Με το σταγονόμετρο θα έρθει η δεύτερη φουρνιά νέων λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, αφού η μεγάλη προμήθεια 700 «πράσινων» οχημάτων μέσω συμφωνίας-πλαίσιο έχει σκοντάψει στην έλλειψη πόρων. Καθώς ο μαραθώνιος εξεύρεσης χρηματοδότησης συνεχίζεται, ο ενιαίος διαγωνισμός σπάει σε μικρότερους, αθροίζοντας μέχρι στιγμής 175 ηλεκτρικά λεωφορεία.
Μετά την προκήρυξη για την απόκτηση 125 καινούργιων ηλεκτρικών οχημάτων για την Αθήνα με 88,35 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, ήρθε η σειρά της Θεσσαλονίκης. Τις προηγούμενες ημέρες, ξεκίνησε ο ανοιχτός διαγωνισμός που θα προσθέσει στον στόλο της πόλης 50 αρθρωτά, 18μετρα, ηλεκτρικά αστικά οχήματα μαζί με 25 φορτιστές. Η εκτιμώμενη αξία της προμήθειας ανέρχεται σε 46,5 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ.
Η σύμβαση θα χρηματοδοτηθεί επίσης από το Ταμείο Ανάκαμψης στο πλαίσιο της δράσης για την ηλεκτροκίνηση στις δημόσιες μεταφορές. Στο αντικείμενο της προμήθειας συμπεριλαμβάνεται και η κατάρτιση έκθεσης εγκατάστασης των φορτιστών βραδείας φόρτισης στα αμαξοστάσια του ΟΑΣΘ.
Ως προς τα χαρακτηριστικά των λεωφορείων, ο ελάχιστος συνολικός αριθμός επιβατών θα είναι 118, εκ των οποίων καθήμενοι κατ’ ελάχιστον 39 συν μία τουλάχιστον θέση ατόμου με αναπηρία. Η ταχύτητα που θα μπορεί να αναπτύξει κάθε όχημα θα είναι τουλάχιστον 70 χλμ./ώρα, με αυτονομία κίνησης τουλάχιστον 200 χλμ. σε δρόμο με κλίσεις έως ± 5%, χωρίς επαναφόρτιση.
Δεδομένων των στενών χρονοδιαγραμμάτων του Ταμείου Ανάκαμψης, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα πρέπει να «τρέξει» τις διαδικασίες, αφού ορίζεται ότι ο ανάδοχος θα έχει στη διάθεσή του 300 ημερολογιακές ημέρες ως την οριστική παράδοση των λεωφορείων. Η καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή προσφορών είναι η 28η Μαΐου 2025.
Αναθέσεις και νέες συμβάσεις
Καθώς νέοι διαγωνισμοί και χρηματοδότηση πηγαίνουν χέρι-χέρι, βαίνει προς ολοκλήρωση ως το φθινόπωρο ο πρώτος κύκλος προμήθειας, που άνοιξε στα τέλη του 2021 και θα ολοκληρωθεί τέσσερα χρόνια μετά, με την παραλαβή και των τελευταίων από τα συνολικά 300 λεωφορεία φυσικού αερίου.
Υπενθυμίζεται ότι, πριν ένα μήνα περίπου, μεταξύ των επενδυτικών προτάσεων του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που εγκρίθηκαν από την ΕΤΕπ, περιλήφθηκε και η προμήθεια συνολικά 150 νέων ηλεκτρικών λεωφορείων και λεωφορείων υδρογόνου. Σύμφωνα με τις σχετικές πληροφορίες, τα υδρογονοκίνητα οχήματα θα ανέλθουν σε 50, το κόστος των οποίων εκτιμάται περί τα 40 εκατ. ευρώ. Οι πόροι θα προέλθουν από το Modernization Fund.
Εντωμεταξύ, για να μην δημιουργηθούν «κενά» στο πρόγραμμα των δρομολογίων, αφού το δεκαετές leasing οχημάτων για τη Δυτική Αττική παρουσιάζει μία καθυστέρηση, η ΟΣΥ προχώρησε σε νέα σύμβαση γέφυρα με τα ΚΤΕΛ Κορίνθου, τρίμηνης διάρκειας, από 29/4/2025 έως 29/7/2025. Είχαν προηγηθεί μία απευθείας ανάθεση ως το τέλος του 2024 και η τετράμηνη παράτασή της.
Σύμφωνα με τη σύμβαση, που υπεγράφη τη Μεγάλη Πέμπτη, τα ΚΤΕΛ Κορίνθου θα παρέχουν υπηρεσίες επιβατικών μεταφορών σε 13 λεωφορειακές γραμμές, με 30 οχήματα diesel των 12 μέτρων, ηλικίας ακόμα και 20 ετών. Προγραμματίζονται 571 δρομολόγια -κατά τις τυπικές καθημερινές ημέρες- και θα εκτελεσθούν 674.091,26 οχηματοχιλιόμετρα καθ’ όλη τη διάρκεια της σύμβασης. Το κόστος της σύμβασης ανέρχεται σε 1,56 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ.
Οχήματα αναζητούν… οδηγούς
Κι ενώ η απόκτηση νέων λεωφορείων έχει μπει σε τροχιά, το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν σήμερα οι αστικές συγκοινωνίες -όπως συμβαίνει και σε όλη την Ευρώπη- είναι η έλλειψη οδηγών. Είναι ενδεικτικό ότι από τα 1.290 οχήματα που θα μπορούσαν να βγουν στους δρόμους της Αθήνας, κυκλοφορούν καθημερινά μόνο τα 1.050 (-18,6%), αφού δεν υπάρχουν οδηγοί να κάτσουν στο τιμόνι.
Η κυκλοφορία ως το φθινόπωρο συνολικά 951 καινούργιων λιγότερο ρυπογόνων οχημάτων, θα φτάσει την ανανέωση του στόλου της πρωτεύουσας σε ένα ποσοστό 80% μετά από σχεδόν 15 χρόνια απαξίωσης. Όμως, ο κίνδυνος να μείνουν οχήματα στα αμαξοστάσια είναι ορατός. Έτσι, η ΟΣΥ έβγαλε νέα προκήρυξη για συνολικά 413 θέσεις, εκ των οποίων οι 391 είναι θέσεις οδηγών.
Πάντως, το μεγάλο εμπόδιο στην ανεύρεση οδηγών παραμένει το γεγονός ότι παρότι ζητείται προϋπηρεσία, αυτή δεν έχει οικονομικό αντίκρισμα αφού μισθολογικά δεν αναγνωρίζεται. Ως αποτέλεσμα, μέχρι σήμερα, πολλοί ολοκληρώνουν την εκπαίδευση, αλλά μετά από τέσσερις-πέντε μήνες φεύγουν για να δουλέψουν αλλού με καλύτερες απολαβές. Πριν από περίπου ένα μήνα, σημειώθηκαν 15 παραιτήσεις εργαζομένων μέσα σε ένα 24ωρο, ενώ ο αριθμός των βαρδιών οδηγών που δεν επανδρώνονται είναι πλέον καθημερινά διψήφιος σε όλα τα αμαξοστάσια.