ΓΔ: 2572.66 0.18% Τζίρος: 75.37 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 12:12:39
Φορολογική ανάλυση εργασία
Φωτο; Shutterstock

Τα επτά κρίσιμα σημεία στις νέες δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος

Τι πρέπει να γνωρίζουν οι φορολογούμενοι για να αποφύγουν πρόσθετες επιβαρύνσεις. Τι ισχύει για μπλοκάκια, τεκμήρια, εισόδημα από βραχυχρόνιες μισθώσεις και αφορολόγητο όριο.

Επτά σημεία - κλειδιά στις φετινές φορολογικές δηλώσεις που κρύβουν παγίδες για έξτρα φόρους και περιπέτειες με την εφορία θα πρέπει να προσέξουν οι φορολογούμενοι.

Ειδικότερα:

ΣΥΖΥΓΟΙ - ΣΥΜΦΩΝΟ ΣΥΜΒΙΩΣΗΣ: Κοινή φορολογική δήλωση μπορούν να υποβάλουν οι έγγαμοι σύζυγοι αλλά και τα ζευγάρια που έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης. Οι έγγαμοι μπορούν να υποβάλουν χωριστά τις φορολογικές τους δηλώσεις, ο καθένας για τα εισοδήματά του, αρκεί ο ένας εκ των δυο να έχει δηλώσει την επιλογή αυτή σε ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή στο σύστημα Taxisnet, σε προθεσμία που έληξε στις 29 Φεβρουαρίου. Η επιλογή αυτή είναι δεσμευτική και για τον άλλο σύζυγο.

ΕΞΑΡΤΩΜΕΝΑ ΤΕΚΝΑ: Τα ανήλικα ή ενήλικα τέκνα θεωρούνται «εξαρτώμενα» εφόσον συνοικούν με τον φορολογούμενο και το ετήσιο πραγματικό ή τεκμαρτό εισόδημά τους δεν υπερέβη εντός του 2019 τα 3.000 ευρώ ή τα 6.000 ευρώ αν παρουσιάζουν αναπηρία 67% και άνω. Ο αριθμός των τέκνων αυτών δηλώνεται στον πίνακα 3, στην παράγραφο 2 και στους κωδικούς 005-006, ενώ τα στοιχεία τους αναγράφονται στον πίνακα 8 της δήλωσης.

ΦΙΛΟΞΕΝΟΥΜΕΝΟΙ: Στον πίνακα 2, στην πρώτη σελίδα του εντύπου Ε1 υπάρχει η παράγραφος 19 με τους κωδικούς 007 και 008, όπου ο υπόχρεος και η σύζυγος πρέπει να δηλώσουν αν «φιλοξενούν» στην κύρια κατοικία τους άτομα τα οποία δεν είναι εξαρτώμενα μέλη της οικογένειάς τους.

ΜΠΛΟΚΑΚΙΑ: Κάθε εργαζόμενος που λαμβάνει τις μηνιαίες αποδοχές του όχι ως μισθωτός αλλά εκδίδοντας αποδείξεις από μπλοκ παροχής υπηρεσιών («μπλοκάκι»), για να φορολογηθεί για τις αμοιβές του με την ευνοϊκή κλίμακα φόρου εισοδήματος των μισθωτών (δηλαδή για να δικαιούται ετήσια έκπτωση φόρου έως 1.900-2.100 ευρώ, που ισοδυναμεί με αφορολόγητο όριο εισοδήματος 8.636-9.545 ευρώ) θα πρέπει να παρέχει τις υπηρεσίες του σε τρεις το πολύ εργοδότες ή και σε περισσότερους από τρεις, εφόσον όμως στην περίπτωση αυτή λαμβάνει το 75% τουλάχιστον των ετήσιων αμοιβών του μόνο από έναν.

ΤΕΚΜΗΡΙΑ: Τα τεκμήρια διαβίωσης (οι τεκμαρτές δαπάνες χρήσης για κατοικίες, Ι.Χ. αυτοκίνητα, σκάφη κ.λπ.) συναθροιζόμενα με τυχόν δαπάνες απόκτησης περιουσιακών στοιχείων που πραγματοποίησε ο φορολογούμενος (αγορές σπιτιών, αυτοκινήτων, αποπληρωμή δανείων καταναλωτικών κ.λπ.) προσδιορίζουν πολλές φορές το εισόδημα κάθε φορολογούμενου με τεκμαρτό τρόπο, σε επίπεδα υψηλότερα του πραγματικού δηλωθέντος εισοδήματος. Το αποτέλεσμα είναι ο φορολογούμενος να έρχεται αντιμέτωπος με τον κίνδυνο επιβάρυνσης με επιπλέον φόρους. Για να αποτραπεί αυτός ο κίνδυνος, ο φορολογούμενος θα πρέπει να καλύπτει τη διαφορά μεταξύ χαμηλού πραγματικού και υψηλού τεκμαρτού εισοδήματος με διάφορους τρόπους, όπως η ανάλωση κεφαλαίου προηγούμενων ετών, η επίκληση εισοδημάτων που απαλλάσσονται από τον φόρο ή φορολογούνται με ειδικό τρόπο, η επίκληση εσόδων εισπραχθέντων εντός του 2019 από την πώληση περιουσιακών στοιχείων ή από γονικές παροχές ή δωρεές χρηματικών ποσών ή από δάνεια κ.λπ. Οι παραπάνω κατηγορίες ποσών που καλύπτουν τεκμήρια δηλώνονται στους κωδικούς του πίνακα 6 της φορολογικής δήλωσης.

ΒΡΑΧΥΧΡΟΝΙΕΣ ΜΙΣΘΩΣΕΙΣ: Τα εισοδήματα από βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων μέσω Airbnb κ.λπ. δηλώνονται συγκεντρωτικά ανά ακίνητο στη στήλη 16 του εντύπου Ε2 (της «αναλυτικής κατάστασης για τα μισθώματα ακίνητης περιουσίας») με τον κωδικό 60. Επιλέγοντας τον κωδικό 61 στη στήλη 16 του Ε2 θα δηλώνονται συγκεντρωτικά ανά ακίνητο όλα τα εισοδήματα που αποκτήθηκαν από τη βραχυχρόνια υπεκμίσθωση ακινήτων μέσω Airbnb κ.λπ.

ΑΦΟΡΟΛΟΓΗΤΟ: Στους κωδικούς 049-050 του πίνακα 8, οι μισθωτοί, οι συνταξιούχοι και οι κατ’ επάγγελμα αγρότες πρέπει να αναγράψουν τα χρηματικά ποσά των δαπανών για αγορές αγαθών και παροχή υπηρεσιών που κατέβαλαν το 2019 είτε με πλαστικό χρήμα είτε μέσω e-banking ή ηλεκτρονικού πορτοφολιού ή άλλων ηλεκτρονικών μεθόδων πληρωμής. Από τη δήλωση των ποσών αυτών θα εξαρτηθεί αν οι συγκεκριμένοι φορολογούμενοι θα δικαιούνται μείωση φόρου έως 1.900-2.100 ευρώ, η οποία ισοδυναμεί με αφορολόγητο όριο 8.636-9.545 ευρώ. Το ελάχιστο συνολικό ποσό των δαπανών με το οποίο κατοχυρώνεται η έκπτωση φόρου προσδιορίζεται ως ποσοστό επί του ατομικού -δηλωθέντος ή τεκμαρτού- φορολογητέου εισοδήματος ως εξής:

  • 10% για το τμήμα του εισοδήματος έως τα 10.000 ευρώ
  • 15% για το τμήμα του εισοδήματος από τα 10.001 έως τα 30.000 ευρώ και
  •  20% για το υπερβάλλον ποσό, εφόσον το εισόδημα ξεπερνά τις 30.000 ευρώ.

Οι εξαιρέσεις από το «πλαστικό» χρήμα

Από την υποχρέωση να έχουν εξοφλήσει με «πλαστικό» χρήμα ή με άλλα μέσα ηλεκτρονικής πληρωμής τις δαπάνες που κατοχυρώνουν το αφορολόγητο εξαιρούνται:

  • Φορολογούμενοι 70 ετών και άνω, δηλαδή γεννηθέντες έως και την 31η Δεκεμβρίου 1949.
  • Ατομα με ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω.
  • Φορολογούμενοι που βρίσκονται σε δικαστική συμπαράσταση.
  • Δημόσιοι λειτουργοί και δημόσιοι υπάλληλοι που υπηρετούν στην αλλοδαπή.
  • Ανήλικοι που υποχρεούνται σε υποβολή δήλωσης φορολογίας εισοδήματος και φορολογούνται με την κλίμακα των μισθωτών και συνταξιούχων.
  • Φορολογούμενοι που κατοικούν μόνιμα σε χωριά με πληθυσμό έως 500 κατοίκους και σε νησιά με πληθυσμό κάτω των 3.100 κατοίκων, σύμφωνα με την τελευταία απογραφή, εκτός αν πρόκειται για τουριστικούς τόπους.
  • Φορολογούμενοι που είναι εγγεγραμμένοι στο μητρώο ανέργων του ΟΑΕΔ και όσοι είναι δικαιούχοι Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης (ΚΕΑ), στους οποίους περιλαμβάνονται χιλιάδες άποροι, ακόμη και άστεγοι πολίτες.
Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ακίνητα-Κατοικία
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πολυτελή ακίνητα: Τα πλεονεκτήματα της Αθήνας και ο φόρος 15% για αγοραστές εκτός ΕΕ

Οι τιμές των πολυτελών ακινήτων στην Αττική έχουν αυξηθεί σχεδόν 50% από το 2021, χωρίς να ανακόπτεται το διεθνές επενδυτικό ενδιαφέρον. Η νέα φορολογία για αγοραστές εκτός ΕΕ αναμένεται να επηρεάσει τις συναλλαγές.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Βουνό» τα χρέη προς την εφορία, ελάχιστες ρυθμίσεις, ελπίδα οι 120 δόσεις

Οι 120 δόσεις αποτελούν το τελευταίο στοίχημα για την ανάσχεση των ληξιπρόθεσμων χρεών προς την εφορία, τα οποία ανέρχονται σε 109,77 δισ. ευρώ και από αυτά μόλις 5,31 δισ. ήταν σε ρύθμιση έως το τέλος του Ιουλίου.
Κυριάκος Μητσοτάκης υπουργικό
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Κ. Τσουκαλάς: Πανικόβλητος ο Μητσοτάκης ξήλωσε το οικονομικό success story

Ο Κώστας Τσουκαλάς υποστηρίζει ότι ο πρωθυπουργός επαναλαμβάνει τα ίδια μέτρα, αποκαλώντας τον φορολάγνο που αγνοεί τις ανάγκες των πολιτών, ενώ ασκεί κριτική στις 120 δόσεις χωρίς «κούρεμα» και τη διαχείριση των πλειστηριασμών.
σημαία του Μεξικού
ΔΙΕΘΝΗ

Το Μεξικό στοχεύει σε αύξηση εσόδων το 2027 χωρίς νέους φόρους

Η κυβέρνηση του Μεξικού θα εντείνει τη μάχη κατά της φοροδιαφυγής για αύξηση εσόδων, χωρίς νέους φόρους το 2027. Η πρόεδρος Σέινμπαουμ διαβεβαίωσε πως παιδεία, υγεία και κοινωνικά προγράμματα θα συνεχίσουν να χρηματοδοτούνται.
Τρακτέρ σε αγρό
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Φόροι: Οι νέες ελαφρύνσεις για ελεύθερους επαγγελματίες, αγρότες και οικογένειες

Μειώνονται τα τεκμήρια για τους ελεύθερους επαγγελματίες, μηδενίζεται ο φόρος για τρίτεκνους και αγρότες έως συγκεκριμένα εισοδήματα και μειώνεται ο φόρος στα ενοίκια. Τα παραδείγματα και τα ποσά που προκύπτουν για τους φορολογουμένους.
ΑΠΟΨΕΙΣ

Πλούτος vs μισθός: Η νέα κοινωνική διαίρεση που αλλάζει τα πάντα

Η περιουσία αυξάνεται ταχύτερα από τα εισοδήματα και αλλάζει τους όρους της κοινωνικής ανόδου. Γιατί το «τι έχεις» μετρά πλέον όσο —ή περισσότερο— από το «τι κερδίζεις». Γράφει ο Δημήτρης Πασχαλέρης*