ΓΔ: 1393.56 0.90% Τζίρος: 82.80 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:07:31 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: Shutterstock

Άλμα 80% στις αποστολές από courier σε καταναλωτές

Το lockdown αύξησε κατά 150.000 την ημέρα τις αποστολές και οι εταιρείες ταχυμεταφορών βρέθηκαν μπροστά σε μια πρωτόγνωρη ανάγκη αύξησης της δυναμικότητάς τους.

Μπροστά σε πρωτόγνωρες προκλήσεις βρέθηκαν οι ελληνικές εταιρείες ταχυμεταφορών την περίοδο επιβολής του lockdown, καθώς οι αποστολές στα σπίτια καταναλωτών σχεδόν διπλασιάστηκαν (αύξηση 80%), ξεπερνώντας κατά πολύ τη δυναμικότητα των εταιρειών.

Ειδικότερα, σύμφωνα με στοιχεία από την ACS, κορυφαία εταιρεία ταχυμεταφορών της χώρας, ο κλάδος των ταχυμεταφορών είχε την υποδομή για να αντιμετωπίσει μια αύξηση της κίνησης κατά 15%, αλλά όχι και τον διπλασιασμό σχεδόν της ζήτησης που παρατηρήθηκε σε πολλές περιπτώσεις, ειδικά για τις παραδόσεις στα σπίτια και η οποία συνεχίζεται εδώ και περίπου ένα μήνα.

Η αύξηση αυτή της ζήτησης για online αγορές οδήγησε σε αύξηση των αποστολών για παράδοση στην πόρτα του καταναλωτή κοντά στο 80% (Β2C), ενώ στο σύνολο των αποστολών η αύξηση ήταν περίπου 50%, καθώς το κομμάτι των επιχειρήσεων (Β2Β) παρουσίασε κάμψη.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, πριν την εκδήλωση της πανδημίας, η αγορά ταχυμεταφορών στο σύνολό της διεκπεραίωνε κατά μέσο όρο 315.000 αποστολές / εργάσιμη ημέρα (περίπου 80 εκ. αποστολές / έτος), απασχολώντας περισσότερους από 9.000 εργαζομένους.

Για να εξυπηρετηθούν οι επιπλέον περίπου 150.000 αποστολές ανά ημέρα που προέκυψαν από το lock down, χωρίς προβλήματα και καθυστερήσεις, θα έπρεπε σε μία μόλις ημέρα να προσληφθούν και να εκπαιδευτούν περίπου 3.000 άνθρωποι για την τελική διανομή και να αγοραστεί ο αντίστοιχος εξοπλισμός για τις παραδόσεις (αυτοκίνητα, δίκυκλα, κλπ.). Παράλληλα, θα χρειαζόταν να ενισχυθεί και το ανθρώπινο δυναμικό στα κέντρα διαλογής κατά περίπου 50% (δηλαδή τουλάχιστον 400 νέοι εργαζόμενοι επιπλέον). Τέλος, θα έπρεπε να αυξηθούν οι διαθέσιμοι χώροι για τη λειτουργία στα κέντρα διαλογής και στα καταστήματα κατά περισσότερα από 50.000 τ.μ., με αντίστοιχη αύξηση και στον εξοπλισμό και τα μηχανήματα διαλογής.

Με αυτά τα δεδομένα, φυσιολογικό ήταν να προκύψουν καθυστερήσεις και οι χρόνοι παράδοσης των εταιρειών ταχυμεταφορών από 1-2 ημέρες να φτάσουν έως και σε 5-6 ημέρες ή και περισσότερες σε κάποιες ειδικές περιπτώσεις.

Η εκθετική αύξηση του όγκου οδήγησε στη συσσώρευση ενός μεγάλου αριθμού αποστολών σε καθυστέρηση (backlog) που οι εταιρείες πασχίζουν μέρα με τη μέρα να μειώσουν, κάνοντας σταδιακά περισσότερες παραδόσεις, με αποτέλεσμα και την επιμήκυνση του χρόνου παράδοσης. Αυτό δεν είναι μόνο ελληνικό φαινόμενο, αλλά διεθνές. Χαρακτηριστικό μάλιστα είναι το παράδειγμα μεγάλης διεθνούς εταιρείας στο εξωτερικό, που ανακοίνωσε ότι για 24 ώρες δεν θα παραλάβει νέες αποστολές.

Επιπλέον, υπολογίζεται ότι ένα ποσοστό 20% των πελατών που έχουν αποστολές σε εκκρεμότητα καλεί τα τηλεφωνικά κέντρα των εταιρειών, δημιουργώντας και εκεί μέχρι και πενταπλασιασμό του αριθμού των κλήσεων. Συνεπώς και  τα τηλεφωνικά κέντρα έχουν «γονατίσει», ενώ οι χρόνοι αναμονής στις κλήσεις είναι εξαιρετικά μεγάλοι.

Οι ειδικοί της αγοράς βλέποντας τις κινήσεις των εταιρειών ταχυμεταφορών εκτιμούν ότι η κατάσταση θα ομαλοποιηθεί, αλλά κανείς δεν τολμά  να προβλέψει πόσο σύντομα.

Σχετικά με την πολιτική της ACS, πηγές της εταιρείας εξηγούν ότι, καθώς η αύξηση στις κατ’ οίκον παραδόσεις της φτάνει στο 80% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο (μέσα Μαρτίου – μέσα Απριλίου), η ACS προειδοποίησε τους καταναλωτές μέσω της ιστοσελίδας της ότι μπορεί να υπάρξουν καθυστερήσεις.

 

Παράλληλα, η εταιρεία πραγματοποίησε σειρά ενεργειών σε όλα τα επίπεδα, για να μπορέσει να ανταποκριθεί στις αυξημένες ανάγκες. Προχώρησε συνολικά στην αγορά και εκμίσθωση περισσότερων από 100 αυτοκινήτων και στην αγορά 30 δικύκλων, στην αύξηση του δυναμικού κατά περισσότερους από 400 ανθρώπους για τη διαλογή και τη διανομή των αποστολών, στην εκμίσθωση νέων αποθηκευτικών χώρων επιφάνειας άνω των 4.000 τμ, στην αύξηση των δρομολογίων των φορτηγών της εταιρείας μεταξύ των μεγάλων πόλεων της χώρας, στην αγορά πρόσθετου εξοπλισμού. Επιπλέον, επιδότησε τις παραδόσεις στο δίκτυο των συνεργατών πρακτόρων της, που λειτουργούν 270 καταστήματα, απασχολώντας περισσότερους από 2.500 εργαζομένους πανελλαδικά, για την αμεσότερη διανομή των αποστολών.

Έτσι, το τελευταίο διάστημα παρουσιάζεται σταθερά βελτίωση του μέσου χρόνου παράδοσης, ο οποίος έχει διαμορφωθεί περίπου στις 3-4 ημέρες με ελάχιστες εξαιρέσεις. Στις επόμενες ημέρες υπάρχει η εκτίμηση ότι θα σταθεροποιηθούν ακόμα πιο χαμηλά οι χρόνοι παράδοσης.

Παράλληλα, η ACS έλαβε μέτρα προστασίας των εργαζομένων της, μεταξύ άλλων προμηθεύοντας άμεσα όλο το προσωπικό της, περιλαμβανομένου και του Δικτύου των καταστημάτων της, με όλα τα απαραίτητα υλικά προφύλαξης (3.000 λίτρα αντισηπτικό, 6.000 ζευγάρια γάντια πολλαπλών χρήσεων, 7.000 μάσκες πολλαπλών χρήσεων, ειδικά συστήματα ψεκασμού για απολύμανση, καθώς και θερμόμετρα μετώπου), ενώ τοποθέτησε και προστατευτικά plexiglass και τζάμια σε όλες τις reception των 270 καταστημάτων της για την αποτροπή της άμεσης επαφής του εργαζόμενου με τους πελάτες. Για τις ανάγκες της επόμενης περιόδου, εξασφάλισε επιπλέον περίπου 3.000 λίτρα αντισηπτικού, 13.000 γάντια πολλαπλών χρήσεων, 20.000 μάσκες πολλαπλών χρήσεων. Παράλληλα, από τις πρώτες ημέρες εκτελεί καθημερινή απολύμανση στο κέντρο διαλογής στην Αττική και τακτική απολύμανση στους υπόλοιπους χώρους της εταιρείας και τα γραφεία.

Τι απαντά η ACS στις καταγγελίες

Πηγές της ACS τονίζουν, με αφορμή καταγγελίες καταναλωτών, ότι δεν ευσταθεί πως δικοί της διανομείς φτάνουν στην πόρτα του παραλήπτη και δεν παραδίδουν το δέμα και παράλληλα στέλνουν μήνυμα ή αφήνουν χαρτάκι ότι δεν τον βρήκαν στο σπίτι. «Είναι πέρα από κάθε λογική, και για τη λειτουργία της εταιρείας θα δημιουργούσε μόνο υψηλότερο κόστος και δυσαρεστημένους πελάτες», τονίζεται χαρακτηριστικά.

 

Εξάλλου, σχετικά με την αύξηση χρεώσεων που ανακλήθηκε, πηγές της εταιρείες αναφέρουν ότι η ACS δεν έχει προβεί σε αυξήσεις τιμών τα τελευταία δέκα χρόνια, αντίθετα μάλιστα προχώρησε σε σημαντικές μειώσεις των τιμολογίων της. Όταν η εταιρεία προχώρησε στην έκτακτη πρόσθετη χρέωση που ανακοινώθηκε στο τέλος Μαρτίου, αποσκοπούσε στο να βοηθήσει  τους συνεργαζόμενους αντιπροσώπους  της να καλύψουν μέρος από τα αυξημένα κόστη που προκάλεσε η κρίση, ώστε να προχωρήσουν πιο άμεσα στις απαραίτητες ενέργειες ενίσχυσης των υποδομών και του ανθρώπινου δυναμικού τους. Να σημειωθεί ότι το δίκτυο αυτό των αντιπροσώπων αποτελείται εξ ολοκλήρου από μικρομεσαίες επιχειρήσεις που δεν είχαν τη δυνατότητα να ανταποκριθούν άμεσα στις αυξημένες ανάγκες.

Η αύξηση αυτή ανακλήθηκε, καθώς η κοινή γνώμη θεώρησε ότι υπήρξε προσπάθεια η εταιρεία να εκμεταλλευτεί την κατάσταση σε μια δύσκολη συγκυρία. Η εταιρεία έδειξε μια έλλειψη ενσυναίσθησης,  γι΄ αυτό ζήτησε δημόσια συγνώμη, σημειώνουν χαρακτηριστικά πηγές της ACS, προσθέτοντας ότι με το θάρρος και την ετοιμότητα να αναγνωρίσει αυτό το λάθος, ανακάλεσε άμεσα την απόφαση, επωμιζόμενη το οικονομικό και το επικοινωνιακό κόστος.

Τέλος, από την ACS τονίζεται ότι η εταιρεία κατηγορήθηκε άδικα, σε διάφορα δημοσιεύματα, ότι προκάλεσε την υπαγωγή του ΚΑΔ των  υπηρεσιών ταχυμεταφορών στις πληττόμενες επιχειρήσεις, λόγω σχέσεων της με την κυβέρνηση.  Αυτή η συνειδητή διαστρέβλωση της αλήθειας αποκαλύφθηκε, όταν δημοσιεύθηκε στα ΜΜΕ επιστολή του Διευθύνοντος Συμβούλου των ΕΛΤΑ Ταχυμεταφορών, με την οποία ζητούσε αυτό ακριβώς για το οποίο κατηγορήθηκε η ACS και το οποίο τελικά πραγματοποιήθηκε με απόφαση της κυβέρνησης, σημειώνεται από την ACS.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Trade Estates: Στα 300 εκατ. ευρώ φτάνει η εσωτερική λογιστική αξία

Η εικόνα του χαρτοφυλακίου ακινήτων του Ομίλου σε Ελλάδα, Βουλγαρία και Κύπρο την 31η.12.2023, περιλαμβάνει δεκατρία ακίνητα με συνολική αξία αποτίμησης της εύλογης αξίας αυτών που ανέρχεται στα 484 εκατ. ευρώ.