Στη δημιουργία ενός νέου πλαισίου για μια σύγχρονη και αποτελεσματική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας προχωρά το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε ο υπουργός Χρίστος Δήμας στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, κατά την πρώτη ανάγνωση του σχετικού νομοσχεδίου.
Όπως επισήμανε ο κ. Δήμας, πρόκειται για μια ολιστική μεταρρύθμιση που επικεντρώνεται στη θεσμική αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών αεροναυτιλίας στη χώρα. Με το νέο νομοθετικό πλαίσιο, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας μετατρέπεται σε αυτοτελές νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου, αποκτώντας διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια.
Η διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια, όπως υπογράμμισε ο υπουργός, αποτελεί βασική προϋπόθεση που έχει τεθεί από τη Γενική Διεύθυνση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG MOVE). Η μεταρρύθμιση αυτή σηματοδοτεί τη μετάβαση της ΥΠΑ σε ένα νέο μοντέλο σύγχρονης λειτουργίας, επιτυγχάνοντας πιο ευέλικτη διοίκηση, καλύτερη αξιοποίηση του προσωπικού, τεχνολογική αναβάθμιση και θεσμική αναμόρφωση.
Η ΥΠΑ θα συνεχίσει να λειτουργεί ως πάροχος υπηρεσιών διαχείρισης αεροναυτιλίας, αλλά και ως φορέας διαχείρισης αερολιμένων.
Ο κ. Δήμας ανέλυσε τα βασικά σημεία του νομοσχεδίου σχετικά με τη λειτουργία του Διοικητικού Συμβουλίου, τη στελέχωση και την οικονομική αυτοτέλεια της Υπηρεσίας, τονίζοντας ότι η μετατροπή της ΥΠΑ σε ΝΠΔΔ αποτελεί έναν από τους επτά πυλώνες δράσης του υπουργείου για τον εκσυγχρονισμό της αεροναυτιλίας, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την DG Move και τον EASA.
Εκσυγχρονισμός και ευθυγράμμιση με τα ευρωπαϊκά πρότυπα
Στόχος της παρέμβασης είναι η συμμόρφωση με το δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης στον τομέα της διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας, καθώς και η ευθυγράμμιση με τις απαιτήσεις του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού (SES). Ο οδικός χάρτης που έχει καταρτιστεί περιλαμβάνει τον εκσυγχρονισμό των συστημάτων αεροναυτιλίας, την αναβάθμιση των υποδομών, την ενίσχυση του θεσμικού πλαισίου και τη βελτίωση της εικόνας της χώρας στον ευρωπαϊκό και διεθνή αεροπορικό χώρο.
Η Ελλάδα έχει ήδη υποβάλει την 3η Έκθεση Προόδου στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία συνοψίζει τις διοικητικές, τεχνικές και συμβατικές ενέργειες που πραγματοποιήθηκαν από 16 Αυγούστου έως 1 Οκτωβρίου 2025, με στόχο τη διασφάλιση της έγκαιρης υλοποίησης του σχεδίου.
Ο υπουργός υπογράμμισε ότι το νέο νομοσχέδιο αντιμετωπίζει παθογένειες και δυσλειτουργίες του υπάρχοντος συστήματος, καθώς σήμερα η ΥΠΑ λειτουργεί ως αυτοτελής υπηρεσία που υπάγεται απευθείας στον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών.
Ενδεικτικά ανέφερε ότι ακόμη και ζητήματα όπως η καθαριότητα στα αεροδρόμια ή το κούρεμα γκαζόν στα περιφερειακά αεροδρόμια απαιτούν την υπογραφή του υπουργού, μια πρακτική που χαρακτηρίζεται ως αναχρονιστική και καταργείται με το νέο νομοσχέδιο, παρέχοντας στη ΥΠΑ μεγαλύτερη θεσμική και λειτουργική ευελιξία.
Ενίσχυση ανθρώπινου δυναμικού και νέες προσλήψεις
Ο στρατηγικός σχεδιασμός της κυβέρνησης περιλαμβάνει την ουσιαστική ενίσχυση του προσωπικού της ΥΠΑ. Στις 7 Οκτωβρίου 2025 ολοκληρώθηκε η ορκωμοσία 80 νέων ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, ενώ προβλέπονται ακόμα 17 προσλήψεις εντός του έτους και άλλες 72 το 2026 από επιτυχόντες του ΑΣΕΠ.
Παράλληλα, προχωρά η διαδικασία πρόσληψης 43 νέων ηλεκτρονικών ATSEP φέτος και 44 το 2026, καθώς και 28 υπαλλήλων παροχής πληροφοριών (AFISO) για το επόμενο έτος.
Ολοκληρώνοντας, ο κ. Δήμας τόνισε ότι η μεταρρύθμιση παρέχει στην ΥΠΑ οικονομική αυτοτέλεια και μεγαλύτερη αυτονομία στη λήψη αποφάσεων, θέτοντας τις βάσεις για μια Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας αντάξια των ευρωπαϊκών προτύπων και συμβάλλοντας στον ενεργό ρόλο της Ελλάδας στη διαμόρφωση των εξελίξεων στην ευρωπαϊκή αεροναυτιλία.