ΓΔ: 2069.6 0.80% Τζίρος: 201.50 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01
ereunes-thalassa-syntrivi aeroplanou
Φώτο: Shutterstock

Οι άνθρωποι ευθύνονται για το 90% των πετρελαιοκηλίδων στις θάλασσες

Σύμφωνα με έρευνα οι περισσότερες πετρελαιοκηλίδες βρίσκονται κοντά στις ακτές, οι μισές σε απόσταση έως περίπου 40 χιλιόμετρα από αυτές, ενώ το 90% σε απόσταση έως 160 χιλιόμετρα.

Ο πρώτος παγκόσμιος χάρτης των χρόνιων πετρελαιοκηλίδων στις θάλασσες και στους ωκεανούς του πλανήτη, τον οποίο ανέπτυξαν Κινέζοι και Αμερικανοί επιστήμονες, αποκαλύπτει ότι το 94% οφείλονται σε ανθρώπινες αιτίες, ένα πολύ μεγαλύτερο ποσοστό του αναμενομένου. Οι προηγούμενες εκτιμήσεις ήταν ότι περίπου οι μισές θαλάσσιες πετρελαιοκηλίδες είχαν ανθρωπογενή προέλευση και οι υπόλοιπες μισές προέρχονταν από φυσικές πηγές (με βάση όμως τη νέα εκτίμηση αυτό το ποσοστό δεν ξεπερνά το 6%).

Οι ερευνητές των πανεπιστημίων της Φλόριντα (ΗΠΑ) και της Ναντζίνγκ (Κίνα), οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Science», χρησιμοποίησαν περισσότερες από 560.000 εικόνες ραντάρ από τους δορυφόρους Sentinel για πάνω από 450.000 πετρελαιοκηλίδες παγκοσμίως, οι περισσότερες σχετικά μικρού μεγέθους, τις οποίες ανέλυσαν με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης.

Διαπίστωσαν ότι οι περισσότερες πετρελαιοκηλίδες βρίσκονται κοντά στις ακτές, οι μισές σε απόσταση έως περίπου 40 χιλιόμετρα από αυτές, ενώ το 90% σε απόσταση έως 160 χιλιόμετρα, κυρίως πάνω στις βασικές οδούς της ναυσιπλοΐας. Η συνολική έκταση των πετρελαιοκηλίδων εκτιμάται σε περίπου 1,5 εκατ. τετραγωνικά χιλιόμετρα ή μια περιοχή υπερδιπλάσια της Γαλλίας.

Οι κυριότερες αιτίες των πετρελαιοκηλίδων είναι τα πλοία, οι αγωγοί και οι πλατφόρμες άντλησης πετρελαίου και φυσικού αερίου, η ρύπανση από παράκτιες δραστηριότητες, αλλά επίσης οι φυσικές διαρροές από τον πυθμένα της θάλασσας. Οι κηλίδες είναι λεπτά στρώματα πετρελαίου στην επιφάνεια του νερού, οι οποίες μετακινούνται συνεχώς από τους ανέμους και τα θαλάσσια ρεύματα, ενώ υφίστανται διάσπαση από τα κύματα.

Μεταξύ άλλων, οι κηλίδες έχουν σοβαρή επίπτωση στο φυτοπλαγκτόν που αποτελεί τη βάση της θαλάσσιας τροφικής αλυσίδας. Επίσης άλλα μεγάλα θαλάσσια ζώα, όπως οι χελώνες και οι φάλαινες, υφίστανται σοβαρές βλάβες, όταν έρχονται σε επαφή με πετρελαιοκηλίδες καθώς αναπνέουν.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

BYD ηλεκτρικά αυτοκίνητα
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Η ηλεκτροκίνηση: Τέσσερις χώρες ηγέτες παγκοσμίως

Η Κίνα κυριαρχεί στις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων, ενώ η Νορβηγία πρωταγωνιστεί στην Ευρώπη. Η έρευνα της PwC δείχνει ότι η ελλιπής κρατική στήριξη επιβραδύνει την υιοθέτηση της ηλεκτροκίνησης σε αρκετές χώρες.
Καφές Dimello σε ποτήρι
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΑ ΝΕΑ

KAFEA TERRA και incommon: Η βιωσιμότητα στο επίκεντρο μέσα από τον καφέ

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Καφέ, η KAFEA TERRA και η περιβαλλοντική οργάνωση incommon πραγματοποίησαν δράση zero coffee waste στον Πειραιά, αναδεικνύοντας την αξία της κυκλικής οικονομίας και τη δυνατότητα μετατροπής των υπολειμμάτων καφέ σε πολύτιμους πόρους.
Θεσσαλονίκη
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Στη Μητροπολιτική Επιτροπή Θεσ/νίκης το ξύλινο ντεκ στην παλιά παραλία

Η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την κατασκευή του ξύλινου ντεκ στην παλιά παραλία θα τεθεί προς γνωμοδότηση στη Μητροπολιτική Επιτροπή Θεσσαλονίκης, παρουσία του αντιδημάρχου Τεχνικών Έργων και των μελετητών.
λιμάνι με κοντέινερ
ΔΙΕΘΝΗ

Greenpeace: Παρέμβαση στο Βέλγιο ανάγκασε δύο LNG τάνκερ να αλλάξουν πορεία

Ακτιβιστές της Greenpeace μπλόκαραν τον σταθμό υγροποιημένου αερίου Zeebrugge στο Βέλγιο, με αποτέλεσμα δύο τάνκερ να αλλάξουν πορεία. Οι διαδηλωτές συνελήφθησαν και το πλοίο Witness της Greenpeace κατασχέθηκε.
Επιχειρηματίας σε γραφείο
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Παπασταύρου: Προϋπόθεση η βιωσιμότητα για τη διασύνδεση Ελλάδας – Κύπρου

Ο Σταύρος Παπασταύρου τόνισε πως για να προχωρήσει η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Κύπρου, πρέπει να αρθούν οι επιφυλάξεις για τη βιωσιμότητά της και να λυθούν τεχνικά και οικονομικά ζητήματα. Ο ίδιος σημείωσε ότι οι σχέσεις των δύο χωρών είναι ισχυρές.