ΓΔ: 1615.02 0.67% Τζίρος: 100.78 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:05 DATA
Ταξί
Φωτο: Shutterstock

Τα ταξί... πολιορκούν τις λωρίδες λεωφορείων, πιέζουν για αλλαγή του ΚΟΚ

Γυρίζουν την πλάτη στην ηλεκτροκίνηση οι ταξιτζήδες, εκτροχιάστηκε το πρόγραμμα για τα «Πράσινα Ταξί». Ζητούν να μπαίνουν ελεύθερα στις λωρίδες λεωφορείων, όπως συμβαίνει και σε ευρωπαϊκές χώρες.

Να ανοίξει ο δρόμος για την είσοδο των ταξί στις λεωφορειολωρίδες επιδιώκει το Συνδικάτο Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής (ΣΑΤΑ), ενόψει της ψήφισης του υπό διαβούλευση νέου ΚΟΚ, που όπως έχει κατατεθεί δεν αλλάζει το ισχύον καθεστώς, το οποίο αποκλείει πλήρως τα ταξί από 52 χιλιόμετρα λεωφορειολωρίδων εντός Αττικής. Προετοιμάζεται μάλιστα για κινητοποιήσεις, αρχής γενομένης από μία στάση εργασίας την ερχόμενη εβδομάδα, διεκδικώντας λύση σε δύο «ζητήματα επιβίωσης» για τον κλάδο.

«Το ταξί ακριβώς 100 χρόνια από τη λειτουργία του πρώτου ταξίμετρου, που κλείνουν φέτος στις 15 Φεβρουαρίου, βρίσκεται στην πιο δύσκολη στιγμή της πορείας του», είπε χαρακτηριστικά, εχθές, σε συνέντευξη Τύπου ο πρόεδρος του ΣΑΤΑ, Θύμιος Λυμπερόπουλος. Οι ταξιτζήδες, επί του παρόντος, εστιάζουν στην αλλαγή δύο προβλέψεων που, όπως λένε, «τελειώνουν» τον κλάδο: τον αποκλεισμό από τις λεωφορειολωρίδες και την υποχρέωση όλα τα νέα ταξί να είναι ηλεκτρικά από 1/1/2026, όταν σε όλη την Ευρώπη αυτό μετατίθεται για το 2030-2035.

Η πρόταση για τον νέο ΚΟΚ

Το ζήτημα της απελευθέρωσης των λεωφορειολωρίδων αποτελεί διαχρονικό αίτημα των αυτοκινητιστών από το 1992 οπότε πρωτοεφαρμόστηκαν. Όπως περιγράφουν γλαφυρά οι ταξιτζήδες, το υφιστάμενο καθεστώς τους επιτρέπει να επιβιβάσουν και να αποβιβάσουν στο κέντρο της πόλης μόνο σε Ομόνοια, Σύνταγμα και πλατεία Κλαυθμώνος κι ενώ μεταφέρουν καθημερινά ευπαθείς ομάδες, όπως νεφροπαθείς, ηλικιωμένους, μητέρες με μωρά.

Οι εκπρόσωποι του κλάδου εκτιμούν πως τώρα είναι κρίσιμη συγκυρία για να μπουν οι βάσεις, αφού η εγκατάσταση καμερών ελέγχου κυκλοφορίας, σε συνδυασμό με την πρόβλεψη στον υπό διαβούλευση ΚΟΚ για τιμωρία εκτός του προστίμου και με αφαίρεση διπλώματος για ένα μήνα και 5 βαθμούς ποινής στο point system, εξοντώνει τους οδηγούς.

Είναι χαρακτηριστικό ότι σήμερα, βάσει επίσημων στοιχείων του ΟΑΣΑ, μόνο 1 στα 12 οχήματα που χρησιμοποιούν τις λεωφορειολωρίδες είναι λεωφορείο. Όπως είπε ο σύμβουλος διαχείρισης κυκλοφορίας, Κίμων Λογοθέτης, που διετέλεσε επί σειρά ετών υπεύθυνος του Κέντρου Διαχείρισης Κυκλοφορίας της Περιφέρειας Αττικής, «έχει παρατηρηθεί κακή χρήση των λεωφορειολωρίδων, ελλιπής αστυνόμευση, κακή σήμανση. Η λεωφοφρειολωρίδα πρέπει να είναι άδεια για να μπορέσει να αυξηθεί η μέση ταχύτητα των λεωφορείων, η οποία είναι σήμερα πολύ χαμηλή και δεν ξεπερνά τα 11 χλμ. την ώρα».

Έτσι, ο ΣΑΤΑ προχώρησε στην κατάθεση πρότασης στην εν εξελίξει διαβούλευση, με την οποία εισηγείται ένα πρώτο βήμα, με τη διαγραφή της λέξης «μαζικής» από τη διατύπωση για τα οχήματα δημόσιας χρήσης μαζικής μεταφοράς. Παράλληλα, τη διαμόρφωση αυτοτελούς άρθρου στον ΚΟΚ που θα ορίζει ρητά ότι επιτρέπεται η κίνηση των έμφορτων ταξί στις λωρίδες αποκλειστικής κίνησης λεωφορείων, στις οποίες ήδη επιτρέπεται η κίνηση και των δικύκλων.

Αυτές οι παρεμβάσεις θα δώσουν τη δυνατότητα, όπως ο νόμος ορίζει, σε επόμενο στάδιο με κοινή απόφαση (ΚΥΑ) των υπουργών Υποδομών & Μεταφορών και Περιβάλλοντος & Ενέργειας, να ενταχθούν τα ταξί στις λεωφορειολωρίδες.

«Ας βγάλουμε με την εγκατάσταση αυξημένων μέσων επιτήρησης τα παραβατικά ΙΧ από τις λεωφορειολωρίδες και να αφήσουμε τα ταξί. Είναι και ζήτημα οδικής ασφάλειας, αφού θα αποφύγουμε χιλιάδες ελιγμούς που γίνονται καθημερινά και θα μειωθεί το κυκλοφοριακό πρόβλημα στο κέντρο», σχολίασε ο κ. Λογοθέτης. Από την πλευρά της, η δικηγόρος Ευαγγελία Βαρελά, επιστημονική συνεργάτης του ΣΑΤΑ, τόνισε πως είναι θέμα νομιμότητας, ασφάλειας και συνταγματικότητας. «Το σημερινό άρθρο 52 δεν δίνει τη δυνατότητα στον οδηγό ταξί να κάνει τη δουλειά του», επισήμανε.

Προς επίρρωση της θέσης τους οι αυτοκινητιστές επισημαίνουν ότι σε όλες τις σύγχρονες μητροπολιτικές περιοχές της Ευρώπης, τα ταξί μπαίνουν κανονικά στις λεωφορειολωρίδες, με σημαντικά θετικά αποτελέσματα. Ενδεικτικά παραδείγματα αποτελούν πόλεις όπως το Λονδίνο, το Βερολίνο, η Βαρκελώνη και η Ρώμη. «Ο οδηγός ταξί με όρους και κανόνες που θέτει το δημόσιο εξυπηρετεί τις δημόσιες μετακινήσεις», επισήμανε ο κ. Λυμπερόπουλος.

«Απαγορευτικά» τα ηλεκτρικά ταξί

Στην ακαταλληλότητα των ηλεκτρικών οχημάτων για τον κλάδο αναφέρθηκαν οι εκπρόσωποι των ταξιτζήδων, κυρίως για Αττική και Θεσσαλονίκη, όπου δεν μπορούν να βγάλουν δύο βάρδιες αφού μετά τις 8 ώρες χρειάζεται να σταματήσουν για φόρτιση. Συγχρόνως δεν μπορούν να αντέξουν σε συνθήκες κυκλοφοριακής επιβάρυνσης, εάν για παράδειγμα στις 7 ώρες οδήγησης ο οδηγός πέσει σε μποτιλιάρισμα θα μείνουν μέσα στον δρόμο.

«Ο κλάδος δεν μπορεί να πάει στην ηλεκτροκίνηση. Σε όλη την Ευρώπη μεταφέρουν πια το όριο για το 2030-2035», τόνισε ο πρόεδρος του ΣΑΤΑ. Για αυτό και δεν προκαλεί έκπληξη στους επαγγελματίες ότι το πρόγραμμα επιδότησης για τα «Πράσινα Ταξί» έχει ουσιαστικά αποτύχει. Σήμερα έχουν επιδοτηθεί μόλις 100 ηλεκτρικά ταξί εκ των οποίων περίπου 75 στην Αττική από το σύνολο των 26.800 ταξί ανά την επικράτεια.

Μάλιστα, ο κ. Λυμπερόπουλος εκτίμησε ότι, παρά την παράταση στις αιτήσεις ως τις 31 Μαρτίου, δεδομένου ότι το πρόγραμμα χρηματοδοτείται με 40 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, ως τη λήξη του δεν θα πιάσει ούτε το 10% του στόλου.

Υπενθυμίζεται ότι με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο από την 1η Ιανουαρίου 2026 είναι υποχρεωτική η ταξινόμηση μόνο νέων αυτοκινήτων μηδενικών ρύπων, ενώ δεν δίνεται η δυνατότητα ούτε για μεταχειρισμένα 5ετίας. Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι όποιο ταξί περνά το όριο ζωής των 15 ή 17 ετών, αναλόγως του κυβισμού, από το 2026 θα πρέπει να αντικαθίσταται με νέο ηλεκτρικό. Σήμερα ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου είναι 7-8 χρόνια.

Οι αυτοκινητιστές ταξί ζητούν την άρση αυτής της υποχρεωτικότητας και μετάθεσή της για το 2035, καθώς και την επιδότηση και υβριδικών οχημάτων. Σημειώνουν, δε, ότι το κόστος συντήρησης των ηλεκτρικών οχημάτων είναι επίσης απαγορευτικό. «Υπάρχει ηλεκτρικό ταξί που έχει αγοραστεί από μάντρα και εδώ και 1,5 χρόνο δεν μπορεί να νοικιαστεί», ανέφερε ο κ. Λυμπερόπουλος.

Σημείωσε, μάλιστα, χαρακτηριστικά πως ο κλάδος αντιμετωπίζεται για ακόμα μία φορά σαν πειραματόζωο. «Μας είπαν να πάρουμε ταξί φυσικού αερίου. Τα πήραμε και τώρα μας λένε πετάξτε τα. Κινδυνεύουμε να μην μπορούμε να δουλέψουμε από το 2026. Στις υπόλοιπες χώρες κάνουν βήματα πίσω κατανοώντας το πρόβλημα και η Γερμανία μετέθεσε την υποχρεωτικότητα για το 2035, αλλά εδώ το υπουργείο είναι ανένδοτο», ανέφερε.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μετρό: Έμειναν από... χρήμα οι επεκτάσεις για 800.000 νέους επιβάτες

Ακόμα και ο διαγωνισμός για το Ίλιον έχει βαλτώσει, ενώ εξετάζονται σενάρια επέκτασης στο Ελληνικό και στο κυβερνητικό πάρκο Υμηττού. Αγορές συρμών για τη γραμμή αεροδρομίου, αλλά σε μια τριετία.
Μετρό
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ήρθαν οι ανέπαφες συναλλαγές στα ΜΜΜ, αλλά αργούν οι νέοι συρμοί μετρό

Άλυτος γρίφος η χρηματοδότηση των νέων συρμών μετρό, ενώ ναυάγησε το σχέδιο για κλιματισμό σε παλιούς συρμούς. Πώς θα λειτουργήσει το νέο σύστημα για είσοδο με τραπεζική κάρτα ή έξυπνο κινητό σε όλα τα μέσα.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ακριβότερα διόδια και «πράσινος» δακτύλιος, τα αντίδοτα στο μποτιλιάρισμα

Μόνο 18 χλμ./ώρα η μέση ταχύτητα των αυτοκινήτων το πρωί. Οι συγκοινωνιολόγοι ζητούν αύξηση διοδίων, «πράσινο» δακτύλιο, επεκτάσεις μετρό και προαστιακού και οδική σύνδεση Ελευσίνας - Οινοφύτων.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Έρχονται 125 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία στην Αθήνα μέσω Ταμείου Ανάκαμψης

Τρέχει να προλάβει τη λήξη του RRF το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για να βγάλει 125 καινούργια «πράσινα» λεωφορεία, στους δρόμους της Αθήνας. Τα πρώτα τρία λεωφορεία υδρογόνου μέσα στη χρονιά.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα λεωφορεία ξέμειναν από οδηγούς, μείωση 7% στα δρομολόγια μετρό

Η έλλειψη οδηγών μειώνει κατά 20% τα δρομολόγια των λεωφορείων. Ελάχιστοι οι υποψήφιοι, παρά την αύξηση των μισθών. Λιγότερα δρομολόγια των μέσων σταθερής τροχιάς, παρότι οι επιβάτες αυξάνονται.