Φωτο: Shutterstock

Επενδυτική «ένεση» 740 εκατ. σε έργα υποδομής για την αναβάθμιση της Θεσσαλονίκης

Τα έργα αφορούν τη νέα υπερυψωμένη Ανατολική Περιφερειακή Οδό Θεσσαλονίκης, την επέκταση του ΣΤ' προβλήτα του ΟΛΘ αλλά και την κατασκευή του νέου γηπέδου του ΠΑΟΚ.

Έργα υποδομής και ανάπτυξης ακινήτων της τάξεως των 740 εκατ. ευρώ δρομολογούνται το επόμενο διάστημα στην Θεσσαλονίκη, δείγμα της αυξανόμενης σημασίας της “συμπρωτεύουσας” στον σχεδιασμό για την επόμενη ημέρα της ελληνικής οικονομίας. Κάθε χρόνο τέτοια εποχή, στο πλαίσιο της ΔΕΘ (Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης), ο εκάστοτε πρωθυπουργός παρουσίαζε το πρόγραμμα της κυβέρνησής του, όχι μόνο στο σύνολο της οικονομίας, αλλά και στην πόλη της Θεσσαλονίκης, με τα έργα υποδομής να έχουν σημαντικό μερίδιο στην ημερήσια διάταξη.

Μπορεί φέτος, η ΔΕΘ να ακυρώθηκε, ωστόσο, δεν έχουν ακυρωθεί ούτε οι ανάγκες της πόλης, ούτε φυσικά τα ίδια τα έργα, με το ΜΕΤΡΟ να βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη ξανά, τόσο για την πρώτη φάση του, όσο και για την επέκταση προς Καλαμαριά, που “τρέχουν” παράλληλα. Ωστόσο, πλέον, η πόλη έχει εισέλθει στο επόμενο στάδιο, αναφορικά με την ανάπτυξη και δημοπράτηση νέων έργων, τόσο στον τομέα των υποδομών, όσο και στην ανάπτυξη ακινήτων. 

Στο επίκεντρο αναμένεται να βρεθεί τις επόμενες εβδομάδες, η επικείμενη προκήρυξη του διαγωνισμού για τη νέα υπερυψωμένη Ανατολική Περιφερειακή Οδό Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για το μεγαλύτερο έργο, που θα κατασκευαστεί στην πόλη μετά το ΜΕΤΡΟ, με το κόστος του να εκτιμάται ότι θα προσεγγίσει τα 370 εκατ. ευρώ.

Προβλέπει τόσο την αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού με διαπλατύνσεις σε συγκεκριμένα σημεία, όπου σήμερα καταγράφεται υψηλός κυκλοφοριακός όγκος, όσο και την κατασκευή ενός νέου υπερυψωμένου τμήματος (flyover), το οποίο θα αποσυμφορήσει ακόμα περισσότερο τον υφιστάμενο δρόμο και θα βελτιώσει κατακόρυφα την πρόσβαση των οχημάτων προς τον ΠΑΘΕ, την Εγνατία Οδό, το αεροδρόμιο “Μακεδονία” και την Χαλκιδική. Το έργο προωθείται να κατασκευαστεί ως ΣΔΙΤ κάτι που σημαίνει ότι ο ανάδοχος θα αναλάβει να κατασκευάσει, να λειτουργήσει, αλλά και να συντηρήσει την περιφερειακή οδό και θα αμείβεται από την αναθέτουσα αρχή μέσω πληρωμών διαθεσιμότητας, ενώ θα έχει επωμιστεί και το κόστος της κατασκευής του έργου. Η διάρκεια της σύμβασης αναμένεται να ανέλθει σε 25 χρόνια. Στόχος είναι ο διαγωνισμός να προκηρυχθεί εντός του Σεπτεμβρίου, ενώ εκτιμάται ότι θα έχει προκύψει ανάδοχος έως το τέλος του 2021, ώστε το έργο να ξεκινήσει κατά τους πρώτους μήνες του 2022.

Στο τέλος του 2020 είναι πιθανή η ολοκλήρωση και του διαγωνισμού για την επέκταση του Στ’ Προβλήτα του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ). Πρόκειται για έργο ύψους 170 εκατ. ευρώ, το οποίο θα επιτρέψει στο λιμάνι να προσελκύσει τα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα οποία σήμερα αδυνατούν να προσεγγίσουν το λιμάνι της Βορείου Ελλάδος, μεταξύ άλλων και λόγω του μικρού του βάθους. Τις επόμενες εβδομάδες ξεκινά η δεύτερη φάση του διαγωνισμού, που προβλέπει την υποβολή δεσμευτικών οικονομικών προσφορών. Η όλη διαδικασία εκτιμάται ότι θα μπορούσε να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2020. Το έργο διεκδικούν τα σχήματα Άβαξ-Etermar-Besix, Μυτιληναίος-Rover Maritime-Χριστόφορος Κωνσταντινίδης, Archirodon, Eiffage-ΤΕΡΝΑ και Intrakat-Vittadello-Sales και Acciona Construccion.

Υπενθυμίζεται ότι στο στάδιο της υπογραφής των σχετικών συμβάσεων είναι και το έργο της οδικής σύνδεσης του Στ’ Προβλήτα του ΟΛΘ με την Εγνατία Οδό και τον ΠΑΘΕ, με αναθέτουσα αρχή την Εγνατία Οδό. Πριν από περίπου δύο μήνες, στο έργο μειοδότησε η Άκτωρ προσφέροντας έκπτωση 56,6%. Το αρχικό κόστος του έργου ήταν 74 εκατ. ευρώ.

Σημαντική παρέμβαση αστικής ανάπλασης στην πόλη της Θεσσαλονίκης θεωρείται και η κατασκευή του νέου γηπέδου του ΠΑΟΚ στην περιοχή της Τούμπας. Πρόκειται για επένδυση, η οποία εκτιμάται ότι θα προσεγγίσει τα 100 εκατ. ευρώ. Η στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων δόθηκε σε δημόσια διαβούλευση πριν από περίπου ένα μήνα. Η μελέτη είναι απαραίτητη, καθώς το έργο προβλέπει Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΕΠΣ) για την ανέγερση, όχι μόνο των νέων γηπεδικών εγκαταστάσεων, αλλά και για την ευρύτερη αστική ανάπλαση, που θα γίνει στην ευρύτερη περιοχή του γηπέδου του ΠΑΟΚ. Αυτός άλλωστε ήταν και ο λόγος (πέραν της χωροταξικής διευκόλυνσης) της δωρεάς όμορης έκτασης, συνολικής επιφάνειας 29 στρεμμάτων, η οποία ανήκε στο Ταμείο Εθνικής Άμυνας. Έτσι, μαζί με τα 31 στρέμματα του υφιστάμενου γηπέδου, το οποίο θα κατεδαφιστεί, η συνολική έκταση της παρέμβασης εκτιμάται ότι θα προσεγγίσει τα 60 στρέμματα. 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μετρό: Από το σίριαλ του διαγωνισμού στην αβεβαιότητα των έργων

Η κοινοπραξία της ΑΒΑΞ κερδίζει τη μεγάλη ανάθεση, αλλά θεωρείται απίθανο να ολοκληρώσει τη γραμμή 4 των 12,8 χιλιομέτρων και 15 σταθμών εντός οκταετίας. Φήμες για διεύρυνση της κοινοπραξίας.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η «μάχη» για επανεκκίνηση των έργων και ο «εμφύλιος» των κατασκευαστικών

Την ανάγκη να δοθεί τέλος στις προσφυγές που μπλοκάρουν τα έργα επισήμαναν ο Κ. Καραμανλής και κορυφαία στελέχη του κλάδου. Πώς θα κερδηθεί το μεγάλο στοίχημα των έργων προϋπολογισμού 13 δισ. ευρώ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Συνεχίζεται η πολύμηνη καθυστέρηση του νομοσχεδίου που θα... επιταχύνει τα έργα

Αρχικά είχε ανακοινωθεί πως θα κατατεθεί την περασμένη άνοιξη, μετατέθηκε για το καλοκαίρι λόγω Covid 19, και μπαίνουμε στο φθινόπωρο χωρίς να έχει παρουσιαστεί. Η καθυστέρηση συνδέεται με τις αντιδράσεις της κατασκευαστικής αγοράς.