Φωτο: Shutterstock

Επικίνδυνες «παγίδες» κρύβει το «πάγωμα» ΦΠΑ ακινήτων

Αν εξαιρεθούν τα παλαιότερα ακίνητα από το ευεργετικό μέτρο της αναστολής ΦΠΑ, χιλιάδες ακίνητα θα μείνουν στα αζήτητα στο διηνεκές, καθώς θα επιβαρύνονται με 24%.

«Παγίδες» κρύβει το μέτρο της αναστολής του ΦΠΑ 24% στις αγοραπωλησίες ακινήτων, αναφορικά με τον τρόπο εφαρμογής του, με παράγοντες της αγοράς να σημειώνουν ότι απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή, αφενός μεν για να αποδώσει τα δέοντα, αφετέρου για να μην δημιουργήσει «κουφάρια» που δεν θα τα αγοράζει κανείς. Αυτήν την περίοδο, κυβέρνηση και φορείς της αγοράς ακινήτων, πρωτίστως οι κατασκευαστές κατοικιών, βρίσκονται σε διαβουλεύσεις, προκειμένου να βρεθεί η καλύτερη δυνατή λύση.

Το βασικό πρόβλημα έγκειται στον χρόνο, δηλαδή από πότε και μετά θα ισχύσει το μέτρο. Η κυβέρνηση επιθυμεί η αναστολή του ΦΠΑ να αφορά μόνο τα ακίνητα που θα κατασκευαστούν με οικοδομικές άδειες που θα εκδοθεί μετά την 1η Ιανουαρίου του 2020 και μέχρι το τέλος του 2022. Με τον τρόπο αυτό θα επιτευχθεί όντως η επανεκκίνηση της οικοδομής και η τόνωση της σχετικής δραστηριότητας, κινητοποιώντας κι άλλα κεφάλαια στην οικονομία.

Αντιθέτως, οι κατασκευαστές κατοικιών, μέσω της Ομοσπονδία Κατασκευαστών Κτιρίων Ελλάδος, ζητούν το μέτρο να έχει αναδρομική ισχύ, δηλαδή να καλύπτει και όσα ακίνητα κατασκευάστηκαν από την 1/1/2006 και μετά, δηλαδή όσα εμπίπτουν στις διατάξεις περί ΦΠΑ και παραμένουν απούλητα μέχρι και σήμερα.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις φορέων της αγοράς, σε πανελλαδικό επίπεδο, το απόθεμα των απούλητων νεόδμητων κατοικιών (κύριων και εξοχικών), υπολογίζεται ότι προσεγγίζει τις 100.000. Πρόκειται για κατασκευές που πραγματοποιήθηκαν κυρίως από το 2009 και μετά και σε μεγάλο βαθμό παραμένουν απούλητες. Σημειώνουν μάλιστα, ότι αν εξαιρεθούν τα ακίνητα αυτά από την ρύθμιση της αναστολής του ΦΠΑ, θα βρεθούν στα αζήτητα στο διηνεκές, καθώς θα συνεχίσουν να επιβαρύνονται με 24%, όταν οι μελλοντικές κατασκευές θα έχουν μηδενική επιβάρυνση με ΦΠΑ. Εν ολίγοις, θα διαμορφωθεί μια αγορά δύο ταχυτήτων.

Ωστόσο, θα μπορούσε να αντιτάξει κανείς ότι ένας από τους λόγους που τα εν λόγω ακίνητα, επί σειρά ετών, δεν βρίσκουν αγοραστές (πέραν του ΦΠΑ 24%, που πάντως εξαιρεί την πρώτη κατοικία), είναι και το γεγονός ότι οι κατασκευαστές τους αρνούνται να μειώσουν ιδιαίτερα τις ζητούμενες τιμές πώλησης, τηρώντας στάση αναμονής έως ότου ανακάμψει η ζήτηση στην αγορά. Η στάση αυτή εξηγείται από το γεγονός ότι πολλοί εργολάβοι δεν έχουν τραπεζικό δανεισμό να εξυπηρετήσουν, με αποτέλεσμα να έχουν τη συγκεκριμένη «πολυτέλεια».

Αν πάντως η κυβέρνηση δεχτεί την αναδρομικότητα του μέτρου, είναι προφανές ότι το κίνητρο για νέες επενδύσεις στην οικοδομή θα είναι περιορισμένο, τουλάχιστον έως ότου απορροφηθεί το υφιστάμενο στοκ ακινήτων. Άλλωστε, αυτό ομολογούν και οι ίδιοι οι κατασκευαστές όταν σημειώνουν ότι με τα κεφάλαια που θα αντλήσουν από τις πωλήσεις, θα χρηματοδοτήσουν τις μελλοντικές αναπτύξεις, καθώς για τους περισσότερους, η πρόσβαση σε τραπεζικό δανεισμό δεν αποτελεί επιλογή.

Σύμφωνα όμως με φορείς του κλάδου, ακόμα και με την αναστολή του ΦΠΑ, όπως την οραματίζεται η κυβέρνηση, είναι πιθανό να δημιουργηθούν σοβαρά προβλήματα «φουσκώματος» της αγοράς. Όπως σημειώνουν, επί μια τριετία θα εκδίδονται οικοδομικές άδειες με φρενήρη ρυθμό, καθώς όλοι οι κατασκευαστές θα θελήσουν να δημιουργήσουν ένα απόθεμα από ακίνητα, στα οποία δεν θα επιβάλλεται ΦΠΑ 24%.

Εκτίναξη προσφοράς ακινήτων

Εν ολίγοις θα εκτιναχθεί απότομα η προσφορά ακινήτων και μάλιστα «ακριβών», καθώς για να εξασφαλιστούν οι άδειες, θα απαιτηθούν οικόπεδα, ή αγορές παλιών μονοκατοικιών, που λόγω της αυξημένης ζήτησης, θα δουν τις αξίες τους να εκτινάσσονται.

Οι κατασκευαστές δηλαδή θα εγκλωβιστούν και πάλι σε έναν φαύλο κύκλο, όπου θα έχουν αγοράσει ακριβή «πρώτη ύλη», δηλαδή οικόπεδα και θα πρέπει να πουλήσουν ακριβά, προκειμένου να εξασφαλίσουν κέρδος.

Ουδείς όμως μπορεί να εγγυηθεί ότι θα υπάρχει ζήτηση σε αρκετά υψηλότερα επίπεδα τιμών συγκριτικά με το σήμερα, που ήδη, η πλειονότητα των νοικοκυριών αδυνατεί να αποκτήσει νεόδμητο ακίνητο, λόγω του υψηλού κόστους.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μετρό: Από το σίριαλ του διαγωνισμού στην αβεβαιότητα των έργων

Η κοινοπραξία της ΑΒΑΞ κερδίζει τη μεγάλη ανάθεση, αλλά θεωρείται απίθανο να ολοκληρώσει τη γραμμή 4 των 12,8 χιλιομέτρων και 15 σταθμών εντός οκταετίας. Φήμες για διεύρυνση της κοινοπραξίας.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η «μάχη» για επανεκκίνηση των έργων και ο «εμφύλιος» των κατασκευαστικών

Την ανάγκη να δοθεί τέλος στις προσφυγές που μπλοκάρουν τα έργα επισήμαναν ο Κ. Καραμανλής και κορυφαία στελέχη του κλάδου. Πώς θα κερδηθεί το μεγάλο στοίχημα των έργων προϋπολογισμού 13 δισ. ευρώ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Συνεχίζεται η πολύμηνη καθυστέρηση του νομοσχεδίου που θα... επιταχύνει τα έργα

Αρχικά είχε ανακοινωθεί πως θα κατατεθεί την περασμένη άνοιξη, μετατέθηκε για το καλοκαίρι λόγω Covid 19, και μπαίνουμε στο φθινόπωρο χωρίς να έχει παρουσιαστεί. Η καθυστέρηση συνδέεται με τις αντιδράσεις της κατασκευαστικής αγοράς.