ΓΔ: 1454.98 1.38% Τζίρος: 124.03 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: Shutterstock

Τα «χτυπήματα» στις τιμές «έφαγαν» τις εξαγωγές φρούτων

Κατά 12,6% μειώθηκε η αξία των εξαγωγών φρούτων και λαχανικών την εμπορική περίοδο 2018/2019, παρά τη μικρή αύξηση του όγκου. Σημαντικά αυξημένη η αξία των εισαγωγών, σύμφωνα τα στοιχεία της Incofruit Hellas.

Με σημαντική μείωση της αξίας των εξαγωγών φρούτων και λαχανικών, εξαιτίας των «χτυπημένων» τιμών, έκλεισε η εμπορική περίοδος 2018/2019, ωστόσο σε επίπεδο εννεαμήνου η εικόνα είναι βελτιωμένη.

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που γνωστοποίησε ο Σύνδεσμος Ελληνικών Επιχειρήσεων Εξαγωγής Διακίνησης Φρούτων Λαχανικών, Χυμών Incofruit Hellas, οι εξαγωγές των νωπών φρούτων και λαχανικών κατά την εμπορική περίοδο 2018/2019 ολοκληρώθηκαν το Σεπτέμβριο με ελαφρώς αυξημένο τον όγκο τους +0,81% έναντι της περιόδου 2017/18, αλλά με σημαντικά μειωμένη την αξία τους κατά -12,6% που σημαίνει μειωμένη τιμή μονάδος οφειλόμενη αφενός μεν σε μειωμένη κατανάλωση αλλά και σε αποστολές ατυποποίητων  ή/και υποτιμολογημένων φορτίων κυρίως προς τις γειτονικές βαλκανικές χώρες. 

Εκτός όμως από την παραπάνω εικόνα των εξαγωγών στα χειμερινά φρούτα και λαχανικά της περιόδου 2018/19, οι εξαγωγές με ετήσια εμπορική περίοδο 2019 (μέχρι 30/9) των εαρινών και θερινών φρούτων και λαχανικών παρουσιάζουν αύξηση κατά +0,66% κατ όγκο και κατά +2,63% κατ αξία, με τις φράουλες να καταγράφουν ρεκόρ 5ετίας και σε σχέση με το 2018 αύξηση κατά +51,88% κατ όγκο και +58.12% κατ αξία, στα  κεράσια (με ρεκόρ 5ετίας) +23,61 και 55,48% αντίστοιχα, με ελαφρώς αυξημένη την μεσοσταθμική τιμή τους κατά +1,95%.

Σημειώνεται ότι, συνολικά, βάσει στοιχείων ΕΛΣΤΑΤ, στο φετινό εννεάμηνο οι εξαγωγές των νωπών φρούτων και λαχανικών είναι ελαφρώς αυξημένες κατά +1,7% κατ' όγκο σε σχέση με τους ίδιους μήνες του 2018 και ανήλθαν σε 1.169.616 τόνους και η αξία στα ίδια με πέρσυ επίπεδα  -0,2%, σε  778,677 εκατομμύρια ευρώ, με ιδιαίτερη επισήμανση την επίτευξη ρεκόρ εξαγωγής στις φράουλες (51,9%) και τα κεράσια (23,6%). 

Όπως σχολιάζει ο εντεταλμένος σύμβουλος του Συνδέσμου, Γ. Πολυχρονάκης «παρά το ρωσικό εμπάργκο, την μη ελκυστική πια πρακτική της  «πλάγιας οδού» για την Ρωσία, ο επαναπροσδιορισμός των στόχων εξαγωγής των προϊόντων μας με διεύρυνση των παραδοσιακών αγορών αλλά και το άνοιγμα νέων απέδωσαν».

Σύμφωνα με τον ίδιο η ανοδική πορεία στις εξαγωγές την τελευταία πενταετία οφείλεται αφενός στην βελτίωση την τελευταία 20ετία της προσπάθειας των παραγωγών της χώρας μας που υιοθέτησαν και εφάρμοσαν όλες τις σύγχρονες καλλιεργητικές μεθόδους, παράγοντας προϊόντα σωστής ποιότητας και αφετέρου στην εξαγωγική δραστηριότητα της χώρας μας με τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων τυποποίησης και συσκευασίας αλλά και μάρκετινγκ, με τον εμπλουτισμό του με νέο επιχειρηματικό αίμα με γνώσεις και εξειδίκευση. Οι παράγοντες αυτοί συνέβαλαν στην βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των εγχώριων προϊόντων  και την τοποθέτησή τους κατευθείαν στα ράφια των μεγάλων αλυσίδων υπερκαταστημάτων λιανικής πώλησης.

Για το σύνολο του έτους η εκτίμηση του Συνδέσμου είναι ότι οι εξαγωγές νωπών φρούτων και λαχανικών θα είναι αυξημένες έναντι της αντιστοίχου περιόδου του 2018 και θα κυμανθούν στο επίπεδο 1,6 εκατ τόνων έναντι 1,52 εκ., με τις εξαγωγές ακτινιδίων να διαμορφωθούν στο ύψος των 150 χιλ τόνων. «Εάν αντιμετωπιστούν τα θέματα αθέμιτου ανταγωνισμού με την υποτιμολόγηση από «βαλκάνιους και Έλληνες εμπόρους αλλά και Ιταλούς», τότε το έλλειμμα του ισοζυγίου αγροτικών προϊόντων – 578,12 εκατ. ευρώ το 2018 - θα βελτιωθεί, ίσως και να ελαχιστοποιηθεί, μόνο από την πραγματική απεικόνιση των εξαγομένων νωπών οπωροκηπευτικών  προϊόντων», σημειώνει ο κ.Πολυχρονάκης.

Όσον αφορά τις εισαγωγές φρούτων και λαχανικών το εννεάμηνο 2019 ανήλθαν σε 480.325 τόνους (+18,6%), αξίας 402.507.670 ευρώ (+7,1%).  Ιδιαίτερη αύξηση εισαγωγών εμφανίζουν τα κρεμμύδια + 676,5% κατ' όγκο, τα μήλα +55,6%,οι πατάτες +39,9%, οι ανανάδες και τα λεμόνια στοιχείο.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πώς... εξαφάνισε η Παλίρροια τους Τούρκους από τη διεθνή αγορά του ντολμά

Η Παλίρροια κατάφερε να γίνει αδιαμφισβήτητος ηγέτης στην παγκόσμια αγορά του ντολμά, με τον δεύτερο παίκτη από την Τουρκία να έχει το 1/10 της δυναμικότητας της ελληνικής επιχείρησης. Κ. Σουλιώτης: Πώς ήλθε η επιτυχία.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Εξωστρέφεια από  οκτώ ελληνικές εταιρείες τροφίμων - ποτών στις αγορές της Ασίας

Επιχειρηματική αποστολή σε Τόκυο, Σεούλ, Τζακάρτα, Μπανγκόκ και Σιγκαπούρη διοργανώθηκε από το Ελληνο-Ασιατικό Επιχειρηματικό Συμβούλιο και το Ελληνογερμανικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο.
Unismack-SnackCraft-Stratakis-Dimitris
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ελληνικά υγιεινά σνακ στην αγορά των ΗΠΑ με επένδυση 35 εκατ. δολαρίων

Το αμερικανικό όνερο της Unismack από το Κιλκίς, που εξάγει σνακ υψηλής διατροφικής αξίας σε 16 χώρες: Ίδρυσε θυγατρική στις ΗΠΑ και ολοκλήρωσε με επιτυχία την εγκατάσταση της πρώτης γραμμής παραγωγής την 1η Νοεμβρίου.