ΓΔ: 1801.93 -0.81% Τζίρος: 185.75 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01
Amaxostasio OSY_Anthousa

Τρέχουν για να μη χαθούν τα κονδύλια για 125 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία

Στις 13 Μαρτίου παραμένει η προθεσμία για υποβολή προσφορών, καθώς πιέζουν ασφυκτικά οι προθεσμίες του Ταμείου Ανάκαμψης. Αρρυθμίες στο τελευταίο μίλι για την ανανέωση κατά 80% του στόλου των λεωφορείων.

Χωρίς καθυστέρηση επιδιώκει να προχωρήσει τον διαγωνισμό για τα 125 νέα ηλεκτροκίνητα λεωφορεία, που θα μπουν στον στόλο των αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Υπό την πίεση της λήξης του Ταμείου Ανάκαμψης, δεν υπάρχει περιθώριο να πάει ούτε μέρα χαμένη, προκειμένου να μην τεθεί σε κίνδυνο η προμήθεια ύψους 88,35 εκατ. ευρώ, αφού ο προμηθευτής θα έχει στη διάθεσή του μόλις εννέα μήνες για να ολοκληρώσει την παράδοση.

Έτσι, απορρίφθηκαν τα αιτήματα διαφόρων οικονομικών φορέων για μετάθεση της ημερομηνίας υποβολής προσφορών, η οποία και παραμένει η 13η Μαρτίου 2025. Όπως επισημαίνεται στη σχετική απόφαση του υπουργού Χρήστου Σταϊκούρα, «προκειμένου να διασφαλισθεί η αρχή της διαφάνειας και της ίσης μεταχείρισης των εν δυνάμει συμμετεχόντων οικονομικών φορέων, δεν δύναται να χορηγηθεί χρονική παράταση, καθότι το ισχύον χρονοδιάγραμμα είναι εξαιρετικά περιορισμένο, ενόψει της προγραμματισμένης ολοκλήρωσης των έργων που χρηματοδοτούνται από πιστώσεις του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας έως την 30/06/2026».

Με τη νέα προμήθεια ηλεκτρικών οχημάτων για την Αθήνα, που θα προστεθούν στα 140 που έχει ήδη στον στόλο της ΟΣΥ, μαζί με τα 110 που βγαίνουν στους δρόμους της Θεσσαλονίκης, θα έχουν επενδυθεί συνολικά 224 εκατ. ευρώ από το RRFγια «πράσινες» δημόσιες μεταφορές.

Με manual ο νέος διαγωνισμός

Ο νέος διαγωνισμός πατάει στα χνάρια της προηγούμενης προμήθειας, προκειμένου να μην υπάρξουν ανεπιθύμητες καθυστερήσεις, για αυτό και δεν προχώρησε σε ενιαίο «πακέτο» με τα υπόλοιπα 400 νέα οχήματα που έχουν προαναγγελθεί με ορίζοντα ως το 2027. Δεδομένου ότι ο ανάδοχος θα έχει στη διάθεσή του, πάντως, εννέα μήνες για την προμήθεια ο ανοιχτός διαγωνισμός θα πρέπει και πάλι να τρέξει με ασυνήθιστους ρυθμούς.

Ο προηγούμενος κύκλος αγοράς νέων λεωφορείων ξεκίνησε στα τέλη του 2021 και χρειάστηκαν σχεδόν δυόμισι χρόνια για να φτάσουν στη χώρα μας τα πρώτα 250 ηλεκτρικά οχήματα ης κινεζικής Yutong, 12μετρα, ελάχιστης αυτονομίας 180 χλμ. Υπενθυμίζεται ότι δεύτερη υποψήφια για την εν λόγω προμήθεια ήταν η ισπανική IRIZAR, ενώ είχε αποκλειστεί ο φάκελος της επίσης κινεζικής BYD.

Η απόδοση πάντως των νέων λεωφορείων έχει ξεπεράσει τις προσδοκίες, καταγράφοντας δυναμικότητα ως τα 220 χλμ. Όσο για τη διάρκεια φόρτισης, αντί για τις 4 ώρες που λέει ο κατασκευαστής, αυτή ολοκληρώνεται στις 3 ώρες. Ως εκ τούτου, στον νέο διαγωνισμό η ελάχιστη αυτονομία έχει ορισθεί στα 200 χλμ., ενώ στην προμήθεια συμπεριλαμβάνονται 63 φορτιστές βραδείας φόρτισης, με δυνατότητα ταυτόχρονης φόρτισης δύο λεωφορείων. Η εγγύηση καλής λειτουργίας των οχημάτων είναι πέντε έτη, ενώ για τους φορτιστές και τους συσσωρευτές τους αυτή διαρκεί έξι έτη

Πώς θα φτάσουμε στα 950 νέα λεωφορεία το φθινόπωρο

Ως προς τα υπόλοιπα τμήματα της παλιάς προμήθειας, που αφορούν σε συνολικά 300 οχήματα συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG), έχουν ήδη παραληφθεί 50, μήκους 18 μέτρων, της IVECO, εκ των οποίων τα 27 έχουν μπει ήδη στην κυκλοφορία. Τα υπόλοιπα 23 βρίσκονται στο αμαξοστάσιο και ολοκληρώνονται οι απαραίτητες διαδικασίες για να βγουν στους δρόμους το επόμενο διάστημα.

Όσο για τα 200 λεωφορεία 12 μέτρων της Menarini (πρώην Industria Italiana Autobus), αυτή καθυστέρησε μεν λόγω εταιρικής μεταβολής, αλλά, όπως έχει συμφωνηθεί με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, τα πρώτα θα ξεκινήσουν να έρχονται τον Απρίλιο και τα τελευταία 69 αναμένονται τον Ιούλιο. Θα ακολουθήσουν οι απαραίτητες διαδικασίες εκτελωνισμού και δοκιμών, οπότε αναμένονται στην κυκλοφορία το φθινόπωρο.

Μέσω της συμφωνίας με την Εθνική Leasing έχουν βγει στους δρόμους ακόμη 100 ηλεκτροκίνητα λεωφορεία. Ως αποτέλεσμα, όπως είπε, προχθές, ο υφυπουργός Μεταφορών, Βασίλης Οικονόμου, κατά την επίσκεψή του στο αμαξοστάσιο της Ανθούσας, ήδη 240 ηλεκτρικά λεωφορεία εξυπηρετούν τους πολίτες σε Αθήνα και Πειραιά. Μέχρι το καλοκαίρι, αναμένεται και η ένταξη των υπολοίπων 200 οχημάτων πετρελαίου του δεκαετούς leasing στον στόλο.

Επίσης, τα δρομολόγια 25 γραμμών της Ανατολικής Αττικής καλύπτονται ήδη από τη νέα σύμβαση παραχώρησης έργου του ΟΑΣΑ στην κοινοπραξία έξι ΚΤΕΛ και δύο ταξιδιωτικών πρακτορείων (Κοινοπραξία Συγκοινωνιών Αττικής). Από τη συνολική συμφωνία για 211 καινούργια οχήματα, που θα καλύπτουν και 38 λεωφορειακές γραμμές της Δυτικής Αττικής, σήμερα έχουν ενεργοποιηθεί τα 138

Η καθυστέρηση που εντοπίζεται στη Δυτική Αττική δημιουργώντας μία «τρύπα» 73 οχημάτων, εκτιμάται ότι την ερχόμενη άνοιξη θα περιοριστεί σε 30 οχήματα. Βεβαίως, ο ανάδοχος έχει στη διάθεσή του 12 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης για να βγάλει στους δρόμους τα λεωφορεία, όμως τον ατυχή προγραμματισμό έρχονται να καλύψουν απευθείας αναθέσεις και συμπληρωματικές συμβάσεις.

Έτσι μετά την απευθείας ανάθεση που έγινε στα ΚΤΕΛ Κορίνθου ως το τέλος του 2024, η οποία και παρατάθηκε εν συνεχεία για τέσσερις μήνες, ο ΟΑΣΑ προχωρά σε διαγωνισμό ύψους 1,56 εκατ. ευρώ προκειμένου να καλύψει το κενό των 30 λεωφορείων. Η σύμβαση – γέφυρα αφορά την παροχή υπηρεσιών επιβατικών μεταφορών με αστικά 12μετρα λεωφορεία, ηλικίας ακόμα και 20 ετών στη Δυτική Αττική. 

Αυτά θα εξυπηρετούν 13 λεωφορειακές γραμμές για τις οποίες προγραμματίζονται 571 δρομολόγια -κατά τις τυπικές καθημερινές ημέρες-. Βάσει του τεύχους διακήρυξης, θα εκτελεσθούν 674.091,26 οχηματοχιλιόμετρα καθ’ όλη τη διάρκεια της σύμβασης, δηλαδή από τις 29 Απριλίου ως και τις 29 Ιουλίου 2025.

Συμπληρώνοντας αυτό το παζλ, νέων προμηθειών και συμβάσεων, η ανανέωση του στόλου της ΟΣΥ θα φτάσει στο 80%, αφού παράλληλα βγαίνουν εκτός λειτουργίας οχήματα που ολοκληρώνουν τον κύκλο ζωής τους. Έτσι το φθινόπωρο τα μεγαλύτερα σε ηλικία οχήματα θα είναι 10ετίας, αυτά του προηγούμενου leasing. Ο στόχος για το 2027, μέσω των νέων διαγωνισμών, είναι η ανανέωση να καλύψει το 100%, με συνολικά 1.600 ενεργά οχήματα, όταν σήμερα η ενεργός δύναμη είναι μετά βίας 1.200.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Amaxostasio OSY_Anthousa
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ιδιωτικοποίηση σε δόσεις στα λεωφορεία: Νέα ανάθεση 474 εκατ. σε ΚΤΕΛ

Νέα ανάθεση από ΟΑΣΑ της παροχής οδικών επιβατικών μεταφορών με αστικά λεωφορεία, για την οποία θα απαιτηθούν ως 200 οχήματα για διάρκεια δέκα ετών. Δυσκολίες στην εύρεση οδηγών, πήρε παράταση η διαδικασία.
Σήμα Μετρό Θεσσαλονίκης
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μετρό Θεσσαλονίκης: Γιατί καθυστερεί η επέκταση προς την Καλαμαριά

Ως τον Φεβρουάριο του 2026 θα πρέπει να περιμένουν οι Θεσσαλονικείς για την επέκταση της Καλαμαριάς, που θα ολοκληρώσει ένα δίκτυο 18 σταθμών για την καθημερινή εξυπηρέτηση 313 χιλιάδων επιβατών.