο καφές espresso διευρύνει συνεχώς την δυναμική του. 

Αύξηση τιμών παραγωγού

Στο μεταξύ, επιπλέον «πονοκέφαλο» στις επιχειρήσεις καφέ δημιουργεί η επικείμενη εκτόξευση τιμών παραγωγού από την υπεραποθεματοποίηση των ισχυρών χωρών εισαγωγής που φοβούνται το ενδεχόμενο για συνολικό locked down στις μεταφορές, στο βαθμό που διατηρηθεί αυξητική η εξάπλωση της πανδημίας. 

Ήδη η τιμή ενός σάκου καφέ 60 κιλών πλησιάζει σε τιμές ρεκόρ στη Βραζιλία, καθώς οι εισαγωγείς και οι έμποροι αυξάνουν τις παραγγελίες τους συνεχώς. Αντίστοιχη εικόνα και στην Κολομβία, γεγονός που ευνοεί σε πρώτη ανάγνωση τους καλλιεργητές καφέ, οι οποίοι ωστόσο εκφράζουν ανησυχία για το πως θα εξελιχθεί η επόμενη συγκομιδή, η οποία ξεκινά στα τέλη Απριλίου και  εάν θα υπάρχει επάρκεια εργατών γης, δεδομένων των μέτρων περιορισμού.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

«Χρυσό» τρίμηνο στα σούπερ μάρκετ με αύξηση του τζίρου σε 1,5 δισ. ευρώ

Καταναλωτική φρενίτιδα έφερε η καραντίνα τον Μάρτιο, με αύξηση των πωλήσεων κατά 26,9%, ενώ συνολικά το α' τρίμηνο ο τζίρος αυξήθηκε κατά 12,2%. Κερδισμένα τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Μεγάλος τζίρος και προοπτικές στον τομέα της μικρής λιανικής

Σχεδόν το ένα τέταρτο των πωλήσεων καθημερινών αγαθών περνούν μέσα από το κανάλι της μικρής λιανικής. Πλεονεκτήματα η εγγύτητα στον καταναλωτή, το διευρυμένο ωράριο και η προσωπική επαφή.
Arivia
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Με νέα θυγατρική μπαίνει η Arivia στην αγορά του τυριού

Τη νέα θυγατρική Aring με έδρα στην Πυλαία Θεσσαλονίκης ίδρυσε η Arivia, που έχει περάσει από τον περασμένο Οκτώβριο στον έλεγχο του ομίλου Upfield. Στελέχη της Upfield στο διοικητικό συμβούλιο της νέας εταιρείας.