ΓΔ: 1435.19 -0.93% Τζίρος: 94.42 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Konstantinos Tsakalidis / SOOC

Οι ρωγμές στην πολιτική ηγεμονία Μητσοτάκη και η αβεβαιότητα για τις εκλογές

Τι δείχνουν οι πρώτες μετρήσεις για τις πολιτικές επιπτώσεις του τραγικού δυστυχήματος στα Τέμπη, οι σπασμωδικές κινήσεις από το Μέγαρο Μαξίμου και οι μεγάλες αβεβαιότητες της επόμενης ημέρας.

Επιδόσεις… ΣΥΡΙΖΑ δείχνουν οι πρώτες μετρήσεις μετά το φονικό δυστύχημα στα Τέμπη για την κυβέρνηση και τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη. Απογοήτευση και οργή προκάλεσε στην κοινωνία και στη συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών η βεβιασμένη δήλωση του κ. Μητσοτάκη λίγες ώρες μετά το δυστύχημα, την Τετάρτη 1η Μαρτίου, όπου σημείωσε μεταξύ άλλων ότι «όλα δείχνουν πως το δράμα οφείλεται, δυστυχώς, κυρίως σε τραγικό ανθρώπινο λάθος». Το τσουνάμι των αρνητικών συναισθημάτων και σχολίων που προκάλεσε η δήλωση και οι σχετικές αντιδράσεις στα κοινωνικά δίκτυα υποχρέωσαν τον πρωθυπουργό σε αναδίπλωση και με νέα δήλωσή του χθες υπογράμμισε τα αυτονόητα: ότι «στην Ελλάδα του 2023, δεν γίνεται δυο τρένα να κινούνται αντίθετα στην ίδια γραμμή και να μην το έχει αντιληφθεί κανείς» και ότι «δεν μπορούμε, δεν θέλουμε και δεν πρέπει να κρυφτούμε πίσω από το ανθρώπινο σφάλμα». Επανέλαβε δηλαδή δυο βασικές διαπιστώσεις που βρίσκονται στα χείλη των περισσοτέρων πολιτών της χώρας, ανεξαρτήτου κομματικής τοποθέτησης. Το πισωγύρισμα του πρωθυπουργού από το «ανθρώπινο λάθος» στο «δεν πρέπει να κρυφτούμε πίσω από το ανθρώπινο σφάλμα» αποτυπώνει την αρχική άρνηση της ηγετικής ομάδας της κυβέρνησης να αποδεχθεί το θλιβερό συμβάν που της έλαχε και τη σύγχυση που επικράτησε. Την πρώτη ημέρα μετά την καταστροφή επικρατούσε στο Μέγαρο Μαξίμου ένα κλίμα περίπου business as usual, με διάφορες πηγές πέριξ της κυβέρνησης να μεταδίδουν ότι δεν αλλάζει ο εκλογικός σχεδιασμός του πρωθυπουργού (για την 9η Απριλίου) και το δυστύχημα να αντιμετωπίζεται σαν κάτι που οφείλεται στην «κακιά στιγμή» κάτι που αποτυπώθηκε και στην πρώτη δήλωση του πρωθυπουργού. Μια στάση που επιβεβαίωσε κάτι που έχει ειπωθεί πολλές φορές, προκαλώντας ενόχληση στους ανθρώπους του ΜΜ: την αποσύνδεση της ηγετικής ομάδας της κυβέρνησης από την κοινωνία.

-- Η προσγείωση στην πραγματικότητα βέβαια ήταν αναπόδραστη, καθώς η οργή του κόσμου ξεχείλιζε και ειδικά ανθρώπων του αποκαλούμενου «μετώπου της λογικής» το οποίο συνέβαλε καθοριστικά στον εκλογικό θρίαμβο του Κ. Μητσοτάκη το 2019. Για αυτούς τα περί «ανθρώπινου λάθους», ή τα «ναι μεν αλλά ο ΣΥΡΙΖΑ στο Μάτι...» ακούστηκαν σαν μια προκλητική προσβολή στην κοινή λογική από μια κυβέρνηση που υπερηφανευόταν για τις μεταρρυθμίσεις και την αποτελεσματικότητά της. Το συμβάν στα Τέμπη ήρθε να να μας υπενθυμίσει τις μεγάλες παθογένειες που ταλαιπωρούν τη χώρα: ένας αχθοφόρος που έγινε σταθμάρχης και τοποθετήθηκε στον κομβικό σταθμό της Λάρισας πιθανότατα με πολιτικό μέσο. Επιπλέον, στοιχειώδη συστήματα ασφάλειας δεν υπήρχαν: τα τρένα ταξίδευαν στα τυφλά! Κατά τα άλλα ψηφιακή επανάσταση. 

-- Το πλήγμα στο εκσυγχρονιστικό προφίλ του πρωθυπουργού είναι βαρύτατο και το φονικό δυστύχημα θα αφήσει βαθύ σημάδι στη θητεία του. Πώς γίνεται μια κυβέρνηση που είχε κάνει σημαία τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό του κράτους να αφήσει στην τύχη μια βασική υποδομή με τελικό αποτέλεσμα ένα φονικό σιδηροδρομικό δυστύχημα; Δυστυχώς η απάντηση είναι τραγικά απλή: κάτω από το λαμπερό πέπλο των επενδύσεων, των μεταρρυθμίσεων και της αριστείας ζουν και βασιλεύουν η κομματοκρατία, τα ρουσφέτια, η ασυδοσία, η απουσία λογοδοσίας και η ανικανότητα του κράτους. Φαίνεται ότι οι μεγάλες επιτυχίες στην πρώτη διετία της διακυβέρνησης Κ. Μητσοτάκη, με τη διαχείριση της κρίσης στον Έβρο και κατόπιν με την πανδημία, δημιούργησαν μια αίσθηση παντοδυναμίας στην κυβέρνηση και μια ψευδαίσθηση αποτελεσματικότητας, τα οποία συνέτριψε το «βαθύ κράτος» και η κομματοκρατία, πεδία που η κυβέρνηση (όπως και οι προηγούμενες κυβερνήσεις) άφησε ανέγγιχτα.

-- Το δυστύχημα στα Τέμπη και τα πρωτοσέλιδα στον διεθνή τύπο για το τριτοκοσμικό αυτό δυστύχημα, το οποίο έρχεται σε συνέχεια της σοβαρής υπόθεσης των υποκλοπών (η οποία επίσης τσαλάκωσε τον πρωθυπουργό), σηματοδοτεί το τέλος της πολιτικής ηγεμονίας του Κυριάκου Μητσοτάκη και θέτει εν αμφιβόλω το εκλογικό αποτέλεσμα. Η εκτίμηση ότι εύκολα ή δύσκολα θα είχαμε αυτοδύναμη κυβέρνηση την δεύτερη Κυριακή είναι πλέον επισφαλής.    

-- Θα χρειαστεί χρόνος προκειμένου να εκτιμηθούν με ασφάλεια οι πολιτικές επιπτώσεις του τραγικού δυστυχήματος, με τον χρόνο όμως να λιγοστεύει επικίνδυνα για την κυβέρνηση. Ακόμα και αν η κυβέρνηση μεταθέσει για τέλη Απριλίου ή τον Μάιο τις εκλογές, ορατός είναι ο κίνδυνος η χώρα να διολισθήσει σε μια περίοδο ακραίας πόλωσης, έντασης και κοινωνικής αναταραχής: είχαμε πολύ καιρό να δούμε διαδοχικά σοβαρά επεισόδια και καταστροφές στο κέντρο της πόλης.

-- Παρόλα αυτά, ο Κυριάκος Μητσοτάκης εξακολουθεί να διαθέτει ένα πανίσχυρο όπλο: τον Αλέξη Τσίπρα. Δεν είναι τυχαίο ότι στις πρώτες αυτές μετρήσεις μετά το δυστύχημα οι αρνητικές κρίσεις για τη στάση του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης είναι αντίστοιχες ή και χειρότερες των κρίσεων για τον Κυριάκο Μητσοτάκη. Με ένα μόνιμα πολωτικό και διχαστικό λόγο και έχοντας αποτύχει δραματικά ως κυβέρνηση που κέρδισε την εξουσία με σύνθημα το σκίσιμο των μνημονίων, ο σημερινός ΣΥΡΙΖΑ δεν μπορεί να προσελκύσει κεντρώους και δυσαρεστημένους ψηφοφόρους. Επιπλέον έχει χαραχθεί βαθιά στη συλλογική μνήμη η αδιανόητα κυνική και επιθετική αντιμετώπιση της καταστροφής στο Μάτι από την τότε κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.

-- Το ερώτημα βέβαια, και η εστία ανησυχίας, δεν είναι το αν μετά το δυστύχημα η Νέα Δημοκρατία θα είναι το πρώτο κόμμα (αυτό παραμένει μάλλον βέβαιο) αλλά αν μετά τις εκλογές θα έχουμε ισχυρή κυβέρνηση.

-- Ο καταστροφικός σεισμός στην Τουρκία προκαλεί ντόμινο οικονομικών εξελίξεων και στην Ευρώπη. Ο λόγος είναι ότι στη σεισμόπληκτη περιοχή δραστηριοποιούνται μεγάλες κλωστοϋφαντουργικές μονάδες, αλλά και χαλυβουργίες τα προϊόντα των οποίων ενδεχομένως να λείψουν από την ευρωπαϊκή αγορά επηρεάζοντας τις τιμές και τον ανταγωνισμό. Μια πρώτη γεύση των (θετικών) επιπτώσεων για την Ελλάδα έδωσε ο βασικός μέτοχος και διευθύνων σύμβουλος της νηματουργίας Επίλεκτος, Ευριπίδης Δοντάς, ο οποίος ανέφερε πως στην περιοχή είναι εγκατεστημένο το 60% της παραγωγικής δυναμικότητας του κλάδου στη χώρα το οποίο αντιστοιχεί στο 6% της παγκόσμιας παραγωγής. Η διακοπή της λειτουργίας αυτών των μονάδων ακόμη δεν έχει επιφέρει έλλειψη στα προϊόντα αλλά έχει οδηγήσει σε άνοδο των τιμών που βρισκόταν σε πολύ χαμηλά επίπεδα.

-- Η αντίστοιχη επίδραση από τις ελλείψεις στο χαλυβουργικά προϊόντα δεν έχει ακόμη ποσοτικοποιηθεί, αν και η παρουσία των τουρκικών χαλυβουργικών μονάδων στη συγκεκριμένη περιοχή είναι μικρότερη σε σχέση με την «έκθεση» του κλωστοϋφαντουργικού κλάδου.

-- Εβδομάδα ανακοινώσεων αυτή που άνοιξε σήμερα για τα οικονομικά μεγέθη του 2022 των εταιρειών του ομίλου Viohalco. Την Τρίτη θα ανακοινωθούν τα αποτελέσματα της ΕΛΒΑΛ, την Τετάρτη της Cenergy και την Πέμπτη της «μαμάς» Viohalco. Οι διοικήσεις από το 9μηνο είχαν προϊδεάσει για ένα εξίσου καλό τέταρτο τρίμηνο και μένει να δούμε αν θα επιβεβαιωθούν. Τα «φώτα» πέφτουν πάνω στη Cenergy που έχει ενισχύσει το τελευταίο διάστημα το ανεκτέλεστό της, και στην ενημέρωση που θα δώσει η διοίκηση σχετικά με την εξέλιξη του πολυδιαφημισμένου deal με τη δανέζικη Orsted για τη δημιουργία από κοινού εργοστασίου υποβρυχίων καλωδίων στις ΗΠΑ.

Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τράπεζα της Ελλάδος
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Στον απόηχο της τραγωδίας, οι οργισμένοι Ελβετοί και η αμηχανία της ΤτΕ

Οι όχι αθώες καταγγελίες για την ασφάλεια στους σιδηροδρόμους, τα κέρδη της ΤτΕ που ζηλεύουν οι Ευρωπαίοι τραπεζίτες, οι απειλές της Landis+Gyr για «πάγωμα» επενδύσεων, τα παθήματα της Goldman και το παράδοξο των εισαγωγών απο Ρωσία.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Οι τραγωδίες ως «συνέχεια» του κράτους, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ και οι εκλογές

Η φονική σύγκρουση των δύο τρένων ως συνέχεια του κράτους, η αφασία κομμάτων - πολιτικού προσωπικού, τα applications και οι μεταρρυθμίσεις που δεν γίνονται, η όπως - όπως ιδιωτικοποίηση του ΟΣΕ και οι εκλογές.
businessdaily-Sygkrousi-Trenon-Tempi-Hellenic-Train
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τρένα high speed και σταθμάρχες με τεφτέρια: H ελληνική συνταγή καταστροφής

Το τέταρτο χειρότερο σιδηροδρομικό δυστύχημα στην Ε.Ε. εδώ και 25 χρόνια, η κακοδαιμονία των ελληνικών σιδηροδρόμων εδώ και δεκαετίες και η κρίσιμη σύμβαση για την ασφάλεια στο δίκτυο που «σέρνεται» από το 2014.
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Ελλάδα: Ένα κράτος φέουδο κομμάτων, συντεχνιών και συμφερόντων

Οι επαναλαμβανόμενες συστημικές αστοχίες του κρατικού μηχανισμού, η κατάρρευση της κυβερνητικής αυταπάτης περί αποτελεσματικότητας, η πόλωση και η αδυναμία συνεννόησης του πολιτικού προσωπικού.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Η εντολή «όλα στο φως» για τα Τέμπη, τα «γεράκια» της ΕΚΤ και η Frigoglass

Η πλήρης διαλεύκανση του δυστυχήματος και η παραδειγματική τιμωρία των υπευθύνων, η ανησυχία για την αντισυστημική ψήφο, το τίμημα που πληρώνουν οι μικρομέτοχοι της Frigoglass για την αναδιάρθρωση δανεισμού και «γεράκια» στην ΕΚΤ που αγριεύουν.
businessdaily-Mitsotakis-Kyriakos
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Μήνυμα Μητσοτάκη σε ισχυρούς, οι έλεγχοι στην Πληροφορική και το deal στα νερά

Η κόκκινη γραμμή ανάμεσα σε κυβέρνηση και στα... φουσκωμένα επιχειρηματικά πορτοφόλια, μια ντουντούκα για την κ. Κωνσταντοπούλου, οι εκτεταμένοι έλεγχοι της Επ. Ανταγωνισμού και η διαρροή από SSM για τα μερίσματα.