ΓΔ: 1986.89 -0.58% Τζίρος: 257.92 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00
Λιμάνι Πειραιά από ψηλά
Εναέρια φωτογραφία του λιμανιού Πειραιά με κοντέινερ και πλοία.

Ο Πειραιάς οδηγεί την ανάκαμψη στη ναυτιλία – Προβληματισμός για τη Σομαλία

Οι διελεύσεις πλοίων από τη Διώρυγα του Σουέζ ανακάμπτουν και το λιμάνι ενισχύει τη θέση του ως στρατηγικός κόμβος, όμως η αύξηση της πειρατείας στα ανοικτά της Σομαλίας προκαλεί νέες ανησυχίες για την ασφάλεια στη ναυτιλία.

Καθώς οι διελεύσεις πλοίων από τη Διώρυγα του Σουέζ αρχίζουν να ανακάμπτουν και τα πρώτα σημάδια σταθεροποίησης στην Ερυθρά Θάλασσα γίνονται εμφανή, το λιμάνι του Πειραιά αναδεικνύεται ξανά ως βασικός κόμβος εισόδου και διαμετακόμισης φορτίων προς την ευρωπαϊκή ενδοχώρα.

Η προοπτική ομαλοποίησης των θαλάσσιων ροών μεταξύ Ασίας και Ευρώπης ενισχύει τη θέση του Πειραιά ως στρατηγικού ναυτιλιακού κόμβου στην Ανατολική Μεσόγειο. Ωστόσο, η αναζωπύρωση της πειρατείας στα ανοιχτά της Σομαλίας επαναφέρει ανησυχίες για την ασφάλεια των πλοίων στον Ινδικό Ωκεανό.

Παρότι οι επιθέσεις των Σομαλών πειρατών έχουν περιορισμένη και έμμεση επίδραση στις διελεύσεις μέσω του Σουέζ, σε αντίθεση με την ισχυρή επίδραση των Χούθι, δημιουργούν κλίμα αβεβαιότητας. Αυτό συμβαίνει σε μια περίοδο που η παγκόσμια ναυτιλία προσπαθεί να ανακτήσει τη σταθερότητά της και να επαναπροσδιορίσει τις διεθνείς εμπορικές ροές.

Σε πρόσφατη συνάντηση στην Ismailia, ο ναύαρχος Ossama Rabiee, πρόεδρος της Suez Canal Authority (SCA), παρουσία εκπροσώπων 20 ναυτιλιακών εταιρειών, ανακοίνωσε ότι το διάστημα Ιουλίου - Οκτωβρίου 2025 καταγράφηκαν 4.405 διελεύσεις πλοίων συνολικής χωρητικότητας 185 εκατ. τόνων, έναντι 4.332 πλοίων και 167,6 εκατ. τόνων την αντίστοιχη περσινή περίοδο.

Μόνο τον Οκτώβριο του 2025, επέστρεψαν 229 πλοία, αριθμός που αποτελεί ρεκόρ από την έναρξη της κρίσης. Ο ναύαρχος κάλεσε τις εταιρείες να ενθαρρύνουν τη διέλευση μέσω της Διώρυγας, επισημαίνοντας ως θετικό παράδειγμα την επιστροφή δύο υπερμεγεθών containerships της CMA CGM, χωρητικότητας άνω των 170.000 τόνων το καθένα.

Όπως ανέφερε, «η κίνηση αυτή αποτελεί σαφές μήνυμα εμπιστοσύνης και διευκολύνει τη σταδιακή αποκατάσταση των ροών σε μια περίοδο που η παγκόσμια ναυτιλιακή αγορά αναζητά σταθερότητα». Σύμφωνα με τον ίδιο, η Ειρηνευτική Σύνοδος του Σαρμ Ελ Σέιχ συνέβαλε στην αποκλιμάκωση της έντασης, ενώ η επιστροφή των mega-containerships της CMA CGM χαρακτηρίστηκε ιδιαίτερα θετική.

Επιστροφή μεγάλων ναυτιλιακών στη Διώρυγα του Σουέζ

Ο πρόεδρος της Clarkson εξήρε τις προσπάθειες της SCA για διατήρηση τακτικής επικοινωνίας με ναυτιλιακές εταιρείες και φορείς, προτείνοντας τη μελέτη κινήτρων βάσει αριθμού και χωρητικότητας πλοίων ώστε να ενθαρρυνθεί η διέλευσή τους. Προέβλεψε σημαντική πρόοδο στις αρχές του επόμενου έτους.

Εκπρόσωπος της Maersk επιβεβαίωσε τη δέσμευση του ομίλου για αύξηση επενδύσεων στην Αίγυπτο, αναφερόμενος στη στήριξη από την πολιτική ηγεσία και στη συνάντηση του προέδρου του ομίλου με τον Πρόεδρο Abdel Fattah El-Sisi.

Ο εκπρόσωπος της Gulf Agency επισήμανε την ανάγκη συντονισμού με τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO) για την προώθηση θετικών εξελίξεων στην Ερυθρά Θάλασσα και το Bab el-Mandeb, ζητώντας μελέτη για την ενσωμάτωση του ρόλου της Διώρυγας σε έξυπνα έργα μεταφορών με τις χώρες του Συμβουλίου Συνεργασίας του Κόλπου.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της CMA CGM Egypt & Sudan Cluster χαρακτήρισε τη στρατηγική σχέση με τη SCA καθοριστική για τη μετάβαση της εταιρείας από περιφερειακό σε παγκόσμιο παίκτη. Επανέλαβε ότι δεν υπάρχει εναλλακτική λύση για τη Διώρυγα του Σουέζ και προέβλεψε αύξηση των ταξιδιών του ομίλου μέσω της Διώρυγας λόγω σχεδίων επέκτασης και νέων πλοίων.

Εκπρόσωπος της Arabian Gulf Marine Trading Co επιβεβαίωσε ότι η EVERGREEN είναι έτοιμη να επανεκκινήσει τη διέλευση μόλις σταθεροποιηθεί πλήρως η περιοχή. Ο εκπρόσωπος της COSCO Shipping Agency σημείωσε ότι η επόμενη περίοδος θα φέρει ριζικές αλλαγές στη ναυτιλιακή κοινότητα, με μείωση ναύλων και μεταβολή της ισορροπίας προσφοράς-ζήτησης, συμβάλλοντας στην επιστροφή εταιρειών στη Διώρυγα.

Ο εκπρόσωπος της Crystal Shipping Agency αναγνώρισε τις πολιτικές μάρκετινγκ και τιμολόγησης της SCA ως προσαρμοσμένες στις ανάγκες των πλοίων. Ο πρόεδρος της SCA έκλεισε τη συνάντηση καλώντας τις εταιρείες να πραγματοποιήσουν δοκιμαστικά ταξίδια με τα εμπορευματοκιβώτιά τους μέσω της Διώρυγας.

Ενισχυτικά μέτρα και επενδύσεις στη Διώρυγα

Η SCA έχει ενεργοποιήσει εκπτώσεις στα τέλη διέλευσης, έχει ενισχύσει τον στόλο των ρυμουλκών και προχωρά σε επεκτάσεις. Ολοκληρώθηκε η ανάπτυξη του Νότιου Τομέα και η βαθυποίηση του δυτικού κλάδου του Port Said, μήκους 17 χλμ., διασφαλίζοντας εναλλακτική διέλευση σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης.

Έως τον Δεκέμβριο του 2023, πριν τις επιθέσεις των Χούθι, από τη Διώρυγα του Σουέζ διέρχονταν κατά μέσο όρο 72-75 πλοία ημερησίως, με πάνω από 26.000 διελεύσεις ετησίως. Μετά την κρίση, οι διελεύσεις υποχώρησαν σε 35-40 πλοία ημερησίως, σημειώνοντας πτώση 45%-50%.

Ο Πειραιάς στο επίκεντρο των Ultra-Large Container Ships

Το λιμάνι του Πειραιά συνεχίζει να ενισχύει τη θέση του ως ένα από τα πιο σύγχρονα και στρατηγικά λιμάνια της Μεσογείου, έτοιμο να υποδεχθεί τη νέα γενιά υπερμεγεθών πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (Ultra-Large Container Ships - ULCS).

Με τον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων της PCT, ο Πειραιάς διαθέτει βάθη έως 18 μέτρα και γερανογέφυρες Super-Post-Panamax, εξυπηρετώντας πλοία άνω των 24 σειρών στο πλάτος. Αυτές οι προδιαγραφές τον κατατάσσουν στην ίδια κατηγορία με τα μεγαλύτερα λιμάνια της Ευρώπης.

Παράλληλα, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης μπαίνει δυναμικά στον ανταγωνισμό των mega-ships. Εντός των επόμενων δύο εβδομάδων αναμένεται η υπογραφή της σύμβασης για την επέκταση του 6ου προβλήτα, με προϋπολογισμό κοντά στα 200 εκατ. ευρώ. Το έργο θα επιτρέψει στον ΟΛΘ να εξυπηρετεί πλοία έως 24.000 TEUs, ενισχύοντας τον ρόλο του ως στρατηγικού κόμβου για τα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Σύμφωνα με στοιχεία της Alphaliner, τα ULCS έχουν πλέον ξεπεράσει τα Neo-Sub-Panamax σε συνολική χωρητικότητα και κατέχουν κορυφαία θέση στον παγκόσμιο στόλο. Η στροφή αυτή σηματοδοτεί την προτίμηση του κλάδου για πλοία-κολοσσούς που προσφέρουν οικονομίες κλίμακας, ενεργειακή αποδοτικότητα και μειωμένο περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Το λιμάνι του Πειραιά, με τον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων της PCT, αναμένεται να διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο στη διαχείριση αυτών των πλοίων. Με βάθη έως 18 μέτρα και υπερσύγχρονες γερανογέφυρες Super-Post-Panamax, μπορεί να εξυπηρετεί πλοία άνω των 24 σειρών, ανταγωνιζόμενο τα μεγαλύτερα ευρωπαϊκά hubs.

Η πρόβλεψη της Alphaliner από το πρώτο τρίμηνο του 2025 επιβεβαιώνεται, καθώς το έτος πλησιάζει στο τέλος του. Τα πλοία χωρητικότητας άνω των 15.000 TEU αναμένεται να φτάσουν συνολικά τα 8,3 εκατομμύρια TEU έως τα τέλη Δεκεμβρίου.

Συνολικά, 432 πλοία αυτής της κατηγορίας βρίσκονται ήδη σε υπηρεσία, με συνδυασμένη χωρητικότητα που ξεπερνά τα 8 Mteu, καθιστώντας τα κυρίαρχα στη ναυτιλία γραμμών.

Αντίθετα, τα Neo-Sub-Panamax, με χωρητικότητα μεταξύ 5.100 και 10.000 TEU, αν και πολυάριθμα με περίπου 1.100 μονάδες, συνεισφέρουν λιγότερο από 8,1 Mteu στον παγκόσμιο στόλο, με μικρή ετήσια αύξηση.

Η Alphaliner, μέσω του Monthly Monitor, τονίζει ότι η στροφή προς τα ULCS αντικατοπτρίζει τη συνεχή επιδίωξη για οικονομίες κλίμακας, χαμηλότερο κόστος ανά μεταφερόμενη μονάδα και βελτιωμένη ενεργειακή απόδοση, σε ένα περιβάλλον όπου η απαίτηση για απανθρακοποίηση και βελτιστοποίηση των δρομολογίων γίνεται ολοένα και πιο έντονη.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Παράκτιο πλοίο ΛΣ 910
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Λιμενικό: Σειρά περιστατικών σε λιμάνια της χώρας, παρεμβάσεις και συλλήψεις

Από τη βύθιση σκάφους στη Σαλαμίνα έως τραυματισμό ανήλικης στη Ραφήνα, το Λιμενικό επενέβη σε σειρά περιστατικών σε λιμάνια της χώρας, πραγματοποιώντας ελέγχους και συλλήψεις.
Παράκτιο πλοίο ΛΣ 910
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Σειρά περιστατικών διαχειρίστηκε το Λιμενικό σε Ηράκλειο, Πειραιά και Τήνο

Το Λιμενικό Σώμα διαχειρίστηκε πολλαπλά περιστατικά σε Ηράκλειο, Πειραιά, Τήνο και Νέα Μηχανιώνα, από διάσωση σκάφους και συλλήψεις έως ελέγχους αλιείας και επείγουσες διακομιδές ασθενών.
Βασίλης Κορκίδης πορτρέτο
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Κορκίδης: Ο Πειραιάς κόμβος συνεργασίας Ελλάδας και Γερμανίας

Στις 14 Οκτωβρίου 2025, στο ΕΒΕΠ, πραγματοποιήθηκε το ετήσιο Ελληνογερμανικό Συμπόσιο για τη ναυπηγική βιομηχανία, με τη συμμετοχή 54 εταιρειών. Ο Β. Κορκίδης τόνισε τη σημασία της διακρατικής συνεργασίας στον κλάδο.