ΓΔ: 1452.24 0.26% Τζίρος: 101.16 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:24:59 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
chalkida
Πηγή: Shutterstock

Μπαίνουν μπουλντόζες πριν το Πάσχα για την Παράκαμψη Χαλκίδας - Ψαχνών

Το τρίτο κατά σειρά δημόσιο έργο νέας γενιάς προωθείται με ταχύτητα και ολοκληρώνεται ο οδικός χάρτης της χώρας. Επιταχύνονται ΣΔΙΤ εκατοντάδων εκατομμυρίων για οδικά έργα. Ποιες κατασκευαστικές τα διεκδικούν.

Ως το Πάσχα αναμένεται να ξεκινήσουν οι εργασίες για το πρώτο μεγάλο οδικό έργο στην Εύβοια. Η Παράκαμψη Χαλκίδας – Ψαχνών, προϋπολογισμού 210 εκατ. ευρώ, που αποτελεί ένα πάγιο αίτημα των κατοίκων του νησιού, διανύει αυτή την περίοδο τη φάση της ολοκλήρωσης των μελετών, ώστε να μπουν οι μπουλντόζες εντός των επομένων μηνών.

Πρόκειται για το τρίτο δημόσιο έργο νέας γενιάς που θα ακούσει το σφύριγμα της έναρξης, μετά το Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος του ΒΟΑΚ, ύψους 169 εκατ. ευρώ, και το πιο πρόσφατο Μπράλος – Άμφισσα, ύψους 285,5 εκατ. ευρώ,  που εκκίνησε στα τέλη Νοεμβρίου. Μάλιστα, η Παράκαμψη Χαλκίδας – Ψαχνών και το Μπράλος – Άμφισσα, συνολικού προϋπολογισμού 472,2 εκατ. ευρώ, δημοπρατήθηκαν μαζί στα τέλη του 2021.

Άνοιξε έτσι ο δρόμος για την ολοκλήρωση του οδικού χάρτη της χώρας, με έργα μικρότερα μεν από τις μέχρι πρότινος κυρίαρχες παραχωρήσεις, αλλά με μεγάλη τοπική σημασία, σε όρους ασφάλειας και περιφερειακής ανάπτυξης. Εξάλλου, η εξασφάλιση ευρωπαϊκής χρηματοδότησης για υποδομές δρόμων είναι πια τόσο δύσκολη -για την Αττική δε σχεδόν αδύνατη- που αποκλείει την υλοποίησή τους. Το πρώτο οδικό έργο που εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ 2021-2027 ήταν το Μπράλος – Άμφισσα, την κατασκευή του οποίου ανέλαβε η Άβαξ.

Επόμενα βήματα για την Παράκαμψη Χαλκίδας

Μέχρι να πέσουν το 2023 οι υπογραφές με τη ΜΕΤΚΑ του Ομίλου Μυτιληναίου για την κατασκευή της Παράκαμψης Χαλκίδας – Ψαχνών, το έργο παρέμενε για χρόνια στη σφαίρα της πολιτικής εξαγγελίας. Αιτία που η πρώτη προκήρυξη το 2014 «κόλλησε» ήταν και σε αυτή την περίπτωση η δυσκολία εξασφάλισης χρηματοδότησης, καθώς τα τεχνοοικονομικά χαρακτηριστικά δεν πληρούσαν τις ευρωπαϊκές απαιτήσεις.

Δεδομένου ότι το έργο υλοποιείται με τη μέθοδο της μελέτης - κατασκευής, το κομμάτι των οριστικών μελετών και μελετών εφαρμογής διαρκεί συνήθως τον πρώτο χρόνο από την υπογραφή της σύμβασης. Σήμερα βρισκόμαστε σε αυτό το στάδιο, οι περισσότερες μελέτες έχουν ήδη κατατεθεί προς έγκριση και θα ακολουθήσουν άμεσα οι υπόλοιπες. Τα πρώτα έργα αναμένονται πριν το Πάσχα, και θα ενταθούν το καλοκαίρι.

Εντωμεταξύ, εκδόθηκε από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ο πρώτος λογαριασμός προς την ανάδοχο ως προκαταβολή, ύψους 4.544.918,53 ευρώ. Το αντικείμενο περιλαμβάνει δύο οδικά τμήματα. Το πρώτο από τη Νέα Λάμψακο μέχρι τη Σήραγγα Βαθροβουνίου, μήκους 2 χλμ. και στη συνέχεια το τμήμα από τη Σήραγγα Βαθροβουνίου μέχρι τα Ψαχνά, μήκους 14,7χλμ. Ως προαίρεση περιλαμβάνονται, ακόμη, το τμήμα πριν τη Νέα Λάμψακο, προς Χαλκίδα / Υψηλή Γέφυρα, μήκους 4 χλμ. περίπου, το τμήμα της παράκαμψης Ψαχνών και το τμήμα της αρτηρίας σύνδεσης Βόρειας – Νότιας Εύβοιας, που συνδέει τον ανισόπεδο κόμβο Λιανής Άμμου της παράκαμψης Χαλκίδας με το οδικό δίκτυο προς τη νότια Εύβοια.

Επιτάχυνση για οδικά ΣΔΙΤ

Το νέο εργαλείο για την υλοποίηση οδικών έργων είναι οι συμπράξεις δημόσιου – ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ). Βεβαίως έχει κι αυτό το δικό του ταβάνι, καθώς οι πληρωμές διαθεσιμότητας δεσμεύουν για δύο - τρεις δεκαετίες πόρους από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Παρότι λοιπόν η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών φαίνεται πως τώρα ξορκίζει τα ΣΔΙΤ, αναζητώντας νέους τρόπους χρηματοδότησης, επιταχύνει την ολοκλήρωση των διαγωνιστικών διαδικασιών που έχουν ήδη ξεκινήσει.

Έτσι, προ των πυλών βρίσκεται η δεύτερη φάση του διαγωνισμού για το έργο ΣΔΙΤ της αναβάθμισης του οδικού άξονα Δράμα – Αμφίπολη, προϋπολογισμού 248,54 εκατ. ευρώ. Το υπουργείο έδωσε το πράσινο φως για τη συμμετοχή και των τεσσάρων ενδιαφερομένων στον ανταγωνιστικό διάλογο. Αυτοί είναι οι: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Μυτιληναίος, Άβαξ και Intrakat. Επίσης, εγκρίθηκε και το τεύχος πρόσκλησης στη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου.

Το έργο αφορά στα τμήματα Παλαιοκώμη – Μαυρολεύκη και Μαυρολεύκη – Δράμα, συνολικού μήκους περί τα 43 χλμ., με την αναβάθμιση κύριας αρτηρίας σε αυτοκινητόδρομο και αποκατάσταση της υπάρχουσας οδοποιίας για 13,5 χλμ. και κατασκευή 29,5 χλμ. νέων τμημάτων. Η διάρκεια του έργου, που έχει ενταχθεί στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, έχει ορισθεί σε 30 χρόνια, με τα τέσσερα πρώτα να αφορούν στην κατασκευαστική περίοδο, ενώ τα υπόλοιπα στη λειτουργία και συντήρησή του.

Ακόμη, συγκροτήθηκε η επιτροπή διενέργειας της Β΄ φάσης του διαγωνισμού για το ΣΔΙΤ της μελέτης, κατασκευής, χρηματοδότησης της αναβάθμισης του οδικού άξονα ΕΟ2 (Μαυροβούνι - Έδεσσα, Παράκαμψη Γιαννιτσών, Παράκαμψη Χαλκηδόνας) και λειτουργίας-συντήρησης του τμήματος γέφυρας Αξιού ποταμού – Έδεσσας, προϋπολογισμού 445 εκατ. ευρώ. Στην κούρσα διεκδίκησης συμμετέχουν οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις - Μυτιληναίοις, Intrakat, Άβαξ.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ανοίγει το νότιο τμήμα του Ε65: Η ιστορία... τρέλας ενός έργου 1,4 δισ.

Σε λιγότερες από τρεις ώρες το ταξίδι στα Τρίκαλα, διασύνδεση με την Εγνατία ως το καλοκαίρι του 2026. Η ανορθόδοξη πορεία κατασκευής του έργου, οι περιπέτειές του στην οικονομική κρίση και η δύσκολη επανεκκίνηση.
SDIT Geniki Grammateia Ypodomon Peiraios
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Υπογραφές σε έξι «παλιά» έργα ΣΔΙΤ, πρόοδος με αργούς ρυθμούς

Σε εξέλιξη έργα ΣΔΙΤ που προσεγγίζουν τα 5 δισ. ευρώ, ολοκληρώνοντας έναν μεγάλο κύκλο μη ανταποδοτικών συμπράξεων με πληρωμές διαθεσιμότητας που εγκρίθηκαν ως το 2023. Έξι συμβάσεις που ξεπερνούν τα 750 εκατ. είναι πιο κοντά στις υπογραφές.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Βαθιές πληγές στις δημόσιες συμβάσεις, έξαρση στις απευθείας αναθέσεις

Την ανάγκη εργαλείων που θα βάλουν ανάχωμα στις «φωτογραφικές» διατάξεις και τις απευθείας αναθέσεις επισημαίνει νέα έκθεση της «διαΝΕΟσις». Στο μικροσκόπιο η ιδιωτική επίβλεψη των έργων και οι αδικαιολόγητα μεγάλες εκπτώσεις.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το μεγάλο στοίχημα των παραχωρήσεων για τον κατασκευαστικό κλάδο

Ο χάρτης των οδικών παραχωρήσεων συμπληρώνεται με την ολοκλήρωση των διαγωνισμών για Αττική Οδό και ΒΟΑΚ, που ξεπερνούν μαζί τα 5 δισ. ευρώ. Στις σταθερές ροές των παραχωρήσεων στοιχηματίζουν οι όμιλοι για να φέρουν εις πέρας έργα που θα φτάσουν τα 18 δισ. το 2025.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κατασκευές: Έχουν έργα δισεκατομμυρίων, ψάχνουν δάνεια έως 1,77 δισ. ευρώ

Το Ταμείο Ανάκαμψης θα διπλασιάσει τον τζίρο του κλάδου, όπως εκτιμά το ΙΟΒΕ, αλλά παράλληλα θα αυξηθούν σημαντικά και οι ανάγκες δανεισμού, ενώ «πονοκέφαλο» προκαλούν και οι εγγυητικές επιστολές.