ΓΔ: 1435.19 -0.93% Τζίρος: 94.42 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Shutterstock

Δεν σταματά το ράλι των ναύλων ναυτιλίας, απειλεί το διεθνές εμπόριο

Γιατί η ING προβλέπει περαιτέρω αύξηση τιμών στους ναύλους παρά το ράλι που έχει πραγματοποιηθεί από το φθινόπωρο του 2020. Σοβαρές επιπτώσεις σε εξαγωγές - εισαγωγές.

Παρά την αναμενόμενη αύξηση χωρητικότητας των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων διεθνώς, οι ναυτιλιακοί ναύλοι θα συνεχίσουν να ανεβαίνουν το 2021 σε νέα ρεκόρ εν μέσω ισχυρής ζήτησης, σύμφωνα με πρόβλεψη της ING.

Οι ναύλοι αυξάνονται από το φθινόπωρο του 2020, αλλά τους πρώτους μήνες του τρέχοντος έτους σημειώθηκε μια νέα αύξηση των τιμών σε διαφορετικούς ναύλους (ξηρό φορτίο, εμπορευματοκιβώτια) σε κύριες εμπορικές διαδρομές.

Για πρώτη φορά στα χρονικά ξεπέρασαν τα 10.000 δολάρια (για τη μεταφορά αγαθών από την Ασία στην Ευρώπη) και αυτό δείχνει το σοβαρό πλήγμα που υφίστανται τόσο οι εξαγωγείς, όσο και οι εισαγωγείς, οι οποίοι είναι αντιμέτωποι με αλυσίδες τροφοδοσίας που βρίσκονται στα όρια τους.

Στην Ελλάδα, ο πρόεδρος της ΚΕΕ και του ΕΒΕΑ, Κωνσταντίνος Μίχαλος, πρόσφατα τόνισε ότι υπάρχει εξωπραγματική αύξηση των ναυτιλιακών ναύλων για τις μεταφορές κοντέινερ κατά 525%, που προκαλούν ανυπέρβλητα προβλήματα στις εξαγωγικές αλλά και τις εισαγωγικές ελληνικές επιχειρήσεις, καταλήγοντας στους καταναλωτές.

Βραχυπρόθεσμα, υπάρχουν ενδείξεις ότι πρόκειται να σημειωθεί μια αποκλιμάκωση της κατάστασης, ωστόσο πιθανόν να συνεχίσουν να αυξάνονται οι τιμές κατά το δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, τονίζει η ING, υπογραμμίζοντας τους πέντε λόγους για τους οποίους οι ναύλοι δεν πρόκειται να μειωθούν σύντομα.

  1. Οι συνεχιζόμενες παγκόσμιες ανισορροπίες αυξάνουν περαιτέρω τις τιμές: Τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν από την αρχή της πανδημίας περιλαμβάνουν ανισορροπίες στην παραγωγή και την ζήτηση αγαθών, λόγω των χωρών  που κλείνουν και ανοίγουν σε διαφορετικές χρονικές στιγμές και τις ναυτιλιακές εταιρείες που μειώνουν τη χωρητικότητα σε κρίσιμες διαδρομές και την έλλειψη κενών εμπορευματοκιβωτίων. Καθώς η ανάκαμψη έχει προχωρήσει, η παγκόσμια ζήτηση έχει αυξηθεί σημαντικά, ειδικά στους τομείς που συνδέονται στενότερα με το διεθνές εμπόριο αγαθών. Ο ανταγωνισμός για τη μεταφορική χωρητικότητα των ωκεανών έχει ενταθεί καθώς οι οικονομίες ανοίγουν και τα αποθέματα ξαναχτίζονται.
  2. Λίγες εναλλακτικές λύσεις για τα θαλάσσια φορτία: Η έλλειψη εναλλακτικών λύσεων στις θαλάσσιες μεταφορές σημαίνει ότι δύσκολα θα αποφευχθεί η αύξηση του κόστους μεταφοράς αυτή τη στιγμή. Για προϊόντα υψηλότερης αξίας, οι εναλλακτικοί τρόποι μεταφοράς θα ήταν κανονικά μια εναλλακτική λύση, όπως η αποστολή ηλεκτρονικών συσκευών αεροπορικώς ή μέσω τρένου. Ωστόσο, η χωρητικότητα αυτή την στιγμή είναι περιορισμένη και τα τιμολόγια έχουν επίσης αυξηθεί. Οι αποστολείς προϊόντων χαμηλότερης αξίας, όπως είδη οικιακής χρήσης, παιχνίδια, διαφημιστικά είδη ή μπλουζάκια έχουν δει το κόστος μεταφοράς να αυξάνεται σημαντικά.
  3. Μια μη ισορροπημένη ανάκαμψη καθ' όλη τη διάρκεια του 2021: Ορισμένες χώρες εξάγουν ήδη περισσότερα αγαθά από ό,τι πριν από την πανδημία, ενώ σε άλλες, όπως οι ΗΠΑ, οι εξαγωγές εξακολουθούν να υστερούν έναντι της συνολικής ανάκαμψης της παραγωγής. Με τον ανταγωνισμό για την χωρητικότητα μεταφοράς να παραμένει, η μη ισορροπημένη ανάκαμψη θα συνεχίσει να επιδεινώνει ορισμένα από τα προβλήματα του παγκόσμιου εμπορίου, προσθέτοντας μεγαλύτερη πίεση στα ναύλα βραχυπρόθεσμα.
  4. Οι μειωμένες ακυρώσεις δρομολογίων θα βοηθήσουν στη μείωση των περιορισμών χωρητικότητας: Σε παγκόσμιο επίπεδο, η χωρητικότητα σε μεγάλες ναυτιλιακές διαδρομές έχει ανακάμψει στα επίπεδα πριν από τις μεγάλες διακοπές λειτουργίας το 2020, παρόλο που οι ακυρώσεις δρομολογίων από containerships (blank sailings) συνέχισαν να μειώνονται κατά 10% το πρώτο τρίμηνο. Υπάρχουν ενδείξεις βελτίωσης αυτό το τρίμηνο, ωστόσο, οι ακυρώσεις οφείλονται εν μέρει στις καθυστερήσεις στα λιμάνια. Όσο παραμένει η συμφόρηση στο σύστημα, μπορεί να μειωθεί η χωρητικότητα των πλοίων.
  5. Η κυκλοφοριακή συμφόρηση συνεχίζει να δημιουργεί καθυστερήσεις: Η συμφόρηση αποτελεί μέρος του προβλήματος. Υπάρχουν κάποια σημάδια ότι η μέση απόδοση θα αρχίσει να βελτιώνεται, καθώς το μερίδιο των πλοίων που φτάνουν στους προορισμούς τους σταμάτησε να πέφτει τον Απρίλιο και οι μέσες καθυστερήσεις βελτιώθηκαν. Όμως η συνολική απόδοση παραμένει η χαμηλότερη που υπήρξε τα τελευταία δέκα χρόνια.
Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Για δεύτερη χρονιά η Ελλάδα παραμένει πίσω από την Κίνα στη ναυτιλία

Σύμφωνα με τον ετήσιο κατάλογο με τους δέκα κορυφαίους στόλους στον κόσμο που παρουσίασε η VesselValues της Veson Nautical η Ιαπωνία καταλαμβάνει την πρώτη θέση σε αξία στόλου 206,3 δισ. δολ. ΗΠΑ σε περιουσιακά στοιχεία.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Υψηλές επιδόσεις καταγράφει η ελληνική σημαία στην εμπορική ναυτιλία

Σύμφωνα με την έκθεση του Διεθνούς Ναυτικού Επιμελητηρίου η συντριπτική πλειονότητα των κρατών σημαίας δείχνει συνεχιζόμενες θετικές επιδόσεις για την ασφάλεια και τις περιβαλλοντικές επιδόσεις των εμπορικών πλοίων.
ΔΙΕΘΝΗ

Αύξηση κόστους και ναύλων προκαλεί η ένταση στην Ερυθρά Θάλασσα

Η επιλογή 18 ναυτιλιακών εταιρειών κυρίως μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να επαναδρομολογήσουν τα πλοία τους γύρω από τη νότια Αφρική, φοβούμενες επιθέσεις των ανταρτών Χούθι, έχει εκτοξεύσει το κόστος των ναύλων.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Άλμα στο μέλλον για την ειδική εκπαίδευση στον τουρισμό και τη ναυτιλία

Την αναβάθμιση της εκπαίδευσης και κατάρτισης των εργαζομένων στους δύο τομείς που εισφέρουν 20% του ΑΕΠ στην εθνική οικονομία σχεδιάζουν τα συναρμόδια υπουργεία Τουρισμού, Ναυτιλίας και Παιδείας.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Γιατί παραμένει 15ος πιο ακριβός δρόμος στον κόσμο η οδός Ερμού

Μικρή προσφορά ποιοτικών ακινήτων και κατανάλωση που ενισχύεται από τη φοροδιαφυγή κρατούν την οδό Ερμού σταθερά στις υψηλότερες θέσεις των ακριβών δρόμων παγκοσμίως με ενοίκιο 3.480 ευρώ/τ.μ.