ΓΔ: 1423.75 0.43% Τζίρος: 75.77 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 16:48:43 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Shutterstock

Αντίδοτο στις μεγάλες αυξήσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα αναζητούν οι εταιρίες

Επιχειρήσεις όπως IKEA Internatinal, Nike και Addidas απορροφούν τα επιπλέον κόστη εξαιτίας της διαταραχής στην εφοδιαστική αλυσίδα. Παρόμοια τακτική και από Jumbo. Αντίθετα, ανατιμήσεις σημειώνονται στην αγορά των πολυτελών ειδών.

Σε αναζήτηση ισορροπίας μεταξύ κόστους και περιθωρίων κέρδους βρίσκονται οι περισσότερες εισαγωγικές επιχειρήσεις διεθνώς, καθώς η αναστάτωση που έχει προκληθεί στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα εξαιτίας της πανδημίας έχει αναδειχθεί σε δυσεπίλυτο πρόβλημα.

Η διαχείριση της κατάστασης απαιτεί περίπλοκους υπολογισμούς με δεδομένο ότι στο λιανεμπόριο συνολικά κάθε πτυχή της εφοδιαστικής αλυσίδας, από τις πρώτες ύλες και την ενέργεια, μέχρι την αποστολή των έτοιμων ειδών έχει επιβαρυνθεί με επιπλέον κόστος που αναπόφευκτα κάποια στιγμή θα μεταφερθεί και στον καταναλωτή.

Η τακτική των εμπορικών επιχειρήσεων πάντως μέχρι στιγμής διαφοροποιείται, αναλόγως της στρατηγικής προσέγγισης του πελάτη. Χαρακτηριστικά, ο όμιλος Φουρλή δεσμεύεται στη διατήρηση αμετάβλητης της τιμολογιακής πολιτικής σε ό,τι αφορά την σουηδική αλυσίδα επίπλων ΙΚΕΑ, τουλάχιστον για τους προσεχείς δώδεκα μήνες, παρά τα συσσωρευμένα containers που η εταιρεία διαθέτει προς διεκπεραίωση σε κινεζικά λιμάνια. Αποτελεί εξάλλου απόφαση της ΙΚΕΑ International να απορροφήσει τα όποια επιπλέον κόστη προκύψουν εξαιτίας των επιπλοκών που η πανδημία έχει προκαλέσει τον τελευταίο ενάμιση χρόνο στις διεθνείς μεταφορές.

Αντίστοιχα, και σε ό,τι αφορά τις συνεργασίες του ομίλου Φουρλή με τις εταιρείες αθλητικών ειδών Nike και Adidas, δεν αναμένεται κάποια μεταβολή επί του παρόντος ως προς την τιμολογιακή πολιτική, με τις μητρικές εταιρείες να επωμίζονται τα επιπλέον βάρη. Η διοίκηση ωστόσο του ομίλου προειδοποιεί για τις αυξήσεις σε ενέργεια και μεταφορικά κόστη, σημειώνοντας ότι παρακολουθεί την εξέλιξη των συνθηκών ώστε να κάνει τον ανάλογο σχεδιασμό. 

Παρόμοια στρατηγική εφαρμόζει και ο όμιλος Jumbo. Ο πρόεδρος της εισηγμένης, κ. Απ. Βακάκης, έχει επανειλημμένως αναφερθεί στην “ανεξήγητη” εκτίναξη του κόστους εισαγωγής των containers από την Ασία, τους τελευταίους μήνες, και τα προβλήματα που έχει προκαλέσει στον ανεφοδιασμό των καταστημάτων της αλυσίδας. Ωστόσο, ο ίδιος εμφανίζεται αμετακίνητος ως προς την πρόθεση της εταιρείας να διατηρήσει αμετάβλητο τον χαρακτήρα της όσον αφορά την σχέση τιμής με το προσφερόμενο προϊόν, έστω κι αν αυτό πιέζει την κερδοφορία του ομίλου. Χαρακτηριστικά, η Jumbo κάνει λόγο για μία ακόμη χαμένη χρονιά, όσον αφορά τα κέρδη του ομίλου συγκριτικά με το 2019, εξαιτίας των “εκτός λογικής ναύλων στις μεταφορές, με διάφορες δικαιολογίες και προφάσεις που δεν πείθουν κανέναν πλην των αφελών”… Σύμφωνα με τον κ. Βακάκη, η αγορά ταλαιπωρείται από «αθέμιτες πρακτικές και συμπράξεις μεταξύ των εταιρειών logistics που διαχειρίζεται την διαθεσιμότητα των containers, που χρησιμοποιούνται για την μεταφορά των εμπορευμάτων”, αλλά και την δυστοκία κυβερνήσεων κι επιτροπών ανταγωνισμού να παρέμβουν ώστε να σπάσει το “άτυπο καρτέλ”». 

Ποιοι προχωρούν σε ανατιμήσεις

Στον αντίποδα εντούτοις, εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην αγορά των πολυτελών ειδών προχώρησαν ήδη σε ανατιμήσεις των προϊόντων τους. Με αφορμή την άνοδο των πρώτων υλών, και δη των τιμών στο δέρμα, κάποιες εταιρείες δερμάτινων ειδών και πολυτελών υποδημάτων έχουν αναπροσαρμόσει προς τα επάνω τις τιμές στα είδη τους.

Χαρακτηριστικά, η βρετανική φίρμα υποδημάτων Jimmy Choo αύξησε την τιμή των ειδών της κατά 100 δολάρια από την αρχή του έτους, σε ανάλογη αναπροσαρμογή προχώρησε και η σχεδιάστρια υποδημάτων Tamara Mellon, ενώ άλλα πασίγνωστα brands όπως οι Christian Louboutin και Aquazzura αύξησαν τις τιμές τους -στα ήδη πανάκριβα υποδηματά τους- κατά 50 δολάρια. Κατ’ αναλογία, η αμερικανική εταιρεία υποδημάτων Steve Madden, έχει κοστολογήσει στα 30 εκατ δολάρια το κόστος από τις καθυστερήσεις στην διαχείριση των containers που εισάγει από την Ασία, μην έχοντας καταλήξει ακόμη σε πιθανή ανατίμηση των ειδών της. 

Αναλυτές εκτιμούν πάντως ότι, σε ό,τι αφορά ειδικά τα είδη πολυτελείας, ο καταναλωτής είναι προετοιμασμένος να πληρώσει παραπάνω για να αποκτήσει αυτό που θέλει, εκλογικεύοντας την δεδομένη χρονική στιγμή, την αύξηση των τιμών εξαιτίας της αναστάτωσης που η πανδημία έχει προκαλέσει στο διεθνές εμπόριο. Η ίδια λογική ωστόσο, προειδοποιούν οι αναλυτές, θα αποδειχθεί πιο δύσκολο να αιτιολογηθεί στο μέλλον, κι εφόσον η πανδημία θα αποτελεί παρελθόν για τον αναπτυγμένο κόσμο. 

Βέβαιο είναι πάντως ότι πολλά θα αλλάξουν το επόμενο διάστημα καθώς η πανδημία ανέδειξε την υπερβολική εξάρτηση του πλανήτη από την κινεζική παραγωγή. Ως εκ τούτου, παράγοντες της αγοράς σημειώνουν στο Business Daily ότι η πανδημία και οι συνθήκες άτυπου πολέμου που έχει δημιουργήσει θα σηματοδοτήσουν την αρχή για την αναζήτηση εναλλακτικών πηγών παραγωγής για το παγκόσμιο εμπόριο. Με δεδομένο μάλιστα ότι οι εταιρείες διεθνώς αξιολογούνται πλέον με βάση τα πρότυπα περιβαλλοντικής και κοινωνικής εταιρικής διακυβέρνησης (Environmental & Social Governance Guidelines), μοιάζει αναπόφευκτη η στροφή σε χώρες που πληρούν τις συγκεκριμένες προϋποθέσεις, σε μία σειρά από ζητήματα όπως η προστασία του περιβάλλοντος, η ισότητα των φύλων και οι αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας. 

Ειδοποιός διαφορά τέλος σε ό,τι αφορά το φετινό φθινόπωρο συγκριτικά με πέρσι είναι το γεγονός ότι οι περισσότερες εισαγωγικές επιχειρήσεις έχουν προϋπολογίσει το ενδεχόμενο καθυστέρησης παραλαβής των εμπορευμάτων τους κι έχουν προχωρήσει σε έγκαιρη παραγγελία των ειδών που αφορούν ειδικά την προσεχή εορταστική περίοδο, προκειμένου να μην υπάρξουν ελλείψεις στην αγορά. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ποιες ανατροπές φέρνει η πανδημία στην εταιρική επικοινωνία

Η επικοινωνία ανάγεται σε βασική προτεραιότητα των εταιρειών στις σημερινές συνθήκες, αφού ακόμη και η σιωπή είναι ένα μήνυμα. Τι δείχνει μελέτη της εταιρείας Μάρκετινγκ & Επικοινωνίας Recipe.
Καλλυντικά, Αγορά, Εμπόριο
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ορόσημο για τα καλλυντικά το 2023 με επιστροφή σε τζίρο προ πανδημίας

Βραδύτεροι ρυθμοί αύξησης πωλήσεων 4% - 7% αναμένονται φέτος. Ο κλάδος στρέφεται στο εξωτερικό, όπου διακρίνονται σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης. Ενισχύεται ο ρόλος του ηλεκτρονικού εμπορίου.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Στην Πολωνία οι περισσότερες πωλήσεις του ομίλου Σαράντη το 2024

Κυρίαρχη στον τζίρο η πολωνική Stella Pack το 2024, από την Ελλάδα τα περισσότερα κέρδη. Η Ασία και η Μέση Ανατολή τίθενται στο στόχαστρο του ομίλου. Οικονομικές επιδόσεις ρεκόρ το 2023, με αύξηση κερδών σχεδόν κατά 50%.