Φωτο: Shutterstock

Σε τρικυμία η ακτοπλοΐα, ζητούνται νέοι επενδυτές

Η κρίση της πανδημίας «βυθίζει» τα οικονομικά μεγέθη των εταιρειών και φέρνει στο προσκήνιο σενάρια για είσοδο νέων επενδυτών, εξαγορές και συγχωνεύσεις.

Σε γρίφο για δυνατούς λύτες εξελίσσεται η εξίσωση για τη στήριξη της ακτοπλοΐας και την επόμενη μέρα του κλάδου, καθώς όπως όλα δείχνουν το δεύτερο κύμα της πανδημίας είναι ήδη εδώ και δυσχεραίνει ακόμη περισσότερο την κατάσταση για τις εταιρείες που δέχθηκαν το πρώτο ισχυρό πλήγμα το προηγούμενο διάστημα με απώλειες εσόδων περί το 60%.

Η επερχόμενη χειμερινή περίοδος προβλέπεται εξαιρετικά δύσκολη, ενώ ήδη η φετινή περίοδος άφησε στον κλάδο μεγάλες απώλειες, καθώς ο Αύγουστος έκλεισε με πτώση εσόδων της τάξης του 40%, ενώ το εξάμηνο Μαρτίου - Αυγούστου οι απώλειες έφθασαν σχεδόν στο 60%.

Η αποτίμηση της φετινής περιόδου δεν αφήνει κανένα περιθώριο παρανόησης για τα πρόσημα που θα καταγραφούν όταν έρθει η ώρα του ταμείου, γεγονός που εκτιμάται ότι θα δυσκολέψει το επιχειρησιακό κομμάτι ακόμη περισσότερο, καθώς βρίσκει τις εταιρείες «λαβωμένες» από τον μεγάλο δανεισμό και την έλλειψη πρόσβασης στη χρηματοδότηση. Στα προβλήματα της ακτοπλοΐας προστίθενται επίσης η γήρανση του στόλου και η αδυναμία υποστήριξης ανανέωσης του και η αδυναμία προσέλκυσης μακροπρόθεσμων επενδυτών, ενώ τα επίπεδα συμμετοχής των τραπεζικών ομίλων είναι υψηλά.

Έτσι, στο τραπέζι, όπως γίνεται συνήθως μετά από σημαντικές κρίσεις, έρχονται τα σενάρια για είσοδο νέων επενδυτών εξαγορές και συγχωνεύσεις, ενώ πλέον ανοιχτό είναι το ενδεχόμενο των πωλήσεων συμμετοχών και της αποχώρησης κάποιων επιχειρηματιών από τον κλάδο.

Όπως έχει επισημάνει ο Γιώργος Ξηραδάκης της XRTC Business Consultants, «στην περίπτωση της κατοχής μεγάλων μετοχικών πακέτων από τις τράπεζες είναι επιτακτική η άμεση εκποίησή τους εάν λάβουμε υπόψη τους κανονισμούς της E.E., αλλά και την οικονομική πολιτική της χώρας. Ως εκ τούτου θα μπορούσαμε να πούμε ότι οι μετακινήσεις πλειοψηφικών πακέτων ή ακόμα και η είσοδος νέων παικτών στην παρούσα τελματωμένη αγορά δεν μπορεί να αποκλειστεί. Σε κάθε περίπτωση, οποιαδήποτε τέτοια κίνηση θα είναι κερδοσκοπική, κάτι που συμβαίνει σχεδόν πάντα σε περιπτώσεις κρίσεων».

Η κυβέρνηση λαμβάνει «πυροσβεστικά» μέτρα στήριξης του κλάδου, για να περιορίσει τις συνέπειες της κρίσης και τις πιθανές δυσμενείς επιπτώσεις στα δρομολόγια. Από το υπουργείο Ναυτιλίας κατατέθηκε τροπολογία που εντάχθηκε σε νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών, η οποίαπροβλέπει την έκτακτη χορήγηση 20 εκατ. ευρώ στις ακτοπλοϊκές εταιρείες για τη συνέχιση των δρομολογίων έως τα τέλη του έτους, δίνοντας έτσι χρόνο στους ακτοπλόους για σχεδιασμό των επόμενων κινήσεων.

Συγκέντρωση κεφαλαίων από λίγους επενδυτές

Ένα σοβαρό διαρθρωτικό πρόβλημα του κλάδου, που αναδείχθηκε σε πρόσφατη μελέτη της XRTC, είναι ότι παρατηρείται συγκέντρωση επενδυτικών κεφαλαίων από λίγους επενδυτές ή κατόχους υψηλών μεριδίων των μετοχικών συνθέσεων των εταιριών, ενώ υψηλά είναι τα ποσοστά συμμετοχής των τραπεζών, ως αποτέλεσμα της μετατροπής δανείων σε μετοχές.

Στην περίπτωση της κατοχής μεγάλων μετοχικών πακέτων από τις τράπεζες είναι επιτακτική η άμεση εκποίησή τους εάν λάβουμε υπόψη τους κανονισμούς της Ε.Ε. αλλά και την οικονομική πολιτική της χώρας, σημειώνει η μελέτη, η οποία κλείνει με το συμπέρασμα ότι οι μετακινήσεις πλειοψηφικών πακέτων ή ακόμα και η είσοδος νέων παικτών στην παρούσα τελματωμένη αγορά δεν μπορεί να αποκλειστεί. 

Οι δανειακές υποχρεώσεις των εισηγμένων εταιρειών του κλάδου το 2019 ήταν σημαντικά αυξημένες, καθώς ανήλθαν σε €670 εκατ. περίπου από €605 εκατ. το 2018, παρουσιάζοντας μια αύξηση κατά 11%.

Τα αποτελέσματα α' εξαμήνου

Τα αποτελέσματα εξαμήνου έδειξαν μεγάλες μειώσεις αλλά και την πρώτη εικόνα «κατάρρευσης», καθώς σημειώθηκαν μείωση κύκλου εργασιών, αφού μειώθηκε το μεταφορικό έργο σημαντικά λόγω του lodcdown.

Οι ενοποιημένες πωλήσεις της Attica Group διαμορφώθηκαν στα 117 εκατ. ευρώ έναντι 164,01 εκατ. ευρώ το α΄ εξάμηνο 2019 και τα EBITDA ανήλθαν σε 1,94 εκατ. ευρώ, έναντι 15,50 εκατ. ευρώ το α΄ εξάμηνο 2019, ενώ οι ζημιές μετά από φόρους σχεδόν τετραπλασιάστηκαν, καθώς έφθασαν τα 40,96 εκατ. ευρώ από 11,05 το 2019. 

Το α΄ εξάμηνο 2020 σημειώθηκε μείωση του μεταφορικού έργου σε ποσοστό 56% στους επιβάτες, 46,3% στα Ι.Χ. οχήματα και 15,6% στα φορτηγά οχήματα, σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Τα δρομολόγια των πλοίων για το α΄ εξάμηνο 2020 μειώθηκαν σε ποσοστό άνω του 33% (4.446 δρομολόγια το α΄ εξάμηνο 2020 έναντι 6.683 δρομολόγια το αντίστοιχο περυσινό διάστημα).

Όσον αφορά τις μακροπρόθεσμες δανειακές υποχρεώσεις ανήλθαν σε 395,54 εκατ. ευρώ έναντι 391,70 εκατ. ευρώ στις 31.12.2019 και οι βραχυπρόθεσμες δανειακές υποχρεώσεις σε 12,18 εκατ. ευρώ έναντι 19,06 εκατ. ευρώ στις 31.12.2019.

Η εταιρεία δε κατόπιν επαναξιολόγησής της από την εταιρία ICAP A.E., η οποία έλαβε υπόψη την εξέταση των επιπτώσεων της πανδημίας του COVID-19 στα οικονομικά μεγέθη και γενικότερα στην επιχειρηματική της δραστηριότητα, τόσο σε βραχυπρόθεσμο όσο και σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα, έλαβε διαβάθμιση B, δηλαδή υποβαθμίστηκε κατά μία βαθμίδα.

Αντίστοιχα η ΑΝΕΚ σημείωσε μείωση στο εξάμηνο κατά 24% στον κύκλο εργασιών ο οποίος το α’ εξάμηνο του 2020 ανήλθε σε ευρώ 55,4 εκατ. έναντι ευρώ 72,5 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2019. Τα EBITDA του Ομίλου διαμορφώθηκαν σε ζημιές ευρώ 2,3 εκατ. έναντι κερδών ευρώ 3,2 εκατ., ενώ τα ενοποιημένα καθαρά αποτελέσματα μετά από φόρους και δικαιώματα μειοψηφίας για α’ εξάμηνο του 2020 διαμορφώθηκαν σε ζημιές ευρώ 13,2 εκατ. έναντι ευρώ 7,9 εκατ. το α’ εξάμηνο του 2019, ενώ αντίστοιχα, τα καθαρά αποτελέσματα μετά από φόρους της μητρικής διαμορφώθηκαν σε ζημιές ευρώ 12,4 εκατ. έναντι ευρώ 7,0 εκατ. τη συγκρίσιμη περίοδο.

Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Εκπέμπει SOS η ακτοπλοΐα: Ζητούνται 4,5 δισ. ευρώ για νέα πλοία

Να ιδρυθεί με συμμετοχή του κράτους μια εταιρεία ειδικού σκοπού που θα αναζητήσει χρηματοδότηση της ανανέωσης του στόλου προτείνει μελέτη της PWC που εκπονήθηκε για λογαριασμό του Ναυτικού Επιμελητηρίου.