ΓΔ: 1481.51 -0.99% Τζίρος: 96.46 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 14:46:00 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Shutterstock

Ρουτίνα οι παραβάσεις στα τρένα, καλείται σε ακροάσεις η Hellenic Train

Μηχανοδηγοί χωρίς πιστοποιητικά, υπέρβαση ορίου ταχύτητας, παραβίαση κόκκινου φωτόσημου φέρνουν την Hellenic Train ενώπιον της ΡΑΣ. Πρόστιμα 100.000 ευρώ έχουν ήδη επιβληθεί. Πληροφορίες θέλουν την εταιρεία να περνά στην αντεπίθεση.

Σε στενό κλοιό βρίσκεται η Hellenic Train στον απόηχο της τραγωδίας στα Τέμπη για μια σειρά περιστατικών στον ελληνικό σιδηρόδρομο, στα οποία διαπιστώνονται σημαντικές παραβάσεις των κανονισμών ασφαλείας, με το ένα εξ αυτών να χρονολογείται πίσω στο 2021. Η ιταλικών συμφερόντων εταιρεία καλείται από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων σε ακρόαση για τέσσερα περιστατικά, έχοντας λάβει ήδη πρόστιμο 100.000 ευρώ για υποτροπή σε δύο εξ αυτών. Αυτά αφορούν σε υπόθεση αυτοκτονίας λίγο έξω από τον σταθμό της Θεσσαλονίκης και σε τραυματισμό πεζού στα Σεπόλια.

Στο μικροσκόπιο μπαίνει και η παραβίαση κόκκινου φωτόσημου λίγο πριν τα Χριστούγεννα του 2023, που λαμβάνοντας μεγάλη δημοσιότητα το περασμένο διάστημα ξύπνησε μνήμες από το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη. Η παρολίγον σύγκρουση στο Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών, αυτή τη φορά αποφεύχθηκε χάρη στην παρουσία τηλεδιοίκησης. Σε αυτή την περίπτωση, μάλιστα, την πόρτα της αρχής καλείται εκτός από τη Hellenic Train να περάσει στο τέλος του μήνα και ο ΟΣΕ, για πιθανολογούμενες παραβάσεις της σιδηροδρομικής νομοθεσίας.

Η απόφαση πιλότος

Είναι χαρακτηριστικό ότι στα τρία υπό εξέταση περιστατικά διαπιστώνεται, σύμφωνα με τις αποφάσεις της ΡΑΣ, ένας εκ των μηχανοδηγών της αμαξοστοιχίας είτε δεν διέθετε τουλάχιστον ένα από τα απαραίτητα πιστοποιητικά,  προκειμένου να οδηγεί στο δίκτυο, είτε διέθετε ελλιπή πιστοποιητικά. Στην περίπτωση του ΣΚΑ εξετάζεται εάν στον θάλαμο μηχανοδήγησης επέβαινε μαθητευόμενος μηχανοδηγός, για αυτό εγκαλείται και ο ΟΣΕ που έχει την ευθύνη της εκπαίδευσης.

Η καθυστέρηση πάντως στην εξέταση της υπόθεσης του 2021 γεννά ερωτηματικά σχετικά με τον χρόνο της επανενεργοποίησης, ενώ η ιδιωτική εταιρεία βρίσκεται εν μέσω θυέλλης και διοικητικών αλλαγών. Πάντως, όπως επισημαίνουν στο BD πηγές με γνώση της διαδικασίας, η πολυδιάσπαση της νομοθεσίας και η πολυπλοκότητα των ευρωπαϊκών Κανονισμών, σε συνδυασμό με την υποστελέχωση της ΡΑΣ, αλλά και των σιδηροδρομικών φορέων, οδήγησε στο να τραβήξει σε μάκρος. Όμως, η στοιχειοθέτηση της εν λόγω απόφασης αποτελεί τον «πιλότο» για τις υπόλοιπες αποφάσεις της ΡΑΣ, με αποτέλεσμα να κινείται πιο άμεσα στα συμβάντα που έχουν σημειωθεί από το φθινόπωρο του 2023.

Και υπέρβαση ταχύτητας

Ειδικότερα, το παλαιότερο περιστατικό αφορά στον εκτροχιασμό δύο βυτιοφόρων φορταμαξών εμπορευματικής αμαξοστοιχίας της Hellenic Train στην περιοχή των Σερρών, στις 25/08/2021, κατά τον οποίο μάλιστα υπήρξε διαρροή 5.400 λίτρων καύσιμου πετρελαίου. Όπως διαπιστώθηκε, ο δεύτερος μηχανοδηγός της εμπορικής αμαξοστοιχίας δεν διέθετε την προβλεπόμενη εκ του νόμου πιστοποίηση ως προς την υποδομή και το τροχαίο υλικό επί των οποίων επιτρέπεται να οδηγεί, που συνιστά παραβίαση και του Κανονισμού της Ε.Ε. Εντωμεταξύ, το εν λόγω συμβάν αποδίδεται στην υπέρβαση του ορίου ταχύτητας κατά 37%.

Ακολούθως, εξετάζονται τα δύο συμβάντα επί των οποίων έχει ήδη επιβληθεί το πρόστιμο των 50.000 + 50.000 ευρώ, επί τη βάσει της πρώτης απόφασης της ΡΑΣ, καθώς θεωρείται ως υποτροπή από την πλευρά της εταιρείας. Σε κάθε περίπτωση, το αποτέλεσμα της ακρόασης μπορεί να «φουσκώσει», ενώ οι πληροφορίες θέλουν την Hellenic Train να προσφεύγει εναντίον του προστίμου. Πάντως, το πρώτο πρόστιμο σχετικό με πιστοποιητικό μηχανοδηγού, ύψους 30.000 ευρώ, είχε επιβληθεί κατόπιν αιφνιδιαστικού ελέγχου πάνω στο τρένο,  με τον ίδιο να επιβαρύνεται με πρόστιμο 3.000 ευρώ.

Όπως σημειώνεται, πάντως, στις σχετικές αποφάσεις για τις ακροάσεις, που μετά από μικρή παράταση έχουν ορισθεί στις 23 Απριλίου, η Hellenic Train, παρότι της ζητήθηκε, δεν προσκόμισε στην Αρχή πόρισμα διερεύνησης συμβάντος σε καμία από τις παραπάνω περιπτώσεις.

Ως προς το περιστατικό, όμως, στο ΣΚΑ, όπου οι μηχανοδηγοί από την πλευρά τους βλέπουν ξεκάθαρη στοχοποίησή τους, εξαιτίας των δυναμικών τους παρεμβάσεων μετά τα Τέμπη, υπήρξε εσωτερικό πόρισμα της εταιρείας. Επικαλείται δε ασαφείς εντολές εκ μέρους του σταθμάρχη κυκλοφορίας προς τον μηχανοδηγό της αμαξοστοιχίας. Από τα δεδομένα του ταχογράφου που θα πρέπει να προσκομισθούν αναμένεται να διαπιστωθεί εάν υπήρξε και υπέρβαση ταχύτητας.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα εμπορεύματα μπαίνουν ξανά σε ράγες με ισχυρή πίεση και από την Κίνα

Στόχος η επανεκκίνηση εμπορευματικών τρένων στις 10 Δεκεμβρίου μετά τις τεράστιες ζημιές από την κακοκαιρία. Το θέμα απασχολεί έντονα την Cosco και τέθηκε στο πρόσφατο ταξίδι Μητσοτάκη στην Κίνα.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Έμειναν από.... χρήμα τα σιδηροδρομικά έργα: Ποιος διαγωνισμός προχωράει

Η δυσκολία εξασφάλισης ευρωπαϊκών πόρων ψαλίδισε τον σχεδιασμό, αφήνοντας μετέωρους διαγωνισμούς 4 δισ. ευρώ. Σε προτεραιότητα το «Νέα Καρβάλη – Τοξότες», αλλά χωρίς ηλεκτροκίνηση, σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αλεξανδρούπολη: Τεχνικός σύμβουλος για το λιμάνι, ανατροπή για τα έργα

Το ΤΑΙΠΕΔ άρχισε την αναζήτηση τεχνικού συμβούλου που θα καταρτίσει το νέο αναπτυξιακό σχέδιο. Σκληρή μάχη εταιρειών για την αναβάθμιση των υποδομών, δικαιώθηκε η ένσταση της Κωνσταντινίδης κατά της ΤΕΚΑΛ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Νέοι φάκελοι στον εισαγγελέα για συμβάντα ασφάλειας στον σιδηρόδρομο

Υπό ποινική διερεύνηση τα πρόσφατα συμβάντα. «Πληγές» οι ισόπεδες διαβάσεις, λείπουν οι ταχογράφοι. Σε εξέλιξη η αναδιοργάνωση του ΟΣΕ, εφαρμόζεται σχέδιο δράσης για την ασφάλεια στο δίκτυο.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ανοίγει το νότιο τμήμα του Ε65: Η ιστορία... τρέλας ενός έργου 1,4 δισ.

Σε λιγότερες από τρεις ώρες το ταξίδι στα Τρίκαλα, διασύνδεση με την Εγνατία ως το καλοκαίρι του 2026. Η ανορθόδοξη πορεία κατασκευής του έργου, οι περιπέτειές του στην οικονομική κρίση και η δύσκολη επανεκκίνηση.