Φώτο: Shutterstock

Τζίρος έως και 1 δισ. στα e-shops την εβδομάδα των προσφορών

Με τα καταστήματα κλειστά, οι πωλήσεις του εμπορίου πιθανόν να άγγιξαν το 50% του περσινού τζίρου. Οι έμποροι θα συνεχίσουν τις προσφορές για να διατηρήσουν ζωντανή τη ζήτηση.

Μπορεί η εβδομάδα της φετινής Black Friday και Cyber Monday να παρείλθε, ωστόσο δεν ισχύει το ίδιο και για τις προσφορές. Κινούμενος σε ένα τοπίο περιορισμών εδώ και εβδομάδες, ο εμπορικός κόσμος πασχίζει να διατηρήσει ζωντανή τη ζήτηση, αλλά και να εξυπηρετήσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τους καταναλωτές. Στο πλαίσιο αυτό, οι προσφορές αναμένεται να συνεχιστούν, τουλάχιστον έως ότου επανεκκινήσει η φυσιολογική λειτουργία του λιανεμπορίου και των φυσικών καταστημάτων.  

Αρχικές εκτιμήσεις αναφέρουν ότι ο τζίρος της φετινής εβδομάδας πιθανώς να αγγίξει το 50% του περσινού τζίρου, πόσο αρκετά σημαντικό δεδομένης της κατάστασης, αλλά και του γεγονότος ότι ένα πολύ μεγάλο ποσοστό των εμπόρων μένουν εκτός αγοράς αυτή τη στιγμή, καθώς δεν διαθέτουν οργανωμένο e-shop. Ωστόσο, εκπρόσωποι της αγοράς σπεύδουν να διευκρινίσουν ότι τα μεγέθη δεν μπορεί να είναι συγκρίσιμα, καθώς κάθε χρόνο στην χώρα μας η Black Friday περιλαμβάνει και διαφορετικές κατηγορίες προϊόντων, ενώ ταυτόχρονα διευρύνεται το χρονικό πλαίσιο εντός του οποίου οι προσφορές είναι διαθέσιμες. Έτσι, εάν δεχτούμε ότι ο περσινός τζίρος της Black Friday κινήθηκε μεταξύ 1,5 δισ. με 2 δισ. ευρώ, για φέτος εκτιμάται ότι πιθανώς να προσεγγίσει το ένα δισ ευρώ, ποσά που όμως διατυπώνονται με κάθε επιφύλαξη. Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του ΕΒΕΑ, κ. Β. Κορκίδης, διατύπωσε την εκτίμηση ότι οι πωλήσεις της φετινής cyber week στην χώρα μας δύνανται να κυμαθούν μεταξύ 600 και 800 εκατ ευρώ

Τα ηλεκτρονικά είδη, ο οικιακός εξοπλισμός, τα είδη επισκευών, γυμναστηρίου και τελευταία τα είδη ένδυσης και υπόδησης φαίνεται να κυριαρχούν στις προτιμήσεις των καταναλωτών φέτος, όπως υπαγορεύονται από τις συνθήκες καραντίνας στις οποίες έχουμε όλοι περιοριστεί. Εντυπωσιακή είναι η αύξηση της ζήτησης στην αγορά βιβλίου, η οποία φαίνεται να ενισχύεται τουλάχιστον κατά 300% τις τελευταίες ημέρες και συνολικά στην διάρκεια της καραντίνας, ενώ ρεκόρ καταγράφηκε την Παρασκευή στις ηλεκτρονικές πωλήσεις των φαρμακείων στην χώρα μας, σε είδη φροντίδας προσώπου. 

Αποτέλεσμα όλης αυτής της δραστηριότητας είναι η αύξηση του ψηφιακού καναλιού στο ελληνικό εμπόριο σε ποσοστό 25% επί του συνόλου, έναντι 5%-7% που ήταν πέρσι, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΕΛΠΕ, στοιχείο που συνηγορεί στην επιτάχυνση της τάσης που είχε διαφανεί ήδη από τον περασμένο Μάρτιο. Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας Statista, ο ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα μας έως το 2025 τοποθετείται στο 8,9%, ενώ για το 2020 τα συνολικά έσοδα του ηλεκτρονικού εμπορίου δύναται να αγγίξουν τα 2,3 δισ. ευρώ.

Προβληματικό σημείο παραμένει ωστόσο η εξυπηρέτηση των παραγγελιών αυτών, παρά το γεγονός ότι οι εταιρείες ταχυμεταφορών έχουν οργανωθεί καλύτερα σε αυτή τη φάση σε σχέση με τον περασμένο Μάρτιο. Στην βάση αυτής της πραγματικότητας, αρκετοί έμποροι επισημαίνουν στο BD τη θετική συνεισφορά που θα μπορούσε να έχει η πρακτική click and collect την οποία έχουν προτείνει κατ’ επανάληψή στο υπουργείο Ανάπτυξης, προκειμένου οι καταναλωτές να εξυπηρετηθούν ευκολότερα και γρηγορότερα. Ουσιαστικά, πρόκειται για παραγγελία και εξόφληση ηλεκτρονικά, για παραλαβή όμως από το κατάστημα, με ραντεβού. Έτσι θα αποφεύγονταν και οι ουρές που καταγράφονται έξω από τις εταιρείες ταχυμεταφορών αυτές τις ημέρες. Η ιδέα πάντως δεν έχει κερδίσει την στήριξη της Πολιτείας, τουλάχιστον μέχρι στιγμής, αν και έχει προαναγγελθεί από τον Α. Γεωργιάδη ότι θα θεσμοθετηθεί για να υποστηριχθεί το άνοιγμα της αγοράς μετά το lockdown.

Υπό τις παρούσες συνθήκες, το λιανεμπόριο δεν φαίνεται να επανεκκινεί νωρίτερα από τις 14 Δεκεμβρίου, με τις νεότερες πληροφορίες να αναμένονται στο τέλος αυτής της εβδομάδας. Ωστόσο, όπως επισημαίνει και ο Εμπορικός Σύλλογος Αθήνας, όσο τα καταστήματα παραμένουν κλειστά τόσο αυξάνει ο κίνδυνος πολλά από αυτά να οδηγηθούν σε οριστικό κλείσιμο. Ήδη, ο ΕΣΑ έχει προειδοποιήσει ότι μία στις τρεις επιχειρήσεις κινδυνεύουν με λουκέτο τους επόμενους μήνες.

Προσφορές για οκτώ εβδομάδες

Παρόμοιες τάσεις καταγράφονται πάντως και διεθνώς, με την περίοδο των προσφορών να εκτείνεται σε τουλάχιστον οκτώ εβδομάδες, για πρώτη φορά, ενώ το άλμα των ψηφιακών πωλήσεων είναι πραγματικά εντυπωσιακό. Στην αμερικανική αγορά εκτιμάται ότι οι online παραγγελίες εκτινάχθηκαν σε ποσοστό από 21,5% την φετινή Black Friday, σε σχέση με πέρσι, με την αξία τους να αγγίζει τα 9 δισ δολάρια, ενώ το τετραήμερο περιλαμβανομένης και της Cyber Monday η αξία των ηλεκτρονικών αγορών εκιμάται σε 39,1 δισ δολάρια, αυξημένη κατά 39% σε σχέση με πέρσι. Στον αντίποδα, οι αγορές στα ανοικτά φυσικά καταστήματα καταποντίστηκαν κατά 52% την φετινή Black Friday σε σχέση με πέρσι… 

Η αξία των εορταστικών αγορών των Αμερικανών φέτος μέσω των ψηφιακών καναλιών αναμένεται να αγγίξει τα 190 δισ. δολάρια, αυξημένη κατά 35% σε σχέση με πέρσι, ενώ αντίθετα οι αγορές στα φυσικά καταστήματα αναμένεται να υποχωρήσουν κατά 4,7%. Tην ίδια στιγμή, ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί ότι εκτιμάται ότι θα υπάρξουν επιστροφές αγαθών αξίας 280 δισ. δολαρίων τη φετινή εορταστική περίοδο, απόρροια των κλειστών καταστημάτων και της αδυναμίας των καταναλωτών να δοκιμάσουν τα προϊόντα πριν τα αγοράσουν. 

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται σήμερα η επανέναρξη της λειτουργίας των καταστημάτων στην αγορά της Βρετανίας. Ήδη αρκετά καταστήματα σχεδιάζουν να διευρύνουν το ωράριό τους ακόμη και σε 24ωρο, 7 ημέρες της εβδομάδα, ώστε να εξυπηρετηθεί η αυξημένη προεορταστική ζήτηση αλλά και να καλυφθεί μέρος των απωλειών των εμπόρων λόγω του lockdown που προηγήθηκε.

Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Τριπλασιασμός ηλεκτρονικών πωλήσεων για τα Αττικά Πολυκαταστήματα

Η εκτίναξη των μεγεθών του ηλεκτρονικού καταστήματος του ομίλου αποδίδεται στην στροφή των καταναλωτών στο ψηφιακό κανάλι και στον εμπλουτισμό της προϊοντικής γκάμας. Στο -30% η πτώση πωλήσεων για το 2020.