ΓΔ: 774.8 0.17% Τζίρος: 54.66 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:20:02 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Aegean

Aegean: Πτήση σε... καταιγίδα με «καμένα» το 60% των κεφαλαίων

Το άλμα της μετοχής κατά 46% μετά τις ανακοινώσεις για το εμβόλιο και ο προβληματισμός για τα κεφάλαια, που έχουν μειωθεί στα 130 εκατ. ευρώ. Στα 22 εκατ. ευρώ εκτιμώνται οι ζημιές του γ' τριμήνου.

Βαθιές «ανάσες» πήρε η μετοχή της Aegean μετά τις ανακοινώσεις για το εμβόλιο της Pfizer, τη Δευτέρα, αλλά τα δύσκολα δεν έχουν τελειώσει για τον κυρίαρχο αερομεταφορέα της χώρας, ακόμη και αν υποτεθεί ότι το εμβόλιο θα δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για μια καλύτερη τουριστική περίοδο το 2021. Το μείζον ερώτημα, που θα απαντηθεί τους επόμενους μήνες, καθώς ο όμιλος «έκαψε» ήδη το α’ εξάμηνο το 60% των κεφαλαίων του, είναι αν θα χρειασθεί κεφαλαιακή ενίσχυση.

Από τη Δευτέρα μέχρι το χθεσινό κλείσιμο, η μετοχή της Aegean είχε σωρευτικά κέρδη που ξεπέρασαν το 46%, υπεραποδίδοντας έναντι των ευρωπαϊκών μετοχών του κλάδου αερομεταφορών (δείκτης Stoxx Europe Total Market Airlines), που κέρδισαν 26% στις τέσσερις συνεδριάσεις. Είναι ενδιαφέρον, όμως, ότι η μετοχή της Aegean (μωβ γραμμή του γραφήματος), ενώ έως και τον Μάιο ήταν σε καλύτερη θέση από το δείκτη των ευρωπαϊκών εταιρειών, τους επόμενους είχε χειρότερη πορεία, λόγω της εξάρτησης από τον τουρισμό, με αποτέλεσμα σε βάση 12μήνου να χάνει 53%, έναντι απωλειών 35% για τον ευρωπαϊκό δείκτη.

Η Aegean (μωβ γραμμή) και ο Stoxx Europe των αεροπορικών εταιρειών

aegean_stock

 

Το 2020 είναι έτος καταστροφής για τις αερομεταφορές διεθνώς, αλλά και στην Ελλάδα. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της διεθνούς ένωσης των αεροπορικών εταιρειών, IATA, το 2020 θα ταξιδέψουν πάνω από 30 εκατομμύρια λιγότεροι επιβάτες, από και προς την Ελλάδα, μία μείωση μεσοσταθμικά της τάξεως του 61% σε σύγκριση με το 2019.

Σε αντίθεση με πολλές άλλες ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες, η Aegean δεν ζήτησε κρατικά κεφάλαια για να αντιπαρέλθει τις πιέσεις αυτής της πρωτοφανούς κρίσης. Εισήλθε στην κρίση με σημαντικά αποθέματα ρευστότητας, ύψους 500 εκατ. ευρώ, εξασφάλισε πιστωτικό όριο από τις τράπεζες για ποσό έως 120 εκατ. ευρώ, έλαβε δάνειο με κρατικές εγγυήσεις 150 εκατ. ευρώ και, παράλληλα, αξιοποίησε τα κρατικά προγράμματα για επιδοτούμενη αναστολή συμβάσεων εργασίας (στο πρώτο στάδιο της πανδημίας) και το πρόγραμμα «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ» για επιδότηση μισθών και εισφορών σε εργαζομένους που μπαίνουν σε μειωμένο πρόγραμμα απασχόλησης.

Παρ’ όλα αυτά, οι μεγάλες ζημιές που «γράφει» φέτος ο αερομεταφορέας έχουν προκαλέσει πρωτοφανή πίεση στην κεφαλαιακή του βάση, ενώ με το κλείσιμο της χρήσης θεωρείται βέβαιο από αναλυτές που παρακολουθούν την εταιρεία ότι τα κεφάλαια θα έχουν μειωθεί αρκετά χαμηλότερα από τα 100 εκατ. ευρώ:

  • Ο όμιλος της Aegean άρχισε τη φετινή χρονιά με πολύ ισχυρή κεφαλαιακή βάση, ύστερα από μια χρονιά των ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό. Την 1η Ιανουαρίου 2020, τα κεφάλαια του ομίλου ανέρχονταν σε 328,4 εκατ. ευρώ, σημαντικά αυξημένα από την 1η Ιανουαρίου του 2019 (277,9 εκατ. ευρώ).
  • Όμως, μετά τους πρώτους έξι μήνες του έτους, στη διάρκεια των οποίων ο όμιλος πέρασε και το πρωτοφανές σοκ της καθήλωσης του μεγαλύτερου μέρους του στόλου του λόγω απαγορεύσεων στις πτήσεις, οι ζημιές «έκαψαν» το 60% των κεφαλαίων, με αποτέλεσμα αυτά να συρρικνωθούν σε περίπου 130 εκατ. ευρώ.
  • Το κρίσιμο ερώτημα είναι πόσα ακόμη κεφάλαια θα «καούν» από την κρίση από τις ζημιές στα δύο τελευταία τρίμηνα του έτους. Η διοίκηση του ομίλου έχει προβλέψει ότι κατά το τρίτο τρίμηνο, που κατά παράδοση είναι το πιο καλό λόγω τουρισμού, οι ζημιές θα ανέλθουν σε 25 – 30 εκατ. ευρώ. Τα αποτελέσματα γ’ τριμήνου αναμένεται να ανακοινωθούν στις 24 Νοεμβρίου.
  • Σύμφωνα με εκτιμήσεις αναλυτών που παρακολουθούν την Aegean, οι ζημιές του γ’ τριμήνου θα είναι ελαφρώς μικρότερες από τις προηγούμενες προβλέψεις της διοίκησης και θα διαμορφωθούν στο επίπεδο των 22 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, οι ίδιοι αναλυτές επισημαίνουν ότι ο όμιλος θα υποστεί στο τρίτο τρίμηνο μια σημαντική επιβάρυνση από θέσεις σε συμβόλαια συναλλάγματος (fx non-cash loss), η οποία υπολογίζεται σε 65 εκατ. ευρώ. Για το δ’ τρίμηνο, εκτιμούν ότι οι ζημιές δεν θα ξεπεράσουν τα 20 εκατ. ευρώ.

Η μείωση των κεφαλαίων της Aegean το α' εξάμηνο

aegean_kefalaia1

 

Οι ζημιές του α' εξαμήνου 2021 και το στοίχημα της τουριστικής περιόδου

Με βάση τα παραπάνω, ο όμιλος της Aegean θα εισέλθει στο κρίσιμο 2021 με πολύ εξασθενημένη κεφαλαιακή βάση, που θα είναι πολύ δύσκολο να απορροφήσει χωρίς πρόσθετη ενίσχυση από τους μετόχους μια ακόμη κακή χρονιά με μεγάλη μείωση των τουριστικών ροών.

Ο όμιλος δεν μπορεί ρεαλιστικά να περιμένει ότι θα είναι κερδοφόρα τα δύο πρώτα τρίμηνα του 2021, αλλά το ζητούμενο είναι οι όποιες ζημιές καταγραφούν να μην θέσουν σε ακραία δοκιμασία τα κεφάλαια, καθιστώντας επιτακτική την ανάγκη μιας αύξησης κεφαλαίου.

Για το δεύτερο εξάμηνο του επόμενου έτους, το μεγάλο στοίχημα είναι να έχει βελτιωθεί σε τέτοιο βαθμό η κατάσταση στο μέτωπο της πανδημίας και των περιοριστικών μέτρων, ενδεχομένως με τη βοήθεια ενός ή περισσότερων εμβολίων, ώστε να μη χαθεί άλλη μία τουριστική σεζόν.

Οι διαφορές του δεύτερου lockdown

Σε σχέση με την πρώτη φάση αυστηρών περιοριστικών μέτρων, η παρούσα περίοδος lockdown παρουσιάζει σημαντικές διαφορές για την Aegean, καθώς δεν έχουν τεθεί σε ισχύ τα ίδια γενικευμένα μέτρα περιορισμού των πτήσεων στην Ευρώπη, που είχαν καθηλώσει τα περισσότερα αεροσκάφη της εταιρείας στο έδαφος, με αναστολή μεγάλου αριθμού συμβάσεων εργασίας.

Στην παρούσα φάση των περιοριστικών μέτρων, η Aegean έχει προσαρμόσει τις συχνότητες των δρομολογίων της στις νέες συνθήκες, ενώ μεγάλο μέρος του προσωπικού εργάζεται με μειωμένα ωράρια βάσει του προγράμματος «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ» που προσφέρει επιδότηση μέρους του μισθού και των εισφορών.

Όμως, η εταιρεία δεν παύει να «ματώνει» οικονομικά από τις χαμηλές πληρότητες στα δρομολόγια λόγω των περιορισμών που έχουν επιβληθεί:

  1. Στις πτήσεις εσωτερικού, οι μετακινήσεις εκτός νομού επιτρέπονται μόνο για επαγγελματικά ταξίδια, για επιστροφή στην μόνιμη κατοικία ή για λόγους υγείας.
  2. Στις πτήσεις εξωτερικού όλοι οι εισερχόμενοι, αλλά και οι εξερχόμενοι επιβάτες, πρέπει να έχουν συμπληρώσει το έντυπο PLF (Passenger Locator Form) μέχρι και την προηγούμενη μέρα από την πτήση αναχώρησής τους, ενώ από την Τετάρτη, 11 Νοεμβρίου, όλοι οι εισερχόμενοι επιβάτες στην χώρα πρέπει να παρουσιάζουν αρνητικό αποτέλεσμα σε PCR COVID-19 τεστ το οποίο θα έχουν πραγματοποιήσει έως και 72 ώρες πριν την άφιξή τους στην Ελλάδα.
Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η Aegean ζητά κρατική βοήθεια, αλλά λέει «όχι» σε κρατικοποίηση

Η φετινή χρήση θα είναι η χειρότερή από την ίδρυση της εταιρείας δήλωσε σε αναλυτές ο Ευτύχης Βασιλάκης. Απαραίτητη η κρατική ενίσχυση για να μην μειωθούν τα δρομολόγια. Τι ειπώθηκε για προσωπικό, συζητήσεις με Airbus.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Σε «κενό αέρος» η μετοχή της Aegean μετά τις δηλώσεις Βασιλάκη

Υποχώρηση της τάξεως του 20% σήμερα, καθώς το μάνατζμεντ της εταιρείας αναγνωρίζει ότι υποτίμησε τις συνέπειες της πανδημίας, προαναγγέλλει μείωση προσωπικού και ζητά στήριξη από το κράτος.