ΓΔ: 858.08 0.81% Τζίρος: 6.54 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 10:53:14 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Shutterstock

Επικίνδυνες «παγίδες» κρύβει το «πάγωμα» ΦΠΑ ακινήτων

Αν εξαιρεθούν τα παλαιότερα ακίνητα από το ευεργετικό μέτρο της αναστολής ΦΠΑ, χιλιάδες ακίνητα θα μείνουν στα αζήτητα στο διηνεκές, καθώς θα επιβαρύνονται με 24%.

«Παγίδες» κρύβει το μέτρο της αναστολής του ΦΠΑ 24% στις αγοραπωλησίες ακινήτων, αναφορικά με τον τρόπο εφαρμογής του, με παράγοντες της αγοράς να σημειώνουν ότι απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή, αφενός μεν για να αποδώσει τα δέοντα, αφετέρου για να μην δημιουργήσει «κουφάρια» που δεν θα τα αγοράζει κανείς. Αυτήν την περίοδο, κυβέρνηση και φορείς της αγοράς ακινήτων, πρωτίστως οι κατασκευαστές κατοικιών, βρίσκονται σε διαβουλεύσεις, προκειμένου να βρεθεί η καλύτερη δυνατή λύση.

Το βασικό πρόβλημα έγκειται στον χρόνο, δηλαδή από πότε και μετά θα ισχύσει το μέτρο. Η κυβέρνηση επιθυμεί η αναστολή του ΦΠΑ να αφορά μόνο τα ακίνητα που θα κατασκευαστούν με οικοδομικές άδειες που θα εκδοθεί μετά την 1η Ιανουαρίου του 2020 και μέχρι το τέλος του 2022. Με τον τρόπο αυτό θα επιτευχθεί όντως η επανεκκίνηση της οικοδομής και η τόνωση της σχετικής δραστηριότητας, κινητοποιώντας κι άλλα κεφάλαια στην οικονομία.

Αντιθέτως, οι κατασκευαστές κατοικιών, μέσω της Ομοσπονδία Κατασκευαστών Κτιρίων Ελλάδος, ζητούν το μέτρο να έχει αναδρομική ισχύ, δηλαδή να καλύπτει και όσα ακίνητα κατασκευάστηκαν από την 1/1/2006 και μετά, δηλαδή όσα εμπίπτουν στις διατάξεις περί ΦΠΑ και παραμένουν απούλητα μέχρι και σήμερα.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις φορέων της αγοράς, σε πανελλαδικό επίπεδο, το απόθεμα των απούλητων νεόδμητων κατοικιών (κύριων και εξοχικών), υπολογίζεται ότι προσεγγίζει τις 100.000. Πρόκειται για κατασκευές που πραγματοποιήθηκαν κυρίως από το 2009 και μετά και σε μεγάλο βαθμό παραμένουν απούλητες. Σημειώνουν μάλιστα, ότι αν εξαιρεθούν τα ακίνητα αυτά από την ρύθμιση της αναστολής του ΦΠΑ, θα βρεθούν στα αζήτητα στο διηνεκές, καθώς θα συνεχίσουν να επιβαρύνονται με 24%, όταν οι μελλοντικές κατασκευές θα έχουν μηδενική επιβάρυνση με ΦΠΑ. Εν ολίγοις, θα διαμορφωθεί μια αγορά δύο ταχυτήτων.

Ωστόσο, θα μπορούσε να αντιτάξει κανείς ότι ένας από τους λόγους που τα εν λόγω ακίνητα, επί σειρά ετών, δεν βρίσκουν αγοραστές (πέραν του ΦΠΑ 24%, που πάντως εξαιρεί την πρώτη κατοικία), είναι και το γεγονός ότι οι κατασκευαστές τους αρνούνται να μειώσουν ιδιαίτερα τις ζητούμενες τιμές πώλησης, τηρώντας στάση αναμονής έως ότου ανακάμψει η ζήτηση στην αγορά. Η στάση αυτή εξηγείται από το γεγονός ότι πολλοί εργολάβοι δεν έχουν τραπεζικό δανεισμό να εξυπηρετήσουν, με αποτέλεσμα να έχουν τη συγκεκριμένη «πολυτέλεια».

Αν πάντως η κυβέρνηση δεχτεί την αναδρομικότητα του μέτρου, είναι προφανές ότι το κίνητρο για νέες επενδύσεις στην οικοδομή θα είναι περιορισμένο, τουλάχιστον έως ότου απορροφηθεί το υφιστάμενο στοκ ακινήτων. Άλλωστε, αυτό ομολογούν και οι ίδιοι οι κατασκευαστές όταν σημειώνουν ότι με τα κεφάλαια που θα αντλήσουν από τις πωλήσεις, θα χρηματοδοτήσουν τις μελλοντικές αναπτύξεις, καθώς για τους περισσότερους, η πρόσβαση σε τραπεζικό δανεισμό δεν αποτελεί επιλογή.

Σύμφωνα όμως με φορείς του κλάδου, ακόμα και με την αναστολή του ΦΠΑ, όπως την οραματίζεται η κυβέρνηση, είναι πιθανό να δημιουργηθούν σοβαρά προβλήματα «φουσκώματος» της αγοράς. Όπως σημειώνουν, επί μια τριετία θα εκδίδονται οικοδομικές άδειες με φρενήρη ρυθμό, καθώς όλοι οι κατασκευαστές θα θελήσουν να δημιουργήσουν ένα απόθεμα από ακίνητα, στα οποία δεν θα επιβάλλεται ΦΠΑ 24%.

Εκτίναξη προσφοράς ακινήτων

Εν ολίγοις θα εκτιναχθεί απότομα η προσφορά ακινήτων και μάλιστα «ακριβών», καθώς για να εξασφαλιστούν οι άδειες, θα απαιτηθούν οικόπεδα, ή αγορές παλιών μονοκατοικιών, που λόγω της αυξημένης ζήτησης, θα δουν τις αξίες τους να εκτινάσσονται.

Οι κατασκευαστές δηλαδή θα εγκλωβιστούν και πάλι σε έναν φαύλο κύκλο, όπου θα έχουν αγοράσει ακριβή «πρώτη ύλη», δηλαδή οικόπεδα και θα πρέπει να πουλήσουν ακριβά, προκειμένου να εξασφαλίσουν κέρδος.

Ουδείς όμως μπορεί να εγγυηθεί ότι θα υπάρχει ζήτηση σε αρκετά υψηλότερα επίπεδα τιμών συγκριτικά με το σήμερα, που ήδη, η πλειονότητα των νοικοκυριών αδυνατεί να αποκτήσει νεόδμητο ακίνητο, λόγω του υψηλού κόστους.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ξέμειναν από προσωπικό οι κατασκευαστικές, νέα σενάρια συγχωνεύσεων

Σοβαρές ελλείψεις εξειδικευμένου προσωπικού και χρηματοδοτικά ελλείμματα πριν την εκκίνηση των μεγάλων έργων τροφοδοτούν εκτιμήσεις για νέες συγχωνεύσεις και συνεργασίες στον κατασκευαστικό κλάδο.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πόλεμος εργοληπτών - κυβέρνησης για τις αυξήσεις στα οικοδομικά υλικά

Η κυβέρνηση αρνείται να αυξήσει τους προϋπολογισμούς των έργων και οι τεχνικές εταιρείες απειλούν με προσφυγές, ακύρωση συμβάσεων ή και αποχώρηση από τα εργοτάξια. Τι λέει ο Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιρειών.
oikodomi, kataskeues
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Με ρυθμούς... χελώνας τα ΣΔΙΤ για κτίρια, καθυστερούν διαγωνισμοί

Ήδη έχουν παγώσει κάποιοι διαγωνισμοί ΣΔΙΤ, όπως για τα επτά νέα δικαστικά μέγαρα ανά την Ελλάδα. Σε αρκετούς άλλους διαγωνισμούς καταγράφεται στασιμότητα αν και έχουν υποβληθεί προσφορές πριν από ένα ή ενάμιση χρόνο.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Έρχεται νέα επέκταση της Ολυμπίας Οδού μετά τον άξονα Πάτρας – Πύργου

Με την αναμορφωμένη σύμβαση παραχώρησης η κοινοπραξία Ολυμπία Οδός διατηρεί το δικαίωμα να κατασκευάσει την επέκταση μέχρι τον Αλφειό. Άρχισαν τα έργα για να παραδοθεί το 2025 ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα - Πύργος.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Φόβοι για χρεοκοπίες τεχνικών εταιρειών από το ράλι τιμών στα υλικά

Οι εκπρόσωποι εταιρειών που εμπλέκονται σε δημοτικά έργα ζητούν αναθεώρηση των προϋπολογισμών, αλλά οι δήμοι λένε... «λεφτά δεν υπάρχουν». Προτάσεις για «πάγωμα» εργοταξίων έως και για έξι μήνες.
Attiki Odos
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Επεκτάσεις Αττικής Οδού: Στο τραπέζι και η σήραγγα Αργυρούπολης

Η Lamda Development συμφώνησε με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να χρηματοδοτήσει τις μελέτες για την οδική σύνδεση του Ελληνικού με την Αττική Οδό και το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος».