ΓΔ: 873.1 -1.54% Τζίρος: 95.53 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:20:01 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Shutterstock

Πώς η πανδημία δίνει χρυσή ευκαιρία στην ελληνική κλωστοϋφαντουργία

Αναβαθμίζεται ο κλάδος από την ΕΕ στους 14 σημαντικότερους, ενώ οι Ευρωπαίοι retailers αλλάζουν πολιτική προμηθειών και απομακρύνονται από την Ασία. Δυναμική ανάκαμψη στο 5μηνο με μεγάλη αύξηση εξαγωγών.

Μεταξύ των 14 σημαντικότερων οικονομικών δραστηριοτήτων στην Ευρώπη συμπεριλαμβάνεται πλέον η αλυσίδα ένδυσης/κλωστοϋφαντουργίας, μετά την εκ βάθρων αναθεώρηση της βιομηχανικής πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Πρόκειται για ριζική στροφή στην αντιμετώπιση του κλάδου, έναντι της αντίληψης που επικρατούσε κατά την προηγούμενη εικοσαετία.

Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Πλεκτικής & Ετοίμου Ενδύματος, η πανδημία μπορεί να προκάλεσε σοβαρά προβλήματα στην βιομηχανία της μόδας, ωστόσο κατέστη ταυτόχρονα η αφετηρία πολύ σημαντικών αλλαγών που οδηγούν σε ένα νέο επιχειρηματικό περιβάλλον σε όλη την αλυσίδα παραγωγής και εμπορίας ενδυμάτων.

Στα πλαίσια αυτού, η αειφορία, ο ψηφιακός μετασχηματισμός, η καινοτομία, ο αποτελεσματικός έλεγχος της αγοράς στα εισαγόμενα προϊόντα, η αναβάθμιση των δεξιοτήτων και οι εξαγωγές αποτελούν τους βασικούς πυλώνες της νέας στρατηγικής, την οποία επεξεργάζεται η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ένδυσης-Κλωστοϋφαντουργίας (EURATEX), με ορίζοντα το 2030.

Μιλώντας στο Business Daily, ο σύμβουλος του Συνδέσμου Κατασκευαστών Ενδυμάτων Ελλάδας (ΣΚΕΕ), κ. Μ. Καραμπίνης, σημειώνει ότι πρόκειται για μια χρυσή ευκαιρία για τις ελληνικές επιχειρήσεις οι οποίες διαθέτουν τόσο την τεχνογνωσία όσο και τις πρώτες ύλες αλλά και την πλέον προνομιακή γεωγραφική θέση στην ευρωπαϊκή ήπειρο, ώστε να αποτελέσουν τους μεγάλους ωφελημένους από την επερχόμενη αλλαγή των καταναλωτικών συνηθειών -τουλάχιστον στον αναπτυγμένο κόσμο.

Ο ίδιος επισημαίνει χαρακτηριστικά ότι κοντέινερ με ρούχα μπορούν να φτάσουν στην κεντρικότερη αγορά της Ευρώπης, την Γερμανία, το αργότερο σε δύο ημέρες από τη χώρα μας, χωρίς να χρειαστεί μετακίνηση αεροπορικώς, υπογραμμίζοντας παράλληλα το συγκριτικό πλεονέκτημα που προσφέρει στις ελληνικές επιχειρήσεις η παραγωγή των πρώτων υλών στην χώρα μας, συνθήκη που δεν ισχύει για καμιά άλλη ευρωπαϊκή χώρα. Σημειώνεται ότι η Ελλάδα παράγει το 85% - 90% του βάμβακος που αξιοποιείται στην Ευρώπη, την στιγμή που το αντίστοιχο ποσοστό για την Ισπανία δεν υπερβαίνει το 5%.

Στο ίδιο θέμα τοποθετήθηκε πρόσφατα μέσω του Business Daily και ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Επιλέκτου Κλωστϋφαντουργίας, κ. Ευριπίδης Δοντάς. Μεταξύ άλλων, υποστήριξε ότι ο κλάδος της κλωστοϋφαντουργίας δύναται να καταστεί πολλαπλά ανταγωνιστικότερος, με τη βοήθεια των νέων ψηφιακών τεχνολογιών ωστόσο, είναι ανάγκη η Πολιτεία να τον στηρίξει, συνδράμοντας στην εκλογίκευση του λειτουργικού του κόστους, ώστε να μπορέσει να αποκομίσει τα μέγιστα από το ισχυρότερο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που η χώρα διαθέτει, το υψηλής ποιότητας βαμβάκι.

Σύμφωνα με τον ΣΕΠΕΕ, ήδη παρατηρείται αλλαγή πολιτικής προμηθειών των μεγάλων Ευρωπαίων retailers με στόχο τη μείωση της εξάρτησής τους από την Ασία, την επαναφορά μέρους της παραγωγής στην ευρωμεσογειακή περιοχή και την παραγωγή μικρών ποσοτήτων με γρήγορους χρόνους παράδοσης. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τις σημαντικές αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά (ευαισθησία σε θέμα αειφορίας, κυκλικής οικονομίας, αύξηση των διαδικτυακών αγορών, κλπ) και τη μεγάλη αύξηση του κόστους των μεταφορικών και των πρώτων υλών, ευνοούν τον επαναπατρισμό μέρους των παραγωγικών δραστηριοτήτων.

Ισχυρή ανάκαμψη στο 5μηνο

Εν τω μεταξύ, σε θετική τροχιά δυναμικής ανάκαμψης κινήθηκαν τα μεγέθη της αλυσίδας ένδυσης/ κλωστοϋφαντουργίας κατά το πεντάμηνο Ιανουαρίου – Μαΐου του τρέχοντος έτους στην χώρα μας, με τις εξαγωγές να καταγράφουν εντυπωσιακή αύξηση συγκριτικά με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.

Ειδικότερα, οι εξαγωγές ενδυμάτων παρουσίασαν αύξηση κατά 11%, αγγίζοντας σε αξία τα 333 εκατ. ευρώ. Οι επιδόσεις αυτές αποδίδονται κυρίως στην εντυπωσιακή αύξηση κατά 70% των εξαγωγών ενδυμάτων συγκεκριμένα την περίοδο Μαρτίου - Μαΐου φέτος, συγκριτικά με πέρσι, εξέλιξη που είχε σαν αποτέλεσμα να υπερκαλυφθεί η μείωση κατά 30% που είχε αρχικά καταγραφεί το  πρώτο δίμηνο του έτους.

Αύξηση κατά 8% παρουσίασαν το πρώτο πεντάμηνο του τρέχοντος έτους και οι ελληνικές εξαγωγές της κλωστοϋφαντουργίας, αγγίζοντας σε αξία τα 173 εκατ. ευρώ. Συνολικά, η αλυσίδα ένδυσης – κλωστοϋφαντουργίας το πρώτο πεντάμηνο του 2021 παρουσίασε αύξηση εξαγωγών σε ποσοστό 21% συγκριτικά με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, με την συνολική αξία τους να διαμορφώνεται σε 763 εκατ ευρώ, από 632 εκατ ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2020.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πλεκτικής & Ετοίμου Ενδύματος, πρωταγωνιστής σε αυτή τη θετική πορεία της αλυσίδας είναι οι εξαγωγές του πρωτογενούς τομέα, του βαμβακιού, οι οποίες κατέγραψαν άνοδο κατά 49% το υπό εξέταση διάστημα, ανερχόμενες σε 257 εκατ ευρώ.

Ελαφρώς ανοδικά κινήθηκαν πάντως και οι εισαγωγές το υπό εξέταση διάστημα, με το σύνολο της αλυσίδας να ενισχύεται κατά 4,9%. Η αύξηση ήταν μεγαλύτερη στις εισαγωγές κλωστοϋφαντουργικών ειδών, της τάξεως του 12% συγκριτικά με πέρσι, ενώ οι εισαγωγές ενδυμάτων αυξήθηκαν κατά 2% αγγίζοντας σε αξία τα 730 εκατ. ευρώ.

Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η ευκαιρία παραγωγικής αναγέννησης της ελληνικής βιομηχανίας ένδυσης

Μεγάλοι όμιλοι μεταφέρουν την παραγωγή από την Ασία στην Ευρώπη και οι ελληνικές μονάδες διατηρούν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στα ποιοτικά ενδύματα, ενώ ενεργοποιείται το υποστηρικτικό πρόγραμμα Blueprint.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Βουτιά» έως και 40% το 2020 στον τζίρο ένδυσης - κλωστοϋφαντουργίας

Το δεκάμηνο Ιανουαρίου - Οκτωβρίου καταγράφεται μείωση πωλήσεων χονδρικής 30%, λιανικής 17% και εξαγωγών κατά 23%. Στο 20 - 30% τη αντίστοιχης περυσινής περιόδου θα πέσει ο τζίρος του τελευταίου διμήνου.