ΓΔ: 1400.61 -1.12% Τζίρος: 124.92 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
electric cars-ilektrika-autokinita
Φώτο: Shutterstock

«Κινούμαι Ηλεκτρικά 3»: Αύξηση μπόνους απόσυρσης και εισοδηματικά κριτήρια

Υψηλότερο προϋπολογισμό, επιπλέον κίνητρο απόσυρσης και διαμόρφωση της επιδότησης με εισοδηματικά κριτήρια θα περιλαμβάνει το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3». Επενδύσεις 80 εκατ. ευρώ στο δίκτυο φορτιστών.

Με πληρωμές 4 εκατ. ευρώ μηνιαίως για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2», το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πατάει γκάζι στην ηλεκτροκίνηση σχεδιάζοντας τον τρίτο κύκλο του προγράμματος. Το περιζήτητο από την αγορά «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» θα βγει στον αέρα, μετά τη λήξη του τρέχοντος προγράμματος επιδότησης, με ενισχυμένους πόρους και υψηλότερο bonus απόσυρσης.

Για να δοθεί, όμως, πραγματικά ώθηση στην ηλεκτροκίνηση θα πρέπει να αρθεί το πιο σημαντικό εμπόδιο, που δεν είναι άλλο από την έλλειψη σταθμών φόρτισης. Σήμερα, υπάρχουν 5.560 δημόσια σημεία φόρτισης, όταν ο στόχος είναι 25.000 ως το 2030. Καλές επιδόσεις έχουν οι παραχωρημένοι αυτοκινητόδρομοι που διαθέτουν σταθμούς φόρτισης ανά 40 χλμ. δικτύου.

Προκειμένου να επιταχυνθεί η εγκατάσταση τουλάχιστον 4.500 δημόσια προσβάσιμων σταθμών επαναφόρτισης, μέσω του προγράμματος «Φορτίζω Παντού», υπεγράφη στις αρχές της εβδομάδας ΚΥΑ με την οποία διευκολύνεται η χρηματοδότηση των δήμων ώστε να υλοποιήσουν τα σχέδια φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων (ΣΦΗΟ) που έχουν εκπονήσει. Το πρόγραμμα έχει να πιάσει τα ορόσημα του Ταμείου Ανάκαμψης, από το οποίο χρηματοδοτείται με 80 εκατ. ευρώ, οπότε οι αιτήσειςθα πρέπει να υποβληθούν ως τις 31 Μαΐου.

Το παζλ των κονδυλίων

Αυτή την περίοδο προχωρά ο σχεδιασμός για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3», για το οποίο όπως είπε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, μιλώντας στο συνέριο «Υποδομές και Δίκτυα 2024», ανέφερε πως έχουν ήδη εξασφαλιστεί οι πόροι, οι οποίοι θα είναι περισσότεροι από τον δεύτερο κύκλο. Υπενθυμίζεται ότι, τον περασμένο Νοέμβριο, ο προϋπολογισμός του «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2» αυξήθηκε στα 65 εκατ. ευρώ.

Ο υπουργός εστίασε στη διασύνδεση του προγράμματος με την ανανέωση του στόλου των οχημάτων που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, που είναι από τους γηραιότερους στην Ευρώπη. «Υφίσταται ήδη και θα ενισχυθεί περισσότερο η σύνδεση της απόσυρσης οχημάτων με την ανανέωση του στόλου με ηλεκτρικά οχήματα. Σήμερα υπάρχει μια πρόσθετη επιδότηση 1.000 ευρώ για όποιον προχωρά και σε απόσυρση του οχήματός του. Αυτό το ποσό θα το ενισχύσουμε», είπε χαρακτηριστικά.

Πάντως, στο τραπέζι του σχεδιασμού εξετάζεται, σύμφωνα με πληροφορίες, και η αύξηση της επιδότησης, που σήμερα είναι στα 8.000 ευρώ, αλλά και η καθιέρωση εισοδηματικών κριτηρίων. Σε κάθε περίπτωση, βασικό κριτήριο για τις αλλαγές που θα γίνουν στον νέο κύκλο αποτελεί η απλοποίηση των διαδικασιών και η μείωση της γραφειοκρατίας. Οι τροποποιήσεις που έγιναν τον περασμένο Νοέμβριο στο τρέχον πρόγραμμα έδειξαν έναν δρόμο επιτάχυνσης.

Η ενεργοποίηση της δυνατότητας μεταφοράς αδιάθετων πόρων από μία κατηγορία οχημάτων σε άλλη, για την οποία οι πόροι έχουν εξαντληθεί, δημιούργησε άμεσα μια νέα δεξαμενή 4,6 εκατ. ευρώ για νέες αιτήσεις. Παράλληλα, με το ξεσκαρτάρισμα ανενεργών αιτήσεων άρχισαν να απελευθερώνονται πόροι, με αποτέλεσμα να ανοίγει ξανά η πλατφόρμα του προγράμματος, φτάνοντας συνολικά στα 9 εκατ. ευρώ.

Ως προς την ταχύτητα εξάντλησης των πόρων του προγράμματος, ο κ. Σταϊκούρας υπονόησε, πάντως, κάτι ιδιαίτερα ενδιαφέρον. Είναι γεγονός ότι κάθε φορά που ανοίγει η πλατφόρμα ξεσηκώνεται γκρίνια γιατί μέσα σε μισή ώρα οι πόροι έχουν τελειώσει. «Αυτό ερευνάται», είπε χαρακτηριστικά, συμπληρώνοντας πως «έχουμε δει περίεργα λογισμικά συστήματα που χρησιμοποιούνται από μεγάλες επιχειρήσεις για να κλειδώνουν επιδότηση για μεγάλους στόλους», τόνισε.

Από το καλοκαίρι του 2023, οπότε οι αρμοδιότητες της ηλεκτροκίνησης πέρασαν στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, έχουν καταβληθεί επιδοτήσεις σε 5.000 δικαιούχους συνολικού ύψους περί τα 16 εκατ. ευρώ, όταν το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 1» είχε δώσει συνολικά 10 εκατ. ευρώ. Όπως δεσμεύτηκε ο υπουργός, θα διατίθενται σε μηνιαία βάση 4 εκατ. ευρώ για τους δικαιούχους του δεύτερου κύκλου, υπό την προϋπόθεση ότι διαθέτουν φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα.

Μόλις 24 «πράσινα ταξί»

Το πρόγραμμα που έχει προβληματίσει περισσότερο πάντως τους επιτελείς του αρμόδιου υπουργείου είναι τα «Πράσινα Ταξί». Παρότι το οικολογικό bonus φτάνει ως και 23.000 ευρώ, οι ενδιαφερόμενοι προς ένταξη αυτοκινητιστές παραμένουν ελάχιστοι.

«Στα ταξί έχουμε αποτύχει μέχρι σήμερα. Περιμέναμε περίπου 2.000 ταξί να μπουν στο πρόγραμμα κι έχουμε πληρώσει ένα κι αυτό εκτός Αττικής, ενώ το μεγαλύτερο πρόβλημα το αντιμετωπίζουμε στο κέντρο της Αθήνας, όπου έχουμε τη μεγαλύτερη κυκλοφορία», παραδέχθηκε ο υπουργός, εκτιμώντας ότι η έλλειψη σημείων φόρτισης είναι σημαντικό αντικίνητρο. Πάντως, στις 11 Απριλίου θα πληρωθούν ακόμη 23 πράσινα ταξί, ενώ το υπουργείο εξετάζει τρόπους ώστε να κάνει το πρόγραμμα πιο ελκυστικό.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μετρό: «Έμφραγμα» στη γραμμή αεροδρομίου, ζητούνται επειγόντως λύσεις

Εναλλακτικές λύσεις για συχνότερα δρομολόγια του μετρό στο αεροδρόμιο εξετάζει η ΣΤΑΣΥ, «κόβοντας» τη διαδρομή των 46,5 χλμ. ως τον Πειραιά. Μόνιμη λύση στις συχνότητες του μετρό θα είναι μόνο η προμήθεια νέων συρμών.
Leoforeia-Sygkoinonia
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πώς θα κοπεί το... τσάμπα στα λεωφορεία με νέα ηλεκτρονικά συστήματα

Συστήματα real time καταμέτρησης επιβατών και επικυρώσεων θα εγκατασταθούν αρχικά στα νέα ηλεκτρικά λεωφορεία της Αθήνας για να εκτιμηθεί η πραγματική έκταση του προβλήματος της εισιτηριοδιαφυγής. Τι θα γίνει στο μετρό.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Working group για τον νέο σιδηρόδρομο, ψάχνουν χρήματα για συντήρηση

Ειδική ομάδα κρούσης στο υπουργείο Υποδομών για την τεχνική υποστήριξη του νέου ΟΣΕ με ρυθμούς Ταμείου Ανάκαμψης. Χειρόφρενο τράβηξε η συντήρηση του υφιστάμενου δικτύου, ακυρώθηκε το «τριπλό» ΣΔΙΤ του ΟΣΕ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το σιδηροδρομικό έργο των 1,39 δισ. για την ένωση τριών θαλασσών

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κατέθεσε την περασμένη εβδομάδα πρόταση στο Connecting Europe Facility (CEF-II), στο πλαίσιο του πρότζεκτ "3-Seas" που ενώνει Βαλτική Θάλασσα – Εύξεινο Πόντο – Αιγαίο Πέλαγος.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα «στοιχειωμένα» μεγάλα έργα που θα παραδοθούν μέσα στο 2024

Με παραδόσεις οδικών αξόνων με ιστορία άνω των δέκα ετών και την αυλαία για το μετρό Θεσσαλονίκης τον Νοέμβριο, κλείνουν εκκρεμότητες της παλιάς γενιάς έργων. Η πρώτη κορδέλα του 2024 θα κοπεί στο Άκτιο – Αμβρακία.