ΓΔ: 1473.53 1.47% Τζίρος: 179.59 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:24:59 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Shutterstock

«Βουτιά» έως 25% στις μεταφορές κοντέινερ από την Ασία

Πολύ δύσκολο το δεύτερο τρίμηνο για τις θαλάσσιες μεταφορές, σύμφωνα με προβλέψεις του οίκου Drewry. Σχεδόν ένα στα δέκα καράβια έχουν τεθεί σε αδράνεια.

Πτώση της τάξεως του 20 - 25% στις μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων από την Άπω Ανατολή (Κίνα, Ιαπωνία κτλ.) προς την Μεσόγειο, προβλέπει ο διεθνής οίκους συμβούλων ναυτιλίας Drewry για το δεύτερο τρίμηνο του 2020.

Όπως εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς, δύσκολα θα μπορέσουν τα μεγάλα λιμάνια, όπως ο Πειραιάς και η Βαλένθια, να αποφύγουν τις απώλειες, ιδίως από τη στιγμή που ένα μεγάλο μέρος της δραστηριότητάς τους αφορά την διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων.

Αντίστοιχα, η πτώση στα δρομολόγια από την Άπω Ανατολή προς τις ΗΠΑ για το ίδιο διάστημα προσδιορίζεται μεταξύ του -17% και του -20%. Είναι άλλωστε χαρακτηριστικό ότι καταγράφεται αύξηση της τάξεως του 288% στα ακυρωθέντα δρομολόγια πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων τον φετινό Απρίλιο, συγκριτικά με πέρσι.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το λιμάνι του Πειραιά αναρριχήθηκε το 2019 στην τέταρτη θέση της Ευρώπης, ξεπερνώντας τόσο το ισπανικό λιμάνι της Βαλένθια, όσο και το γερμανικό λιμάνι της Βρέμης, καθώς από τις εγκαταστάσεις του πέρασαν πάνω από 5,6 εκατ. εμπορευματοκιβώτια. Η επίδοση αυτή του ελληνικού λιμανιού εκτιμάται πλέον ότι πολύ δύσκολο να επαναληφθεί και φέτος, παρά το γεγονός ότι κατά το πρώτο δίμηνο του 2020, το πρόσημο παρέμεινε θετικό, καθώς διακινήθηκαν συνολικά 838.000 εμπορευματοκιβώτια, αριθμός υψηλότερος μεν κατά 4,8% σε σχέση με το περσινό πρώτο δίμηνο, όταν όμως η άνοδος είχε αγγίξει το 22%.

Στο πλαίσιο της ανάσχεσης των απωλειών και της αύξησης της αποδοτικότητας, εντάσσεται και η πρόσφατη κίνηση του ΟΛΠ να προχωρήσει σε συμφωνία παροχής υπηρεσιών διαχείρισης για τη λειτουργία του Προβλήτα I, με την ΣΕΠ (Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά), την θυγατρική της Cosco Shipping Ports.

Η τελευταία διαχειριζόταν μέχρι σήμερα τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ, ενώ η Προβλήτα Ι παρέμενε υπό τον έλεγχο του ΟΛΠ. Με την κίνηση αυτή, η διοίκηση του ΟΛΠ θεωρεί ότι θα εξασφαλίσει την αύξηση των εμπορευματοκιβωτίων στην Προβλήτα Ι σε ποσοστό άνω του 30% σε σχέση με το 2019, κάτι που μεταφράζεται σε τουλάχιστον 150.000 επιπλέον κοντέινερ και πάνω από 650.000 συνολικά.

Μαζικές ακυρώσεις δρομολογίων

Οι κραδασμοί πάντως θα είναι δεδομένοι. Όπως σημειώνει σε σχετική της έρευνα η εταιρεία συμβούλων ναυτιλίας Sea-Intelligence, μόνο κατά τη διάρκεια της τελευταίας εβδομάδας καταγράφηκαν 212 ακυρώσεις δρομολογίων από τις μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών, έναντι 45 ακυρώσεων που είχαν σημειωθεί την αμέσως προηγούμενη εβδομάδα. Υπολογίζεται ότι έως και 34% της συνολικής δυναμικότητας που ακυρώθηκε αφορούσε δρομολογία από την Ασία προς την Ευρώπη. Συνολικά, η ζήτηση για την μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων εκτιμάται ότι έχει μειωθεί κατά 30%.

Σύμφωνα με έτερη ανάλυση της Alphaliner, αυτή τη στιγμή υπολογίζεται ότι 338 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ή το 9,1%του συνόλου του παγκόσμιου στόλου, είναι αδρανοποιημένα. Τα πλοία αυτά διαθέτουν μεταφορική ικανότητα 2,12 εκατ. κοντέινερ.

Η Alphaliner όμως προβλέπει ότι μέχρι τις αρχές Μαΐου, το μέγεθος αυτά θα ξεπεράσει τα 3 εκατ. κοντέινερ, καθώς οι ακυρώσεις δρομολογίων θα συνεχιστούν με ακόμα μεγαλύτερη ένταση τις προσεχείς εβδομάδες.

Μόνο ο συνασπισμός εταιρειών THE Alliance, πλοία του οποίου καταπλέουν και στον Πειραιά, έχει προχωρήσει στην ακύρωση 32 δρομολογίων από τις αρχές Απριλίου και μέχρι τις 10 Απριλίου. Στο συγκεκριμένο συνασπισμό συμμετέχουν η πέμπτη, η έκτη και η όγδοη μεγαλύτερη εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, δηλαδή η γερμανική Hapag-Lloyd, ο ιαπωνικός όμιλος Ocean Network Express (τον οποίο απαρτίζουν οι MOL, NYK και K-Line) και η Yang Ming από την Ταϊβάν. Από τα 32 αυτά ακυρωμένα δρομολόγια του συγκεκριμένου γκρουπ εταιρειών, τα 28 αφορούσαν την διασύνδεση λιμανιών στην Ασία με αντίστοιχα λιμάνια στην Ευρώπη, ή τις ΗΠΑ, δείγμα της υποχώρησης της ζήτησης για εμπορεύματα που μεταφέρονται μέσω κοντέινερ, δηλαδή έτοιμων βιομηχανικών προϊόντων.

Οι ακυρώσεις δρομολογίων γίνονται από τις εταιρείες προκειμένου να περιορίσουν την διαθεσιμότητα θέσεων φόρτωσης, προκειμένου με τον τρόπο αυτό να μειώσουν την οικονομική ζημία που υφίστανται, λόγω της μείωσης της ζήτησης, αλλά και ώστε να θωρακιστούν εν όψει της επικείμενης παγκόσμιας οικονομικής ύφεσης, η οποία θα πλήξει το παγκόσμιο εμπόριο για τους επόμενους μήνες.

Υπενθυμίζεται ότι το 90% του παγκοσμίου εμπορίου πραγματοποιείται μέσω της θάλασσας, επομένως το πλήγμα θα είναι πολύ σημαντικό. Μειώνοντας τα δρομολόγια που πραγματοποιούν, οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών, προσφέρουν λιγότερες επιλογές στις μεταφορικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο διεθνές διαμετακομιστικό εμπόριο και τις εισαγωγές-εξαγωγές. Έτσι, μπορούν να συνεχίσουν να χρεώνουν – έστω και με κάποια έκπτωση – τιμές κοντά στα τιμολόγια που ίσχυαν πριν την κρίση και να αποφύγουν την κατάρρευση των εσόδων τους.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι εταιρείες τακτικών γραμμών κατέγραψαν λειτουργικά κέρδη πλησίον των 6 δισ. δολαρίων το 2019, δείγμα της ισχύος που έχουν. Άλλωστε, το 80% της παγκόσμιας μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων διά θαλάσσης πραγματοποιείται από μόλις 8 εταιρείες τακτικών γραμμών. Επομένως είναι πιο εύκολο να συγκρατηθεί η αγορά από την πλήρη κατάρρευση. Είναι χαρακτηριστικό ότι κατά τις πρώτες ημέρες του Απριλίου, οι ναύλοι των συγκεκριμένων πλοίων είχαν αυξηθεί κατά 12% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019, δείγμα ότι η στρατηγική των εταιρειών αποδίδει προς ώρας.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Μειώθηκαν τα υπερκέρδη εφοπλιστών από την αποθήκευση πετρελαίου

Τα ναύλα των τάνκερ υποχώρησαν αρκετά στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας, παραμένουν όμως έως και 90% πάνω από τα λειτουργικά έξοδα των πλοίων, ενώ θα αργήσει η εξομάλυνση της αγοράς πετρελαίου.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Οι Έλληνες εφοπλιστές μεγάλοι κερδισμένοι από το κραχ στο πετρέλαιο

Στα ύψη οι μετοχές των κορυφαίων εφοπλιστικών εταιρειών ελληνικών συμφερόντων με μεγάλα δεξαμενόπλοια, καθώς αυτά χρησιμοποιούνται πλέον όλο και περισσότερο σαν πλωτές δεξαμενές αποθήκευσης καυσίμων.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ουρές κοντέινερ στον Πειραιά φέρνει το «ξύπνημα» της Ασίας

Τα λιμάνια της Ευρώπης υποδέχονται τα πρώτα φορτία από τα εργοστάσια της Ασίας που έφυγαν στις αρχές Μαρτίου, αλλά στο μεταξύ μεγάλος αριθμών παραγγελιών έχουν ακυρωθεί και τα κοντέινερ μένουν «μετέωρα».