Δύσκολο για την Jumbo το κρίσιμο τρίμηνο Οκτωβρίου - Δεκεμβρίου

Πτώση πωλήσεων 5% αναμένεται να καταγράψει η Jumbo το τελευταίο τρίμηνο του έτους, όπου συγκεντρώνεται το 35% των ετήσιων εσόδων. Ανθεκτικό το επιχειρηματικό μοντέλο, σύμφωνα με την Παντελάκης Securities.

Άρρηκτα συνδεδεμένη με την πορεία της πανδημίας του κορονοϊού και τα μέτρα που ενδέχεται να ληφθούν από την κυβέρνηση θεωρείται η εξέλιξη των οικονομικών μεγεθών της αλυσίδας Jumbo, για το τρέχον και το επόμενο έτος.

Σύμφωνα με ανάλυση της χρηματιστηριακής εταιρείας Παντελάκης Securities, οι πωλήσεις του ομίλου για το διάστημα Οκτωβρίου - Δεκεμβρίου 2020, το οποίο συνεισφέρει περί το 35% των ετήσιων εσόδων της εισηγμένης, πρόκειται να μειωθούν περίπου 5% συγκριτικά με πέρσι, στην βάση επιδεινούμενων μακροοικονομικών στοιχείων τόσο σε ό,τι αφορά την κατανάλωση όσο και τα τουριστικά έσοδα σε Ρουμανία και Ελλάδα. Σημειώνεται ότι στο εννεάμηνο της τρέχουσας χρήσης, ο όμιλος ανακοίνωσε πτώση πωλήσεων κατά 9,3% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, στον απόηχο μίας νευρικής περιόδου, που είχε συνέπεια σπασμωδικές αντιδράσεις από την πλευρά των καταναλωτών με αντίστοιχη αυξομείωση του κύκλου εργασιών ανά μήνα.

Συνολικά για το έτος 2020, η χρηματιστηριακή εκτιμά ότι οι πωλήσεις της Jumbo στην Ελλάδα θα υποχωρήσουν 11%, για να ανακάμψουν σε ποσοστό 12% το 2021. Κατ' αναλογία, για την αγορά της Ρουμανίας αναμένεται κάμψη πωλήσεων το 2020 κατά 4% συγκριτικά με πέρσι, και ανάκαμψη για το 2021 κατά 8%. Ωστόσο, οι δυσμενείς αυτές προβλέψεις προϋποθέτουν την αναστολή των εγκαινίων έξι νέων καταστημάτων όπως αρχικά είχε σχεδιαστεί, και το άνοιγμα μόνο ενός νέου καταστήματος στη Ρουμανία φέτος. Παρεμφερείς είναι οι προβλέψεις της χρηματιστηριακής και για την Κύπρο, αγορά στην οποία προβλέπεται κάμψη πωλήσεων 11% φέτος και αύξηση 12% του χρόνου, στη βάση των εγκαινίων ενός νέου καταστήματος στην Λευκωσία το τέταρτο τρίμηνο. Σε ό,τι αφορά την αγορά της Βουλγαρίας, το 2020 αναμένεται να καταγράψει κάμψη πωλήσεων 5%, για να ακολουθήσει δυναμική ανάκαμψη, με αύξηση πωλήσεων 9% τον επόμενο χρόνο, ακόμη και χωρίς την προσθήκη νέων καταστημάτων. 

Ο όμιλος εκτιμάται ότι θα έχει φέτος μειωμένα καθαρά κέρδη κατά 20% σε σχέση με πέρσι για να ανακάμψει όμως το 2021 με αύξηση κατά 18%. Σε ό,τι αφορά τα μικτά κέρδη, δυνητικοί κίνδυνοι ελλοχεύουν στο ενδεχόμενο αύξησης του κόστους των διεθνών μεταφορών εμπορευμάτων αλλά και σε πιθανή ενίσχυση του δολαρίου έναντι του ευρώ, δεδομένου ότι ο κύριος όγκος των εισαγωγών της Jumbo από την Κίνα γίνεται σε δολάρια. 

Συνολικά, οι εκτιμήσεις αυτές προϋποθέτουν το άνοιγμα μόλις τριών νέων καταστημάτων σε Ρουμανία, Ελλάδα και Κύπρο, αναθεωρώντας προς τα κάτω τον προγραμματισμό της εισηγμένης κι ανεβάζοντας το συνολικό αριθμό των καταστημάτων της Jumbo σε 83 μέχρι το τέλος του 2021. Υπό την προϋπόθεση ότι η πανδημία θα εξελιχθεί ομαλά, οι αναλυτές της Παντελάκης Securities σημειώνουν ότι μία ενδεχόμενη περαιτέρω επέκταση στην νοτιοανατολική Ευρώπη, όπως στις αγορές της Μολδαβίας και της Κροατίας ή ακόμη και της Ουγγαρίας σε συνδυασμό με την δυναμικότερη επέκταση του δικτύου καταστημάτων της Jumbo στη Ρουμανία θα μπορούσαν να συνεισφέρουν σε θετικότερες επιδόσεις τους προσεχείς μήνες. Οι κινήσεις αυτές σε συνδυασμό με την αναβάθμιση του προϊοντικού μίγματος της αλυσίδας, το οποίο συνεπάγεται την διεύρυνση των εποχιακών ειδών και των οικιακών αξεσουάρ εις βάρος των παιχνιδιών, θα μπορούσαν δυνητικά να ενισχύσουν τη θέση της εισηγμένης.

Όλες αυτές οι εκτιμήσεις ωστόσο είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με την εξέλιξη της πανδημίας και ειδικότερα το ενδεχόμενο ενός νέου lockdown, κυρίως στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής όπου εδρεύουν 21 από το σύνολο των 52 σημείων της αλυσίδας, αλλά και της Ρουμανίας συνολικά, σενάριο που θα μπορούσε να αποβεί εξαιρετικά επιβαρυντικό για τις οικονομικές επιδόσεις της εισηγμένης. Σε κάθε περίπτωση ωστόσο, η ανάλυση της Παντελάκης σημειώνει ότι το επιχειρηματικό μοντέλο της Jumbo είναι εξαιρετικά ανθεκτικό ακόμη και για τις τρέχουσες δυσμενείς συνθήκες για το λιανεμπόριο, επιτρέποντάς της να κερδίζει μερίδια αγοράς, εκτοπίζοντας μικρότερους παίκτες χάριν στην ρευστότητα της αλλά και στην διευρυμένη παρουσία της στην αγορά. 

Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

paixnidia, katasthma
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Αγωνία στα καταστήματα παιχνιδιών: Το σχέδιο για να ανοίξουν πάλι

Μέσα στο πρώτο δεκαήμερο του Δεκεμβρίου εξετάζει η κυβέρνηση να επαναλειτουργήσουν τα καταστήματα παιχνιδιών, που κινδυνεύουν να χάσουν το μεγαλύτερο μέρος του ετήσιου τζίρου εξαιτίας του lockdown.