ΓΔ: 0 0.00% Τζίρος: 0.00 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 09:24:35 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Vasilikos, xenodoxeia
Ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Αλέξανδρος Βασιλικός.

Τουρισμός: Σεζόν σε «κινούμενη άμμο», ελπίδες από το Ταμείο Ανάκαμψης

Αυξημένες οι πτήσεις τον Ιούνιο, αλλά η πληρότητα στα ξενοδοχεία το β' 15θήμερο δεν ξεπέρασε το 35% και η μετάλλαξη Δέλτα εντείνει την αβεβαιότητα. Ποια είναι τα σχέδια για τα 260 εκατ. του Ταμείου Ανάκαμψης.

Μολονότι τα στοιχεία που δημοσίευσε η Fraport από τις επιδόσεις των 14 περιφερειακών αεροδρομίων τον Ιούνιο δείχνουν πολύ μεγάλη αύξηση επιβατικής κίνησης συγκριτικά με τον αντίστοιχο μήνα του 2020 και παρ’ ότι δεκάδες αεροπορικές εταιρείες έχουν ξεκινήσει δρομολόγια προς τη χώρα μας σε πυκνότητα που ήδη ξεπερνά το 2020, οι επαγγελματίες του κλάδου του τουρισμού αποφεύγουν τις εκτιμήσεις για τη σεζόν.

Και τούτο διότι η μετάλλαξη Δέλτα δύναται να αλλάξει άρδην το σκηνικό και να ανακόψει το όποιο momentum πάει να δημιουργηθεί, καθώς μπαίνουμε στην «καρδιά» της τουριστικής κίνησης. Έτσι κι αλλιώς και η φετινή σεζόν αποδεικνύεται μεταβατική και σε καμιά περίπτωση αντιπροσωπευτική για το εκτόπισμα και τις δυνατότητες του ελληνικού τουρισμού.

Οι επαγγελματίες και κυρίως οι θεσμικοί παράγοντες του κλάδου στέκονται ιδιαίτερα στο ότι η κρίση είναι μια ευκαιρία για την επανατοποθέτηση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος στην παγκόσμια αγορά. Μια ευκαιρία για να κτιστεί στέρεα ένα βιώσιμο και πράσινο τουριστικό αύριο, με αρωγό τους διαθέσιμους από το Ταμείο Ανάκαμψης πόρους αλλά και τις επιδοτήσεις των προγραμμάτων ΕΣΠΑ.

Στην πρόσφατη 29η γενική συνέλευση του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) ο πρόεδρος Γιάννης Ρέτσος είχε αναφερθεί στις μεγάλες προκλήσεις του ελληνικού τουρισμού και στα κεφάλαια του Ταμείου Ανάκαμψης που μπορούν μέσα σε λίγα χρόνια να αλλάξουν την εικόνα της χώρας με ένα νέο εμπλουτισμένο τουριστικό προϊόν που θα ανταποκρίνεται στις νέες απαιτήσεις, στην ανάγκη ενίσχυσης των υποδομών, αλλά και στον ψηφιακό μετασχηματισμό του ελληνικού τουρισμού.

Χθες, ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος Αλέξανδρος Βασιλικός, μιλώντας από το βήμα της ημερίδας «Η επόμενη μέρα του ελληνικού ξενοδοχείου, αξιοποιώντας τα χρηματοδοτικά μέσα», έκανε εκτενή αναφορά στο όραμα της νέας εποχής, τονίζοντας χαρακτηριστικά πως «η Ελλάδα έχει ανάγκη από ένα άλμα ποιότητας μετά τη πανδημία».

Μίλησε για την επιτακτική μετά και την πανδημία ανάγκη χάραξης ενός νέου σχεδιασμού, ο οποίος θα περιλαμβάνει στοχευμένες παρεμβάσεις, ώστε ο κλάδος να πρωταγωνιστήσει και την επόμενη ημέρα.

Ο κ. Βασιλικός παρομοίασε την φετινή τουριστική χρονιά με «κινούμενη άμμο», αποφεύγοντας να κάνει εκτιμήσεις, υπογραμμίζοντας ότι το βλέμμα πρέπει να εστιαστεί στην επόμενη ημέρα, όσο επώδυνο και αν φαντάζει αυτό στην παρούσα φάση.

«Παρά τις πρωτοφανείς αβεβαιότητες, ο ξενοδοχειακός κλάδος δίνει τη μάχη του, με υψηλό αίσθημα ευθύνης. Όπως κάνουμε διαχρονικά, μπροστά σε όλα τα δύσκολα που συναντάμε και ξεπερνάμε. Με ένα και μόνο στόχο: Να σηκώσουμε την Ελλάδα ψηλότερα. Το ίδιο κάνουμε και τώρα. Με όλο το απόθεμα των δυνάμεών μας, συμβάλλουμε ενεργητικά στην εθνική προσπάθεια για μια Ελλάδα ασφαλή και ανοιχτή, για την υγεία όλων, παντού. Για την επανεκκίνηση της οικονομίας μας και την τόνωση της απασχόλησης, για την ανάσα ζωής στις πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις που είναι η ραχοκοκαλιά του ελληνικού επιχειρείν και της εθνικής οικονομίας και γι’ αυτό πρέπει να αντέξουν και να μείνουν όρθιες», ανέφερε, μεταξύ άλλων, ο κ. Βασιλικός.

Ο πρόεδρος του ΞΕΕ έκανε λόγο για προτεραιότητες που έχουν να κάνουν με το περιβαλλοντικό και ενεργειακό αποτύπωμα, τον ψηφιακό μετασχηματισμό, τις νέες δεξιότητες που θα ενισχύσουν την απασχόληση και την κοινωνική συνοχή καθώς και την άρση των αποκλεισμών, με ισότητα των ευκαιριών πρόσβασης για όλους. Προτεραιότητες που αποτελούν και τον «πυρήνα» του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης, το οποίο θα καθορίσει αποφασιστικά το πως θα μοιάζει η χώρα στην επόμενη δεκαπενταετία.

Τόνισε ότι το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης «Ελλάδα 2.0 είναι μια ιστορική ευκαιρία και το ελληνικό ξενοδοχείο, ώστε να συνεχίσει να έχει ρόλο οδηγού προς μια πράσινη  και έξυπνη Ελλάδα, συνώνυμη της ποιότητας και της αυθεντικότητας. 

Παράλληλα, ανέφερε πως από τις 15 έως και τις 30 Ιουνίου, η πληρότητα στα ξενοδοχεία που λειτουργούν ανήλθε στο 34,5%, ωστόσο η αναγωγή της πληρότητας αυτής στο σύνολο του ξενοδοχειακού δυναμικού της χώρας την ρίχνει στο 28,9%.

Χ. Θεοχάρης: Σχεδόν μηδενικά τα κρούσματα από το εξωτερικό

«Εστιάζουμε στο αύριο των ελληνικών ξενοδοχείων και στις δυνατότητες που δημιουργούνται για να μετατρέψουμε όλοι μαζί την βαθιά κρίση σε μια πρώτης τάξεως ευκαιρία ανάπτυξης. Διότι η επόμενη ημέρα του ξενοδοχειακού κλάδου, του ελληνικού τουρισμού, της εθνικής οικονομίας αλλά, πάνω από όλα, της ίδιας της ζωή μας, εξαρτάται άμεσα από τις επιλογές και τις αποφάσεις που παίρνει ο καθένας μας σε ενεστώτα χρόνο». Αυτό επισήμανε από το βήμα του συνεδρίου ο υπουργός Τουρισμού Χ. Θεοχάρης, σημειώνοντας ότι το ποσοστό θετικότητας στα τεστ που γίνονται στις πύλες εισόδου της χώρας είναι απειροελάχιστο.

Βάσει των στοιχείων που παρουσίασε ο κ. Θεοχάρης, κατά το πρώτο 10ήμερο του Ιουλίου στις πύλες εισόδου της χώρας μας, πραγματοποιήθηκαν 105.609 δειγματοληψίες με μόλις 74 να εντοπίζονται θετικές, δηλαδή το ποσοστό θετικότητας ανήλθε για την προαναφερθείσα περίοδο στο 0,07%. Αντίστοιχα χαμηλό ήταν και το ποσοστό στα λιμάνια και τα αεροδρόμια της χώρας, το οποίο σύμφωνα με τον κ. Θεοχάρη έφτασε το προαναφερθέν διάστημα το 0,07% και 0,09%. Επιπλέον, βάσει αυτών των 105.609 δειγματοληψιών, διαπιστώθηκε ότι η θετικότητα στα χερσαία σύνορα είναι ακόμη πιο χαμηλή από το γενικό δείκτη, πρακτικά αμελητέα, μόλις στο 0,01%.

«Όπως ήταν αναμενόμενο, τουρίστες από χώρες όπως, για παράδειγμα, οι ΗΠΑ, με υψηλό αριθμό εμβολιασμών, είχαν και τα λιγότερα κρούσματα. Η μηδαμινή θετικότητα στις πύλες εισόδου, μας δείχνει ξεκάθαρα ότι η αύξηση των κρουσμάτων Covid-19 στην Ελλάδα δε σχετίζεται με τον τουρισμό», σημείωσε.

To Ταμείο Ανάκαμψης και οι νέες μορφές τουρισμού

Αναφερθείς στο αύριο του ελληνικού τουρισμού ο υπουργός σημείωσε ότι μπορεί να «κτιστεί στέρεα» μέσω και της ευκαιρίας που δίνουν στη χώρα τα 260 εκατ. ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης που προορίζονται για τον τουρισμό, σε συνδυασμό με τις επενδύσεις και τις μεταρρυθμίσεις οι οποίες θα πρέπει να βασιστούν σε δύο πυλώνες, την Πράσινη και τη Γαλάζια ανάπτυξη.

Σε ό,τι αφορά στον Πράσινο Πυλώνα, ο κ. Θεοχάρης σημείωσε ότι ήδη το υπουργείο έχει σχεδιάσει και προχωρά σε μια δέσμη στρατηγικών επενδύσεων οι οποίες αφορούν, κατ' αρχάς, στο θεσμό των Οργανισμών Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμών (DMMOs). Πολύ μεγάλη έμφαση δίνεται και στην ανάπτυξη του Ορεινού Τουρισμού, στον Τουρισμό Ευεξίας, οπωσδήποτε στον αγροτουρισμό και τη γαστρονομία, πραγματοποιώντας τις αντίστοιχες, γενναίες όπως τις χαρακτήρισε, επενδύσεις.

Όσον αφορά στον Γαλάζιο Πυλώνα, ο υπουργός διευκρίνισε ότι σχετίζεται με τη μεγάλη πηγή ζωής για τη χώρας μας, τον θαλάσσιο τουρισμό. Για την αναβάθμιση αυτού μάλιστα προωθείται ο εκσυγχρονισμός των υπαρχουσών υποδομών, όπως οι τουριστικοί λιμένες και οι μαρίνες της χώρας, αλλά δημιουργούνται και νέες βάσεις, όπως ο υποθαλάσσιος τουρισμός, με συναρπαστικά καταδυτικά πάρκα αλλά και ο εκ βάθρων σχεδιασμός του χάρτη προσβασιμότητας των ελληνικών παραλιών.

Επίσης, με αφορμή την ψηφιοποίηση που έφερε στο προσκήνιο ο κορονοϊός, το υπουργείο Τουρισμού σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και το υπουργείο Πολιτισμού σχεδιάζει τη χάραξη νέων πολιτιστικών διαδρομών οι οποίες θα προσελκύσουν τουρίστες σε νέους, ανεξερεύνητους έως τώρα προορισμούς.

«Σήμερα πραγματοποιούνται εμβληματικές παρεμβάσεις οι οποίες μακροπρόθεσμα θα αλλάξουν το τουριστικό προφίλ της Ελλάδας, με έργα μεγάλης κλίμακας όπως πχ οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις των νησιών και οι επενδύσεις αποθήκευσης ενέργειας, οι υποδομές 5G και οπτικών ινών, οι υδατοκαλλιέργειες κ.α.», κατέληξε ο κ. Θεοχάρης.

Οι τρόποι ενίσχυσης του ελληνικού τουρισμού

Στη συμβολή του Ταμείου Ανάκαμψης αναφέρθηκε από πλευράς του και ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θόδωρος Σκυλακάκης, τονίζοντας ότι υπάρχουν τρεις τρόποι με τους οποίους θα ενισχυθεί ο τουρισμός:

  • Δάνεια, ύψους 12,7 δισ. ευρώ, με τα οποία εκτιμάται ότι θα κινητοποιηθούν 30 δισ. ευρώ επενδύσεις, με ένα σημαντικό κομμάτι από αυτά να αφορούν στον τουρισμό.
  • Ειδικό πρόγραμμα τουρισμού (καταδυτικός, γαστρονομία, χιονοδρομικά, χειμερινός τουρισμός, πρόγραμμα κατάρτισης, μαρίνες κ.ά).
  • Σειρά άλλων προγραμμάτων που αμέσως ή εμμέσως θα βοηθήσουν τις επιχειρήσεις και τον τουρισμό.

«Ο τουρισμός θα είναι μέσα στις επιλογές ως εξωστρέφεια σαφώς και ξεκάθαρα», ανέφερε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών εξηγώντας σχετικά με τα δάνεια ότι υπάρχουν πέντε επιλογές, η πράσινη, η ψηφιακή, η εξωστρέφεια και η έρευνα και ανάπτυξη.

Ωστόσο διευκρίνισε ότι προϋπόθεση για την μόχλευση και αξιοποίηση αυτών των χρημάτων θα είναι τα ίδια κεφάλαια να ανέρχονται στο 20% ενώ το επιπλέον 30% θα το προσφέρει τράπεζα ή οργανισμός επενδύσεων κεφαλαίων ως δάνειο. «Ο οργανισμός αυτός μπορεί να είναι μία ελληνική συστημική τράπεζα, μπορεί όμως να είναι άνετα και η EBRD ή η ΕΤΕπ, με τις οποίες κλείσαμε μνημόνια, για να συγχρηματοδοτήσουν με δικούς τους πόρους της τάξεως των 6 δισ. ευρώ δάνεια δικά μας», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Turism, Tourismos, Cruise, Krouaziera, Ellada, Greece
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η μεγάλη έκπληξη από τον τουρισμό: Εκτίναξη εσόδων έως και στα 12 δισ.

Μεγάλη αύξηση εσόδων ανά επισκέπτη, εξαιρετικές επιδόσεις τον Αύγουστο και επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν οδηγούν τις φετινές εισπράξεις ακόμη και στο 66% του 2019. Το 2022 η επιστροφή στα μεγέθη προ πανδημίας.
Tourismos, Turism, Ellada
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τετραπλάσιος ο αριθμός των αφίξεων, δείχνει αντοχή ο τουρισμός

Συγκρατημένα αισιόδοξος ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων, Γρ. Τάσιος. Τονίζει στο Business Daily ότι είχαμε τον Ιούνιο 2,3 εκατ. επισκέπτες. Σεπτέμβριος και Οκτώβριος οι κρίσιμοι μήνες. Τι λέει για τη Μύκονο.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Α. Βασιλικός: Ο ξενοδοχειακός κλάδος θα δώσει τον καλύτερο εαυτό του

«Έχουμε την εμπειρία, έχουμε το σχέδιο, έχουμε τη βούληση να προστατεύσουμε αποτελεσματικά την υγεία όλων, με πλήρη συναίσθηση πως η ασφάλεια είναι και αυτό το καλοκαίρι η πιο κρίσιμη διάσταση του προϊόντος μας», αναφέρει ο πρόεδρος του ΞΕΕ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πολύτιμη «ανάσα» για τον τουρισμό: Αύξηση έως 30% στις τιμές πακέτων

Αισιοδοξία για σαφή βελτίωση της τιμολόγησης του τουριστικού προϊόντος, μετά τις δραματικές μειώσεις του 2020. Νωρίτερα ανοίγει φέτος η σεζόν, στις 14 Μαΐου. Τι δηλώνουν στο BusinessDaily εκπρόσωποι του κλάδου.