ΓΔ: 1435.19 -0.93% Τζίρος: 94.42 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Super-Market
Φωτο: Shutterstock

Κέρδη στους μεγάλους, ασφυξία σε μικρούς φέρνει το καλάθι του νοικοκυριού

Στα ισχυρά σούπερ μάρκετ μετατοπίζεται μεγαλύτερο κομμάτι του τζίρου της αγοράς, ενώ οι μικρότερες αλυσίδες και καταστήματα υφίστανται μεγάλες απώλειες. Τι δηλώνουν στο BD Χαζηθεοδοσίου και Καβαθάς.

Σε μηχανισμό ανακατανομής μεριδίων σε βάρος των μικρότερων επιχειρήσεων του λιανεμπορίου –μικρών αλυσίδων σούπερ μάρκετ, μίνι μάρκετ, γενικότερα μικρών σημείων πώλησης– εξελίσσεται το περίφημο «καλάθι του νοικοκυριού» που νομοθέτησε το υπουργείο Ανάπτυξης.

Ήδη στην πρώτη εβδομάδα παρατηρείται μία περιορισμένη αύξηση πωλήσεων που κυμαίνεται από 1% ως και 2%, ανάλογα με την αλυσίδα, που δεδομένων των μεγεθών των μεγάλων αλυσίδων, αυτό το εν πρώτοις αμελητέο ποσοστό μεταφράζεται σε πολλές δεκάδες εκατομμύρια ευρώ. Ενώ η σύνθεση του «καλαθιού» με επώνυμα και ιδιωτικής ετικέτας προϊόντα παραμένει μάλλον ετεροβαρής σε βάρος των πρώτων σε αρκετές περιπτώσεις, δεδομένου του χαρακτήρα των αλυσίδων –δεν πρόκειται για discount αλυσίδες όπως είναι πχ η Lidl. Και με τις διαμαρτυρίες των καταναλωτών να είναι εξαιρετικά έντονες και εμφαντικές.

Πάντως, από την άλλη πλευρά, όπως επισημαίνουν πηγές της αγοράς στο BD, το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι μικρές λιανεμπορικές μονάδες και ιδιαίτερα όσες διαθέτουν ετήσιες πωλήσεις χαμηλότερες των 90 εκατ. ευρώ, έχει πλέον υπαρξιακό χαρακτήρα. Ελάχιστες επιχειρήσεις από αυτές είναι δυνατόν να συγκροτήσουν δικό τους «καλάθι» για να «πλασαριστούν» σε ένα εξαιρετικά ανταγωνιστικό περιβάλλον, έστω και στη χαμηλότερη κλίμακα.

Μιλώντας προς το BD ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών κ. Γιάννης Χατζηθεοδοσίου τονίζει πως η νομοθέτηση του «καλαθιού» είναι ευθεία παρέμβαση στον ανταγωνισμό σε βάρος των μικρότερων επιχειρήσεων. Παρομοίως, ο κ. Γιώργος Καβαθάς, πρόεδρος της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδος, θεωρεί ότι οδηγούνται στην καταστροφή πολλές χιλιάδες μικρές επιχειρήσεις. Αξίζει να σημειωθεί ότι πλήττονται ευθέως περισσότερες από 50.000 μικρές επιχειρήσεις (αρτοποιεία, κρεοπωλεία, οπωροπωλεία, μίνι μάρκετ κλπ) που έχουν διατηρήσει ως τώρα περίπου το 14% της αγοράς. Ωστόσο, σε καλύτερη θέση δεν βρίσκονται ούτε οι προμηθευτικοί συνεταιρισμοί των μικρών λιανεμπορικών επιχειρήσεων, οι οποίοι σε καμία περίπτωση δεν έχουν την δυνατότητα να συγκροτήσουν ένα «καλάθι» στοιχειωδώς ανταγωνιστικό.

Κορυφαίο στέλεχος προμηθευτικού συνεταιρισμού, που συνολικά τα μέλη του πραγματοποιούν πωλήσεις περί τα 500 εκατ. ευρώ ετησίως και έχουν υποστεί ισχυρό πλήγμα από την αύξηση του ενεργειακού κόστους, έλεγε ότι «δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα, απλώς ζητάμε -και σκοπεύουμε να επιμείνουμε- από τους προμηθευτές μας να βελτιώσουν τις προσφορές τους. Έχουμε και εμείς προσφορές σε πολλά προϊόντα, αλλά δεν μπορούμε να στήσουμε “καλάθι”. Ελπίζουμε να επιβιώσουμε».

Επίσης, πηγή της εταιρείας OK Anytime Market AE, που διαχειρίζεται την αλυσίδα των ομώνυμων καταστημάτων με την οποία συνομίλησε το BD, ανέφερε πως παρά το γεγονός ότι δεν ανήκει στην κατηγορία των αλυσίδων που είναι υποχρεωμένες να συγκροτούν «καλάθι» - και να ενημερώνουν το Παρατηρητήριο του Καταναλωτή - ωστόσο έχουν αποφασίσει να το κάνουν. Όπως είπε χαρακτηριστικά, θα είναι ένα «καλάθι» 51 επώνυμων προϊόντων, που θα έχει διάρκεια μεγαλύτερη των επτά ημερών και δεν θα περιέχει κανένα προϊόν ιδιωτικής ετικέτας. Κι αυτό θα συμβεί, πρόσθεσε, εις βάρος της κερδοφορίας της εταιρείας και παράλληλα «οτιδήποτε κατορθώσουμε να αποσπάσουμε σε παροχές και εκπτώσεις από τους προμηθευτές μας». Και συμπλήρωσε ότι «700 προιόντα είναι σε προσφορά κάθε 15 ημέρες».

Είναι προφανής η αγωνία και η προσπάθεια να αναβαθμίσουν την ανταγωνιστικότητα τους σε ένα περιβάλλον εξαιρετικά δύσκολο, με την μείωση του διαθέσιμου καταναλωτικού εισοδήματος και την επιθετική πρωτοβουλία των κινήσεων που διαθέτουν πλέον οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η εν λόγω εταιρεία διαθέτει ένα δίκτυο 109 καταστημάτων με την επωνυμία OK market στο λεκανοπέδιο της Αττικής, από τα οποία τα 10 – 11 ανήκουν στην εταιρεία και τα άλλα λειτουργούν με francisee, ενώ υπάρχουν και άλλα 22 καταστήματα με την επωνυμία ΟΚ Grossery στην επαρχία – πρόκειται για μεγαλύτερα καταστήματα, περίπου 300 τμ, δηλαδή μικρά σούπερ μάρκετ που βρίσκονται στην Βόρειο Ελλάδα, Κεφαλονιά, Ζάκυνθο, Μύκονο, Πάτρα και Αράχωβα, από τα οποία μόνο τα 3 ανήκουν στην εταιρεία.    

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Αντεπιτίθεται η ΑΒ Βασιλόπουλος για το βαρύ πρόστιμο του υπ. Ανάπτυξης

Η αλυσίδα σούπερ μάρκετ προσφεύγει δικαστικά εναντίον του προστίμου που ανακοινώθηκε χθες από τον Α. Γεωργιάδη και είναι το δεύτερο μεγαλύτερο έως τώρα. Γιατί θεωρεί ότι ήταν εσφαλμένοι οι υπολογισμοί του υπουργείου.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Θυσιάζει περιθώρια κέρδους η Μασούτης για να κερδίσει νέα μερίδια αγοράς

Με όπλο τις χαμηλές τιμές, η πέμπτη μεγαλύτερη αλυσίδα σούπερ μάρκετ επιδιώκει την αύξηση των πωλήσεων με ταχύτερους ρυθμούς από τον μέσο όρο της αγοράς, ενώ ανοίγει νέα καταστήματα στη νότια Ελλάδα.
super-market-5%
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κριτική από τα σούπερ μάρκετ στα μέτρα της κυβέρνησης για την ακρίβεια

Οι εκπρόσωποι του κλάδου αμφισβήτησαν την αποτελεσματικότητα των μέτρων για τον έλεγχο της ακρίβειας στο 14o Food Retail Conference. Τι έδειξε ειδική έρευνα της Netrino Advisory σε στελέχη των σούπερ μάρκετ.
super-market-5%
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σε κόντρα σούπερ μάρκετ και πολυεθνικές για τα περιθώρια κέρδους

Τα σούπερ μάρκετ δεν θέλουν να επιβαρυνθεί το δικό τους περιθώριο κέρδους σε επτά κατηγορίες προϊόντων ατομικής υγιεινής και καθαρισμού σπιτιού όπου επιβλήθηκε από το υπ. Ανάπτυξης μείωση προσφορών κατά 30%.
super-market-5%
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αρχίζει η μείωση τιμών στα ράφια, σχέδιο επέκτασης και σε άλλα προϊόντα

Βέβαιο θεωρούν στην αγορά ότι η μείωση κατά 30% των παροχών από τους προμηθευτές στα σούπερ μάρκετ δεν θα αργήσει να επεκταθεί και σε κατηγορίες τροφίμων. Φθηνότεροι οι τιμοκατάλογοι, πιο «φτωχές» οι προσφορές.