Οι επιβάτες του Μετρό, του Ηλεκτρικού και του Τραμ διαπιστώνουν καθημερινά ότι η μάχη κατά των graffiti δεν έχει τελειώσει, παρά τη σημαντική μείωση των σχετικών περιστατικών. Η προσπάθεια για καθαρά μέσα σταθερής τροχιάς έχει εντατικοποιηθεί τους τελευταίους μήνες, σύμφωνα με ανακοίνωση της ΣΤΑΣΥ.
Η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ δεν αναφέρεται πλέον σε έναν «πόλεμο» απέναντι στα graffiti, αλλά σε ένα «σχέδιο καθαρής γραμμής». Η πρωτοβουλία αυτή αποσκοπεί όχι στην καταστολή της νεανικής έκφρασης, αλλά στην αποτροπή του βανδαλισμού και στη διαφύλαξη του δημόσιου χώρου. Εντάσσεται στο πλαίσιο του γενικότερου εκσυγχρονισμού των αστικών συγκοινωνιών.
Ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, έχει θέσει ως βασικό στόχο την αναβάθμιση των μεταφορών. Αυτό περιλαμβάνει την καθαριότητα, την ασφάλεια, τις ψηφιακές υπηρεσίες και την καλύτερη εξυπηρέτηση των επιβατών. Η αντιμετώπιση των «ταγκιών», όπως αποκαλούνται στη νεανική γλώσσα, αποτελεί μέρος μιας νέας φιλοσοφίας για τις μετακινήσεις: «ό,τι είναι δημόσιο, αξίζει να είναι φροντισμένο».
Τα αποτελέσματα είναι εμφανή: από 376 περιστατικά βανδαλισμών το 2019, φέτος μέχρι τον Σεπτέμβριο έχουν καταγραφεί μόλις 36, υποδηλώνοντας μείωση σχεδόν 90%. Παρά την πρόοδο, οι προκλήσεις παραμένουν. Το σχέδιο βασίζεται σε συνδυασμό τεχνολογίας και ανθρώπινης παρουσίας, με drones σε επτά κρίσιμα σημεία της Γραμμής 1, κάμερες με τεχνητή νοημοσύνη στα αμαξοστάσια Θησείου και Αττικής, καθώς και ενισχυμένη φύλαξη όλο το 24ωρο.
Παράλληλα, η ΣΤΑΣΥ έχει προχωρήσει σε αναδιοργάνωση του προσωπικού για ταχύτερη απόκριση σε περιστατικά. Σημαντικό στοιχείο αποτελεί το «Σχέδιο Αριάδνη», που επικεντρώνεται σε περιοχές υψηλής παραβατικότητας. Ενδεικτικά, στο Θησείο τα περιστατικά μειώθηκαν από 92 το 2019 σε μόλις ένα φέτος, ενώ σημαντική μείωση καταγράφεται και σε Πειραιά και Ειρήνη.
Πέρα από τους αριθμούς, η προσπάθεια εστιάζει στην αποκατάσταση της δημόσιας εικόνας των μέσων σταθερής τροχιάς, τα οποία για χρόνια είχαν «σημαδευτεί» από στρώματα χρώματος. Η αλλαγή είναι αισθητή στην καθημερινότητα των επιβατών. Όπως σημειώνει επιβάτιδα στην Ομόνοια, «Το μετρό δείχνει πιο φροντισμένο. Έχουν ακόμα δουλειά, αλλά κάτι κινείται». Αντίστοιχα, υπάλληλος καθαριότητας αναφέρει: «Δεν καθαρίζουμε πλέον κάθε μέρα χρώματα, αλλά διατηρούμε το αποτέλεσμα».
Τα μέσα σταθερής τροχιάς δεν αποτελούν απλώς μέσα μετακίνησης, αλλά καθρέφτη μιας πόλης που αναζητά την τάξη και την αισθητική της. Το «σχέδιο καθαρής γραμμής» εξελίσσεται διαρκώς και, όπως επισημαίνουν οι αρμόδιοι, η πρόοδος είναι ορατή, αλλά η προσπάθεια συνεχίζεται