ΓΔ: 1440.83 -0.54% Τζίρος: 19.54 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 12:09:11 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Shutterstock

Μάχες για την εξουσία στον ΟΣΕ ενώ εκτροχιάζονται τα έργα

Σε παραίτηση εξώθησε η πολιτική ηγεσία του υπ. Υποδομών και Μεταφορών τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΣΕ. Καθυστερήσεις σε πλήθος έργων.

Το όνομα γενικού γραμματέα ακούγεται ως πιθανότερου αντικαταστάτη του Κώστα Σπηλιόπουλου στη θέση του Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου του ΟΣΕ. Ο κ. Σπηλιόπουλος εξωθήθηκε σε παραίτηση από την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με την οποία δεν είχε ποτέ καλές σχέσεις.

Ο αποπεμφθείς επικεφαλής του ΟΣΕ εδώ και πολλές εβδομάδες δεν μπορούσε να περάσει ούτε μία απόφαση από το διοικητικό συμβούλιο του οργανισμού που ελέγχονταν από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλή. Μετά από συνάντηση με τον υπουργό, προκειμένου να βρεθεί συμβιβαστική λύση, ο κ. Σπηλιόπουλος, που είχε τοποθετηθεί με εντολή Μεγ. Μαξίμου, αναγκάστηκε να παραιτηθεί. Τον ίδιο δρόμο λέγεται πως έχουν ήδη πάρει ορισμένοι από τους συνεργάτες του.

Τους τελευταίους μήνες ελάχιστα έχουν γίνει για να ξεκολλήσουν κρίσιμες μελέτες ή σιδηροδρομικά έργα, ενώ υποβόσκει διαμάχη για τις αρμοδιότητες μεταξύ του ΟΣΕ και της θυγατρικής ΕΡΓΟΣΕ, που είναι υπεύθυνη για τα έργα. Στον ΟΣΕ θέλουν «να έχουν το μαχαίρι και το πεπόνι» και γι’ αυτό πίεζαν για να αναλάβουν αυτοί, και ας μην έχουν την απαραίτητη στελέχωση, κάποια έργα ή μελέτες.

Ο κ. Σπηλιόπουλος είχε πιέσει για να πάει στην ΕΡΓΟΣΕ αλλά αφού δεν «του πέρασε» επιχείρησε να λύσει το πρόβλημα μεταφέροντας την αρμοδιότητα έργων στον ΟΣΕ όπου και τοποθετήθηκε. Η πολύμηνη σκιαμαχία οδήγησε σε χειροτέρευση της ήδη δραματικής κατάστασης με τα σιδηροδρομικά έργα.

Ανησυχεί η Κομισιόν

Την τραγική εικόνα στον ΟΣΕ περιγράφει και η πρόσφατη έκθεση μεταμνημονιακής αξιολόγησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Όπως αναφέρει, η ελληνική πλευρά είχε υποσχεθεί πως από το υφιστάμενο ΕΣΠΑ (2014 – 2020) θα έχουν υπογραφεί συμβάσεις σιδηροδρομικών έργων 1,2 – 1,4 δισ. ευρώ αλλά τελικά έχουν υπογραφεί συμβάσεις μόλις 200 εκατ. ευρώ.

Η τύχη ορισμένων εκ ελαχίστων συμβάσεων παραμένει άγνωστη με αποκορύφωμα την περίφημη υπογειοποίηση στην περιοχή των Σεπολίων. Η σύμβαση είχε υπογραφεί με τεράσσζτια έκπτωση, σχεδόν 50%, από την ανάδοχη κοινοπραξία, αλλά επί σχεδόν δύο χρόνια η πρόοδος είναι ελάχιστη. Την ίδια κατάληξη είχε και η σύμβαση για τη σύνδεση του Λουτρακίου με το βασικό σιδηροδρομική δίκτυο. Η προχειρότητα στην προετοιμασία του έργου, τα λάθη στις μελέτες, κ.α., οδήγησαν στο βάλτωμα και αυτού του έργου.

Για πολλά χρόνια καθυστερεί και το έργο εγκατάστασης συστήματος Σηματοδότησης και ETCS-LEVEL 1 στη μονή σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη  – Ειδομένη, προϋπολογισμού 45 εκατ. ευρώ. Το ίδιο ισχύει και για το έργο αναβάθμισης – ηλεκτροκίνησης της γραμμής Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας, προϋπολογισμού 150 εκατ. ευρώ που οδεύει προς δημοπράτηση για το 2021. Ο διαγωνισμός για τη μελέτη σύνδεσης του 6ου προβλήτα του ΟΛΘ με σιδηροδρομικό δίκτυο είχε δημοπρατηθεί το 2018 και ο διαγωνισμός μέχρι σήμερα δεν έχει ολοκληρωθεί. Πριν από λίγες ημέρες ο Γενικός Γραμματέας του υπουργείου Υποδομών Γ. Καραγιάννης δήλωσε πως η ΕΡΓΟΣΕ προτίθεται να ακυρώσει τον παραπάνω διαγωνισμό και να προχωρήσει το έργο με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου με σκοπό να έχει ανάδοχο το τρίτο τρίμηνο του 2021.

Τεράστιες καθυστερήσεις υπάρχουν και στο μοντέλο συντήρησης του σιδηροδρομικού δικτύου με αποτέλεσμα να είναι αδύνατη η ενίσχυση των δρομολογίων τόσο των επιβατικών, όσο και των εμπορευματικών αμαξοστοιχιών. Ετσι ακούγονται ως ανέκδοτο οι συνεχείς δηλώσεις περί μετατροπής της Ελλάδας σε «κόμβο εμπορευματικών μεταφορών».

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ose
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

ΟΣΕ: Ανακριβές ότι υπήρξε πλήρης λειτουργία της τηλεδιοίκησης το 2019

«Τον Ιούλιο του 2015 μετά την πυρκαγιά στην περιοχή του Λιτοχώρου, η τηλεδιοίκηση Λάρισας υποβαθμίστηκε σημαντικά και πρακτικά έπαψε να λειτουργεί ως πλήρης τηλεδιοίκηση», αναφέρει ο ΟΣΕ.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Παραδόθηκαν στον ΟΣΕ 190 χλμ. στον άξονα Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Προμαχώνας

Η ολοκλήρωση του έργου σηματοδότησης και του ETCS, στο βόρειο αυτοτελές τμήμα του σιδηροδρομικού άξονα Πλατύ - Προμαχώνας, έχει ως αποτέλεσμα την ενίσχυση της ασφάλειας των σιδηροδρομικών μετακινήσεων σε εμπορικά και επιβατικά δρομολόγια.
ose
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Στα 1,2 δισ. ευρώ η ανάταξη και συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου

Ο κ. Πατέρας αναφέρθηκε στο φυσικό αντικείμενο και τον σχεδιασμό της χρηματοδότησης του έργου, το οποίο θα είναι 10ετούς διάρκειας και θα συνδυάζει πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης, ιδιωτικούς πόρους και ίσως πόρους από Structural Funds της ΕΕ.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πρόεδρος ΟΣΕ: Σε διαπραγμάτευση τα τέλη χρήσης του σιδηροδρόμου

«Αναζητείται η χρυσή τομή ώστε η σιδηροδρομική αγορά να είναι συγχρόνως βιώσιμη για τον δημόσιο διαχειριστή της υποδομής και ελκυστική για τις ιδιωτικές εταιρείες», επισημαίνει ο πρόεδρος του ΟΣΕ, Σπύρος Πατέρας.