ΓΔ: 1454.98 1.38% Τζίρος: 124.03 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: ΕΛΠΕ

Η τραγωδία διχάζει, ο φόρος στα διυλιστήρια και το... δωράκι στην Intracom

Πώς ακόμη και το τραγικό ναυάγιο μετατρέπεται σε ευκαιρία για διχασμό, πότε θα πληρώσουν τον έκτακτο φόρο τα διυλιστήρια, τα 7,6 εκατ. που θα βάλει στο ταμείο της η Intracom και ο... χωροφύλακας Άδ. Γεωργιάδης.

Ακόμη και μπροστά σε μια πρωτοφανή τραγωδία τέτοιων διαστάσεων, όπως το πολύνεκρο ναυάγιο στα ανοικτά της Πύλου, ο διχασμός των Ελλήνων δεν αφήνει το παραμικρό περιθώριο να βρούμε τι ακριβώς έχει συμβεί, ποιοι μπορεί να έχουν ευθύνες και τι πρέπει να κάνουμε στο μέλλον. Απροσδιόριστος, προς το παρόν, αριθμός παιδιών έχουν χαθεί με τον πιο τραγικό τρόπο στα νερά της Μεσογείου και το μόνο που ακούμε είναι οι θορυβώδεις φωνές από δύο στρατόπεδα, που παίρνουν διαμετρικά αντίθετες θέσεις: «όλα έγιναν σωστά από τις ελληνικές αρχές», επιμένουν οι μεν, «ήταν ένα έγκλημα, όπου οι αρχές δολοφόνησαν αθώους», αντιτείνουν οι δε. Και κάπου μέσα σε αυτή την απολύτως στείρα και τοξική αντιπαράθεση, βρίσκονται και οι πιο ταπεινές εκλογικές σκοπιμότητες. Η ουσία είναι ότι είχαμε σε ελληνικό χώρο ευθύνης (εκτός χωρικών υδάτων, αλλά σε χώρο ευθύνης της Ελλάδας για έρευνα και διάσωση) μια ανείπωτη τραγωδία και πρέπει να εξεταστεί με μεγάλη σοβαρότητα αν όλα έγιναν όπως ορίζεται από τους διεθνείς κανόνες, να εντοπιστούν ευθύνες, εάν υπάρχουν, και να αποφασίσει η πολιτική ηγεσία τι πρέπει να γίνει για να ελαχιστοποιηθούν οι πιθανότητες τέτοιων ναυτικών τραγωδιών στο μέλλον. Προσοχή: Ο αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου που ανέλαβε τη δικαστική διερεύνηση της υπόθεσης θα κάνει τη δική του έρευνα, όμως αυτή δεν είναι αρκετή. Το ζήτημα δεν είναι μόνο να εντοπιστούν πιθανές ποινικές ευθύνες, αλλά να μπορέσει η Πολιτεία να κατανοήσει καλύτερα τους κινδύνους και να αναβαθμίσει ουσιαστικά το επίπεδο της αντίδρασης των υπηρεσιών της σε πρακτικές πανίσχυρων κυκλωμάτων διακίνησης ανθρώπων, που θησαυρίζουν εκθέτοντας καθημερινά σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές. Ουσιαστική έρευνα πρέπει να γίνει όχι μόνο από εισαγγελικούς λειτουργούς, αλλά και από εμπειρογνώμονες, που θα καταλήξουν σε ένα ουσιαστικό πόρισμα. Δυστυχώς, δεν μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι ότι όλα αυτά θα γίνουν. Το πιθανότερο είναι να κυριαρχήσει για λίγες ημέρες η κακοφωνία των αντίθετων ακραίων απόψεων, μέχρι το θέμα να κάνει τον κύκλο του στη δημόσια συζήτηση και να ξεχαστεί. Όπως συμβαίνει πάντα δηλαδή.

Η φορολόγηση των διυλιστηρίων

Η απελθούσα κυβέρνηση είχε υποστηρίξει ότι τα 600 εκατ. ευρώ για να χρηματοδοτήσει το Market Pass θα τα έπαιρνε από την έκτακτη φορολόγηση των διυλιστηρίων επί των κερδών του 2022, που λόγω ευνοϊκής συγκυρίας ήταν πολλαπλάσια του 2021. Για όσους καταλαβαίνουν από οικονομικά για να συμβεί αυτό θα έπρεπε να κλείσει το έτος, να δημοσιευτεί ο ισολογισμός του 2022 και κυρίως να υποβληθούν οι φορολογικές δηλώσεις των δύο διυλιστηρίων, ώστε να βεβαιωθεί εκτός από τον φόρο εισοδήματος και η έκτακτη φορολόγηση.  Άρα, αυτό σημαίνει ότι η πληρωμή των φόρων θα ξεκινούσε από τον Ιούλιο του 2023. Έως τότε η κυβέρνηση είχε πληρώσει το Market Pass από άλλα κονδύλια του προϋπολογισμού -εκκρεμεί η πληρωμή του Ιουλίου που θα αρχίσει στις 3 Ιουλίου- τα οποία θα αναπλήρωνε από τα κέρδη των διυλιστηρίων. Η αντιπολίτευση όμως και κυρίως ο ΣΥΡΙΖΑ φώναζε όλη τη διάρκεια του 2023 και κατά την προεκλογική περίοδο στα κυβερνητικά στελέχη πως «δεν έχετε εισπράξει τίποτα από τα διυλιστήρια, λέτε παραμύθια, χαρίζετε φόρους» και πως το Market Pass το πληρώνουν οι φορολογούμενοι».  Η αλήθεια ήταν πως δεν είχε εισπραχθεί ο φόρος για τους παραπάνω αντικειμενικούς λόγους, αλλά η αντιπολίτευση επέμενε στο αφήγημά της για μικροκομματικούς λόγους. Χθες, λοιπόν κατά τη διάρκεια της γενικής συνέλευσης της Helleniq Energy (ΕΛΠΕ) ο διευθύνων σύμβουλος, Ανδρέας Σιάμισιης ανέφερε πως τα 300 εκατ. ευρώ που ήταν η έκτακτη φορολόγηση για την εταιρεία θα αρχίσουν να πληρώνονται από τον επόμενο μήνα, μαζί με τα άλλα 200 εκατ. ευρώ του φόρου εισοδήματος.

Ο Αδ. Γεωργιάδης ως... χωροφύλακας

Από τις αρχές του Νοεμβρίου του 2022 ως και τα μέσα του Μαΐου, ο πρώην υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Αδωνις Γεωργιάδης ήταν ο μεγάλος πρωταγωνιστής της επικαιρότητας. Το «καλάθι του νοικοκυριού» έγινε το «κοινωνικό viral». Μέχρι που ζήτησαν την «πατέντα» και άλλες χώρες της Ευρώπης. Τέτοια επιτυχία! Για όλα όμως φτάνει κάποια στιγμή το τέλος! Ο κ. Γεωργιάδης αποχαιρέτησε το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων και, όπως λέγεται, πλέον μόνο ως … επισκέπτης θα μπορεί να το πλησιάζει. Η «αναχώρηση» του κ. Γεωργιάδη από το εν λόγω υπουργείο έχει, όπως πληροφορούμαστε, και το σχετικό παρασκήνιο. Το οποίο χρονολογείται προ των εκλογών της 21ης Μαΐου. Όπως λέγεται, διάφοροι παράγοντες της αγοράς –όχι φυσικά από τους προβεβλημένους– σε συναντήσεις που είχαν με τα «υψηλά πατώματα» της τότε κυβέρνησης δεν έκρυψαν την ενόχλησή τους με το στιλ του κ. Γεωργιάδη και τις δημόσιες τοποθετήσεις του για την ακρίβεια, αναφέροντας ότι παραπέμπει σε... χωροφύλακα της δεκαετίας του 1950.

Το… δωράκι στην Intracom

Ένα ανέλπιστο «δώρο» αξίας περίπου 7,6 εκατ. ευρώ θα λάβει η Ιntracom Holdings. Πρόκειται για την αποζημίωση που επιδικάστηκε από διαιτητικό δικαστήριο υπέρ της εταιρείας Rural Connect, ύψους 25,4 εκατ. ευρώ. Στη Rural μετέχει με ποσοστό 70% η Intrakat και με 30% η Ιntracom Holdings, οπότε το ποσό της αποζημίωσης που αντιστοιχεί στο ποσοστό της Intracom ανέρχεται περίπου στα 7,6 εκατ. ευρώ. Η Rural Connect, όπως είχε ενημερώσει η Intrakat, είχε υποβάλει αίτημα για αποζημιωτικές αξιώσεις από την Κοινωνία της Πληροφορίας (ΚτΠ) για διαγωνισμό που αφορά την ανάπτυξη ευρυζωνικών υποδομών σε αγροτικές περιοχές και το διαιτητικό δικαστήριο τη δικαίωσε για το ποσό των 25,4 εκατ. ευρώ. Και μια και ο λόγος για την Intracom Ηoldings, να πούμε ένα ευτράπελο που διηγήθηκε από τα παλιά ο Σωκράτης Κόκκαλης στη χθεσινή συνέλευση. Ο επικεφαλής του ομίλου, αναφερόμενος στις προοπτικές της Ελλάδας, τόνισε ότι είναι αισιόδοξος αλλά επισήμανε ότι το ρευστό παγκόσμιο περιβάλλον λόγω του πολέμου που μαίνεται ακόμη στην Ουκρανία επηρεάζει όλες τις επιχειρηματικές δραστηριότητες. Εκεί έκανε μια παύση και απευθυνόμενος στους μετόχους είπε: «Βεβαίως υπάρχουν και ορισμένες εταιρείες που μέσα στον πόλεμο καταφέρνουν και βγάζουν κέρδη. Είχα και εγώ έναν γνωστό που έφτιαχνε τζάμια. Αυτός θησαύρισε πουλώντας τζάμια τον Λίβανο όπου είχαν εμφύλιο για πάνω από 10 χρόνια».

Στην αποθήκευση ενέργειας επενδύει ο Ν. Κουτσιανάς

Στον πολλά υποσχόμενο κλάδο της αποθήκευσης ενέργειας επενδύει ο ιδρυτής της Apivita, Νίκος Κουτσιανάς. Ο δραστήριος επιχειρηματίας, ο οποίος μετά την πώληση της Apivita δημιούργησε μαζί τη σύζυγο του Νίκη την εταιρεία symbeeosis, διαθέτει μειοψηφικό μερίδιο (10%) στην νεοσύστατη Energy Storage Technologies η οποία θα φέρει τον διακριτικό τίτλο Bat Pack. Οι δύο κύριοι μέτοχοι στην εταιρεία είναι οι Bafilita Limited ΕΠΕ (39%) και IOS1 Μονοπρόσωπη ΙΚΕ (39%), ενώ με 10% συμμετέχουν και οι Νίκος Φρυδάς, υπεύθυνος Ενεργειακής Πολιτικής της Grant Thornton Greece και η Ιόλη Μακρίδη.

Θυγατρική στα ακίνητα από την B&F Ενδυμάτων

Τον κλάδο των επενδυτικών ακινήτων απέσχισε αυτή την εβδομάδα η B&F Ενδυμάτων (γνωστότερη από τα καταστήματα ρούχων BSB) της οικογένειας Μπιθαρά. Η αξία του κλάδου των ακινήτων υπολογίστηκε λεπτομερέστατα από την ελεγκτική εταιρεία, η οποία τα εκτίμησε στα 285.002,13 ευρώ. Το παραπάνω ποσό αποτελεί και το μετοχικό κεφάλαιο της νεοσύστατης εταιρείας B and Split, η οποία έχει ως σκοπό την επένδυση σε ακίνητα και την εκμετάλλευση τους με αγορά, πώληση ή ενοικίαση, την επένδυση σε μετοχές εταιρειών, εισηγμένων ή μη εισηγμένων στο Χ.Α., τη συμμετοχή σε εταιρείες με τα δύο παραπάνω αντικείμενα και τέλος σε κατασκευαστικές εργασίες για οικιστικά κτίρια.

Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Λιτότητα αλά ΣΥΡΙΖΑ, το κυβερνητικό πάρκο και η λύση για τα νέα λεωφορεία

Η λιτότητα ρεκόρ από το κόμμα που θα τερμάτιζε τη... λιτότητα, η συνέντευξη Ψάλτη - Orcel, τα νοικοκυριά δεν αναβαθμίζουν ενεργειακά τα σπίτια τους, τα νέα λεωφορεία και οι πρώην εργαζόμενοι των ναυπηγείων Σκαραμαγκά.
Kostis Xatzidakis, Kostis Hatzidakis, Ypourgeio Oikonomikon
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Τι φοβούνται στην οδό Νίκης, δάνεια υπό το μηδέν και η καθυστέρηση στον ΒΟΑΚ

Οι πολεμικές συγκρούσεις και οι επιπτώσεις στον πληθωρισμό, η αρνητική πιστωτική επέκταση στην Ευρώπη, υπερπλεόνασμα – φάντασμα, το βιβλίο του Τσάρλς Νταλάρα, μάχη ΗΠΑ – Ρωσίας για το LNG και το σχόλιο Έλον Μασκ για την Ελλάδα.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Βαριά ατμόσφαιρα στην Κύπρο, το τσουνάμι στους Δελφούς, η ΕΚΤ και τα επιτόκια

Οι δηλώσεις του Κύπριου ΥΠΟΙΚ, η λιτότητα νέου τύπου, μήνας του μέλιτος στην ABBank, «χρυσός» Μάρτιος για το Βενιζέλος, βροχή εκατομμυρίων στις συγκοινωνίες και ποιος Έλληνας δημοσιογράφος παρουσίασε τη γιορτή της Τρ. Κύπρου.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Δεν πείθει το ΧΑ η Lamda, το φάντασμα των e-mails και οι «πονηριές» με το ρεύμα

Γιατί μένει στο «μείον» η μετοχή της Lamda ενώ το ΧΑ «τρέχει», οι φόβοι στην κυβέρνηση για την υπόθεση των e-mails, ποιες «πονηριές» με το ρεύμα θα τιμωρούνται αυστηρότερα, γιατί έβγαλε «κίτρινη κάρτα» η GRECO στην Ελλάδα και το ράλι της βενζίνης.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Η ανάκριση Κασσελάκη, η αιώνια λάμψη του χρυσού και το χρώμα του… ρεύματος

Η μεγάλη ανταπόκριση των επενδυτών στο ομόλογο της Alpha, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ στο LSE, ο δραστήριος Φ. Σαχινίδης, τι είπε ο Γ. Στουρνάρας για τον χρυσό, ο αεροδιάδρομος ηλικίας 50 ετών, τα δύσκολα για τη Vodafone και οι καθυστερήσεις στην ψηφιοποίηση του Δημοσίου.
Intralot
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Έρχεται το ομόλογο της Intralot, οι τιμές στο ρεύμα και η επιτροπή Χατζηδάκη

Στα μέσα Φεβρουαρίου το ενημερωτικό για το ομόλογο των 130 εκατ. της Intralot, η ευχάριστη έκπληξη από τις τιμές χονδρικής στο ρεύμα, η εισαγωγή από την Τουρκία ακόμη και ζωοτροφών και η περιπέτεια μιας φοροαπαλλαγής.