Αξιοσημείωτη αύξηση στον κύκλο εργασιών, με πιο βιώσιμα επίπεδα δανεισμού και ενισχυμένη κερδοφορία, σημείωσαν οι ελληνικές επιχειρήσεις την περίοδο 2015-2022, σύμφωνα με μελέτη της PwC Ελλάδας. Τα ευρήματα βασίζονται σε δείγμα σχεδόν 14.000 εταιρειών, όπως παρουσιάζεται στη μελέτη "Revisiting zombie firms: from survival to revival". Το ποσοστό των επιχειρήσεων που χαρακτηρίζονται ως «ζόμπι» μειώθηκε κάτω από 4% το 2023.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, από περίπου 2.000 επιχειρήσεις που καταγράφονταν ως «ζόμπι» μεταξύ 2015 και 2021, δύο στις τρεις κατάφεραν να ανακάμψουν, ενώ το 14% αποχώρησε από την αγορά.
Η πανδημική κρίση προκάλεσε προσωρινή αύξηση του μεριδίου των επιχειρήσεων-ζόμπι το 2020, ωστόσο τα μέτρα στήριξης συνέβαλαν στη σταθεροποίηση. Έτσι, από το 2021 και μετά, το ποσοστό παραμένει σε χαμηλά επίπεδα, αντικατοπτρίζοντας το θετικό οικονομικό κλίμα.
Παρά τη γενικά ενθαρρυντική εικόνα, οι μικρότερες επιχειρήσεις παραμένουν πιο ευάλωτες. Σχεδόν όλοι οι τομείς έχουν μειώσει σημαντικά το ποσοστό των επιχειρήσεων-ζόμπι, με το Εμπόριο και τη Βιομηχανία να καταγράφουν τις μεγαλύτερες μειώσεις.
Η έρευνα δείχνει ότι από το 2015 έως το 2023, τα μερίδια ζόμπι διαμορφώθηκαν κατά μέσο όρο σε 8,1% για τις πολύ μικρές επιχειρήσεις, 2,3% για τις ΜμΕ και 1,3% για τις μεγάλες. Η Βιομηχανία, το Εμπόριο και οι Υπηρεσίες είχαν σταθερά τον μεγαλύτερο αριθμό επιχειρήσεων ζόμπι λόγω της μεγάλης βάσης τους.
Σε σύγκριση με τις υγιείς, οι επιχειρήσεις-ζόμπι είναι συνήθως μικρότερες, έχουν χαμηλότερη ρευστότητα και δραστηριοποιούνται περισσότερα χρόνια στην αγορά.
Η μεθοδολογία της PwC στηρίζεται σε συνδυασμό κριτηρίων για τον χαρακτηρισμό μιας επιχείρησης ως «ζόμπι». Εξετάζεται αν παρουσιάζει συστηματική μείωση πωλήσεων άνω του 5% σε τριετία, αρνητική απόδοση απασχολούμενων κεφαλαίων και μη βιώσιμο δανεισμό.
Η πρόκληση πλέον είναι η διατήρηση του θετικού κλίματος και η δημιουργία ενός περιβάλλοντος που θα ενισχύει περαιτέρω την ανάπτυξη και την ανταγωνιστικότητα.
Πυλώνες για βιώσιμη ανάπτυξη
Βασικοί πυλώνες για την επόμενη μέρα θεωρούνται η ενίσχυση της κουλτούρας συνεργασιών και του consolidation, η επιτάχυνση του επιχειρησιακού μετασχηματισμού με έμφαση στην ψηφιοποίηση και την καινοτομία, καθώς και η παροχή στοχευμένων χρηματοδοτικών λύσεων για μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.
Ο Κυριάκος Ανδρέου, Partner, Strategy & Markets στην PwC Ελλάδας, σχολίασε ότι η βελτίωση της οικονομικής συγκυρίας ενίσχυσε την κερδοφορία και μείωσε τον αριθμό των επιχειρήσεων-ζόμπι, συμβάλλοντας σε ένα πιο ανθεκτικό και ελκυστικό για επενδύσεις επιχειρηματικό περιβάλλον.