Φωτο: Shutterostock

Υπό την εποπτεία Μητσοτάκη ο νέος μηχανισμός για μεγάλα έργα

Πρώτος στόχος της κυβέρνησης να προωθηθούν 40 μεγάλα έργα, προϋπολογισμού 6 δισ. ευρώ και να ξεπεραστούν οι πολυετείς καθυστερήσεις σε πολλούς διαγωνισμούς.

Σαράντα μεγάλα έργα, συνολικού προϋπολογισμού έξι δισεκατομμυρίων ευρώ, είναι τα πρώτα που θα ενταχθούν στο νέο μηχανισμό υλοποίησης που συμφώνησε η κυβέρνηση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή με στόχο να ενισχυθεί η απορρόφηση κοινοτικών κονδυλίων και να στηριχθεί η οικονομία.

Χθες ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης υποστήριξε πως τα έργα θα παρουσιαστούν αναλυτικά από κάθε υπουργείο. Ο κ. Γεωργιάδης επανέλαβε όσα αναφέρονταν στη χθεσινή έκτη έκθεση μεταμνημονιακής εποπτείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη δημιουργία μηχανισμού ωρίμανσης των έργων, υπό την εποπτεία του πρωθυπουργικού γραφείου.

Στόχος είναι να «να παρακολουθούμε και την ωρίμανση των μελετών και την πορεία υλοποιήσεων των έργων και ταχύτερης  απορρόφησης όλων των χρηματοδοτικών πόρων που χρειαζόμαστε», όπως είπε ο υπουργός Ανάπτυξης.

Το μεσημέρι της Τετάρτης, όταν δημοσιοποιήθηκε η έκτη έκθεση μεταμνημονιακής εποπτείας, έγινε γνωστό πως η κυβέρνηση προωθεί αυτόν τον ξεχωριστό μηχανισμό προετοιμασίας και παρακολούθησης των έργων ώστε να αντιμετωπιστούν οι πολυετείς καθυστερήσεις σε πολλούς διαγωνισμούς.

Εξαιτίας των καθυστερήσεων η χώρα μας κινδυνεύει τόσο με απώλεια κονδυλίων από το υφιστάμενο ΕΣΠΑ, όσο και με επιστροφή εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ στην Ευρωπαϊκή Ένωσή επειδή δεν ολοκληρώθηκαν εγκαίρως πολλά έργα, ειδικά στον τομέα των σιδηροδρόμων.

Καθυστερήσεις

Για τα σιδηροδρομικά έργα, στη χθεσινή έκθεση αναφέρεται πως, ενώ είχε σχεδιαστεί η δέσμευση 1,2 – 1,4 δισ. ευρώ από το επιχειρησιακό πρόγραμμα Μεταφορών και Περιβάλλοντος του ΕΣΠΑ, οι δεσμεύσεις μέχρι σήμερα δεν ξεπερνούν τα 200 εκατ. ευρώ. Πολλά έργα μεταφέρονται ήδη για το επόμενο ΕΣΠΑ, ενώ είναι άγνωστη η ημερομηνία ολοκλήρωσης κάποιων άλλων, με κορυφαίο παράδειγμα τη σύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με το λιμάνι της Πάτρας. Μεγάλες καθυστερήσεις καταγράφονται και στον διαγωνισμό για τη νέα γραμμή 4 του μετρό Αθήνας, που σχεδιάζεται από τις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας αλλά τελικά θα χρηματοδοτηθεί από το επόμενο ΕΣΠΑ (για την περίοδο 2021 - 2027).

Προετοιμασία από ειδικό μηχανισμό

Ο μηχανισμός ωρίμανσης των διαγωνισμών (Project Preparation Facility) θα έχει συντονιστικό ρόλο στην προετοιμασία των μελετών σκοπιμότητας, των αναλύσεων κόστους / ωφέλους, της προμελέτης και της οριστικής τεχνικής μελέτης, καθώς και σε θέματα απαλλοτριώσεων, αλλά και στην εποπτεία των έργων κατά τη διάρκεια υλοποίησης.

Σύμφωνα με την έκθεση, τον Οκτώβριο του 2020 θα επιλεγούν τα πρώτα στελέχη του συγκεκριμένου μηχανισμού ωρίμανσης με στόχο να βρίσκεται σε πλήρη λειτουργία μέχρι τον Μάρτιο του 2021 με τη συνεργασία και διεθνών οργανισμών χρηματοδότησης όπως η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Απίστευτη ιστορία γραφειοκρατικής τρέλας με θύματα επιχειρήσεις

Κυκλώματα επίορκων λειτουργών έβρισκαν «πάτημα» σε νόμο για να εκβιάζουν επιχειρηματίες που περίμεναν να ενισχυθούν από τον αναπτυξιακό νόμο για ολοκληρωμένες επενδύσεις τους. Η ευθύνη πιστοποίησης περνά πλέον σε ορκωτούς.