Φώτο: Shutterstock

Τι κρύβει η κατάρρευση της αλυσίδας βρεφικών ειδών Mothercare

Υψηλά ενοίκια καταστημάτων, έντονος ανταγωνισμός και διαδικτυακές πωλήσεις κλόνισαν τη βρετανική Mothercare. Διαχωρίζει τη θέση της η Κλουκίνας - Λάππας, που έχει το franchise της φίρμας στην ελληνική αγορά.

Στον δυσχερή συνδυασμό των υψηλών ενοικίων αλλά και του αδυσώπητου ανταγωνισμού αποδίδεται η κατάρρευση του δικτύου καταστημάτων της ιστορικής αλυσίδας βρεφικών ειδών Mothercare στη Βρετανία.

Ο διορισμός διαχειριστών στο τέλος του 2019, προκειμένου να καθορίσουν τις υποχρεώσεις των εταιρειών Mothercare UK και MBS και να ρευστοποιήσουν τα περιουσιακά τους στοιχεία, προς ικανοποίηση των πιστωτών, κρίθηκε αναπόφευκτος, οδηγώντας στο κλείσιμο τα εναπομείναντα 78 καταστήματα που λειτουργούσαν στην βρετανική αγορά -από 134 το 2018. Ωστόσο, ένα πιθανό σενάριο επαναφοράς, όπως θα επιθυμούσαν οι διαχειριστές της εταιρείας φαντάζει αρκούντως προβληματικό, δεδομένων των τεκτονικών αλλαγών που λαμβάνουν χώρα στη βρετανική αγορά λιανικής.  

Αναλυτές υποστηρίζουν ότι τα προβλήματα ξεκίνησαν για την αλυσίδα όταν εκτινάχθηκαν σε δυσθεώρητα ύψη τα ενοίκια για τα καταστήματα της. Ο παράγοντας αυτός, σε συνδυασμό με την μεταβολή των καταναλωτικών συνηθειών λόγω ανταγωνισμού και τη μετάβαση στις διαδικτυακές πωλήσεις, δημιούργησε τις προϋποθέσεις για την ραγδαία μείωση των εσόδων της εταιρείας στη Βρετανία, παρά το γεγονός ότι το brand name της διατηρεί την δυναμική του εκτός συνόρων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι μόνο στο τρίτο τρίμηνο του 2019, οι πωλήσεις της εταιρείας κατρακύλησαν περαιτέρω κατά 11%, επιδεινώνοντας περαιτέρω την ήδη δυσχερή της θέση. Έτσι, στα τέλη του Οκτωβρίου, οι ζημίες μετά φόρων της βρετανικής αλυσίδας -που μετρά 58 έτη ζωής- άγγιζαν τα 21,2 εκατομμύρια λίρες, ενώ τα χρέη της διαμορφώνονταν σε 24,5 εκατομμύρια λίρες.

Επιδράσεις στην Κλουκίνας - Λάππας

Επί του θέματος χρειάστηκε να τοποθετηθεί και ο Έλληνας franchisee, η εταιρεία Κλουκίνας - Λάππας, διαχωρίζοντας την θέση αλλά και τις επιδόσεις της ελληνικής αλυσίδας από την βρετανική μητρική και επισημαίνοντας ότι η εταιρεία καταγράφει ικανοποιητικές για την συγκυρία επιδόσεις.

Πρέπει να σημειωθεί ωστόσο ότι οι λιανικές πωλήσεις της αλυσίδας Mothercare σε Ελλάδα και Βαλκάνια συνεισφέρουν το 70% του ετήσιου τζίρου της εισηγμένης, με την συρρίκνωση των εγχώριων καταναλωτικών δαπανών λόγω της κρίσης να επηρεάζει σαφώς την εγχώρια δραστηριότητα.

Ενδεικτικά, το πρώτο εξάμηνο του 2019, οι πωλήσεις του εμπορικού τομέα του ομίλου υποχώρησαν κατά 8,3% συγκριτικά με πέρσι, σε 11,74 εκατ. ευρώ, ενώ τα αποτελέσματα προ φόρων ήταν ζημιές ύψους 586.000 ευρώ, έναντι κερδών 233.000 ευρώ το αντίστοιχο περσινό εξάμηνο. Η διοίκηση της εταιρείας αναμένει πάντως βελτιωμένες επιδόσεις κατά το δεύτερο εξάμηνο και προσβλέπει στην θετική συνεισφορά του ηλεκτρονικού καταστήματος της αλυσίδας, το οποίο τέθηκε σε λειτουργία τον περασμένο Ιούνιο. 

Σε κάθε περίπτωση, η επόμενη ημέρα για την ιστορική φίρμα περιλαμβάνει την περαιτέρω ισχυροποίηση του brand name της αλλά και εντατικές προσπάθειες διαφοροποίησης των συλλογών της έναντι του ανταγωνισμού -κυριότερα τους κολοσσούς της βιομηχανίας fast fashion, Zara και H&M - ο οποίος άσκησε σημαντική πίεση στα περιθώρια κερδοφορίας του.

Επιπλέον, ο βρετανικός όμιλος θα ενισχύσει την παρουσία του στην διεθνή αγορά, ευελπιστώντας να κεφαλαιοποιήσει το γεγονός ότι γεννιούνται 130 εκατομμύρια μωρά κάθε χρόνο παγκοσμίως, έναντι μόλις 700.000 μόνο στη Βρετανία. Είναι χαρακτηριστικό εξάλλου ότι σε αναδυόμενες αγορές, η φίρμα δείχνει να αποδίδει, καταγράφοντας αύξηση τζίρου κατά 5,5% στην Ινδία, 10,5% στην Ινδονησία και 3,4% στην Ρωσία, ενώ και οι franchisees επέκτειναν την παρουσία της Μοthercare διεθνώς κατά 5,6%. 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ