ΓΔ: 1995.2 -0.50% Τζίρος: 353.21 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02
Γυναίκα σε επαγγελματικό χώρο
Φωτο: George Vitsaras / SOOC

Σ. Ζαχαράκη: Συνεχής προσπάθεια για ισότιμη ένταξη όλων στην Ειδική Αγωγή

Η νέα σχολική χρονιά στην Ειδική Αγωγή ξεκίνησε με περισσότερα Τμήματα Ένταξης, προσλήψεις εκπαιδευτικών, βελτιώσεις στα ΚΕΔΑΣΥ και λειτουργία οκτώ νέων σχολείων, αν και παραμένουν προκλήσεις σε υποδομές και μετακινήσεις μαθητών.

Με θετικό πρόσημο ξεκίνησε η νέα σχολική χρονιά για την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του Υπουργείου Παιδείας. Καταγράφεται σημαντική αύξηση στα Τμήματα Ένταξης, ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού με προσλήψεις μόνιμων και αναπληρωτών, βελτίωση στη λειτουργία των Κέντρων Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ), καθώς και ίδρυση οκτώ νέων σχολικών μονάδων Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης.

Σε δηλώσεις της, η υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Σοφία Ζαχαράκη, τόνισε ότι η Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, μαζί με τις υποστηρικτικές και ενταξιακές δομές, αποτελούν σταθερή προτεραιότητα για το υπουργείο και τον πρωθυπουργό. Παράλληλα, εξέφρασε τη βούληση να προχωρήσει σε βελτιωτικές αλλαγές όσον αφορά τη λειτουργία της Παράλληλης Στήριξης.

Από την πλευρά της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑμεΑ), ο πρόεδρος Γιάννης Βαρδακαστάνης επισήμανε διαχρονικά προβλήματα, όπως η στελέχωση των ειδικών σχολείων, η καταλληλότητα των υποδομών και οι μετακινήσεις των μαθητών. Υπογράμμισε την ανάγκη για κεντρική απόφαση σχετικά με το εκπαιδευτικό μοντέλο που θα ακολουθηθεί, επισημαίνοντας ότι η εκπαιδευτική στόχευση προς ένα σύστημα συμπερίληψης παραμένει ζητούμενο.

Αύξηση Τμημάτων Ένταξης και ενίσχυση προσωπικού

Η φετινή χρονιά χαρακτηρίζεται από το μεγαλύτερο πρόγραμμα ίδρυσης Τμημάτων Ένταξης στην ιστορία του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, με 3.448 νέα τμήματα να δημιουργούνται. Η αύξηση αυτή αντιστοιχεί σε ποσοστό 89,6% πανελλαδικά, ενώ στα Γενικά και Επαγγελματικά Λύκεια αγγίζει το +600% και +750% αντίστοιχα.

Με νομοθετική πρωτοβουλία του Ιουλίου, θεσπίστηκαν νέοι κανόνες στελέχωσης, προβλέποντας, μεταξύ άλλων, δεύτερο εκπαιδευτικό σε νηπιαγωγεία με πάνω από 60 μαθητές, καθώς και μείωση του αριθμού μαθητών για την τοποθέτηση επιπλέον εκπαιδευτικών σε Δημοτικά και Τμήματα Ένταξης. Επίσης, για πρώτη φορά τοποθετήθηκε εκπαιδευτικός σε ΤΕ στα ΕΠΑΛ για εργαστηριακά μαθήματα, ενώ ενισχύθηκε η υποστήριξη στο Ολοήμερο πρόγραμμα της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

Ενίσχυση ΚΕΔΑΣΥ και ψηφιακές υποδομές

Το υπουργείο Παιδείας προχώρησε στη σύσταση 700 νέων οργανικών θέσεων στα 71 ΚΕΔΑΣΥ, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό σε 1.723. Παράλληλα, δημιουργήθηκαν 1.200 νέες θέσεις σε Επιτροπές Διεπιστημονικής Υποστήριξης, με μόνιμους διορισμούς ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών να δρομολογούνται για τον Αύγουστο του 2025.

Σε εξέλιξη βρίσκεται η προμήθεια σύγχρονων αξιολογικών εργαλείων για όλες τις επιστημονικές ειδικότητες, η ανάπτυξη ψηφιακής πλατφόρμας για ηλεκτρονική διαχείριση αιτήσεων και φακέλων μαθητών, καθώς και η προμήθεια 2.000 φορητών υπολογιστών για τα ΚΕΔΑΣΥ.

Ενίσχυση προσλήψεων και νέες σχολικές μονάδες

Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου, τη φετινή σχολική χρονιά πραγματοποιήθηκαν 3.172 περισσότερες προσλήψεις μονίμων και αναπληρωτών σε σχέση με πέρυσι. Οι μόνιμοι διορισμοί στην Ειδική Αγωγή ανήλθαν σε 3.196, έναντι 998 την προηγούμενη χρονιά.

Η ίδρυση των νέων Τμημάτων Ένταξης συνοδεύτηκε από 2.208 επιπλέον μόνιμους διορισμούς και 487 περισσότερους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς. Στην Παράλληλη Στήριξη καταγράφονται 477 περισσότερες προσλήψεις εκπαιδευτικών, ενώ αυξημένες είναι και οι προσλήψεις μελών Ειδικού Εκπαιδευτικού και Βοηθητικού Προσωπικού, με τους σχολικούς νοσηλευτές και το βοηθητικό προσωπικό να φτάνουν φέτος τα 4.436 άτομα.

Κατά το σχολικό έτος 2025-26, ιδρύθηκαν οκτώ νέες σχολικές μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, ενώ ξεκίνησαν τη λειτουργία δύο νέοι τομείς και έξι ειδικότητες στα Ενιαία Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια Λύκεια (ΕΝΕΕΓΥΛ). Στους 15.468 μαθητές που φοιτούν σε ΕΑΕ αντιστοιχούν 9.613 άτομα προσωπικό.

Προκλήσεις και προοπτικές για το μέλλον

Η υπουργός Παιδείας υπογράμμισε πως το συμφέρον όλων των μαθητών αποτελεί βασική προτεραιότητα και ότι η ευθύνη για τους μαθητές με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες είναι αυξημένη. Εξέφρασε την ανάγκη για άμεσες βελτιωτικές παρεμβάσεις στο θεσμικό πλαίσιο της Παράλληλης Στήριξης, που παραμένει αμετάβλητο εδώ και 17 χρόνια.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της ΕΣΑμεΑ, Γιάννης Βαρδακαστάνης, τόνισε την ανάγκη για ένα συγκροτημένο εκπαιδευτικό μοντέλο με σαφή στόχευση στη συμπερίληψη. Επεσήμανε τη σημασία της μοριοδότησης ειδικών γνώσεων στους διορισμούς εκπαιδευτικών και ζήτησε αντικειμενική αξιολόγηση της λειτουργίας των Τμημάτων Ένταξης.

Παρά τις βελτιώσεις, η πορεία προς μια πλήρως συμπεριληπτική εκπαίδευση παραμένει ένα διαρκές στοίχημα για το εκπαιδευτικό σύστημα, με την ανάγκη για μεταρρύθμιση να παραμένει επίκαιρη.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Νέα Αριστερά εκδήλωση
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Νέα Αριστερά: Κατηγορίες για αυταρχισμό μετά το περιστατικό με το καρπούζι

Η Νέα Αριστερά κατηγορεί την κυβέρνηση για αυταρχισμό στην εκπαίδευση, με αφορμή τη διερεύνηση περιστατικού όπου μαθήτρια φορούσε σύμβολο υπέρ της Παλαιστίνης στην παρέλαση της 28ης Οκτωβρίου.
Φοιτητές στο πανεπιστήμιο
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγκύκλιος του Υπουργείου Παιδείας για το νέο πειθαρχικό δίκαιο φοιτητών

Το Υπουργείο Παιδείας εξέδωσε εγκύκλιο για το πειθαρχικό δίκαιο των φοιτητών, θεσπίζοντας ενιαία συμβούλια, ψηφιακή πλατφόρμα παρακολούθησης και αυστηρότερες διαδικασίες για παραπτώματα στα ΑΕΙ.