ΓΔ: 1379.55 -0.11% Τζίρος: 30.04 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 12:44:01 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ

ΑΔΜΗΕ: Τι οδήγησε στο χθεσινό μπλακ άουτ σε Αττική και Πελοπόννησο

Δύο εξαρτήματα ηλικίας 35 και 49 ετών στο Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης (ΚΥΤ) Κουμουνδούρου ήταν η αιτία για την έκρηξη και που οδήγησε χθες το βράδυ σε διακοπές ρεύματος σε πολλές περιοχές της Αττικής και της Πελοποννήσου.

Δύο βλάβες στο Κέντρου Υπερυψηλής Τάσης (ΚΥΤ) Κουμουνδούρου ήταν ο λόγος που προκλήθηκε η πυρκαγιά εχθές το βράδυ λίγο μετά τις 23.00 που δημιούργησε διακοπές ρεύματος σε Αττική και Πελοπόννησο. Εντός των επόμενων ημερών αναμένεται να υπογραφεί και η σύμβαση του έργου πλήρους ανακατασκευής του ΚΥΤ Κουμουνδούρου, η οποία περιλαμβάνει την αντικατάσταση και επέκταση του υπάρχοντος διακοπτικού εξοπλισμού 150 kV και 400 kV με σύγχρονο εξοπλισμό τεχνολογίας κλειστού τύπου (GIS), καθώς την προσθήκη νέων αυτομετασχηματιστών ισχύος και αυτεπαγωγών αντιστάθμισης. Το νέο ΚΥΤ θα τεθεί σε λειτουργία το 2023 και θα τροφοδοτεί 21 γραμμές 150 kV και 4 γραμμές 400 kV, αναλαμβάνοντας μεγάλο μέρος του φορτίου στο λεκανοπέδιο Αθηνών. 

Ειδικότερα, σύμφωνα με ανακοίνωση του ΑΔΜΗΕ, το συμβάν της 7ης Φεβρουαρίου προκλήθηκε από ηλεκτρικό εσωτερικό σφάλμα σε αυτομετασχηματιστή 400/150/30kV ισχύος 280MVA που βρίσκεται εντός του Κέντρου Υπερυψηλής Τάσης (ΚΥΤ) Κουμουνδούρου. Επιπλέον, σημειώθηκε αδυναμία λειτουργίας του αντίστοιχου διακόπτη προστασίας ισχύος 150 kV. Ο συνδυασμός των δύο αυτών βλαβών είχε ως αποτέλεσμα την εκδήλωση πυρκαγιάς και την απώλεια της ηλεκτροδότησης μέσω Υψηλής Τάσης σε περιοχές της Αττικής και της Πελοποννήσου, η οποία αντιμετωπίστηκε με ταχύτητα και ασφάλεια από το προσωπικό του ΑΔΜΗΕ, επιτυγχάνοντας αποκατάσταση της λειτουργίας του Συστήματος σε διάστημα μικρότερο της μίας ώρας.

Ειδικότερα για τον εξοπλισμό που παρουσίασε βλάβη, σημειώνεται ότι ο αυτομετασχηματιστής κατασκευάστηκε το 1986 και ο διακόπτης το 1972, με τα δύο στοιχεία να τίθενται σε ηλέκτριση και λειτουργία το 1991, γεγονός που αποδεικνύει την παλαιότητα μέρους του εξοπλισμού του Συστήματος Μεταφοράς. Αναγνωρίζοντας αυτή τη συνθήκη, ήδη από το 2018 ο Διαχειριστής προκήρυξε διαγωνισμό προμήθειας 10 νέων αυτομετασχηματιστών στο πλαίσιο της ανανέωσης κρίσιμων στοιχείων του Συστήματος. Ωστόσο, λόγω προσφυγών κατά του διαγωνισμού, η διαδικασία ολοκληρώθηκε στις αρχές του 2020 και οι πρώτοι αυτομετασχηματιστές αναμένεται να παραδοθούν το αμέσως επόμενο διάστημα. 

Ο εν λόγω διαγωνισμός εντάσσεται στο φιλόδοξο πενταετές Πρόγραμμα Ανανέωσης Εξοπλισμού (Renovation Plan), συνολικού προϋπολογισμού 80 εκατ. ευρώ, το οποίο για πρώτη φορά ξεκίνησε να σχεδιάζεται και υλοποιείται οργανωμένα από την Εταιρεία το 2018. Το εν λόγω πρόγραμμα προβλέπει στοχευμένες σταδιακές αντικαταστάσεις παλαιωμένων στοιχείων του εξοπλισμού σύμφωνα με την προτεραιοποίηση που έχουν ορίσει οι αρμόδιες τεχνικές υπηρεσίες του ΑΔΜΗΕ. Ενδεικτικά για το 2021 και το 2022, έχουν προϋπολογιστεί ανανεώσεις εξοπλισμού ύψους 16,5 εκατ. και 21 εκατ. ευρώ αντίστοιχα. 

Ο Διαχειριστής διαβεβαιώνει, πάντως, ότι αναφορικά με τη λειτουργία του Συστήματος μετά το συμβάν και έως ότου παραληφθεί και εγκατασταθεί ο νέος αυτομετασχηματιστής στο ΚΥΤ Κουμουνδούρου εντός τριμήνου, θα διασφαλιστεί, χωρίς διαταραχές για τους καταναλωτές, η εύρυθμη λειτουργία του Συστήματος Μεταφοράς με κατάλληλο σχεδιασμό και κατανομή φορτίων και παραγωγής. Σε αυτό θα συμβάλλει ουσιαστικά η συνεργασία με τον ΔΕΔΔΗΕ, τη ΔΕΗ και την Κόρινθος Power. 

Πέραν αυτού, εντός των επόμενων ημερών αναμένεται να υπογραφεί και η σύμβαση του έργου πλήρους ανακατασκευής του ΚΥΤ Κουμουνδούρου, η οποία περιλαμβάνει την αντικατάσταση και επέκταση του υπάρχοντος διακοπτικού εξοπλισμού 150 kV και 400 kV με σύγχρονο εξοπλισμό τεχνολογίας κλειστού τύπου (GIS), καθώς την προσθήκη νέων αυτομετασχηματιστών ισχύος και αυτεπαγωγών αντιστάθμισης. Το νέο ΚΥΤ θα τεθεί σε λειτουργία το 2023 και θα τροφοδοτεί 21 γραμμές 150 kV και 4 γραμμές 400 kV, αναλαμβάνοντας μεγάλο μέρος του φορτίου στο λεκανοπέδιο Αθηνών. Επιπλέον, στις νέες εγκαταστάσεις του ΚΥΤ θα διασυνδεθεί το καλώδιο Αττικής - Κρήτης, καθώς και ο Ανατολικός Διάδρομος Πελοποννήσου (Μεγαλόπολη-Κόρινθος-Αττική).

Ειδικότερα για το σύστημα ηλεκτροδότησης της Αττικής, προκειμένου να διασφαλιστεί το αναγκαίο επίπεδο αξιοπιστίας με βάση τις σύγχρονες ανάγκες ηλεκτροδότησης, είναι απαραίτητη η αναβάθμιση του ΚΥΤ Αργυρούπολης στην Υπερυψηλή Τάση (στα 400 kV από 150 kV), καθώς και η πλήρης ανακατασκευή του ΚΥΤ στο Ρουφ προκειμένου να δημιουργηθούν πρόσθετοι, ισχυροί κόμβοι στο Λεκανοπέδιο αντίστοιχοι με το ΚΥΤ Κουμουνδρούρου και το ΚΥΤ Παλλήνης. 

Σε ό,τι αφορά το Σύστημα της Πελοποννήσου, όταν ολοκληρωθεί ο Δυτικός Διάδρομος (Μεγαλόπολη-Πάτρα-Δυτική Στερεά) συνολικού προϋπολογισμού 110 εκατ. ευρώ η ηλεκτροδότηση θα θωρακιστεί πλήρως, αφού ακόμη και σε περίπτωση ανάλογης σοβαρής βλάβης στην Αττική το σύστημα της Πελοποννήσου δεν θα επηρεαστεί.  

Τέλος, ο Διαχειριστής διαβεβαιώνει τους κατοίκους των παρακειμένων περιοχών ότι το συμβάν δεν προκάλεσε κίνδυνο για τη δημόσια υγεία, καθώς ο εξοπλισμός που καταστράφηκε δεν περιείχε επικίνδυνες χημικές ουσίες όπως PCBs/PCTs, δεδομένου ότι ο Διαχειριστής έχει από ετών προβεί στις ενέργειες που διασφαλίζουν πλήρη εναρμόνιση με την εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

businessdaily-ADMHE-kalodio
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

ΑΔΜΗΕ: Τα οφέλη της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ

Η ηλεκτρική διασύνδεση θα άρει την ενεργειακή απομόνωση του τελευταίου μη διασυνδεδεμένου κράτους της ΕΕ συμβάλλοντας στην επίτευξη των υψηλών στόχων που έχει θέσει  η Ένωση για διείσδυση ΑΠΕ μέχρι το 2040.
businessdaily-ADMHE-Margaris
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

ΑΔΜΗΕ: Το κόστος δικτύων αμελητέο σε σχέση με το κόστος προμήθειας ενέργειας

Ο Αντιπρόεδρος του ΑΔΜΗΕ αναφέρθηκε στο παράδειγμα ενός λογαριασμού ρεύματος 206 ευρώ, εκ των οποίων το κόστος των δικτύων του ΑΔΜΗΕ που πληρώνει ο καταναλωτής είναι 6 ευρώ.
businessdaily-ADMIE
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

ΑΔΜΗΕ: Σε δημόσια διαβούλευση το δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης ύψους 5,5 δισ.

Στο σχέδιο περιλαμβάνονται για πρώτη φορά οι νέες διασυνοριακές διασυνδέσεις Green Aegean Interconnector και Saudi Greek Interconnection, που ξεκίνησε να ωριμάζει ο Διαχειριστής την προηγούμενη χρονιά.